Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η πιο χρησιμοποιημένη προεκλογική καραμέλα

Κατά την προεκλογική περίοδο ακούσαμε για βαρόνους, ολιγάρχες, τραπεζίτες, κατασκευαστικές, χωρίς όμως στον δημόσιο διάλογο να γίνεται αναλυτική αναφορά σε συγκεκριμένες προτάσεις

Η πιο χρησιμοποιημένη προεκλογική καραμέλα

  • A-
  • A+

Ζήσαμε μια προεκλογική περίοδο στην οποία, εκτός του προσφυγικού-μεταναστευτικού θέματος, τα ζητήματα της διαφθοράς και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής βρέθηκαν πιο έντονα από ποτέ στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης.

Οι τόνοι για το επίμαχο θέμα της διαπλοκής σηκώθηκαν για άλλη μια φορά, με τα επιτελεία των κομμάτων να ανασύρουν τα δικά τους επικοινωνιακά χαρτιά.

Ακούσαμε για βαρόνους, ολιγάρχες, τραπεζίτες, κατασκευαστικές, χωρίς όμως στον δημόσιο διάλογο να γίνεται αναλυτική αναφορά σε συγκεκριμένες προτάσεις.

Στο πλαίσιο αυτό επιχειρήσαμε να αναζητήσουμε τις απαντήσεις και τις δεσμεύσεις των κομμάτων σε εξειδικευμένα μέτρα, πολλά εκ των οποίων εξαγγέλθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, διαφημίστηκαν, αλλά ουδέποτε υλοποιήθηκαν από τις τελευταίες κυβερνήσεις για ποικίλους λόγους.

Σε όλα τα προηγούμενα ντιμπέιτ της «Εφ.Συν.» το σύνολο των κομμάτων απάντησε έγκαιρα. Από τον συγκεκριμένο διάλογο όμως για το επίμαχο θέμα της διαφθοράς απουσιάζουν -δυστυχώς- οι θέσεις της Ν.Δ. και των ΑΝ.ΕΛΛ.

Η «Εφ.Συν.» επικοινώνησε εγκαίρως και επανειλημμένως με τα συγκεκριμένα κόμματα, ζητώντας επίμονα τις απαντήσεις τους. Ενώ δεσμεύτηκαν αρχικά να απαντήσουν για τα καίρια αυτά ζητήματα, «λόγω φόρτου εργασίας αυτό δεν κατέστη εφικτό», όπως μας εξήγησαν.

«Ανελέητη», αλλά πάντοτε χαμένη η μάχη κατά της διαπλοκής

Οι ερωτήσεις

1. Εκτός από την άρση του φορολογικού, τραπεζικού και χρηματιστηριακού απορρήτου και το άνοιγμα θυρίδων, με διαταγή των δικαστικών και εισαγγελικών αρχών (Ν. 4022/11), προτίθεστε να προχωρήσετε σε ονομαστικοποίηση των μετοχών όλων των ανώνυμων εταιρειών, των τίτλων του Δημοσίου και των υπόλοιπων χρηματοοικονομικών προϊόντων για λόγους διαφάνειας;

2. Συμφωνείτε με την ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με το taxisnet ή πιστεύετε ότι το μέτρο πρέπει να εφαρμοστεί πιλοτικά σε συγκεκριμένες περιοχές και επιχειρήσεις; Συμφωνείτε με την υποχρεωτική χρήση πιστωτικών/χρεωστικών καρτών για συναλλαγές άνω των 50 ευρώ σε όλα τα νησιά με περισσότερους από 3.000 κατοίκους;

3. Από τα 24.710 εμβάσματα προς το εξωτερικό για την περίοδο 2009-2011 δεν έχουν ελεγχθεί ούτε τα 1.500, ενώ από τις 2.062 υποθέσεις της λίστας Φαλτσιανί δεν έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος ούτε στις 150. Ενώ υπάρχει ο κίνδυνος παραγραφής για πολλές υποθέσεις στο τέλος του χρόνου, πως θα αντιμετωπίσετε το πρόβλημα δεδομένης της υποστελέχωσης των υπηρεσιών;

4. Συμφωνείτε με τη δημιουργία περιουσιολογίου και, αν ναι, σε πόσο χρονικό διάστημα μπορεί να έχει υλοποιηθεί και πώς σκοπεύετε να το χρησιμοποιήσετε;

5. Συμφωνείτε με την επιβολή φόρου 20% για τις τηλεοπτικές διαφημίσεις, ο οποίος θεσπίστηκε πρώτη φορά το 2010, αλλά δεν εφαρμόστηκε ποτέ; Θα προχωρήσετε στην άμεση δημοπράτηση των ψηφιακών συχνοτήτων;

■ Οι πλήρεις απαντήσεις στα 7 ερωτήματα, που θέσαμε συνολικά στα κόμματα, θα αναρτηθούν σήμερα το μεσημέρι στο www.efsyn.gr.

Γιώργος Βασιλειάδης, ΣΥΡΙΖΑ

«Τομή στη φορολογική ιστορία της χώρας το Περιουσιολόγιο»

1. Κατά την άποψή μας το σύνολο του πλούτου θα πρέπει να είναι και καταγεγραμμένο και ταυτοποιημένο. Επομένως η απάντηση στην ερώτηση -κατ’ αρχήν- είναι ναι. Γνωρίζουμε ότι αυτό παρουσιάζει στην παρούσα φάση κάποιες τεχνικές δυσκολίες, αλλά η κατεύθυνση είναι αυτή και με τη δημιουργία του περιουσιολογίου μέτρα σαν κι αυτά θα οδηγήσουν στην πιο δίκαιη φορολόγηση των πολιτών.

2. Προφανώς η ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το taxis είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Το ιδεατό θα ήταν να υπάρξει πλήρης και άμεση εφαρμογή του μέτρου, προκειμένου να μην υπάρχει στοχοποίηση ούτε συγκεκριμένων περιοχών, ούτε συγκεκριμένων επαγγελματιών.

Να προχωρήσουμε στην υποχρεωτική-καθολική χρήση χρεωστικής κάρτας σε όλες τις συναλλαγές και σε όλη την επικράτεια, ενδεχομένως και για ποσά μικρότερα από αυτά που αναφέρετε στην ερώτησή σας. Θα μπορούσε να βοηθήσει στην πάταξη της φοροδιαφυγής και στην απλοποίηση των ελέγχων, καθώς κομμάτι της παραοικονομίας θα περάσει στην κανονική οικονομία.

Τώρα ως προς τα κίνητρα, προφανώς και θα πρέπει να υπάρξουν, με πρώτο -και πιο απλό- για τον καταναλωτή, το χτίσιμο του αφορολόγητου μέσα από τις ηλεκτρονικές πληρωμές, ενώ για τον επιχειρηματία αντίστοιχο είναι ο μηδενισμός του κόστους παροχής αυτών των δυνατοτήτων.

3. Εχουμε ήδη βρει τη νομική φόρμουλα, ώστε να παραταθεί η φορολογική παραγραφή. Για το ποινικό κομμάτι δεν υφίσταται παραγραφή. Το οξύ πρόβλημα της υποστελέχωσης μπορεί να λυθεί -με μετατάξεις, ενεργοποίηση των προσλήψεων ελεγκτών μέσω του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ που έχει ήδη γίνει- και με ταυτόχρονη εκμετάλλευση των νέων τεχνολογιών.

Κορυφαίο ίσως παράδειγμα αποτελεί το πρόγραμμα άμεσης πρόσβασης σε πραγματικό χρόνο στους τραπεζικούς λογαριασμούς της επικράτειας, σε συνδυασμό με τον ταυτόχρονο έλεγχο των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και του Ε9 όλων των φυσικών και νομικών προσώπων.

Στο ίδιο πλαίσιο θα κινηθούμε και για την αξιοποίηση της λίστας Φαλτσιανί και των δυνατοτήτων που μας δίνονται, αφενός μεν από την ανάπτυξη νέων πληροφοριακών συστημάτων, αφετέρου δε από την ανάσα που έχει δοθεί στους δικαστικούς λειτουργούς, ώστε να εκτελούν τη δουλειά τους γρήγορα, στο ακέραιο και χωρίς παρεμβάσεις.

4. Νομικό πλαίσιο, σε γενικές γραμμές, υπάρχει και δεν υλοποιείται. Επομένως σκοπός μας είναι το επόμενο φορολογικό έτος να ξεκινήσει η λειτουργία του περιουσιολογίου, ακόμα και αν δεν μπορούμε να ενσωματώσουμε σε αυτό το 100% των στοιχείων που θα θέλαμε.

Με τη δημιουργία και μόνο του περιουσιολογίου λύνονται τα χέρια των ελεγκτικών αρχών και μπορούμε να προχωρήσουμε και σε εξορθολογισμό του φορολογικού συστήματος. Φορολογώντας στοχευμένα, εκεί που πραγματικά υπάρχει φορολογητέα ύλη, ξεφεύγοντας από τις άδικες λογικές των τεκμηρίων ή των εικασιών. Εχουμε προχωρήσει τις διαδικασίες και, πιστέψτε με, αυτό θα είναι τομή στη φορολογική ιστορία της χώρας.

5. Προφανώς και συμφωνώ. Προφανώς και είναι δείγμα της ισχυρής διαπλοκής του πολιτικού με το μιντιακό σύστημα το γεγονός ότι ένας θεσπισμένος φόρος κατ’ εξαίρεση και με πρωτοφανείς διαδικασίες δεν εισπράττεται και χαίρομαι που υπήρξα κομμάτι μιας κυβέρνησης, η οποία σταμάτησε να κάνει τα στραβά μάτια απέναντι στον επιχειρηματικό αυτό κλάδο.

Σχετικά με τη δημοπράτηση των ψηφιακών συχνοτήτων, υπάρχει ένα νομικό πλαίσιο, σύγχρονο και ρηξικέλευθο, το οποίο έχει κατατεθεί ήδη προς διαβούλευση στη Βουλή. Με το άνοιγμα της νέας Βουλής το σχέδιο νόμου αυτό θα γίνει νόμος του κράτους.

Δέσποινα Σπανού, ΛΑ.Ε.

«Περιουσιολόγιο και για τις offshore εταιρείες»

1. Μια αντιμνημονιακή, προοδευτική κυβέρνηση θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την καταπολέμηση, τόσο της μεγάλης φοροδιαφυγής όσο και του «μαύρου χρήματος».

Στο πλαίσιο αυτό θα αξιοποιηθούν οι δυνατότητες που δίνει ο Ν. 4022/2011 για τη διαλεύκανση υποθέσεων, στις οποίες υπάρχουν ενδείξεις τέλεσης «οικονομικών» εγκλημάτων κακουργηματικού χαρακτήρα. Η σύνδεση του κατόχου ενός αξιογράφου με τον πραγματικό του κάτοχο μπορεί να είναι ένα από τα μέτρα αυτά.

2. Είναι έξω από τη λογική μας η μονόπλευρη επικοινωνιακή στοχοποίηση του μαγαζάτορα που (κακώς) δεν κόβει αποδείξεις, ενώ υπάρχει προκλητική ασυλία της μεγάλης φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, κυρίως εκ μέρους των πολυεθνικών εταιρειών. Ωστόσο, όσο βελτιώνεται η εισπραξιμότητα φόρων, όπως ο ΦΠΑ, τόσο θα υπάρχουν περιθώρια για ακόμα μεγαλύτερη μείωση των φορολογικών βαρών.

Με αυτήν λοιπόν την έννοια, θεωρούμε πως η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το taxisnet αποτελεί ένα μέτρο που βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση και που πρέπει να έχει μια όσο το δυνατόν πλατύτερη εφαρμογή.

Η εκτεταμένη χρήση μετρητών, αν και είναι μια συνήθεια για τους περισσότερους πολίτες, εντούτοις δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα υποτίθεται πως λύνει.

Θεωρούμε πως θα έπρεπε να προωθηθεί η ευρύτερη δυνατή χρήση των χρεωστικών καρτών σε όλη τη χώρα και όχι μόνο στα νησιά.

Ο πλέον κατάλληλος τρόπος θα ήταν η χρήση φορολογικών κινήτρων (π.χ. αντί για τη συλλογή αποδείξεων για την έκπτωση φόρου εισοδήματος να συνυπολογίζεται μόνο η αξία των αγορών μέσω καρτών, την οποία θα μπορεί να αντλεί το taxisnet από τις τράπεζες), με δυνατότητα εξαιρέσεων για ειδικές κοινωνικές κατηγορίες (π.χ. ηλικιωμένοι, ΑμεΑ κ.λπ.).

3. Στις φορολογικές υπηρεσίες η υποστελέχωση «συμβιώνει» και με άλλες «μνημονιακές» καταστάσεις, όπως η κατεδάφιση των μισθών, τα ελλιπή προγράμματα επιμόρφωσης και ο απαρχαιωμένος τεχνολογικός εξοπλισμός.

Οι παραπάνω -καθόλου τυχαίες- αδυναμίες του φοροεισπρακτικού μηχανισμού οδηγούν είτε στην ασυλία της μεγάλης φοροδιαφυγής είτε λειτουργούν ως πρόσχημα για την ιδιωτικοποίηση τμημάτων του φοροελεγκτικού μηχανισμού (π.χ. φορολογικό πιστοποιητικό).

Δυστυχώς, δεν υπάρχει το μαγικό κουμπάκι που θα λύσει συσσωρευμένες παθογένειες δεκαετιών. Δεσμευόμαστε όμως πως θα προβούμε σε προσλήψεις νέων εφοριακών υπαλλήλων μέχρι ο αριθμός των εφοριακών να προσεγγίσει τα αντίστοιχα επίπεδα χωρών του αναπτυγμένου κόσμου. Παράλληλα, θα προβούμε στην ενίσχυση των υπηρεσιών με προγράμματα επιμόρφωσης και με υλικοτεχνικές υποδομές.

4. Κατά την άποψή μας το Περιουσιολόγιο θα πρέπει από τη μια μεριά να είναι εργαλείο καταπολέμησης της πραγματικά μεγάλης και «ασύλληπτης» φοροδιαφυγής και από την άλλη εργαλείο εξορθολογισμού των ίδιων των φορολογικών βαρών προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων.

Σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος, η σύγκριση της προσαύξησης των περιουσιακών στοιχείων και των φορολογικών δηλώσεων των περασμένων ετών μπορεί να βγάλει χιλιάδες ηχηρές υποθέσεις προκλητικής φοροδιαφυγής.

Το Περιουσιολόγιο μπορεί και πρέπει να αποτελέσει την πληροφοριακή βάση πάνω στην οποία θα μπορούμε να επεξεργαστούμε ένα φόρο επί της ιδιαίτερα μεγάλης αξίας συνολικής περιουσίας σε αντικατάσταση του επαχθέστατου και δημευτικού ΕΝΦΙΑ. Ωστόσο, για εμάς, η ρύθμιση θα πρέπει να επεκταθεί και στις offshore εταιρείες.

5 Η απερχόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ από λάθος -λέει- δεν κατάφερε να περάσει στη Βουλή διάταξη που θα οδηγούσε στην άμεση είσπραξη του σχετικού φόρου... Οι τηλεοπτικές συχνότητες είναι δημόσιο αγαθό και δεν είναι δυνατόν τα ιδιωτικά κανάλια να μην αποδίδουν κανενός αντίτιμο, προωθώντας τα συμφέροντα των ολιγαρχών που εξυπηρετούν.

Επίσης δεν είναι ξέχωρες και από τη σύμβαση της κοινοπραξίας DIGEA (στην οποία συμμετέχουν τα ίδια κανάλια) για τη μετάδοση του ψηφιακού σήματος. Η διασφάλιση του Δημοσίου επιβάλλει την καταγγελία τής εν λόγω σύμβασης και την εκ νέου δημοπράτηση των συχνοτήτων.

Χάρης Θεοχάρης, Το Ποτάμι

«Οχι ενιαία αντιμετώπι ση για την ονομαστικοποίηση των μετοχών των Α.Ε.»

1. Το θέμα της ονομαστικοποίησης των μετοχών των ανώνυμων εταιρειών μέχρι του τελευταίου φυσικού προσώπου, των τίτλων του Δημοσίου και των χρηματοοικονομικών προϊόντων δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ενιαία.

Πρόκειται για ad hoc ρυθμίσεις που πρέπει να κριθούν από τη σκοπιά του στόχου, ο οποίος μπορεί να είναι είτε αμιγώς φορολογικός είτε υπέρ της διαφάνειας σε σχέση με τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται.

Εξάλλου το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν προβλέπει σε ορισμένες περιπτώσεις ως σκόπιμη την ονομαστικοποίηση για φορολογικούς λόγους, ενώ για λόγους διαφάνειας τίθενται συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως -για παράδειγμα- για τη συμμετοχή σε διαδικασία σύναψης δημόσιας σύμβασης συγκεκριμένου ύψους.

2. Θεωρούμε σκόπιμη την εφαρμογή του μέτρου κυρίως για λόγους απλούστευσης των φορολογικών ελέγχων σε σχέση με την ορθή απόδοση του ΦΠΑ.

Προτείνουμε παράλληλα τη φορολογική απαλλαγή των επιχειρήσεων με τζίρο έως 30.000 ευρώ. Το μέτρο φυσικά δεν πρέπει να θεωρείται πανάκεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, αλλά τίθεται εντός του γενικού πλαισίου της ηλεκτρονικοποίησης και της συγκέντρωσης δεδομένων φορολογικού χαρακτήρα.

Σε κάθε περίπτωση η πιλοτική εφαρμογή μπορεί να είναι χρήσιμη πριν από την καθολική εφαρμογή οποιασδήποτε εφαρμογής, προκειμένου αυτή να καταστεί αποδοτικότερη. Πρέπει να προχωρήσουμε σε σταδιακή καθιέρωση της υποχρεωτικής e-τιμολόγησης σε συνδυασμό με κίνητρα για την άμεση και καθολική εφαρμογή της.

Στα θέματα φοροδιαφυγής είναι σωστή η καθιέρωση μέτρων αντικρουόμενων συμφερόντων, ώστε να μην είναι δυνατή η διαμόρφωση win win δεδομένων των συμβαλλομένων μερών υπέρ της φοροδιαφυγής.

3. Η αντιμετώπιση της πραγματικής υποστελέχωσης των ελεγκτικών υπηρεσιών είναι αντικείμενο εξορθολογισμού της λειτουργίας των δομών.

Για παράδειγμα, η μεταφορά των αρμοδιοτήτων του ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ, που προβλέπεται στο Μνημόνιο, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ώστε να αντιμετωπίζεται πλέον ενιαία η διαχείριση του προσωπικού των ελεγκτικών υπηρεσιών.

Ομως το πλέον ουσιαστικό για τη διαχείριση των υποθέσεων αυτών είναι η προτεραιοποίησή τους, με βάση τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και όχι μόνο την ημερομηνία παραγραφής τους, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, διότι υπήρχε υπαλληλική ευθύνη για την παραγραφή. Αυτό είναι ορθό και περιλαμβάνεται στη συμφωνία.

4. Η ολοκλήρωση του περιουσιολογίου είναι σαφής στόχος για τη φορολογική διοίκηση. Μέχρι τον Νοέμβριο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός και να έχει καταρτιστεί ένα χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του, όπως έχουμε ήδη δεσμευτεί έναντι των εταίρων στο τρίτο Μνημόνιο.

Η εφαρμογή του μπορεί να είναι άμεση, δεδομένου ότι η ΓΓΔΕ έχει κάνει την απαραίτητη προεργασία για τη συγκέντρωση φορολογικών δεδομένων όπως, για παράδειγμα, δαπάνες ιδιωτικών σχολείων, τραπεζικές καταθέσεις και κατοχή ακινήτων.

Σκοπός είναι το περιουσιολόγιο να λειτουργήσει ώστε να εξασφαλίζεται ο εντοπισμός και η συγκέντρωση των περιπτώσεων μεταβολών-προσαυξήσεων της περιουσίας των φορολογουμένων, ώστε να ελέγχεται η συμφωνία με τα δηλωθέντα εισοδήματα.

5. Η επιβολή φόρου 20% στην τηλεοπτική διαφήμιση, όπως και η αναγγελία προκήρυξης δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού υποβολής προσφορών για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών και την καταβολή των τελών χρήσης των αντίστοιχων συχνοτήτων προβλέπονται σαφώς στο πλαίσιο κατάρτισης του μεσοπρόθεσμου 2016-2019 και θα πρέπει να προχωρήσουν ως δέσμη μέτρων δημοσιονομικής πολιτικής.

Νίκος Καραθανασόπουλος, ΚΚΕ

«Οι εργαζόμενοι πρέπει να κουμπώνονται για το Περιουσιολόγιο»

1. Η διαφθορά και η διαπλοκή είναι σύμφυτες με τον καπιταλισμό, το κυνήγι του κέρδους, τον ανταγωνισμό των μονοπωλίων για την κυριαρχία στην αγορά. Οποιοι νόμοι έχουν ψηφιστεί, στην Ελλάδα και σε όλο τον καπιταλιστικό κόσμο, δεν έχουν αποτρέψει την εκδήλωση σκανδάλων και διαφθοράς, που συνεχώς πολλαπλασιάζονται.

Θέση του ΚΚΕ είναι όχι μόνο να αυστηροποιηθούν κάποιοι νόμοι, αλλά να χτυπηθεί και η αιτία, η καπιταλιστική ιδιοκτησία.

Κάποια μέτρα περιορισμού θα μπορούσαν να είναι η ονομαστικοποίηση όλων των μετοχών, άρση του τραπεζικού απορρήτου για όλους τους μετόχους και τους επιχειρηματίες, η άρση όλων των απορρήτων, οι περιορισμοί στην ελευθερία κίνησης του κεφαλαίου.

2. Η ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των ταμειακών μηχανών ή άλλοι παρόμοιοι εκσυγχρονισμοί είναι απαραίτητοι. Ομως το πρόβλημα δεν είναι τεχνικό. Τέτοια εργαλεία δεν θα αποτρέψουν φαινόμενα φοροδιαφυγής ή πλαστών ταμειακών μηχανών.

Το πρόβλημα είναι συνολικά η βαριά αντιλαϊκή φορολογία. Με την προώθηση του «πλαστικού χρήματος» ανοίγει ουσιαστικά ο δρόμος για την αντιμετώπιση των λαϊκών στρωμάτων ως «φοροφυγάδων» και για την αναδρομική φορολόγησή τους.

Η φοροδιαφυγή που θα βάλει στο στόχαστρο η κυβέρνηση δεν είναι η νόμιμη φοροαποφυγή του μεγάλου κεφαλαίου, αλλά η όποια φοροδιαφυγή των λαϊκών στρωμάτων που σε ένα βαθμό γινόταν τα προηγούμενα χρόνια και με την ανοχή του κράτους.

Η εξέλιξη αυτή θα οδηγήσει σε συρρίκνωση των αυτοαπασχολούμενων και συνεπακόλουθα σε επιτάχυνση της συγκεντροποίησης. Επίσης δίνεται η δυνατότητα παρακολούθησης τόσο των προτιμήσεων αγοράς του καθενός (π.χ. βιβλία) όσο και η δυνατότητα άμεσης παρακολούθησης των κινήσεών του, αφού κάθε συναλλαγή αφήνει ένα άμεσο «ηλεκτρονικό ίχνος».

3. Πριν από λίγους μήνες, ο Π. Νικολούδης παραδέχτηκε στη Βουλή ότι ο έλεγχος είναι δύσκολος έως αδύνατος, γιατί το ζήτημα κολλάει στις τράπεζες της Ελβετίας.

Η λίστα Λαγκάρντ, γενικότερα οι εξαγωγές κεφαλαίων και οι καταθέσεις στο εξωτερικό, νόμιμες και παράνομες, πρέπει να ελεγχθούν, να διερευνηθούν και να αποδοθούν ποινικές ευθύνες για παραβάσεις.

Ούτε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. ούτε οι προηγούμενες φρόντισαν να αγγίξουν σε βάθος το ζήτημα. Αν δεν θέλουν να παραγραφούν, ας κάνουν νομοθετική παρέμβαση, για να αποτραπεί η παραγραφή.

Αντίθετα ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως έκανε και η Ν.Δ., συζητά να δοθεί η δυνατότητα επαναπατρισμού και νομιμοποίησής τους με μικρότερο φόρο, δηλαδή να τους δώσουν άφεση αμαρτιών αν πληρώσουν κάτι. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται και τα άλλα κόμματα, συμπεριλαμβανομένης και της Χ.Α.

4. Οι εργαζόμενοι πρέπει να κουμπώνονται. ΣΥΡΙΖΑ (μαζί και αυτοί της ΛΑ.Ε.) πρωτοστατούσαν χρόνια για την εφαρμογή του.

Η διεθνής πείρα από την εφαρμογή του Περιουσιολογίου αποδεικνύει ότι τέτοια εργαλεία αξιοποιούνται για τη φοροαφαίμαξη του λαού, την κατάργηση ή τον περιορισμό κοινωνικών δικαιωμάτων, τις μειώσεις ή την κατάργηση συντάξεων σε ασφαλισμένους με βάση την ακίνητη περιουσία.

Η επιχειρηματολογία περί φορολόγησης του πλούτου γίνεται το άλλοθι για να μειωθεί έως το μηδέν η φορολογία των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων. Αν ήθελαν πραγματικά να φορολογήσουν τον πλούτο, θα φορολογούσαν τα κέρδη του κεφαλαίου με 45%.

5. Δεν αποκλείουμε με τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ για τις συχνότητες να υπάρξει κάποια αναδιανομή της πίτας, να μπουν νέοι παίκτες στην αγορά, να προχωρήσει και η συγκέντρωση σε ισχυρούς μονοπωλιακούς ομίλους που θα τη φορτώσουν στους εργαζόμενους.

Ομως αυτό δεν ανατρέπει τη σημερινή κατάσταση. Οι επιχειρηματικοί όμιλοι που δραστηριοποιούνται στα ΜΜΕ πρέπει να φορολογούνται με 45%. Μόνο με κοινωνική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής και λαϊκή εξουσία μπορεί να εξαφανιστεί η διαπλοκή μεγαλοεπιχειρηματιών με τα ΜΜΕ.

Χρήστος Πρωτόπαπας, ΠΑΣΟΚ

«Επί ΠΑΣΟΚ ξεκίνησε ο έλεγχος της λίστας Φαλτσιανί»

1. Να θυμίσουμε ότι η άρση του απορρήτου για τις τραπεζικές καταθέσεις και τις θυρίδες έγινε με νόμο του ΠΑΣΟΚ το 2011. Σ’ αυτήν την κατεύθυνση προχωράμε, μέσα όμως στις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας της οικονομίας.

2. Στηρίζουμε κάθε μέτρο για την πάταξη της φοροδιαφυγής, άρα και την ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με το taxisnet. Πιστεύουμε στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη υποχρέωση ηλεκτρονικής πληρωμής για τις συναλλαγές. Είναι ένα ιδιαίτερα ουσιαστικό μέτρο. Ναι, αναγκαίο θα είναι να δοθούν και σχετικά κίνητρα.

3. Η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών και των αρμοδιοτήτων τους έγινε με θεσμικές παρεμβάσεις του ΠΑΣΟΚ. Τότε θεσμοθετήθηκε ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος και ο Εισαγγελέας Διαφθοράς. Τότε ξεκίνησε και ο έλεγχος της λίστας Φαλτσιανί (μαζί με την Εφορία μεγάλου πλούτου), που τώρα αποδίδει καρπούς.

Ναι, πρέπει να ενισχυθούν οι φορολογικοί μηχανισμοί! Είχαμε έγκριση για 15.000 νέες προσλήψεις στο Δημόσιο μέσα στο 2015, στις οποίες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. δεν προχώρησε.

4. Ναι, το περιουσιολόγιο πρέπει να γίνει, να υλοποιηθεί και να αποτελέσει βασικό όπλο κατά της φοροδιαφυγής.

5. Χρειάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία του ραδιοτηλεοπτικού τομέα. Αλλά με σύγχρονες αντιλήψεις και διαφάνεια στη διαγωνιστική διαδικασία. Εχουμε όμως διαφωνίες με το προσχέδιο νόμου του πρώην υπουργού Επικρατείας.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ψάχνουν το «όχι» έναν χρόνο μετά
Με παλμό αλλά χωρίς μεγάλη μαζικότητα έγιναν πορείες διαμαρτυρίας της ΑΔΕΔΥ και οργανώσεων της Αριστεράς στην Αθήνα. Η απάντηση του λαού στις 5 Ιουλίου ’15 δεν ηττήθηκε, λένε συμμετέχοντες αναζητώντας...
Ψάχνουν το «όχι» έναν χρόνο μετά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αντιπαράθεση επί ερειπίων
Τα κόμματα καταθέτουν τις απόψεις τους - Η παιδεία, λόγω της αυτονόητης αξίας της ως δημόσιου αγαθού, πάντα προτάσσεται ως στρατηγική προτεραιότητα των κομμάτων, είτε βρίσκονται στην κυβέρνηση είτε στην...
Αντιπαράθεση επί ερειπίων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προτεραιότητα του ΟΑΕΔ τα προγράμματα για μακροχρόνια ανέργους
Προτεραιότητα για τον ΟΑΕΔ έχει η υλοποίηση νέων προγραμμάτων για ειδικές ομάδες ανέργων, αλλά και ο επανασχεδιασμός των ήδη υπάρχοντων, δήλωσε η νέα διοικήτρια του ΟΑΕΔ, Μαρία Καραμεσίνη. Επίσης, τόνισε την...
Προτεραιότητα του ΟΑΕΔ τα προγράμματα για μακροχρόνια ανέργους
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Τα επιχειρηματικά συμφέροντα πολιορκούν τις παραλίες της Ιου
Ανυπολόγιστες οικολογικές καταστροφές στην Ιο έχει προκαλέσει το «θαύμα» της τουριστικής ανάπτυξης την τελευταία δεκαετία προς όφελος συγκεκριμένου επιχειρηματία.
Τα επιχειρηματικά συμφέροντα πολιορκούν τις παραλίες της Ιου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το Βερολίνο ψήφισε, η Αθήνα ανησύχησε
Με προβληματισμό για τα υψηλά ποσοστά του ξενοφοβικού AfD και ανησυχία για τις επιπτώσεις που θα προκαλέσει σε Ελλάδα και Ευρώπη η νέα γερμανική...
Το Βερολίνο ψήφισε, η Αθήνα ανησύχησε
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δεσμεύονται λογαριασμοί
​Η έρευνα για την υπόθεση Novartis, που ξεκίνησε με εφόδους σε σπίτια, κατασχέσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών και άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών, φαίνεται πως αρχίζει να αποδίδει καρπούς. Χθες, δημοσίευμα του...
Δεσμεύονται λογαριασμοί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας