Χωρίς μελέτη κατασκευής ξεκίνησαν τα έργα για το flyover στη Θεσσαλονίκη, όπως προκύπτει από αποκαλυπτικό έγγραφο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που δημοσιοποιεί σήμερα η «Εφ.Συν.». Το έγγραφο ξεκαθαρίζει ότι «η οριστική μελέτη οδοποιίας για το σύνολο του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί εντός του Α’ εξαμήνου του 2024».
Την ώρα που η πόλη έχει μπει ήδη σε ρυθμούς... ταλαιπωρίας, καθώς τα έργα στην ανατολική περιφερειακή έχουν ξεκινήσει και καθημερινά οι οδηγοί ζουν πρωτόγνωρα μποτιλιαρίσματα, έρχεται το επίσημο υπηρεσιακό έγγραφο από το ίδιο το υπουργείο να αμφισβητήσει τη χρονική στιγμή που επιλέχτηκε για την έναρξη των εργασιών.
Το έργο θα μπορούσε κάλλιστα να έχει πάει ένα εξάμηνο πίσω ώστε να είναι έτοιμη η μελέτη από τον ανάδοχο και -γιατί όχι;- να μετακινηθεί για τα τέλη του 2024, όταν θα λειτουργήσει επιτέλους και το Μετρό Θεσσαλονίκης, όπως τουλάχιστον υπόσχεται η κυβέρνηση...
Σε κάθε περίπτωση τίθεται ένα βασικό ερώτημα: πώς το υπουργείο ξεκινά ένα τόσο μεγάλο έργο χωρίς να έχει στα χέρια του μια πλήρη και οριστική μελέτη κατασκευής; Μπορεί να υπάρχουν επιμέρους προμελέτες, αλλά εδώ μιλάμε για έναν υπερσύγχρονο (όπως παρουσιάζεται) εναέριο δρόμο ταχείας κυκλοφορίας που περνά σε απόσταση αναπνοής από κατοικημένες περιοχές και θα έχει σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις! Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος που ζητήθηκε αυτό το έγγραφο.
Προέκυψε ως επίσημη απάντηση στον δικηγόρο Θεσσαλονίκης, Αλέξανδρο Αδαμίδη, που υπέβαλε αίτημα χορήγησης των «εγκεκριμένων μελετών οδοποιίας» για το flyover, όντας πληρεξούσιος του Συνδέσμου Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών.
Οι κάτοικοι του συνοικισμού έχουν προσφύγει δύο φορές στο ΣτΕ κατά του έργου για μια σειρά προβλημάτων που δημιουργεί, όπως η υλοτόμηση 20.000 τ.μ. και η όχληση λόγω εγγύτητας στην κατοικημένη περιοχή. Ορισμένα σπίτια βρίσκονται σε απόσταση μόλις 5 και 10 μέτρων από τον νέο αυτοκινητόδρομο!
Ας δούμε όμως τι ακριβώς αναφέρει το με αρ. πρωτ. Α/ΣΕΡ379/ΟΔ/354222 και ημερομηνία 22/11/2023, έγγραφο του Τμήματος Μελετών και Προγραμματισμού του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που υπογράφει ο προϊστάμενος της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Εργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών:
«Σε συνέχεια του σχετικού εγγράφου, σας ενημερώνουμε ότι το υπόψη έργο δημοπρατήθηκε ως έργο Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στο πλαίσιο του οποίου ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) έχει υποχρέωση να εκπονήσει τις απαιτούμενες για την κατασκευή του έργου μελέτες, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη σχετική σύμβαση. Η οριστική μελέτη οδοποιίας για το σύνολο του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί εντός του α’ εξαμήνου του 2024».
Καταπληκτικό; Την ώρα που έχουν ξεκινήσει τα έργα και ταλαιπωρούν ολόκληρη πόλη, δεν έχουν καν οριστική μελέτη! Φυσικά, πρέπει να θεωρείται αυτονόητο ότι η επίσημη παραδοχή του υπουργείου διά του υπηρεσιακού αυτού εγγράφου θα χρησιμοποιηθεί από τους προσφεύγοντες στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Η μία εκ των υποθέσεων, για την ακύρωση της υλοτόμησης, έχει προσδιοριστεί να συζητηθεί στις 13/12/2023, ωστόσο είναι αμφίβολο αν θα γίνει, λόγω της αποχής των δικηγόρων.
«Φυσικά και θα το χρησιμοποιήσουμε στο ΣτΕ. Αλλωστε γι’ αυτό το ζητήσαμε, για ν’ αποδείξουμε ότι δεν υπάρχουν μελέτες. Και ζητήσαμε όλες τις μελέτες, αλλά μας απάντησαν αυτό…», αναφέρει στην «Εφ.Συν.» ο πληρεξούσιος δικηγόρος των κατοίκων Αλέξανδρος Αδαμίδης.
Τι έλεγε ο Απ. Τζιτζικώστας
Από τον Ιούλιο ακόμη, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, που σημειωτέον δεν παραβρέθηκε στην παρουσίαση του έργου στη Θεσσαλονίκη από τον κ. Σταϊκούρα, έχει εκφράσει τις αντιρρήσεις του για το θέμα του flyover σχετικά με τις μελέτες και τη χρονική στιγμή που επελέγη για να ξεκινήσει. Σε δηλώσεις του ύστερα από σύσκεψη με την «Ελληνικό Μετρό», ανέφερε:
«Εκρουσα τον κώδωνα του κινδύνου προς την ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και επανέλαβα την πρόταση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας: Πρώτον να συγκληθεί ένα συντονιστικό όργανο, το οποίο θα συνεδριάζει σε εβδομαδιαία βάση προκειμένου να ληφθούν εκείνες οι αποφάσεις για το κυκλοφοριακό όλου του πολεοδομικού συγκροτήματος που θα επιτρέψουν στους πολίτες το διάστημα που θα κατασκευάζεται το flyover να κυκλοφορούν με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις.
Και δεύτερον να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν μια κυκλοφοριακή μελέτη. Για να ξέρουμε ποιες παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης προκειμένου να μειωθούν οι επιπτώσεις από τον περιορισμό της κυκλοφορίας στην περιφερειακή οδό. Σε καμία περίπτωση πάντως δε γίνεται να ξεκινήσουν οι εργασίες στο flyover, αν δεν έχει πρώτα ολοκληρωθεί αυτή η μελέτη και αν δεν έχουν ληφθεί οι απαραίτητες αποφάσεις για να μειωθεί ο φόρτος που θα δεχθούν οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης».
«Εργο τύπου... πάμε κι όπου βγει!»
Αλλά και ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό και πρώην πρύτανης του ΑΠΘ Γιάννης Μυλόπουλος, επικεφαλής του συνδυασμού «Αλλαγή» στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, θεωρεί εξόχως προβληματική την ανυπαρξία μελετών:
«Δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι το υπουργείο αποδέχεται την ανυπαρξία μελετών και τη δικαιολογεί αποδίδοντάς το στη φύση του έργου ως ΣΔΙΤ. Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται ένα έργο τύπου... πάμε κι όπου βγει!
»Δεν υπάρχει μελέτη σκοπιμότητας, δεν υπάρχει συγκριτική εξέταση εναλλακτικών λύσεων, δεν υπάρχει αξιόπιστη κυκλοφοριακή μελέτη -αυτή που έγινε στηρίχθηκε σε στοιχεία λόκνταουν- δεν υπάρχει μελέτη δυναμικής εκτίμησης της αλληλεπίδρασης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και συγκεκριμένα του Μετρό, δεν υπάρχει μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και εν τέλει ούτε καν οριστική μελέτη του έργου. Κάτω από αυτές τις συνθήκες όλα είναι ανοιχτά, πολύ πιθανόν να μην προχωρήσει το έργο κι ο εργολάβος να αποζημιωθεί ή να προχωρήσει με λάθος τεχνικά χαρακτηριστικά και το flyover να μην προσφέρει τίποτα στη Θεσσαλονίκη», υποστηρίζει ο κ. Μυλόπουλος.
Το υπουργείο Υποδομών ζητεί... εμπιστοσύνη
Η «Εφ.Συν.» ζήτησε από νωρίς χθες την αντίδραση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο έγγραφο που αποκαλύπτει την ανυπαρξία οριστικής μελέτης οδοποιίας για την υπεριπτάμενη λεωφόρο της Θεσσαλονίκης. Αφού πέρασαν αρκετές ώρες με αλλεπάλληλα τηλεφωνήματα, μας ζητήθηκε να στείλουμε και γραπτά το ερώτημά μας. Οι... ωδίνες της αναμονής, πάντως, έφεραν τελικά μια απάντηση που μας ζητάει απλώς να εμπιστευτούμε το υπουργείο - χωρίς πάντως να επικαλείται το 41%:
«Για την κατασκευή του έργου τηρούνται σε απόλυτο βαθμό όλες οι νόμιμες διαδικασίες υλοποίησης, που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις που αφορούν τα έργα ΣΔΙΤ. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιβλέπει όλη τη διαδικασία ολοκλήρωσής του σε όλη τη διάρκεια των εργασιών διασφαλίζοντας την ομαλή εξέλιξη του έργου, τη νομιμότητα και το δημόσιο συμφέρον», ήταν η «απάντηση».
Επειδή, όμως, είναι γνωστό ότι υπάρχουν εγκεκριμένες μελέτες που εκπόνησε το Δημόσιο για το έργο και χωρίς αυτές δεν θα μπορούσε να προχωρήσει η υπογραφή σύμβασης, το πρώτο συμπέρασμα είναι ότι ο ανάδοχος μελετά τώρα πώς θα διαμορφώσει τη δική του μελέτη για να περιορίσει το κόστος. Αν, για παράδειγμα, αυξήσει τα υποστυλώματα στήριξης ή αλλάξει τη διαμόρφωση των κόμβων, αυτό θα μειώσει το κόστος αλλά θα αυξήσει και την όχληση στη διάρκεια της κατασκευής και τις κυκλοφοριακές επιπτώσεις όταν παραδοθεί σε λειτουργία.
Ομως, ακόμη και αν επιθυμία της κυβέρνησης είναι να διαμορφώσει ο ανάδοχος, όπως εκείνος επιθυμεί, την τελική μορφή του δρόμου, προκύπτει άλλο ερώτημα. Θα χρειαστεί ο ιδιώτης ενάμιση χρόνο να ολοκληρώσει τη μελέτη, δεδομένου ότι η σύμβαση για το flyover υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2022; Αυτή είναι η επιτάχυνση που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση, υιοθετώντας με τέτοια θέρμη τα ΣΔΙΤ και την ιδιωτική επίβλεψη των έργων;
Αρης Χατζηγεωργίου
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας