• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 6.7°C / 12.3°C
    2 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.3°C / 9.4°C
    2 BF
    52%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.0°C / 12.7°C
    2 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.0°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.7°C / 8.7°C
    1 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.4°C / 4.1°C
    3 BF
    56%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 12.6°C
    0 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.2°C / 12.5°C
    3 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 5.9°C / 9.9°C
    4 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 13.5°C
    3 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.6°C / 10.1°C
    2 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.5°C / 7.1°C
    0 BF
    77%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    8°C 3.5°C / 8.4°C
    2 BF
    85%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 3.8°C / 9.9°C
    0 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.9°C / 12.5°C
    1 BF
    86%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    8°C 3.3°C / 7.7°C
    2 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.9°C / 9.4°C
    1 BF
    75%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.8°C / 2.8°C
    2 BF
    84%

Η γνωμοδότηση του ΚΑΣ για τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου πιθανόν να αποδειχτεί η σταγόνα που θα οδηγήσει στην ακύρωση της εργολαβίας του πολύπαθου έργου

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ (ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟΥ)

Το... Βατερλό του μετρό

  • A-
  • A+

Νέα δεδομένα στα έργα του πολύπαθου μετρό της Θεσσαλονίκης δημιουργεί η θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), που ορίζει ότι τα σημαντικά ευρήματα στον σταθμό της οδού Βενιζέλου θα αξιοποιηθούν «κατά χώρα», χωρίς να μετακινηθούν από τη θέση όπου βρέθηκαν.

Η εξέλιξη αυτή είναι πιθανόν να αποδειχθεί η «σταγόνα» που θα οδηγήσει σε ακύρωση της εργολαβίας, η οποία ξεκίνησε στραβά και προχώρησε ακόμη χειρότερα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πρωτοφανείς καθυστερήσεις και υπέρογκες οικονομικές απαιτήσεις από τους κατασκευαστές.

Η Ν.Δ., λόγω των εκλογών, έχει ήδη ανεβάσει τους τόνους, προφανώς για να καλύψει τις τεράστιες ευθύνες της για το «Βατερλό» στο μεγαλύτερο έργο της πόλης. Λόγω οικονομικών προβλημάτων του εργολάβου, τα εργοτάξια έχουν νεκρώσει από τον Νοέμβριο και εκατοντάδες εργαζόμενοι οδηγήθηκαν στην ανεργία.

Ο αρχαιολογικός χώρος

Ειδικά στον σταθμό της Βενιζέλου, τα σπουδαία και μεγάλης κλίμακας ευρήματα της βυζαντινής περιόδου είχαν αναδειχθεί τον Δεκέμβριο του 2012. Από την πρώτη στιγμή η δημοτική αρχή και οι επιστημονικοί φορείς της Θεσσαλονίκης είχαν απαιτήσει «και μετρό και αρχαία», αλλά είχαν διαφωνήσει με την αρχική γνωμοδότηση του ΚΑΣ (Φεβρουάριος 2014) που προέκρινε την απόσπαση των αρχαίων και την επανατοποθέτησή τους σε επισκέψιμο χώρο μετά την ολοκλήρωση του σταθμού, γιατί θεωρούν ότι θα επιφέρει τεράστια αλλοίωση στον αρχαιολογικό χώρο.

Το μετρό Θεσσαλονίκης ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2006 χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες και με συμβατική υποχρέωση να δοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2012.

Εως τώρα έχει ολοκληρωθεί μόλις το 28% του έργου, αλλά αυτό δεν εμπόδισε τους εργολάβους να υποβάλουν 77 ενστάσεις με τις οποίες διεκδικούν από το Δημόσιο αποζημιώσεις 560 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 70% του αρχικού προϋπολογισμού!

Παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις στο βασικό έργο, τον Σεπτέμβριο του 2013 υπογράφηκε η σύμβαση για την πρώτη επέκταση προς Καλαμαριά, προσφέροντας νέα πατήματα στους αναδόχους για «πανωπροίκια».

Το «ζουμί» σε αυτή την εξέλιξη είναι ότι την επέκταση ανέλαβε η «Ακτωρ» του ομίλου Μπόμπολα, που είναι ο τεχνικός σύμβουλος αλλά και μέτοχος της εταιρείας ΑΕΓΕΚ, η οποία έχει αναλάβει το βασικό έργο και αντιμετωπίζει από χρόνια σοβαρά προβλήματα ρευστότητας.

Οι δύο μετροπόντικες που κατασκευάζουν τις δίδυμες σήραγγες του μετρό στη Θεσσαλονίκη έχουν παροπλιστεί εδώ και 2,5 χρόνια. Λόγω τεχνικών προβλημάτων του έργου, είχαν φτάσει ώς τον σταθμό της Ανάληψης, ενώ απομένει η διάνοιξη 1,95 χλμ. σε σύνολο 7,6 χλμ. Με την άδεια, αλλά και με τον... οβολό της κρατικής εταιρείας «Αττικό Μετρό», μετακόμισαν στο μελλοντικό αμαξοστάσιο της Νέας Ελβετίας.

Οι εργολάβοι έχουν ήδη εισπράξει από το Δημόσιο 2,5 εκατ. ευρώ για το κόστος μεταφοράς, αλλά ζητούσαν 18 εκατ. τα οποία διεκδικούν μέσω δικαστηρίων. Τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα δύο μηχανήματα πωλήθηκαν, έναντι 38 εκατ. ευρώ, από την ΑΕΓΕΚ στην «Ακτωρ» για να χρησιμοποιηθούν στα έργα της επέκτασης που πρέπει να ξεκινήσουν μέσα στο φθινόπωρο.

Παραβίαση των όρων

Η διάνοιξη της γραμμής προς Καλαμαριά των 4,8 χλμ. υπολογίζεται να διαρκέσει δύο χρόνια και σε αυτό το διάστημα το βασικό έργο στην ουσία θα μείνει... ξεκρέμαστο. Η «Αττικό Μετρό» έχει ζητήσει εξηγήσεις και εγκαλεί τους εργολάβους του βασικού έργου για παραβίαση των όρων του διαγωνισμού.

Αν επιβεβαιωθεί η πώληση, ενισχύονται τα σχέδια από την πλευρά ορισμένων εργολάβων να ενοποιήσουν τα δύο έργα και να κατασκευάσουν τη σήραγγα με την... όπισθεν. Από τη Μίκρα προς τον μελλοντικό σταθμό της Ανάληψης. Αν υπάρξει συμφωνία ανάμεσα στο Δημόσιο και τους εργολάβους, είναι εφικτό να λειτουργήσει το έργο στα τέλη του 2018.

Μετά την εισήγηση του ΚΑΣ για την ανάδειξη των σπουδαίων ευρημάτων στον μελλοντικό σταθμό της οδού Βενιζέλου εξετάζονται δύο ενδεχόμενα:

■ Να κατασκευαστεί ο σταθμός σε νέα θέση κάτω από το επίπεδο των αρχαιολογικών ευρημάτων, τα οποία βρίσκονται σε βάθος 9 μέτρων, αλλά η «βύθιση» αυτή υπολογίζεται ότι θα κοστίσει επιπλέον 150 εκατ. ευρώ και φέρνει νέες καθυστερήσεις στο έργο.

■ Να καταργηθεί ο σταθμός στη Βενιζέλου, δεδομένου ότι ο προηγούμενος στην Αγία Σοφία απέχει μόνον 480 μέτρα και ο επόμενος στη λεωφόρο Δημοκρατίας 800 μέτρα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μονά-ζυγά κερδίζουν οι εργολάβοι
Είτε αποχωρήσει οριστικά η κοινοπραξία από το «στοιχειωμένο» έργο είτε συνεχιστεί ως έχει και με άγνωστο χρονοδιάγραμμα παράδοσης, οι αποφάσεις της διαιτησίας και οι αποζημιώσεις θα επιβαρύνουν το ελληνικό...
Μονά-ζυγά κερδίζουν οι εργολάβοι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ελπίδες για αλλαγή ρότας από Μητσοτάκη
Η σιωπή του επικοινωνιακού μηχανισμού της Ν.Δ. μετά την αυτόβουλη επίσκεψη του πρωθυπουργού στο εργοτάξιο της Βενιζέλου και οι συνεχιζόμενες πιέσεις κορυφαίων καθηγητών από όλο τον κόσμο ανοίγουν ένα παράθυρο...
Ελπίδες για αλλαγή ρότας από Μητσοτάκη
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΕΤΡΟντας τις καθυστερήσεις σε... χρυσό
Ενάμιση μήνα μετά τη συνεδρίαση του ΚΑΣ για τον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό της Θεσσαλονίκης δεν έχει υπογραφεί η πρόταση από τη Λίνα Μενδώνη ● Οι ολέθριες κυβερνητικές επιλογές αξιοποιούνται από τους...
ΜΕΤΡΟντας τις καθυστερήσεις σε... χρυσό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διεθνής κατακραυγή για το «ξερίζωμα» των αρχαιοτήτων
Ορατό είναι το ενδεχόμενο διασυρμού της χώρας λόγω της επιλογής της κυβέρνησης να ανατρέψει την απόφαση για την προστασία των σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων στον σταθμό Βενιζέλου.
Διεθνής κατακραυγή για το «ξερίζωμα» των αρχαιοτήτων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Φόβοι για νέο «πάγωμα» στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Πίσω στις εποχές της στασιμότητας κινδυνεύει να επιστρέψει το έργο του Μετρό αν η κυβέρνηση, η Αττικό Μετρό και η ΑΚΤΩΡ δεν εγγυηθούν για τη συνέχισή του, ειδικά μετά και τις 40 απολύσεις εργαζομένων
Φόβοι για νέο «πάγωμα» στο Μετρό Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μετρόντας ανάποδα
Στον σταθμό Νομαρχία έφτασε ο ένας από τους δύο μετροπόντικες που κατασκευάζουν τις δίδυμες σήραγγες στο πολύπαθο μετρό της Θεσσαλονίκης. Τον Νοέμβριο του 2020 θα ανοίξουν οι εννέα πρώτοι σταθμοί και στις...
Μετρόντας ανάποδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας