Για δεύτερη φορά μέσα σε μόλις έξι μήνες και με φόντο το φιάσκο με το στέγαστρο Καλατράβα, το πρόσφατο θανατηφόρο ατύχημα στη γέφυρα στην Πάτρα, το κλείσιμο της γέφυρας Σερβίων (δεύτερης μεγαλύτερης της χώρας) στη Μακεδονία, η ΕΜΔΥΔΑΣ, η ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των μηχανικών που υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση, στέλνει νέο SOS στην ελληνική κυβέρνηση για τους πολύ σοβαρούς κινδύνους που διατρέχουν κρίσιμες υποδομές της χώρας εξαιτίας ελλιπούς συντήρησης.
«Γέφυρες, σήραγγες, λιμάνια, σχολεία, αθλητικές εγκαταστάσεις, οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, αντιπλημμυρικά έργα, πανεπιστήμια, νοσοκομεία, μουσεία, Δημόσια Κτίρια (κατηγορίας Σ3 και Σ4) συμπληρώνουν δεκαετίες από την κατασκευή τους και ειδικά τα τελευταία μνημονιακά χρόνια ο έλεγχος και συντήρησή τους εξαφανίστηκε παντελώς», αναφέρει η ΕΜΔΥΔΑΣ.
Οσον αφορά το στέγαστρο, προσθέτει ότι «όπως και όλες οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις, κατασκευάστηκε με διαδικασίες fast track, με φωτογραφικές διατάξεις και απευθείας αναθέσεις λόγω του “κατεπείγοντος”. Οι εγκαταστάσεις λειτουργούσαν είτε παράνομα είτε με προσωρινές άδειες και για πρώτη φορά αδειοδοτήθηκαν πλήρως (κολυμβητήριο, ποδηλατοδρόμιο, τένις, κλειστό στίβου, κλειστό μπάσκετ) μετά το 2015. Το ίδιο το σκέπαστρο Καλατράβα είχε αδειοδοτηθεί με βάση τον νόμο για τις πέργκολες! Τα προβλήματα που ανακύπτουν συνεπώς σε αυτό, όπως και σε άλλες αντίστοιχες υποδομές, δεν είναι κεραυνός εν αιθρία».
Οι μηχανικοί υπογραμμίζουν με τη σειρά τους πως ουδεμία συντήρηση είχε γίνει επί 20 έτη στο στέγαστρο και σημειώνουν πως ο τρόπος εκτέλεσης των δημόσιων έργων στη χώρα μας «ξεχνά» να εντάξει την αναγκαία συντήρησή τους στον προγραμματισμό και στο εκτιμώμενο κόστος. «Γιατί αν προβλέψεις από την αρχή δαπάνες συντήρησης, δεσμεύονται κονδύλια τα οποία δεν μπορείς να διαθέσεις για “νέα έργα” και νέες κορδέλες! Επιπλέον, είναι δυστυχώς προτιμότερο να προκηρύξεις μια νέα εργολαβία για να αποκαταστήσεις το κακοσυντηρημένο έργο, παρά να δαπανάμε λιγότερα κάθε χρόνο για τη συντήρησή του», αναφέρει η ΕΜΔΥΔΑΣ σε μια ξεκάθαρη αιχμή για την υπόθεση του στεγάστρου.
Σε χθεσινό άρθρο του στην «Αυγή» («Προστασία του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΑΚΑ ή εκποίηση με πρόσχημα το στέγαστρο;») ο τέως γραμματέας Αθλητισμού, Ιούλιος Συναδινός, επιβεβαιώνει αυτό που ανέφεραν από την πρώτη στιγμή μηχανικοί του ΕΜΠ στην «Εφ.Συν.», πως η απόφαση να κλείσει το ΟΑΚΑ είναι κυρίως πολιτική. Οπως λέει, «τα προβλήματα του σκέπαστρου Καλατράβα δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Ούτως ή άλλως, είχε αδειοδοτηθεί –κυριολεκτικά– με βάση τον νόμο για τις πέργκολες! Μια τέτοια υποδομή χρειάζεται περιοδικές συντηρήσεις, αλλά από αυτό το σημείο μέχρι να θεωρείται ότι αύριο “πέφτει” η απόσταση είναι τεράστια.
Σε κάθε περίπτωση, θα κρίνουν οι ειδικοί, με τις απόψεις να είναι αντικρουόμενες. Γίνεται προσπάθεια να πειστεί η κοινή γνώμη ότι μόλις τώρα έμαθε η κυβέρνηση για τα προβλήματα και είναι η μόνη που ασχολήθηκε ποτέ. Γεγονός απολύτως ψευδές, αφού με τον πιο επίσημο τρόπο και με δημόσια έγγραφα αποδεικνύεται ότι γνώριζαν από το 2020. Το έργο ξεκίνησε από τον Φεβρουάριο του 2019, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση του υφυπουργού Αθλητισμού και του υπουργού Υποδομών Γ. Βασιλειάδη και Χρ. Σπίρτζη αντίστοιχα), για τη σύσταση μελέτης όχι μόνο της στατικής επάρκειας των εξεδρών του ΟΑΚΑ, αλλά συνολικά για τις εγκαταστάσεις του, συμπεριλαμβανομένου και του στεγάστρου [...]».
Εκτός από τους μηχανικούς της ΕΜΔΥΔΑΣ, χθες κατατέθηκε και κοινοβουλευτική ερώτηση από το ΠΑΣΟΚ προς τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστο Σταϊκούρα, όπου επισημαίνονται τεκμηριωμένα προβλήματα στατικότητας σε πλήθος άλλων υποδομών, που δεν έχουν λάβει την αντίστοιχη δημοσιότητα. Ενδεικτικά αναφέρονται η κατάρρευση γέφυρας στο παλιό νοσοκομείο της Καβάλας (δεν έχει αποκατασταθεί από το 2017), η κατάρρευση της γέφυρας Κομψάτου μεταξύ Ξάνθης - Κομοτηνής, πρόβλημα επάρκειας σε δύο γέφυρες της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης στον ποταμό Αξιό και Στρυμόνα, η προαναφερθείσα γέφυρα Σερβίων, η έλλειψη συντήρησης στο Καυταντζόγλειο στάδιο της Θεσσαλονίκης κ.ά.
«Το ανησυχητικό είναι ότι οι ανωτέρω περιπτώσεις καταρρεύσεων και προβλημάτων στατικότητας των υποδομών συνέβησαν σε συνθήκες κανονικής λειτουργίας και όχι λόγω φορτίσεων σεισμού ή άλλων ειδικών καταστάσεων (πλημμυρών κ.λπ.)», αναφέρουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Ρωτούν –μεταξύ άλλων– γιατί δεν έχει συγκροτηθεί εδώ και 3 χρόνια η Διοικητική Αρχή Γεφυρών, γιατί δεν έχει θεσμοθετηθεί η δημιουργία μητρώου γεφυρών και γιατί έχει καθυστερήσει η υλοποίηση του Εθνικού Μητρώου Υποδομών, που θα παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζονται για τα στάδια περιοδικής συντήρησης ή και την έγκαιρη λήψη μέτρων σε θέματα στατικότητας.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας