Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από την πολιτική διαφήμιση στη διαφήμιση της παρα-πολιτικής

Μπορεί να μη λείπει η πλάκα, αλλά σίγουρα λείπει η ουσία από τα προεκλογικά διαφημιστικά μηνύματα των κομμάτων, που φαίνονται προσκολλημένα στο χθες

ΕUROKINISSI

Από την πολιτική διαφήμιση στη διαφήμιση της παρα-πολιτικής

  • A-
  • A+

Βλέποντας κανείς τα προεκλογικά σποτ των κομμάτων, μπορεί ν' αντιληφθεί ότι η ρήση της Μεγκ Γουίτμαν (διευθύνουσα σύμβουλος στη Hewlett Packard), «η διαφήμιση είναι το γλάσο πάνω στο κέικ, δεν είναι το κέικ», είναι περισσότερο επίκαιρη από ποτέ.

Η ίδια εξάλλου για χρόνια δούλεψε σε διαφημιστική πολυεθνική, συνεπώς ξέρει από πρώτο χέρι τους κανόνες του διαφημιστικού παιχνιδιού.

Τηλεόραση και ίντερνετ βομβαρδίζουν με σποτ τους τηλεθεατές/χρήστες. Από τον Βαγγέλη Μεϊμαράκη που παίζει μπουζούκι έως το ταξί με επιβάτη τον Παναγιώτη Λαφαζάνη και από το 24ωρο καθημερινών ανθρώπων έως τα λιτά πλάνα-μηνύματα, η βεντάλια της έμπνευσης των δημιουργών ανοιγοκλείνει, με μεγαλύτερη ή μικρότερη επιτυχία ανά περίπτωση.

Πώς στήθηκαν τα διαφημιστικά σποτ; Ποιοι τα δημιούργησαν; Τέλος, ποιες προκλήσεις αντιμετώπισαν τα επιτελεία που κλήθηκαν να περάσουν το δικό τους μήνυμα σ' ένα δύσπιστο -δικαίως- εκλογικό σώμα;

ΣΥΡΙΖΑ

Δεν «απογειώνουν» τον θεατή

Τα σποτ έγιναν έπειτα από συνεργασία της επικοινωνιακής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ με τη διαφημιστική εταιρεία FlyBee. Θα μπορούσε να τα χαρακτηρίσει κανείς επίπεδα, καταγραφικά της καθημερινότητας των ηρώων τους, που σε καμία περίπτωση δεν «απογειώνουν» τον θεατή. Οι άνθρωποι που συμμετέχουν στα σποτ είναι φίλοι του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και ερασιτέχνες ηθοποιοί.

«Στόχος μας ήταν το χαμηλό κόστος, αλλά με υψηλό production value», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Αγγελος Τσέκερης, μέλος της επικοινωνιακής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ. «Πλέον παίζεται η τρίτη φάση της καμπάνιας μας, όπου εκεί παρουσιάζεται το έργο μας των τελευταίων επτά μηνών. Ουσιαστικά, το ξαναθυμίζουμε και παράλληλα παρουσιάζουμε το μετεκλογικό πρόγραμμά μας. Περνάμε μηνύματα που δεν λέγονται συνήθως σε καμπάνιες και περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, σύγκρουση με τους ολιγάρχες, σύγκρουση με τα καρτέλ που εκμεταλλεύονται τους αγρότες κ.λπ.».

«Ολο το θέμα σε μια πολιτική διαφήμιση είναι να λέει αλήθεια», μας λέει η Αλίκη Αναγνωσταρά από τη διαφημιστική εταιρεία FlyBee. «Γι’ αυτό και στηριχθήκαμε σε πρόσωπα αληθινά και όχι ανθρώπους-πρότυπα μιας διαφημιστικής πραγματικότητας. Το κυριότερο όμως χαρακτηριστικό αυτής της αλήθειας είναι το περιεχόμενο. Ολοι μίλησαν γι’ αυτό που μας “καίει” στην καθημερινότητα και όχι για το πόσο ανεπαρκής είναι ο πολιτικός αντίπαλος».

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

«Πρώτη φορά»... με PoV

Οπως μας ενημέρωσαν από το επικοινωνιακό επιτελείο της Ν.Δ., στα σποτ πρωταγωνιστούν καθημερινοί άνθρωποι. Κάθε πρωταγωνιστής εκπροσωπεί μια ξεχωριστή κατηγορία επαγγελματικών και κοινωνικών ομάδων της ελληνικής κοινωνίας.

Ετσι παρατηρούμε την καθημερινότητα της ηρωίδας στο ωραίο διαμέρισμά της, την ώρα που οδηγεί, πηγαίνει στη δουλειά της, ενώ από πίσω ακούγονται ατάκες του Αλέξη Τσίπρα ή άλλων κυβερνητικών στελεχών, οι οποίες «ακυρώθηκαν» από την εξέλιξη των γεγονότων.

Το σποτ κινείται στο τρίπτυχο «ψέμα-αλήθεια-επίπτωση». Πρόκειται για την τεχνική PoV (Point Of View) και είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται σε πολιτική διαφήμιση στην Ελλάδα.

Την προηγούμενη εβδομάδα είχαν παίξει τα σποτ αποδόμησης του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά πλέον στην τελική ευθεία πριν από τις εκλογές προηγούνται τα νέα, με θετικό πρότυπο, που έχουν στόχο να ενισχύσουν και να προωθήσουν τη Ν.Δ.

Για τη δημιουργία τους, σύμφωνα με πληροφορίες και δημοσιεύματα, επιστρατεύτηκαν σε ρόλο συμβούλου ο Γ. Φλέσσας από την Civitas και μια έτερη διαφημιστική, η Black Cherry.

Αναδεικνύοντας το αξιακό πρότυπο των πρωταγωνιστών, τα νέα σποτ μεταδίδουν τις προγραμματικές θέσεις της Ν.Δ. και τις συνδέουν με τις ιδέες, τη στάση και τη νοοτροπία καθημερινών ανθρώπων. Κεντρικό μήνυμα των σποτ είναι: «Ολοι μαζί πάμε την Ελλάδα μπροστά».

ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

Από τα κόμματα στο... κώμα

Το Ποτάμι «έτρεξε» τρεις διαφορετικές κατηγορίες σποτ, όπου οι δύο εξ αυτών έπαιζαν με το «ψευτοδίλημμα μεταξύ δύο κακών επιλογών, του ΣΥΡΙΖΑ και της Ν.Δ.», μας λέει ο Νίκος Γιατρομανωλάκης που ανήκει στην επικοινωνιακή ομάδα του κόμματος της Σεβαστουπόλεως.

Από τη μια, είχαμε το σποτ με την αντίστροφη μέτρηση προς τις εκλογές όπου κάθε μέρα έμπαινε κι ένα δίλημμα προς τους πολίτες και από την άλλη, εκείνο (σε 4 εκδοχές) με τους δύο ηθοποιούς οι οποίοι αντιπροσωπεύουν επίσης τη Ν.Δ. και τον ΣΥΡΙΖΑ και τις -κατά το Ποτάμι- επιλογές τους (διορισμοί ημετέρων, δέσιμο με την καρέκλα της εξουσίας κ.λπ.)

Η τρίτη κατηγορία των διαφημίσεων του Ποταμιού είναι τα βίντεο με 25 πρόσωπα, πετυχημένα στον τομέα τους, όπου ο καθένας περνάει το δικό του μήνυμα που αποτελεί και πρόταση του κόμματος.

Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε στα social media, και όχι μόνο, το ιντερνετικό σποτ του κόμματος με τον άνθρωπο που συνέρχεται από κώμα έπειτα από 6 χρόνια και ουσιαστικά το πρώτο πράγμα που ρωτάει τους οικείους του είναι «τι έγινε με το μαγαζί τους».

Στη συνέχεια ρωτά, «γιατί δεν πήρατε δάνειο», ενώ τα παιδιά του, στα οποία προτίθεται να γράψει την περιουσία του, απορρίπτουν την πρόταση, αναλογιζόμενα τον ΕΝΦΙΑ. Στο τέλος, αποφασίζει να ξαναπέσει σε κώμα και να ξυπνήσει στις επόμενες εκλογές, αλλά τον προλαβαίνει ο γιος του που τον ενημερώνει ότι αυτές θα γίνουν σε 2-3 μήνες.

Το μονότονο μπιπ του ιατρικού μόνιτορ που ακούγεται οδηγεί λογικά στο συμπέρασμα ότι ο άρρωστος δεν θα συνέλθει ποτέ. Για πολλούς χρήστες των social media ήταν ένα σποτ που χαρακτηρίστηκε από ατυχές -στην καλύτερη περίπτωση- έως και απάνθρωπο. Τα σποτ αποτελούν προϊόν της επικοινωνιακής ομάδας του Ποταμιού σε συνεργασία με τη διαφημιστική εταιρεία Newtons Laboratory.

KKE

Εθελοντική δουλειά επαγγελματικών προδιαγραφών

Εσωτερική υπόθεση είναι για το ΚΚΕ η παραγωγή των τηλεοπτικών σποτ. Οπως μας ενημέρωσαν από το τμήμα της Κεντρικής Επιτροπής που ασχολείται με την προπαγάνδα, τα σποτ είναι αποτέλεσμα εθελοντικής δουλειάς από επαγγελματίες διαφόρων ειδικοτήτων (σκηνοθέτες, εικονολήπτες κ.λπ.).

«Στόχος μας είναι να αποτυπώνεται κάθε φορά το βασικό σύνθημα του κόμματος», μας λένε. Στο πρώτο προεκλογικό σποτ επιστρατεύτηκε η λογοτεχνία με τα λόγια του Μενέλαου Λουντέμη: «Ειπώθηκαν ψέματα που ντράπηκαν και τα ίδια, μια και δεν ντρέπονταν τα στόματα που τα 'λεγαν».

Στο δεύτερο προεκλογικό σποτ κυριαρχεί το σύνθημα «Τους δοκίμασες... Τώρα με το ΚΚΕ υπάρχει λύση».

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

Καμπάνια με στόχο να κάνει «θόρυβο»

Οι ΑΝ.ΕΛΛ. επέλεξαν να συνεργαστούν και πάλι με την εταιρεία Pollen του Π. Ζαλώνη, η οποία έχει αφήσει εποχή με τις κατά καιρούς διαφημίσεις για λογαριασμό αλυσίδας καταστημάτων παιχνιδιών και σχολικών ειδών.

«Συνεργαστήκαμε με μια εταιρεία που έχει τις πιο πρωτοποριακές, αυθεντικές, χιουμοριστικές ιδέες πάνω στη διαφήμιση», λέει στην «Εφ.Συν.» η Κατερίνα Τσατσαρώνη, υπεύθυνη επικοινωνιακής στρατηγικής και διαφήμισης στο κόμμα του κ. Καμμένου. «Θέλαμε να μπούμε σε μια νέα εποχή πολιτικής επικοινωνίας με αυτές. Επιλέξαμε λοιπόν μια καμπάνια η οποία θα έκανε θόρυβο. Πιστεύω πως αυτός ο στόχος επιτεύχθηκε με τα σποτ».

Για το σποτ όπου σατιρίζεται ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης να παίζει μπουζούκι και να καλεί τη Φώφη μαζί του, μας λέει: «Ξέρετε, ως λαός είμαστε σοβαροφανείς. Πολλές φορές όμως χρειάζεται να επιστρατεύσεις τον σαρκασμό για να περάσεις το μήνυμα. Αυτό είναι κάτι που γίνεται στην Ευρώπη χρόνια τώρα».

Σε ό,τι έχει να κάνει με το πρώτο σποτ, όπου ο Πάνος Καμμένος δηλώνει στον μικρό Αλέξη πως θα τον μάθει να γράφει και με το δεξί χέρι, το σχόλιο της κ. Τσατσαρώνη είναι πως «αποδείχθηκε ότι το πατριωτικό, ηθικό κομμάτι της Κεντροδεξιάς που αντιπροσωπεύουν οι ΑΝ.ΕΛΛ. μπορεί να συνυπάρξει με την Αριστερά του ΣΥΡΙΖΑ και αυτό δείχνει το μήνυμα. Οπως επίσης και το γεγονός ότι οι ΑΝ.ΕΛΛ. μπορούν να λειτουργήσουν και ως ρυθμιστές και ως ανάχωμα».

ΛΑΪΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Πολιτικό «τρολάρισμα»

Τα σποτ της ΛΑ.Ε. ομολογουμένως έκαναν αίσθηση, λόγω του αυτοσαρκασμού που τα διακρίνουν. Βασίστηκαν σε ιδέες που είχε η δημιουργική ομάδα της Infowar Productions, στις οποίες η ανταπόκριση της ΛΑ.Ε. ήταν θερμή. «Ο αυτοσαρκασμός, το τρολάρισμα, αν θέλετε, δεν είναι ποτέ κενό πολιτικού περιεχομένου», μας λέει ο Αρης Χατζηστεφάνου, από την ομάδα τής Infowar.

«Τα βίντεο απαντούν με πολύ συγκεκριμένο τρόπο στις κατηγορίες με τις οποίες ήρθαν αντιμέτωπα τα άτομα που απεικονίζονται σ’ αυτά. Μιλάμε για την επίθεση που δέχθηκε η Ζωή Κωνσταντοπούλου, όταν ξεκίνησε η επιτροπή για το χρέος, ή όλα αυτά που λέγονταν για τους κομάντος του Λαφαζάνη στο Νομισματοκοπείο. Από σήμερα θα παίζει το βασικό μας μήνυμα: ένα δεκάλεπτο ντοκιμαντέρ, το οποίο θ’ απαντά σε ερωτήματα που έχει κάθε άνθρωπος και τα οποία έχουν εξοβελιστεί από τον δημόσιο διάλογο εδώ και χρόνια».

■ Με τους υπευθύνους καμπάνιας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης (ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ) δεν κατέστη δυνατό να επικοινωνήσουμε.

 

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μονομαχία στο... Ελ Διαδίκτυο
Λένε ότι η μόδα ταξιδεύει αργά από τη μιαν άκρη του Ατλαντικού στην άλλη. Επτά ολόκληρα χρόνια μετά την πρώτη εκλογή Ομπάμα στις ΗΠΑ και την πρωτοφανή εκστρατεία του στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, πρώτη φορά...
Μονομαχία στο... Ελ Διαδίκτυο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το Βερολίνο ψήφισε, η Αθήνα ανησύχησε
Με προβληματισμό για τα υψηλά ποσοστά του ξενοφοβικού AfD και ανησυχία για τις επιπτώσεις που θα προκαλέσει σε Ελλάδα και Ευρώπη η νέα γερμανική...
Το Βερολίνο ψήφισε, η Αθήνα ανησύχησε
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η πιο χρησιμοποιημένη προεκλογική καραμέλα
Ζήσαμε μια προεκλογική περίοδο στην οποία, εκτός του προσφυγικού-μεταναστευτικού θέματος, τα ζητήματα της διαφθοράς και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής βρέθηκαν στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης ενώ οι...
Η πιο χρησιμοποιημένη προεκλογική καραμέλα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αντιπαράθεση επί ερειπίων
Τα κόμματα καταθέτουν τις απόψεις τους - Η παιδεία, λόγω της αυτονόητης αξίας της ως δημόσιου αγαθού, πάντα προτάσσεται ως στρατηγική προτεραιότητα των κομμάτων, είτε βρίσκονται στην κυβέρνηση είτε στην...
Αντιπαράθεση επί ερειπίων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Υψηλό προβάδισμα για ΣΥΡΙΖΑ, θετική άποψη για την κυβέρνηση
Προβάδισμα 14,5 ποσοστιαίες μονάδες έχει ο ΣΥΡΙΖΑ από τη Ν.Δ., σύμφωνα με δημοσκόπηση της GPO για το MEGA. Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων τάσσεται υπέρ της επίτευξης συμφωνίας, ενώ φαίνεται να αποτιμά θετικά...
Υψηλό προβάδισμα για ΣΥΡΙΖΑ, θετική άποψη για την κυβέρνηση
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πρώτη φορά... ηλεκτρονικά
ΣΥΡΙΖΑ και twitter είναι οι νικητές στα social media, τα οποία κατά γενική ομολογία είχαν μεγαλύτερη από κάθε άλλη φορά συμβολή στη σύντομη προεκλογική περίοδο. Εχει ενδιαφέρον ότι η πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ έναντι...
Πρώτη φορά... ηλεκτρονικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας