Χωρίς να έχει παραλάβει και εγκρίνει πλήθος τεχνικών μελετών για περίπλοκα έργα, εγκαινίασε η κυβέρνηση την επέκταση της γραμμής 3 προς Πειραιά. Τα «βιαστικά» εγκαίνια στις 10 Οκτωβρίου 2022 προκαλούν ήδη παρατράγουδα όπως αυτό που συνέβη το προχθεσινό βράδυ με τους επιβάτες που ανεβοκατέβαιναν τις σκάλες αλλάζοντας αποβάθρες στον σταθμό «Μανιάτικα».
Το σκηνικό της σύγχυσης που δημιουργήθηκε το βράδυ της 17ης Νοέμβρη περιέγραψε σε αναρτήσεις του χθες ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Πειραιάς για Ολους» και καθηγητής του ΕΜΠ Νίκος Μπελαβίλας. Η «Εφ.Συν.», όμως, έρχεται σήμερα να αποκαλύψει ένα στοιχείο που αναδεικνύει τη βιασύνη της κυβέρνησης να γίνουν τα «πανηγυρικά εγκαίνια» χωρίς να υπάρχει η τυπική κάλυψη απέναντι σε τεχνικές αστοχίες.
Αναλυτικότερα:
● Ενα από τα πιο περίπλοκα τμήματα της επέκτασης του Μετρό με τους τρεις νέους σταθμούς, όπως η ίδια η κυβέρνηση ανέφερε, ήταν η κατασκευή του νέου σταθμού «Πειραιάς», ανάμεσα στον υπάρχοντα σταθμό του Ηλεκτρικού και το λιμάνι. Κεντρικό στοιχείο της δυσκολίας ήταν ότι χρειάστηκε να γίνει βαθιά εκσκαφή δίπλα στη θάλασσα (οι αποβάθρες είναι 20 μέτρα κάτω από την επιφάνειά της) σε συνδυασμό με ειδικά έργα αντιστήριξης.
● Ομως, ένα πλήθος μελετών για το συγκεκριμένο έργο υποβλήθηκαν και εγκρίθηκαν από την Αττικό Μετρό έναν μήνα μετά την έναρξη λειτουργίας. Συνολικά 12 μελέτες και 74 σχέδια για τον σταθμό Πειραιά υποβλήθηκαν με τεράστια καθυστέρηση. Στους φακέλους περιλαμβάνονται οι τεχνικές εκθέσεις για τα έργα εκσκαφής και αντιστήριξης, οι προσωρινές αντιστηρίξεις, η δημιουργία αντηρίδων για το κεντρικό τμήμα, οι μελέτες εφαρμογής, οι έλεγχοι στο υπέδαφος, οι σκυροδετήσεις, ο σχεδιασμός των φρεάτων, των προσβάσεων και πλήθους άλλων λεπτομερειών που είναι κρίσιμες για την ορθή λειτουργία ενός τόσο πολύπλοκου έργου.
● Η καθυστέρηση στην υποβολή όλων των παραπάνω αναθεωρημένων μελετών και των σχεδίων στην Αττικό Μετρό ξεπέρασε τα 5 χρόνια! Οι αρχικές επιστολές από την Αττικό Μετρό είχαν σταλεί τον Φεβρουάριο του 2017 και τον Ιανουάριο του 2018. Ομως η κοινοπραξία JP-ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM υπέβαλε τις μελέτες προς έγκριση στις 10 Νοεμβρίου, αφού είχε ξεκινήσει η λειτουργία, με χιλιάδες επιβάτες να διακινούνται καθημερινά.
Οταν έγιναν τα εγκαίνια των έργων επέκτασης, η «Εφ.Συν.» είχε σε αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράψει τις εμφανείς ελλείψεις, αναφερόμενη μεταξύ άλλων στην έλλειψη προσωπικού και συρμών. Επίσης, πολλούς μήνες νωρίτερα, στις 18/6/2022, είχαμε δημοσιεύσει ρεπορτάζ για την καθυστέρηση στη διενέργεια των απαραίτητων δοκιμών και τις εκτιμήσεις ότι τα εγκαίνια θα γίνονταν το νωρίτερο τον Νοέμβριο του 2022 ή και τον Φεβρουάριο του 2023 προκειμένου να ολοκληρωθούν οι έλεγχοι ασφαλείας. Ομως, η κυβέρνηση άσκησε προφανή πίεση να επισπευσθούν οι «κορδέλες», καθώς χρειαζόταν επειγόντως θετικές ειδήσεις απέναντι στο κύμα της ακρίβειας και τις αποκαλύψεις περί υποκλοπών.
Αυτό που συνέβη το βράδυ της περασμένης Πέμπτης στον σταθμό Μανιάτικα είναι χαρακτηριστικό της κατάστασης. Ο Νίκος Μπελαβίλας ανέφερε ότι οι επιβάτες κλήθηκαν από τα μεγάφωνα να κατέβουν από τον συρμό και να ανέβουν τις σκάλες για να βρεθούν στην απέναντι αποβάθρα. Λίγο μετά, νέα ανακοίνωση τους κάλεσε να επιστρέψουν και αυτό συνέβη δύο φορές ακόμη, ενώ σε κάποια φάση άρχισε να χτυπά ο συναγερμός και να αναβοσβήνει ο κόκκινος προβολέας δίπλα στις κυλιόμενες.
Επειτα από 45 λεπτά εμφανίστηκε «κάθιδρος και έντρομος» ο σταθμάρχης που εξήγησε ότι είναι μόνος του σε όλο το συγκρότημα του σταθμού. Ο κ. Μπελαβίλας μιλά στην ανακοίνωσή του για «γύμνια του συστήματος που εγκαινιάστηκε από την κυβέρνηση χωρίς να είναι σε θέση να λειτουργήσει χωρίς συρμούς, χωρίς προσωπικό, χωρίς την τήρηση του βασικού πρωτοκόλλου ασφαλείας» και καλεί τους δημάρχους Πειραιά και Νίκαιας-Ρέντη και τους βουλευτές Α΄ και Β΄ Πειραιά να ζητήσουν άμεση ενημέρωση για το «αδιανόητο επιχειρησιακό κενό λειτουργίας».
Αργά το απόγευμα χθες, η αρμόδια για τη λειτουργία ΣΤΑΣΥ εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία μιλά για «τεχνικό πρόβλημα σηματοδότησης», υποστηρίζοντας ότι αποκαταστάθηκε με τη συνήθη διαδικασία κίνησης σε «μονή τροχιά» και τα «ισχύοντα πρωτόκολλα ασφαλείας». Μιλά επίσης για άμεση κινητοποίηση και απορρίπτει «με κατηγορηματικό τρόπο» τις αιτιάσεις περί «επιχειρησιακών κενών λειτουργίας και ελλιπούς στελέχωσης των σταθμών με προσωπικό».
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας