• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.6°C / 11.3°C
    3 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 10.0°C
    3 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.1°C / 15.0°C
    4 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    8°C 7.9°C / 8.0°C
    4 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 9.4°C
    1 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    2 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 17.7°C
    3 BF
    90%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 15.4°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 7.3°C / 9.7°C
    3 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 9.9°C
    3 BF
    62%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 8.8°C
    3 BF
    80%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 17.1°C
    2 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    9°C 8.8°C / 12.1°C
    3 BF
    90%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.3°C / 8.3°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 8.7°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.1°C / 4.1°C
    1 BF
    76%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πιο «πράσινη», πιο φιλική η λεωφόρος Αγίου Δημητρίου

  • A-
  • A+
Στη νέα εποχή της βιώσιμης αστικής κινητικότητας ετοιμάζεται να μπει η κεντρική οδική αρτηρία που εξυπηρετεί τους πολίτες του Αγίου Δημητρίου, του Αλίμου και του Παλαιού Φαλήρου ● Το έργο, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2023, παρουσίασε η δήμαρχος Αγίου Δημητρίου Μαρία Ανδρούτσου και φέρει την υπογραφή του γνωστού συγκοινωνιολόγου Σταύρου Κωνσταντινίδη, χωρίς πάντως να λείψουν οι ενστάσεις κατοίκων και επιχειρηματιών της περιοχής

Η ανάπλαση της λεωφόρου Αγίου Δημητρίου, της μεγάλης οδικής αρτηρίας που εξυπηρετεί τους πολίτες του Αγίου Δημητρίου, του Αλίμου και του Παλαιού Φαλήρου και ενώνει το κέντρο με την παραλιακή αλλά και το Ελληνικό, παρουσιάστηκε την Τετάρτη στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας. Αποτελεί παράδειγμα εφαρμογής των αρχών της σύγχρονης βιώσιμης αστικής κινητικότητας και φέρει την υπογραφή του γνωστού συγκοινωνιολόγου Σταύρου Κωνσταντινίδη, που δέχτηκε τις ερωτήσεις των πολιτών, αλλά και της «Εφ.Συν.».

Κατά την παρουσίαση της ανάπλασης και διαπλάτυνσης μήκους 2 χιλιομέτρων, η δήμαρχος Αγίου Δημητρίου, Μαρία Ανδρούτσου, μίλησε για ένα έργο που αποτελούσε διαχρονικά απαίτηση των δημοτικών αρχών της περιοχής από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, καθώς αφορά έναν κεντρικό δρόμο που διαπερνά τον δήμο και δεν υπήρχαν επαρκή πεζοδρόμια και χώροι στάθμευσης, ούτε σωστές προδιαγραφές ασφαλείας. Μελέτες για το έργο δρομολογούνταν από την εποχή προ του σχεδίου «Καλλικράτης» το 2010, ωστόσο υπήρχαν αρκετά αδιευκρίνιστα σημεία και ζητήματα που ζητούσαν τροποποιήσεις, με το έργο να μη δημοπρατείται το 2012, φτάνοντας -εν μέσω γραφειοκρατίας και προσπάθειας του δήμου να υιοθετήσει περισσότερες από τις επισημάνσεις των κατοίκων και των επιχειρήσεων- να ξεκινήσει να υλοποιείται το 2021.

Όπως ανέφερε η κ. Ανδρούτσου, σήμερα έχει υλοποιηθεί περίπου το 40% του έργου και η ολοκλήρωσή του αναμένεται το καλοκαίρι του 2023. Η εγκεκριμένη μελέτη περιλαμβάνει: μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με κεντρική διαχωριστική νησίδα με φύτευση και φωτισμό led, μία λωρίδα παρόδιας στάθμευσης ανά κατεύθυνση, όπως και λωρίδες αριστερής στροφής στους κόμβους, όπου αυτό απαιτείται από τον σχεδιασμό, οι οποίες θα εξασφαλίζονται με μετατόπιση του άξονα της λωρίδας κυκλοφορίας εις βάρος των λωρίδων στάθμευσης. Στόχος, στο πλαίσιο των σύγχρονων αντιλήψεων περί βιώσιμης κινητικότητας, η κυκλοφορία των οχημάτων και η κίνηση των πεζών να διεξάγεται με μεγαλύτερη ασφάλεια και με την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των παρόδιων χρήσεων.

Ωστόσο, πέρυσι τον Οκτώβριο κάτοικοι, ιδιοκτήτες ακινήτων και επιχειρηματίες της περιοχής προχώρησαν σε επιστολή διαμαρτυρίας, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι η υπό υλοποίηση διαπλάτυνση δεν πρόκειται να διευκολύνει τη διέλευση των οχημάτων αλλά, αντίθετα, πρόκειται να δημιουργήσει μεγαλύτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα και θα επιβαρύνει τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις της περιοχής. Ανησυχίες συνεχίζουν να εκφράζονται για τη δημιουργία νησίδας που πιθανολογείται ότι θα μειώσει την εμπορικότητα του δρόμου, για το πρόβλημα της στάθμευσης, την απουσία αρκετών διαβάσεων πεζών και την ανάγκη περαιτέρω επικαιροποίησης των μελετών. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του «πράσινου» έργου, αρκετοί πολίτες εξέφρασαν παρόμοιες ανησυχίες και ακολούθησε εκτενής συζήτηση. Ο αρμόδιος συγκοινωνιολόγος Σταύρος Κωνσταντινίδης αναφέρθηκε συνοπτικά στα περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά οφέλη ενός «πράσινου εμβληματικού έργου νέας γενιάς» με 2.800 τ.μ. νέων πεζοδρομίων, την εξασφάλιση εύρυθμης κυκλοφορίας με 2 λωρίδες με μεσαία διαχωριστική νησίδα, χώρο νόμιμης στάθμευσης συνολικά 186 θέσεων, 66 οριοθετημένες διαβάσεις πεζών, 161 ράμπες ΑμεΑ και περίπου 500 νέα δέντρα και φωτισμό LED.

 

Συνέντευξη: Σταύρος Κωνσταντινίδης, συγκοινωνιολόγος, πολιτικός μηχανικός

«Θα αποτελέσει έργο-πιλότο για όλη την Αττική»

Οι οδικές αναπλάσεις μπορούν να γίνουν ένα περιεκτικό και ολοκληρωμένο όραμα για τις πόλεις. Οδηγούν στην αστική αναζωογόνηση του δημοσίου χώρου, στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, αλλά ταυτόχρονα στην εμπορική κινητικότητα και την τόνωση της τοπικής οικονομίας

● Εξηγήστε μας με λίγα λόγια τη βιώσιμη κινητικότητα που στηρίζει η Ε.Ε. για τις πόλεις του μέλλοντος και πώς την υποστηρίζει το συγκεκριμένο έργο;

Οι οδικές αναπλάσεις μπορούν να γίνουν ένα περιεκτικό και ολοκληρωμένο όραμα για τις πόλεις. Οδηγούν στην αστική αναζωογόνηση του δημοσίου χώρου, στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, αλλά ταυτόχρονα στην εμπορική κινητικότητα και την τόνωση της τοπικής οικονομίας. Κάθε δρόμος που επανασχεδιάζεται βιώσιμα και πράσινα παρασέρνει προς ανάπλαση τους γειτονικούς δρόμους, δημιουργεί νέες αξίες και νέες ποιότητες, λειτουργεί σαν βελονισμός στο σώμα της πόλης. Η συγκεκριμένη ανάπλαση από τον Δήμο Αγίου Δημητρίου είναι μία από τις πιο μοντέρνες σε όλη την Ελλάδα. Μία πράσινη οδική ανάπλαση σε έναν κρίσιμο άξονα όπου αναπτύσσεται γραμμικά η εμπορικότητα αυτού του δήμου. Μέχρι σήμερα ήταν ασχεδίαστος, υπήρχε πρόβλημα με την οδική ασφάλεια, βλέπαμε διπλοπαρκαρίσματα, μεγάλο κίνδυνο για τους πεζούς και δεν υπήρχε καμία πρόνοια για τα ΑμεΑ. Πρόκειται για μια ευρωπαϊκού τύπου παρέμβαση σε μέγεθος, ολιστικότητα και φιλοσοφία.

Τα δημόσια έργα, όπως ένας δρόμος, δεν πρέπει πλέον να κρίνονται από μία επιφανειακή χρηστικότητα αλλά από το αν υπηρετούν στόχους όπως η βιώσιμη ανάπτυξη, η κλιματική και περιβαλλοντική τους συμβολή και το τρίτο και πολύ σημαντικό, το κοινωνικό αποτύπωμα, η προσφορά στις αδύναμες κοινωνικές ομάδες όπως τα ΑμεΑ. Η πόλη να γίνεται φιλική προς την κινητικότητα όλων και όχι εχθρός. Πρόκειται για μια πιο ολοκληρωμένη ανάπλαση από αυτήν στο κέντρο της Αθήνας που επιχειρεί να κάνει τα ίδια πράγματα. Εκτιμώ ότι η συγκεκριμένη παρέμβαση θα αποτελέσει σημείο αναφοράς, έργο-πιλότο και για άλλες σε όλη την Αττική στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας.

● Είδαμε με την απεργία στα μέσα μεταφοράς αυτή την εβδομάδα ένα κυκλοφοριακό κομφούζιο στην Αθήνα. Πώς πρέπει να αναπτυχθούν τα μέσα μεταφοράς για να γίνουν πιο φιλικά στους πολίτες και να αποτελέσουν πραγματική εναλλακτική ειδικά σε έναν καιρό ενεργειακής κρίσης; Αρκούν μόνο οι εξαγγελίες για τη νέα γραμμή του μετρό;

Η αχίλλειος πτέρνα του ελληνικού συστήματος ήταν ότι η χώρα έμεινε πίσω τα προηγούμενα χρόνια από τη μια στον πολιτικό σχεδιασμό αξιόπιστων μέσων μαζικής συγκοινωνίας και από την άλλη στη σθεναρή υιοθέτηση πολιτικών ενθάρρυνσης της χρήσης τους. Οι λεωφορειακές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα λειτουργίας, μικρό επίπεδο εξυπηρέτησης των επιβατών και σε θεσμική και οργανωτική υστέρηση σε σχέση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Το μετρό καλύπτει ένα μικρό ποσοστό της Αθήνας σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Βαρκελώνη. Ολες οι γραμμές που σχεδιάζονται, όπως η 4 και η επέκταση προς Πειραιά, χρειάζονται αλλά πρέπει να τροφοδοτούνται από πυκνές και ευέλικτες λεωφορειακές γραμμές. Πιστεύω ότι σε άλλα 10 χρόνια τα πράγματα θα αλλάξουν. Τις δεκαετίες του ’80-’90 στην Ελλάδα το αυτοκίνητο αποτέλεσε ένα status symbol, σήμερα στην Ευρώπη το ΙΧ απομακρύνεται από τα κέντρα των πόλεων. Η κουλτούρα διακριτικής αποθάρρυνσης του αυτοκινήτου άργησε πάρα πολύ να έρθει στην Ελλάδα. Σήμερα βλέπουμε και περισσότερη οικολογική ενσυναίσθηση στη νέα γενιά που θέλει να χρησιμοποιήσει ποδήλατο ή ηλεκτρικό πατίνι. Πρέπει να προχωρήσουμε σε αυτή τη λογική και φιλοσοφία.

● Πώς μπορεί η Αθήνα να γίνει επιτέλους πιο φιλική και ασφαλής για μέσα εναλλακτικής μετακίνησης, όπως το ποδήλατο ή τα ηλεκτρικά πατίνια;

Εδώ και χρόνια λέω σε δημάρχους που συμβουλεύω ότι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν είναι να σχεδιάσουν ολοκληρωμένους ποδηλατόδρομους. Οι μεγάλοι οδικοί άξονες στην Αθήνα θα πρέπει να έχουν παράλληλα ποδηλατόδρομο. Πολλοί λένε ότι δεν γίνεται, εγώ λέω ότι γίνεται γιατί ο σχεδιασμός είναι ανορθολογικός και αφορά κατά βάση το παρελθόν. Πλέον η επιστήμη έχει τα εργαλεία για να μπορέσει να χωροθετήσει νέες υποδομές ακόμα και μέσα σε αυτόν τον περιορισμένο χώρο. Μια αστική αναζωογόνηση περιλαμβάνει υποχρεωτικά τη διακριτική αποθάρρυνση της χρήσης του ΙΧ αυτοκινήτου, τη δημιουργία παράλληλων ποδηλατοδρόμων παντού και την οδική ανάπλαση με πλούσια δενδροφύτευση και ενεργειακά φιλικά υλικά σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο. Το σύγχρονο ερώτημα που τίθεται σήμερα δεν είναι ο μέγιστος αριθμός αυτοκινήτων που μπορεί να εξυπηρετήσει ένας δρόμος, αλλά ποια είναι η περιβαλλοντική χωρητικότητα κάθε δρόμου για να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα της πόλης. Η χρήση του αυτοκινήτου πρέπει να φτάσει στο απολύτως αναγκαίο και η διαχείριση της στάθμευσης να είναι πιο έξυπνη. Εάν η υπεραξία των δημοσίων συγκοινωνιών δεν αξιοποιηθεί υπέρ της πράσινης ανάπτυξης και βιώσιμης κινητικότητας του οδικού δικτύου, θα βρεθούμε μπροστά στο οξύμωρο σχήμα να διαθέτουμε μέσα σταθερής τροχιάς, αλλά να συνεχίζει να μας βασανίζει η κυκλοφορική συμφόρηση, η έλλειψη στάθμευσης, η περιβαλλοντική υποβάθμιση της «αυτοκινητούπολης», το υπόδειγμα της οποίας έχει τελειώσει. Οι πόλεις θα σωθούν μόνο στην προοπτική των πράσινων και βιώσιμων σχεδιασμών.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εξασθενεί σήμερα η κακοκαιρία
​Μετά τις καταρρακτώδεις βροχές, ακολούθησαν οι χιονοπτώσεις και οι θυελλώδεις άνεμοι, όμως από σήμερα αναμένεται να αρχίσει εξασθένηση της κακοκαιρίας που πλήττει τη χώρα τις τελευταίες μέρες, με τις χαμηλές...
Εξασθενεί σήμερα η κακοκαιρία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πλημμύρισαν οι δρόμοι από οργή
Από τις δυναμικότερες κινητοποιήσεις των τελευταίων ετών, η γενική απεργία της Τετάρτης με πλήθος κόσμου να ανταποκρίνεται στα καλέσματα για τις διαδηλώσεις μεταξύ άλλων ενάντια σε ακρίβεια και ενεργειακό.
Πλημμύρισαν οι δρόμοι από οργή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γιατί γίναμε υπερβολικοί με το 112;
Το φθινοπωρινό μπουρίνι της κακοκαιρίας EVA προκάλεσε μπαράζ προειδοποιήσεων, χωρίς όμως να έρθει η... καταστροφή για την οποία κινδυνολογούσαν δημοσιεύματα από τα μέσα της περασμένης εβδομάδας.
Γιατί γίναμε υπερβολικοί με το 112;
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Συναγερμός εν όψει νέας κακοκαιρίας
Σύμφωνα με το έκτακτο δελτίο της ΕΜΥ, τα έντονα και κατά τόπους επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα θα ξεκινήσουν από τα δυτικά, επηρεάζοντας αρχικά το Ιόνιο και την Ηπειρο.
Συναγερμός εν όψει νέας κακοκαιρίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το Ελεγκτικό Συνέδριο κόβει τον... δρόμο στα ΚΤΕΛ
Η απόφαση που αποκαλύπτει η «Εφ.Συν.» αναδεικνύει την αγωνιώδη προσπάθεια της κυβέρνησης να παρακάμψει τους νόμους προκειμένου να αναθέσει απευθείας και χωρίς διαγωνισμό πρόσθετο δημόσιο συγκοινωνιακό έργο στα...
Το Ελεγκτικό Συνέδριο κόβει τον... δρόμο στα ΚΤΕΛ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας