• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.9°C / 26.8°C
    2 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.1°C / 24.2°C
    1 BF
    74%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.7°C
    2 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 22.3°C
    1 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.4°C / 17.9°C
    2 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 21.7°C
    2 BF
    65%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.0°C / 25.2°C
    3 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.8°C / 23.9°C
    2 BF
    83%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.4°C
    4 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 22.9°C / 25.7°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.6°C / 25.6°C
    1 BF
    63%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 21.8°C
    0 BF
    83%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 21.2°C
    1 BF
    77%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 26.8°C
    2 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 26.0°C
    0 BF
    59%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.3°C / 20.3°C
    0 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 23.9°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    1 BF
    93%

Φωτογραφία Αρχείου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ζητούν προκαταβολικά πριμ!

  • A-
  • A+
Μπορεί το Μετρό Θεσσαλονίκης να καρκινοβατεί, ωστόσο η κατασκευάστρια εταιρεία με δύο λαλίστατα έγγραφά της επικαλείται νόμο του Ιουνίου 2022 και εγείρει αξιώσεις για πριμ αποτελεσματικότητας. ● Αν πέσει έξω στα χρονοδιαγράμματα, απαιτεί τον συμψηφισμό τους με τις αποζημιώσεις.

Μπορεί μετρό στη Θεσσαλονίκη να δούμε το 2024 -το καλύτερο ανεπιβεβαίωτο σενάριο- ωστόσο τίποτα δεν εμποδίζει την ανάδοχο εταιρεία ΑΚΤΩΡ να ζητάει πριμ... αποτελεσματικότητας 10.386.192 ευρώ (!) για την κύρια σύμβαση, για συμπληρωματική και για τη γραμμή της Καλαμαριάς.

Με δύο έγγραφά της προς την Αττικό Μετρό στις 30 Ιουνίου επικαλείται το άρθρο 154 νόμου που ψηφίστηκε μόλις τον Ιούνιο (ν. 4938/06.06.2022 - ΦΕΚ 109 Α), σύμφωνα με τον οποίο αν μια εταιρεία τελειώνει μέσα στους ορισμένους χρόνους το έργο που έχει αναλάβει δικαιούται πρόσθετη καταβολή (πριμ) πέντε τοις εκατό (5%) επί του υπολειπόμενου συμβατικού ανταλλάγματος.

Η ρύθμιση προβλέπει πάντως και ότι «σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης ολοκλήρωσης του έργου σύμφωνα με τις ανωτέρω προβλέψεις, η πρόσθετη καταβολή (πριμ) καθίσταται επιστρεπτέα καταβολή και συμψηφίζεται με οιαδήποτε οφειλή προς τον ανάδοχο».

Τα δύο έγγραφα της ΑΚΤΩΡ είναι λαλίστατα ως προς το πού βρίσκεται το έργο της κύριας γραμμής και το «χρονοδιάγραμμα» της πολυπόθητης λειτουργίας της.

Οπως αναφέρεται στο πρώτο έγγραφο για την κεντρική γραμμή, η ΑΚΤΩΡ ζητά «το 5% επί των υπολειπομένων ανταλλαγμάτων της αρχικής Κύριας Σύμβασης και της 4ης Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου» λαμβάνοντας υπόψη α) «την ήδη χορηγηθείσα με την υπ’ αρ. 1494(α)/20.04.2022 απόφαση της Προϊσταμένης Αρχής παράτασης “με αναθεώρηση” των αποκλειστικών τμηματικών προθεσμιών του έργου (ΑΤΠ) και της συνολικής προθεσμίας ολοκλήρωσης αυτού στις 30.12.2023, η οποία διαβιβάσθηκε στον Ανάδοχο με τη σχετική επιστολή της ΑΜ» και β) «του γεγονότος ότι οι κατατεθείσες στην ΑΜ εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης στα πλαίσια τόσο της Κύριας Σύμβασης, συνολικού ποσού 99.518.460,93 ευρώ, υπερκαλύπτουν τις αιτούμενες με το παρόν πρόσθετες καταβολές (πριμ)».

Ομοίως αναφορές για τις τμηματικές παρατάσεις και για την επέκταση της Καλαμαριάς -ολοκλήρωση 11.7.2024- αλλά και στο γεγονός «ότι οι κατατεθείσες στην ΑΜ εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης στα πλαίσια της Σύμβασης του Εργου, συνολικού ποσού 37.188.000,00 ευρώ, καλύπτουν την αιτούμενη με το παρόν πρόσθετη καταβολή (πριμ)».

Βεβαίως η ΑΚΤΩΡ υπογραμμίζει παράλληλα ότι το αίτημά της «δεν συνιστά καθ’ οιονδήποτε τρόπο είτε πλήρη ικανοποίηση είτε παραίτηση της Κοινοπραξίας μας από τις εν γένει αξιώσεις της, ιδίως αυτές που σχετίζονται με την αύξηση των τιμών των υλικών…», θέμα για το οποίο έχει εγείρει ήδη αξιώσεις («Εφ.Συν.», 25.5.2022 «Ο Πούτιν “βομβάρδισε” και το… Μετρό Θεσσαλονίκης»).

Οθωμανικά κατάλοιπα

Η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου, σύμφωνα με την ΑΚΤΩΡ, χρειάζεται 24 μήνες. Σύμφωνα με πρόχειρες εκτιμήσεις, οι εργασίες κατασκευής μπορούν να αρχίσουν περί τον Νοέμβρη. Οι ανασκαφές στη βόρεια και τη νότια είσοδο του σταθμού βρίσκονται ακόμη στη φάση εντοπισμού οθωμανικών καταλοίπων και η ολοκλήρωσή τους (να φτάσουν δηλαδή στα ελληνιστικά χρόνια) υπολογίζεται για τον ερχόμενο Μάρτιο. Οπότε η πρωθυπουργική δέσμευση για Απρίλιο του 2023 έχει εξαερωθεί.

Η κυβέρνηση επαναλαμβάνει διαρκώς ότι το έργο θα τελειώσει 31.12.2023. Πώς θα γίνει αυτό; Απλούστατα δεν θα γίνει. Στην καλύτερη περίπτωση το έργο θα τελειώσει καλοκαίρι του 2024 και θα είναι ευτύχημα αν θα είναι δυνατό να δοθεί και σε λειτουργία τότε το έργο. Το ερώτημα είναι πώς γίνεται από τη μία η ΑΚΤΩΡ να λαμβάνει αποζημιώσεις για καθυστερήσεις και από την άλλη να ζητά σήμερα πριμ και η απάντηση βρίσκεται στον «συμψηφισμό με τις οφειλές» της Αττικό Μετρό.

«Η μάχη του σωματείου» στο σκάμμα του σταθμού Βενιζέλου

Την ίδια στιγμή έχει φουντώσει η «μάχη του σωματείου» στο εργοτάξιο του σταθμού Βενιζέλου καθώς οι πρόσφατες αποκαλύψεις της «Εφ.Συν.» για τις εργασιακές συνθήκες (05.05.2022, «Ρισκάρουν ζωές για να προλάβουν!») οδήγησαν σε σύσταση σωματείου το οποίο καλείται «εργοδοτικό», οπότε ετοιμάζεται δεύτερο το οποίο θα είναι διεκδικητικό. Στο σκάμμα της Βενιζέλου εργάζονται σήμερα περισσότεροι από 200 άνθρωποι με σύμβαση που δεν την έχουν δει και η οποία λογικά πάει τουλάχιστον μέχρι τον Μάρτιο του 2023.

Με δεδομένο ότι το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου έχει 50 εργαζόμενους που έχουν εδώ και χρόνια σωματείο είναι φανερό ότι ο κύριος όγκος των προσωρινά εργαζομένων είναι μεγαλύτερος όσων έχουν την παλιά σύμβαση. Ο κλάδος του κατασκευαστικού είναι τον τελευταίο μήνα διαρκώς σε κινητοποιήσεις. Αν μπουν σε κινητοποιήσεις και οι εργαζόμενοι στη Βενιζέλου, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Γι’ αυτό στήθηκε ένα και ετοιμάζεται και δεύτερο σωματείο, καθώς, όπως λένε σήμερα εργαζόμενοι, «δεν γίνεται αυτός που εμφανίζεται δήθεν ως συνδικαλιστής να κρατάει ρολόι πόσο πάνε οι άνθρωποι στην τουαλέτα…» ή να τους απειλούν με απολύσεις. Κι αυτό είναι το λιγότερο, διότι υπάρχουν πολλές απαράδεκτες συμπεριφορές σε βάρος των εργατών στο κομμάτι της ανασκαφής.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
27 ξαφνικές απολύσεις στο μετρό Θεσσαλονίκης
«Bράζουν» τα εργοτάξια του μετρό Θεσσαλονίκης μετά τις 24 απολύσεις εργαζομένων από τον κατασκευαστικό τομέα και άλλων τριών έκτακτων αρχαιολόγων, οι οποίες γνωστοποιήθηκαν αιφνιδιαστικά την Παρασκευή.
27 ξαφνικές απολύσεις στο μετρό Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο Πούτιν «βομβάρδισε» και το... Μετρό Θεσσαλονίκης
Με επιστολή της στις 10 Μαΐου η ΑΚΤΩΡ επισημαίνει τις ελλείψεις πρώτων υλών και την εκτίναξη των τιμών τους μέχρι και 100%, γεγονός που αποδίδεται από την εταιρεία στον πόλεμο της Ουκρανίας.
Ο Πούτιν «βομβάρδισε» και το... Μετρό Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ιδιωτικοποίηση του Μετρό με παράδειγμα τον ΟΑΣΘ
Ταυτόχρονα οι εργαζόμενοι στο μετρό κατεβαίνουν για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα σε κινητοποιήσεις, ζητώντας αυξήσεις μισθών, βελτίωση των συνθηκών εργασίας και μέτρα προστασίας.
Ιδιωτικοποίηση του Μετρό με παράδειγμα τον ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στη Βουλή το θέμα με το Μετρό Θεσσαλονίκης που ανέδειξε η «Εφ.Συν.»
Οι arm;odioi υπουργοί καλούνται να πουν σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε: «να ελεγχθούν οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων ως προς την τήρηση των απαραίτητων όρων για την υγεία και την ασφάλειά...
Στη Βουλή το θέμα με το Μετρό Θεσσαλονίκης που ανέδειξε η «Εφ.Συν.»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ρισκάρουν ζωές για να προλάβουν!
Στα κάγκελα έχουν ανεβεί οι εργαζόμενοι στο σκάμμα Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης με τις απαράδεκτες και επικίνδυνες για τη σωματική τους ακεραιότητα συνθήκες εργασίας, τις προσβλητικές συμπεριφορές απέναντί...
Ρισκάρουν ζωές για να προλάβουν!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το φιάσκο του μετρό δεν χωράει διθυράμβους
Το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης απέρριψε τη νέα αίτηση των 316 πολιτών για έκδοση προσωρινής διαταγής διακοπής των εργασιών απόσπασης του μνημείου.
Το φιάσκο του μετρό δεν χωράει διθυράμβους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας