Νέες κρυφές πτυχές του νομοσχεδίου των 164 άρθρων με τις διευκολύνσεις για την εγκατάσταση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) αποκαλύφθηκαν χθες κατά τη διάρκεια της συζήτησης επί των άρθρων στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ενώ ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κ. Σκρέκας, παραδέχτηκε ότι δημιουργείται «δευτερογενής αγορά» στην οποία κάποιοι εμπορεύονται τις άδειες που έχουν λάβει, αντί να τις υλοποιούν.
Η «Εφ.Συν.» έχει παρουσιάσει με σειρά άρθρων τις προβλέψεις υπέρ των μεγάλων συμφερόντων και εις βάρος των καταναλωτών και του περιβάλλοντος, αλλά μετά από κάθε συζήτηση φωτίζονται νέες πλευρές στο νομοσχέδιο που έρχεται την ερχόμενη εβδομάδα στην Ολομέλεια προς ψήφιση.
Για τη δεύτερη στη σειρά αποτυχημένη απόπειρα της κυβέρνησης να απλοποιήσει την αδειοδότηση των ΑΠΕ, μετά τον νόμο 4685/2020 που δημιούργησε «το απόλυτο μπάχαλο και την υπερθέρμανση στην αγορά», μίλησε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Πέτη Πέρκα, τονίζοντας ότι «τα αδιέξοδα, σε επίπεδο σχεδιασμού, χωροθέτησης, αδειοδοτήσεων και κοινωνικών συγκρούσεων δεν επιλύονται με το παρόν νομοσχέδιο, αντιθέτως διογκώνονται».
Μεταξύ άλλων, η κ. Πέρκα σχολίασε το παράδοξο του άρθρου 6 να ζητούνται υψηλότερες εγγυητικές στους μικρότερους παραγωγούς ΑΠΕ, άρθρα «φωτογραφικά» όπως το 22 που επιτρέπει επανέκδοση άδειας αιολικού ή φωτοβολταϊκού πάρκου ακόμη κι αν έχει απορριφθεί με τελεσίδικη δικαστική απόφαση, το 23 που επιτρέπει να υλοποιείται τμηματικά ένα έργο και το 24 που επιτρέπει τη μεταφορά του, χωρίς να βάζει συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Επίσης, το άρθρο 43 που επιτρέπει την εγκατάσταση ΑΠΕ στις λίμνες υδροδότησης της Αττικής (Μαραθώνα, Υλίκη, Σταμάτα), όπου ισχύουν υγειονομικές διατάξεις. Η κ. Πέρκα ζήτησε επίσης αποτίμηση για το κόστος αναδρομικής αποζημίωσης που προβλέπεται στο άρθρο 120 για την ΔΕΗ, που διατηρεί σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά που συνδέονται με καλώδιο, ενώ ήδη πληροφορίες ανεβάζουν το ποσό σε ύψη που μοιάζουν με τα υπερκέρδη της επιχείρησης τα οποία υποτίθεται θα φορολογηθούν.
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ., Γ. Αρβανιτίδης, τόνισε ότι «η κυβέρνηση προσπαθεί με κάθε τρόπο να βάλει στο περιθώριο τα έργα μικρής κλίμακας και ευνοεί με τις δικές της ρυθμίσεις και με κάθε τρόπο τους μεγάλους επενδυτές» και επίσης ότι απέτυχε, παρά την ιδιωτικοποίηση ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ, να δημιουργήσει υποδομές και ηλεκτρικό χώρο που να μπορεί να δεχτεί περισσότερες ΑΠΕ.
Προειδοποίησε σχετικά με το άρθρο 33, για τους σταθμούς ΑΠΕ που εξαιρούνται από τις βεβαιώσεις παραγωγού-ειδικών έργων, ότι αυτό μπορεί να προκαλέσει χάος στις αρμόδιες υπηρεσίες «κυρίως στο Δασαρχείο και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, διότι στα ήδη υπάρχοντα κατατεθειμένα αιτήματα μπορεί οι υπάλληλοι να μην υπογράφουν, όλη η δουλειά που έχει γίνει μέχρι εκείνη την ώρα να πάει χαμένη, συν του ότι έχουν δαπανηθεί πολλά χρήματα από τους επενδυτές». Ζήτησε επίσης «να σταθμιστούν στον χρόνο οι υπεραξίες που δημιούργησαν οι άμεσες και έμμεσες ενισχύσεις προς τις μεγάλες εταιρείες ΑΠΕ», οι οποίες «δεν έβαλαν τα λεφτά τους, αλλά ενισχύσεις από το κράτος και από διάφορα χρηματοδοτικά μέσα».
Από το ΚΚΕ, η ειδική αγορήτρια Διαμάντω Μανωλάκου άσκησε κριτική στον Κ. Σκρέκα επειδή απέδωσε το ράλι των τιμών στην ενέργεια στη γεωπολιτική κρίση χωρίς να αναφερθεί στην κερδοσκοπία των ενεργειακών ομίλων και «δεν παρέλειψε να συκοφαντήσει και τον ελληνικό λιγνίτη ως χαμηλής θερμικής αξίας, αποκρύπτοντας ότι υπάρχουν νέα πεδία, δεν έχουν ανοιχτεί ακόμα, τα οποία είναι σε ορισμένες περιοχές και είναι πολύ καλής ποιότητας, υψηλής παραγωγικότητας, όμως, απαγορεύεται να χρησιμοποιηθούν, παρά μόνον να πουληθούν στη Γερμανία». Επεσήμανε και το άρθρο 91 για τα δέκα θαλάσσια πλωτά φωτοβολταϊκά χωρίς αδειοδότηση που μπορεί να έχουν επιπτώσεις στην τοπική ζωή και στον τουρισμό.
Από την Ελληνική Λύση, ο Βασίλης Βιλιάρδος αναφέρθηκε στο άρθρο 21 που δεν κάνει αναφορά στην απόσταση ασφαλείας των ανεμογεννητριών από οικισμούς και αρχαιολογικούς χώρους ή προϋπάρχοντα μεταλλεία και ζήτησε να μην είναι μικρότερη των 2 χιλιομέτρων για λόγους ακουστικής όχλησης και προστασίας ανεπιθύμητων συμβάντων, όπως είναι μία πυρκαγιά. «Στο άρθρο 50, δεν αποδεχόμαστε καμία προτεραιότητα για την εξέταση αντιρρήσεων κατά δασικών χαρτών», πρόσθεσε καθώς κανένα έργο ΑΠΕ δεν μπορεί να αδειοδοτηθεί, εάν, προηγουμένως, δεν έχουν ολοκληρωθεί και αναρτηθεί όλοι οι δασικοί χάρτες της χώρας.
Ο Κρίτων Αρσένης (ΜέΡΑ25) σημείωσε ότι το νομοσχέδιο διαλύει τη δασική νομοθεσία με τα άρθρα 4, 8, 18, 31, 33, 41, 49, 50 και 51. Συγκλονιστικό χαρακτήρισε το άρθρο 24 για τις ανεμογεννήτριες που θα... περπατάνε καθώς επιτρέπουν τη μετατόπιση των ΑΠΕ και προέβλεψε πρόστιμα τα οποία «δεν θα τα πληρώσουν οι άνθρωποι που εξυπηρετείτε, αλλά ο κάθε πολίτης». Επίσης, συσχέτισε την πρόβλεψη για πιλοτικά πλωτά φωτοβολταϊκά με το ενδιαφέρον της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή για τις λίμνες Καστρακίου, Στράτου και Πουρναρίου.
Στα υπερκέρδη της ΔΕΠΑ Εμπορίας που αποκαλύφθηκαν μόλις προχθές αναφέρθηκε ο Σωκράτης Φάμελλος (ΣΥΡΙΖΑ), τονίζοντας προς τον Κ. Σκρέκα ότι αντί να υπόσχεται τώρα τη φορολόγησή τους, θα έπρεπε «να ήσαστε στο υπουργείο το 2021 και να ελέγχατε τη διοίκηση για να μη βγουν αυτά τα υπερκέρδη από τις τσέπες των καταναλωτών».
Δευτερογενής αγορά
Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κ. Σκρέκα, σε δευτερογενή αγορά «εμπορίας χαρτιών» από κάποιους που πήραν άδειες για ΑΠΕ και δεν τις υλοποίησαν: «Εχουν στα χέρια τους κάποιες άδειες, κάποια χαρτιά, δεν υλοποιούν τα έργα κι εμείς έχουμε ανάγκη να υλοποιηθούν τα έργα τώρα... Δεν μπορούν να παρακρατούν αυτές τις άδειες στα χέρια τους, και γνωρίζετε ότι πάει να δημιουργηθεί μια δευτερογενής αγορά, και να προσπαθούν να αποκομίσουν όφελος, κέρδος από αυτή την άδεια την οποία την γυρνάνε γύρω γύρω προσπαθώντας μέσα από εικονικούς, να το πω έτσι, πλειστηριασμούς να πάρουν το μεγαλύτερο όφελος». Ο κ. Σκρέκας υποστήριξε ότι προκειμένου να αλλάξει αυτό μπαίνουν περιορισμοί στους χρόνους υλοποίησης των έργων.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας