• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.6°C / 29.3°C
    3 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.0°C / 26.0°C
    2 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 29.3°C
    1 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    19°C 18.9°C / 19.6°C
    2 BF
    94%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.3°C / 25.5°C
    1 BF
    71%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.4°C / 21.4°C
    0 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.1°C / 26.1°C
    1 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 28.8°C
    2 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    2 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.9°C / 26.8°C
    0 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.9°C / 24.7°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    0 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 25.1°C
    0 BF
    83%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.5°C / 28.4°C
    2 BF
    61%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    3 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.8°C / 28.8°C
    0 BF
    78%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 20.3°C / 22.1°C
    2 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.1°C / 25.0°C
    1 BF
    82%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    2 BF
    60%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σε ένα εξπρές είμαι και εγώ, έστω και με μια... μικρή καθυστέρηση 14 μηνών

  • A-
  • A+
Το τρένο γυάλιζε μέσα κι έξω κάτω από τις πλάγιες ακτίνες του ήλιου που μόλις είχε βγει. Οι θέσεις πεντακάθαρες, το πάτωμα τριζάτο, τα τραπεζάκια στην Α' θέση ανέγγιχτα. Και ο γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Ι. Ξιφαράς, που είχε έρθει να μας ξεπροβοδίσει και μπήκε μόνο για τις ανάγκες της φωτογράφισης, να αναρωτιέται πώς θα μείνουν όλα αυτά καθαρά...

Το ημερολόγιο θα έπρεπε να γράφει 25 Μαρτίου 2021 και η ατμόσφαιρα να είναι υπερ-πανηγυρική για την Ελλάδα, που απελευθερώνεται δεύτερη φορά από τη δουλεία της συγκοινωνιακής καθυστέρησης με μέσα μετακίνησης οικονομικά, ασφαλή και φιλικά στο περιβάλλον. Την ημερομηνία εκείνη προανήγγειλαν από το 2020 τα μίντια που κατά σύστημα αναπαράγουν αμάσητη την κυβερνητική προπαγάνδα ως πρώτη ημέρα δρομολογίων των νέων τρένων ETR (Elettro Treno Rapido) στην κεντρική γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Ομως κάποιες «αβλεψίες» των Ιταλών που διαχειρίζονται την ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκάλεσαν μια μικρή καθυστέρηση 14 μηνών...

Φτάσαμε λοιπόν έτσι την περασμένη Κυριακή 15/5/22, ξημέρωμα στις αποβάθρες του Σταθμού Λαρίσης, να επιβιβαζόμαστε ο υπογράφων με άλλους εκπροσώπους ΜΜΕ, στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ιταλική πλειοψηφία, απλοί επιβάτες και ουδείς κυβερνητικός στο πρώτο τρένο ETR που θα πραγματοποιούσε το δρομολόγιο με την επωνυμία ICE 50. To ICE ως επωνυμία παραπέμπει ευθέως στα Ιντερσίτι Εξπρές των Γερμανικών Σιδηροδρόμων (κατ' αντιστοιχία των TGV της Γαλλίας) και είναι το μοναδικό στοιχείο που διαφοροποιεί το συγκεκριμένο δρομολόγιο από τα υπόλοιπα 5 Ιντερσίτι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχουν δίπλα στον αριθμό την ένδειξη IC.

Το τρένο γυάλιζε μέσα κι έξω κάτω από τις πλάγιες ακτίνες του ήλιου που μόλις είχε βγει. Οι θέσεις πεντακάθαρες, το πάτωμα τριζάτο, τα τραπεζάκια στην Α' θέση ανέγγιχτα. Και ο γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Ι. Ξιφαράς, που είχε έρθει να μας ξεπροβοδίσει και μπήκε μόνο για τις ανάγκες της φωτογράφισης, να αναρωτιέται πώς θα μείνουν όλα αυτά καθαρά...

Ξεκινάμε αργά αφήνοντας πίσω στην προβλήτα κόσμο που συνεχίζει τη δουλειά του αλλά και κάποιους που συνέχισαν να παρακολουθούν την ουρά του, καθώς χανόταν στον ορίζοντα. Οφείλω, παραβιάζοντας κάπως τη δημοσιογραφική δεοντολογία, να ομολογήσω ότι αγαπώ τα τρένα περισσότερο από κάθε άλλο μέσο μαζικής μετακίνησης και έχω ταξιδέψει με πλήθος διαφορετικών τύπων εδώ και 40 χρόνια στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Είμαι επίσης από εκείνους που υποστηρίζουν ότι με τα δισεκατομμύρια που έχουν ξοδευτεί εδώ και χρόνια θα μπορούσε η Ελλάδα να διαθέτει πολύ υψηλότερη ποιότητα υπηρεσιών στις προαστιακές-υπεραστικές μετακινήσεις, να χτίζονται λιγότεροι δρόμοι, να κινούνται λιγότερα Ι.Χ., να ξοδεύονται πολύ λιγότερα καύσιμα και να τρέχει λιγότερο αίμα στην άσφαλτο. Υπό την έννοια αυτή ένα τρένο σαν και αυτό, που ξεκίνησε τα δρομολόγιά του έστω και τώρα, είναι πρόοδος. Ακόμη και αν δεν διαθέτει στους επιβάτες του wi-fi, όπως διαφημίζεται στο ΚΤΕΛ ή ακόμη και στα αεροπλάνα.

Το ταξίδι ώς τη Θεσσαλονίκη με αυθημερόν επιστροφή ήταν όντως ξεκούραστο. Χαλαρό, με υπέροχη θέα στην οργιάζουσα ανοιξιάτικη φύση. Ακόμη και οι τεράστιες ανεμογεννήτριες στις βουνοκορφές έμοιαζαν χαριτωμένες, μην πω και τα στρέμματα των χωραφιών που έχουν σπαρεί με φωτοβολταϊκά. Τα βαγόνια σχετικά άδεια, γέμισαν μόνο στην επιστροφή το βράδυ και ειδικά από κόσμο που επιβιβάστηκε στη Λάρισα – τη μοναδική στάση που κάνει το συγκεκριμένο δρομολόγιο, για να πέσει ο χρόνος διαδρομής κάτω από τις 4 ώρες.

Η ταχύτητα ανεβαίνει ώς τα 160 χιλιόμετρα την ώρα, όπως δείχνουν και οι ενημερωτικοί πίνακες. Η κόρνα ηχεί συχνά. Στην καμπίνα των μηχανοδηγών την ησυχία διακόπτει η επικοινωνία μέσω ασυρμάτου. Με καρφωμένο το βλέμμα στο βάθος του ορίζοντα (το τρένο χρειάζεται πάνω από 1 χιλιόμετρο για να φρενάρει από τα 160), οι δύο «τιμονιέρηδες» ελπίζουν σε ένα καλύτερο σιδηροδρομικό μέλλον – άλλωστε έχουν ακόμη 20 χρόνια υπηρεσίας, όπως λένε.

Βλέπω κάποια χειριστήρια φθαρμένα από τη χρήση. Μου εξηγούν ότι έχουν μείνει από τη δεκαετία του '90, όταν τα τρένα αυτά πρωτοκυκλοφόρησαν στην Ιταλία πριν ανακατασκευαστούν για να έρθουν στην Ελλάδα. Η εικονίτσα της Παναγιάς είναι πάντως καινούργια.

Απολαμβάνω την προνομιακή θέα προς τα εμπρός για λίγο. Θυμάμαι τον μηχανοδηγό σε ένα ρεπορτάζ της παλιάς γραμμής Κορίνθου-Πατρών κάπου στη δεκαετία του '90, που μου έλεγε ότι όταν φωνάξει «πίσω» πρέπει όλοι να τρέξουμε στα πίσω βαγόνια για να σωθούμε από κάποια πρόσκρουση.

Επιστρέφω στην κλασική πλάγια θέα του επιβάτη. Βγαίνοντας από την Αττική αφήνουμε πίσω τα καμένα δέντρα από τις πυρκαγιές του περασμένου Αυγούστου. Νεκροί σκελετοί πάνω από την πρασινισμένη γη θα συνεχίσουν να μας συντροφεύουν όμως. Είναι τα παλιά παρατημένα σιδηροδρομικά βαγόνια που θα δούμε σε πολλές ρεμίζες κλειστών σταθμών. Κάποια σκουριασμένα σε βαθμό που να «λιώνουν» πάνω στις ρόδες τους. Αλλα εμφανώς βανδαλισμένα, χωρίς πόρτες και παράθυρα, που κάποτε φιλοξένησαν ανθρώπινους χαιρετισμούς, χαρές και λύπες.

Το ETR δεν σταματά παρά μόνο στη Λάρισα. Από όλους τους άλλους σταθμούς περνά με βήμα αργό. Ισα που προλαβαίνουμε να δούμε τους τσίγκινους μαχαλάδες που συχνά βρίσκονται στις παρυφές των πόλεων και δίπλα στις γραμμές των τρένων. Το προσωπικό συνοδείας περνά κατά καιρούς, μαζί και εκείνο του κέτερινγκ που έχει αναλάβει η αλυσίδα καφέ Mikel. Μαζί στο πρώτο δρομολόγιο προς Θεσσαλονίκη ταξιδεύει και ο ιδιοκτήτης των Mikel. Οι ίδιοι άνθρωποι σερβίρουν την Α' θέση και στο δρομολόγιο επιστροφής, αλλά δεν θα εμφανιστούν όταν θα μπουν οι πολλοί επιβάτες στη Λάρισα. Κάποιοι ρωτούν, για να μάθουν ότι τα προϊόντα έχουν τελειώσει. Θα αποζημιωθούν με κάποια σνακ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το «Βέλος»... της υπομονής
Η αμαξοστοιχία αναγκάστηκε να σταματήσει αρκετές φορές και ολοκλήρωσε το δρομολόγιο με αρκετή καθυστέρηση, καθώς δεν μπορούσε να αναπτύξει την ταχύτητα των 160 χιλιομέτρων ανά ώρα.
Το «Βέλος»... της υπομονής
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα «γρήγορα» τρένα αργούνε να φτάσουνε
Τον πρώτο μήνα της λειτουργίας τους οι πολυδιαφημισμένοι συρμοί ETR της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταγράφουν σημαντικές καθυστερήσεις με ανάλογη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού.
Τα «γρήγορα» τρένα αργούνε να φτάσουνε
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
To γρηγορότερο τρένο της Ελλάδας Up'ο ψηλά
Το «Λευκό Βέλος» βρίσκεται ήδη στην Ελλάδα και τα δοκιμαστικά δρομολόγια έχουν ήδη ξεκινήσει. Πρόκειται για το γρηγορότερο τρένο της Ελλάδας και η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 200χλμ ανά ώρα.
To γρηγορότερο τρένο της Ελλάδας Up'ο ψηλά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μπουρίνι έφερε η Genesis σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη [Βίντεο]
Σφυροκοπάει τμήματα της χώρας μας η κακοκαιρία Genesis που διατηρεί έντονη την παρουσία της την τελευταία εβδομάδα. Χαλαζόπτωση, βλάβες και εγκλωβισμός οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Μπουρίνι έφερε η Genesis σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη [Βίντεο]
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Από σήμερα Αθήνα-Θεσσαλονίκη με τρένο σε 3 ώρες και 55 λεπτά
Με πληρότητα στο 60% περίπου αναχώρησε σήμερα στις 07:08 το πρωί από τη Θεσσαλονίκη η σύγχρονη αμαξοστοιχία ETR 470 και έφτασε στην Αθήνα στις 11:03.
Από σήμερα Αθήνα-Θεσσαλονίκη με τρένο σε 3 ώρες και 55 λεπτά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας