• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.0°C / 29.0°C
    3 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.1°C / 27.1°C
    2 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 26.6°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.3°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 25.0°C
    1 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.4°C / 21.4°C
    1 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    1 BF
    54%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.4°C
    5 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.9°C / 23.9°C
    3 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.8°C / 26.4°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 25.1°C
    0 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    2 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 24.5°C
    0 BF
    78%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.5°C / 26.6°C
    1 BF
    58%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.9°C
    3 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 27.7°C
    0 BF
    56%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 19.3°C / 24.9°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.7°C / 25.6°C
    1 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    71%

Το πρώτο τρένο ETR έχει μόλις φτάσει στον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης. Στην ώρα του αλλά και με καθυστέρηση πολλών μηνών...

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βαθιά το χέρι στην τσέπη για το ταξίδι με τo τρένo ETR 470

  • A-
  • A+
Το απλό εισιτήριο κοστίζει στην οικονομική θέση των ETR 55 ευρώ και στην Α' θέση 65 ευρώ, ενώ η γραμμή είναι ανάμεσα σε εκείνες που επιδοτούνται ως «άγονες» με 750 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος δεκαπενταετίας. ● Ακόμα και με το αεροπλάνο μπορεί να βρεθεί φτηνότερο εισιτήριο εάν βοηθούν η ώρα αναχώρησης και η εποχή του ταξιδιού. ● Στο υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο τα επιδοτούμενα δρομολόγια γίνονται σε μεγάλο βαθμό με λεωφορεία και στον διπλάσιο χρόνο από εκείνον των ΚΤΕΛ, ενώ έγιναν αλλαγές σε πολλά άλλα περιφερειακά δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που προκαλούν αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες.

Μπορεί ο κεντρικός σιδηροδρομικός άξονας Αθήνας-Θεσσαλονίκης να αναβαθμίστηκε με τα δύο τρένα ETR ημερησίως, όμως αυτό γίνεται με υψηλότατη τιμή εισιτηρίου και με εμφανή την υποβάθμιση σε όλο το υπόλοιπο δίκτυο όπου τα επιδοτούμενα δρομολόγια γίνονται σε μεγάλο βαθμό με λεωφορεία και στον διπλάσιο χρόνο από εκείνον των ΚΤΕΛ.

Το απλό εισιτήριο για ένα ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη ή αντίστροφα κοστίζει στην οικονομική θέση των ETR 55 ευρώ και στην Α' θέση 65 ευρώ. Δεν υπάρχει χαμηλότερη τιμή εάν κλειστεί εισιτήριο με επιστροφή, παρά μόνο μια έκπτωση γνωριμίας 20% έως τις 3 Ιουνίου.

Πρόκειται για μια τιμή σαφέστατα υψηλότερη από τον ανταγωνισμό και αυτό συμβαίνει τη στιγμή που η κεντρική γραμμή με αυτά τα νεότερα τρένα είναι ανάμεσα σε εκείνες που επιδοτούνται ως «άγονες» με 750 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος δεκαπενταετίας, σύμφωνα με τη σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας που υπέγραψε πρόσφατα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με την ιταλική διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Υπενθυμίζεται ότι η «Εφ.Συν.» είχε ασχοληθεί διεξοδικά με τη σύμβαση αυτή στις 22 Απριλίου 2022 («Εγκλημα στη σύμβαση-εξπρές με τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ»). Στην πολυσέλιδη απαντητική του επιστολή τότε ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής έριχνε τις ευθύνες στον ΣΥΡΙΖΑ. Ειδικά στην επισήμανση ότι δεν μπορείς να βαφτίζεις άγονη μια γραμμή στον κεντρικό άξονα και ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες μητροπόλεις της χώρας, η απάντηση ανέφερε απλώς ότι «δεν βαφτίζει καμία διαδρομή “άγονη” χωρίς να είναι». Το βασικό ερώτημα είναι εάν με τις τιμές αυτές θα γεμίσουν τα αναβαθμισμένα τρένα ώστε να μην κριθούν κάποτε ασύμφορα και αποσυρθούν. Δεν είναι όμως και το μόνο:

■ Είναι ακριβότερες κατά 25% ακόμα και από εκείνες των υπόλοιπων τρένων Ιντερσίτι που κάνουν την ίδια διαδρομή σε λίγο παραπάνω χρόνο αλλά με περισσότερες στάσεις. Οι εκπτώσεις στα ETR είναι ελάχιστες και καθόλου για τους πολύτεκνους. Οι τιμές είναι σαφώς χαμηλότερες στα ΚΤΕΛ που έχουν μεγαλύτερη γκάμα εκπτώσεων ακόμη και αν ο χρόνος διαδρομής είναι μιάμιση ώρα μεγαλύτερος. Ακόμα και με το αεροπλάνο μπορεί να βρεθεί φτηνότερο εισιτήριο εάν βοηθά η ώρα αναχώρησης και η εποχή του ταξιδιού.

■ Μοιάζει σαν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μη σκοτίζεται ιδιαίτερα για το αν θα γεμίζουν αυτά τα νέα τρένα. Ενδεικτική είναι η απάντηση στην «Εφ.Συν.» του διευθυντή Επιβατών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θεόδωρου Τόλια, που μας είπε ότι θεωρεί την τιμή λογική, ανταποκρινόμενη στο υψηλής ποιότητας προϊόν και κατάλληλη να δημιουργήσει ένα «πιστό πελατολόγιο». Υποσχέθηκε μόνο να αυξηθούν οι επιλογές τιμολόγησης για τους επιβάτες όταν λειτουργήσει η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσα στο καλοκαίρι, ενώ υποστήριξε ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός με το ΚΤΕΛ.

■ Μαζί με τα δρομολόγια των ETR έγιναν αλλαγές σε πολλά άλλα περιφερειακά δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που προκαλούν αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες. Ενα χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδοτείται (όπως συμβαίνει διεθνώς) για να εκτελεί δρομολόγια με τρένο για λόγους κοινωνικούς, αναπτυξιακούς και περιβαλλοντικούς, καταλήγει να τα πραγματοποιεί με λεωφορείο και σε διπλάσιο χρόνο!

■ Ενα από τα πλέον ενδεικτικά παραδείγματα αφορά τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Εδεσσα που είχε κάποτε 16 δρομολόγια ημερησίως με τρένο. Σήμερα υπάρχουν δύο συνδέσεις με προαστιακό τρένο διάρκειας 1,5 ώρας και μία με λεωφορείο που χρειάζεται 5 ολόκληρες ώρες! Ο χρόνος πολλαπλασιάζεται διότι το λεωφορείο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σταματά για να μαζέψει επιβάτες από τους σταθμούς των τρένων με αποτέλεσμα να κάνει μια διαδρομή βγαίνοντας συνεχώς από τις εθνικές οδούς και μπαίνοντας σε κάθε χωριό. «Δεν θέλουμε να χρησιμοποιούμε λεωφορεία», λέει ο κ. Τόλιας, που θεωρεί τη λύση αυτή προσωρινή όσο δεν υπάρχει το απαραίτητο προσωπικό για να κινηθούν αμαξοστοιχίες.

■ Τα λεωφορεία υποκαθιστούν τα τρένα σε πλήθος γραμμών. Ενδεικτικό το βραδινό δρομολόγιο για Λιανοκλάδι που θέλει 5 ώρες αντί για τις 2 των τρένων. Ή τα δρομολόγια Αθήνα-Στυλίδα όπου καταργήθηκε η ανταπόκριση με το τρένο και ενώ υπάρχει σιδηροδρομική γραμμή, οι επιβάτες παίρνουν λεωφορείο ανεβάζοντας τον χρόνο διαδρομής από τις 2,5 ώρες στις 4, στις 6 ή και στις 10 ώρες!

■ Προφανώς οι Ιταλοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή οι κρατικοί Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι (FSI), δεν υποκαθιστούν στην Ιταλία τα τρένα τους με λεωφορεία. Ούτε και καταργούν ολόκληρους σιδηροδρομικούς άξονες όπως τον Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη που κάποτε είχε 4-5 δρομολόγια ημερησίως. Ακόμα και η γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, που κάποτε είχε επτά δρομολόγια, σήμερα έχει δύο εκ των οποίων το ένα γίνεται με λεωφορείο. Η υποβάθμιση σε Μακεδονία-Θράκη είναι ξεκάθαρη την ώρα που ο Μακεδών υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής επαίρεται για τα έργα που γίνονται εκεί.

■ Το αστείο είναι ότι στις ηλεκτρονικές εφαρμογές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εμφανίζονται με παράδοξο τρόπο πλήθος δρομολογίων τα οποία θα έπρεπε να είναι κάποιος ανόητος για να τα επιλέξει. Για παράδειγμα, στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Φλώρινα εμφανίζονται 16 δρομολόγια. Ομως, τα 10 από αυτά γίνονται με το ίδιο τρένο (713) στο τμήμα Πλατύ-Φλώρινα. Δηλαδή, τα προηγούμενα εννέα λένε απλώς στον επιβάτη να ξεκινήσει με άλλο τρένο από τη Θεσσαλονίκη, να κατέβει στο Πλατύ και εκεί να περιμένει το 713 που περνά στις 13.34. Εάν ο επιβάτης διαλέξει το πρώτο πρωινό τρένο από Θεσσαλονίκη, κατέβει στο Πλατύ και πάρει το 713, θα καταλήξει να κάνει τη διαδρομή σε 10 ώρες και 23 λεπτά! Πρόκειται για σαφώς λανθασμένη ενημέρωση, που εμφανώς δεν θα παρείχαν οι Ιταλοί στην Ιταλία και προφανώς δεν δικαιολογείται από τη γενναία επιδότηση των Ελλήνων φορολογουμένων.

■ Απολογητικός ήταν ο κ. Τόλιας και για τα μειωμένα δρομολόγια των τρένων που χαρακτηρίζονται τουριστικά. Ο «οδοντωτός» των Καλαβρύτων θα έπρεπε, βάσει της σύμβασης επιδότησης, να έχει 5 δρομολόγια τις Κυριακές, αλλά έχει μόλις 3. Καθόλου δρομολόγια δεν εμφανίζονται στο τρενάκι Κατάκολο-Ολυμπία που συχνά έχει γίνει πεδίο παραπόνων από τουρίστες που φτάνουν με κρουαζιερόπλοιο και θέλουν να πάνε στην κοιτίδα του ολυμπισμού.

■ Κύματα παραπόνων φτάνουν και από τις περιοχές της Δυτικής Θεσσαλίας (Τρίκαλα, Καρδίτσα) καθώς δεν υπάρχει πλέον απευθείας πρωινό τρένο από την Καλαμπάκα προς Αθήνα που να φτάνει εγκαίρως ώστε εκείνος που θα το πάρει να μπορεί να επιστρέψει αυθημερόν.

Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου

«Ωδινεν όρος και έτεκε μυν» είναι το σχόλιο του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ) για τα νέα δρομολόγια που ισχύουν από την περασμένη Κυριακή. «Μετά το γνωστό σίριαλ “μπαίνει δεν μπαίνει το νέο ETR 470”, που κράτησε σχεδόν ένα χρόνο και μας έφερε στο μυαλό την παλιά επιτυχημένη επιθεώρηση “Ερχονται δεν έρχονται”, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον τελευταίο μήνα μάς αναπτέρωνε το ηθικό και μας εξήψε τη φαντασία με τα νέα δρομολόγια που υποσχόταν, τα οποία πιστέψαμε ότι, μαζί με τους νέους συρμούς, θα καθιέρωναν μια εποχή αναγέννησης του ελληνικού σιδηροδρόμου», γράφει ο ΣΦΣ.

Ο Σύλλογος επισημαίνει ότι οι υποσχέσεις οδήγησαν στη ματαίωση της μεγάλης κινητοποίησης που ετοίμαζαν οι κάτοικοι της Τιθορέας στην περιοχή του Μπράλου. Ομως, φρούδες οι ελπίδες και άνθρακες ο θησαυρός, συνεχίζουν, καθώς «πέραν της δρομολόγησης επιτέλους των δύο ETR 470 και της επαύξησης των δρομολογίων στον κεντρικό άξονα που συνεπέφερε αυτή η δρομολόγηση, ψάχνουμε για τρένα και, σχεδόν παντού, βλέπουμε αντ’ αυτών τη δρομολόγηση από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ λεωφορείων και τη συνέχιση των ήδη υπαρχόντων ελλιπών σιδηροδρομικών δρομολογίων».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας αποκαλύπτει τις σοβαρές ελλείψεις
Η αμαξοστοιχία 1631 που είχε ξεκινήσει από τη Δράμα για τη Θεσσαλονίκη εκτροχιάστηκε μερικώς, καθώς βγήκαν από τις σιδηροτροχιές οι τροχοί του πρώτου βαγονιού.
Ο εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας αποκαλύπτει τις σοβαρές ελλείψεις
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εκτροχιάζεται η κυβέρνηση για τα μάτια... της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Έτοιμη να υπογράψει σύμβαση απευθείας ανάθεσης για επιδότηση της εταιρείας με 750 εκατομμύρια ευρώ, παρά το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αποφασίσει να γίνει ύστερα από διαδικασία διαγωνισμού.
Εκτροχιάζεται η κυβέρνηση για τα μάτια... της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πράσινο φως της ΡΑΣ για το «Λευκό Βέλος» παρά το πλήθος των προβλημάτων
Λίγο πριν από τη λήξη της «σύμβασης δημόσιας υπηρεσίας» μέσω της οποίας η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδοτείται για να εκτελεί σιδηροδρομικά δρομολόγια, η ΡΑΣ ανακοίνωσε ότι θα εγκρίνει τη λειτουργία του συρμού «Λευκό Βέλος».
Πράσινο φως της ΡΑΣ για το «Λευκό Βέλος» παρά το πλήθος των προβλημάτων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το «Λευκό Βέλος» κόλλησε στις ράγες
Το τρένο που επρόκειτο να αρχίσει δρομολόγια τον Μάρτιο του 2021, διανύοντας την απόσταση Θεσσαλονίκη-Αθήνα σε 3 ώρες και 15 λεπτά, θα καθυστερήσει έναν ολόκληρο χρόνο.
Το «Λευκό Βέλος» κόλλησε στις ράγες
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προαστιακός: Ματαιώσεις και αλλαγές δρομολογίων αύριο λόγω στάσης εργασίας
Η 3ωρη στάση εργασίας από τις 10 το πρωί έως τη μία μετά το μεσημέρι θα έχει σαν συνέπεια τροποποιήσεις στο πρόγραμμα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου.
Προαστιακός: Ματαιώσεις και αλλαγές δρομολογίων αύριο λόγω στάσης εργασίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο «Ιανός» κόβει στη μέση τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας - Θεσσαλονίκης
Λόγω των πλημμυρικών φαινομένων, πριν από τη σήραγγα Όθρυος, η σιδηροδρομική γραμμή έχει υποστεί σοβαρές ζημιές και είναι απροσπέλαστη.
Διακόπτονται όλα τα σιδηροδρομικά δρομολόγια Αθήνας - Θεσσαλονίκης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας