• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.7°C / 36.3°C
    4 BF
    34%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.1°C / 34.8°C
    4 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.0°C / 38.2°C
    2 BF
    46%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    34°C 33.9°C / 33.9°C
    2 BF
    27%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 33.9°C / 34.6°C
    5 BF
    27%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    36°C 35.0°C / 37.3°C
    2 BF
    35%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 31.4°C / 33.7°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    36°C 36.3°C / 36.3°C
    1 BF
    20%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.8°C / 33.2°C
    4 BF
    48%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.7°C / 30.9°C
    5 BF
    40%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 28.8°C
    5 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 30.1°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    0 BF
    40%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 34.0°C / 34.9°C
    3 BF
    34%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 31.5°C / 35.1°C
    3 BF
    35%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.8°C / 31.8°C
    4 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.7°C / 35.0°C
    3 BF
    26%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.3°C / 29.9°C
    3 BF
    65%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    37°C 30.6°C / 37.2°C
    3 BF
    37%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.2°C / 33.2°C
    3 BF
    24%

Φωτογραφία αρχείου

EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Σοβαρές περικοπές υιοθετούν οι καταναλωτές για να βγει ο μήνας

  • A-
  • A+

Το ράλι των ανατιμήσεων, η ακρίβεια, ο πληθωρισμός και η ενεργειακή κρίση έχουν «χτυπήσει» σοβαρά τα πορτοφόλια νοικοκυριών και καταναλωτών, οι οποίοι έχουν αναγκαστεί να αναπρασορμώσουν άρδην την αγοραστική τους δραστηριότητα, όπως επιβεβαιώνει και έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών).

Η έρευνα του Ινστιτούτου πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 5-10 Απριλίου με δείγμα 1.000 καταναλωτών.

Ο οικονομικός συμβιβασμός των πολιτών φαίνεται από το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων ιεραρχούν την αγορά των βασικών αγαθών, ενώ επιλέγουν φθηνότερες επιλογές ή προϊόντα με εκπτώσεις και προσφορές σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με παλιότερα.

Ειδικά, σύμφωνα με την ΙΕΛΚΑ, 8 στους 10 καταναλωτές προσαρμόζουν τις αγοραστικές τους προτιμήσεις στις εκάστοτε προσφορές και εκπτώσεις.

Συγκεκριμένα, ποσοστό 79% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις. Εξάλλου, η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ, σταθερά ξεπερνά το 13%.

Την ίδια στιγμή, ποσοστό 74% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%. Ποσοστό 61% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

Αντίστοιχη είναι και η καταναλωτική συμπεριφορά στο ηλεκτρικό ρεύμα, με το 60% να δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος το τελευταίο διάστημα, αφού πρόκειται για ένα από τα βασικότερα αγαθά που αποτελούν ανοιχτή πληγή για νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις.

Εκτός των βασικών αγαθών, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές των καταναλωτών, όπως η προσωπική φροντίδα, τα είδη οικιακής βελτίωσης ή οι αγορές παγίων. Συγκεκριμένα, το 75% δηλώνει ότι δεν δαπανά πια από τον οικογενειακό κορβανά για προσωπικά αντικείμενα, ρούχα ή είδη σπιτιού, αφού δεν φτάνει το εισόδημα για κάτι άλλο πέρα από την κάλυψη των βασικών αναγκών -σε πολλές περιπτώσεις ούτε αυτό συμβαίνει.

Το φαινόμενο έρχεται να συμπέσει με την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, όπου είναι παραδοσιακά αυξημένη η καταναλωτική δραστηριότητα.

Αντίθετα όμως, το 41% των πολιτών προτιμάει να κάνει οικονομίες σε περίπτωση ανάγκης παρά να ξοδεύει. Παρόλα αυτά, μόνο το 16% των ερωτηθέντων αναφέρουν ότι έχουν αποταμιεύσει τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ. Τα στοιχεία αυτά υποδηλώνουν σημαντική συγκράτηση των πολιτών στις δαπάνες.

Συγκεκριμένα, συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στην τελευταία μέτρηση του Απριλίου 2022 η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό πλησιάζει το 60%.

Με δεδομένο ότι η κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και η αναστάτωση στις διεθνείς τιμές και στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων δεν φαίνεται να αποκλιμακώνεται στο άμεσο μέλλον, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι καταγραφές τις συγκεκριμένης έρευνας δείχνουν ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι ανήσυχο τόσο για το παρόν, αλλά και για το μέλλον, κάτι που επηρεάζει πλέον τις καταναλωτικές του συνήθειες.

Παρόλα αυτά δεν καταγράφεται ανησυχία του κοινού για ελλείψεις σε κάποια προϊόντα. Συγκεκριμένα μόλις το 13% δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται τα σουπερμάρκετ ότι φροντίζουν να μην υπάρξουν ελλείψεις στα ράφια των καταστημάτων, με τη συντριπτική πλειοψηφία (87%) να μη δηλώνει τέτοια ανησυχία.
 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Βυθίζονται στην ενεργειακή φτώχεια οι Ελληνες
Δραματικά τα ευρήματα έρευνας: ένα στα τρία νοικοκυριά χρειάστηκε να περιορίσει είδη πρώτης ανάγκης, όπως το φαγητό ή τα φάρμακα, για να καλύψει το κόστος της ενέργειας .
Βυθίζονται στην ενεργειακή φτώχεια οι Ελληνες
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Ε.Ε. και κυβερνήσεις κάνουν ελάχιστα για την κλιματική αλλαγή»
Η συντριπτική πλειονότητα των συμπατριωτών μας θεωρεί υπαρκτή τη σύγχρονη μάστιγα, ενώ σχεδόν οι μισοί πιστεύουν ότι η προστασία του περιβάλλοντος προέχει της οικονομικής ανάπτυξης.
«Ε.Ε. και κυβερνήσεις κάνουν ελάχιστα για την κλιματική αλλαγή»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Έρευνα ΙΜΕ - ΓΣΕΒΕΕ: Ελπίδα καμιά για τα ελληνικά νοικοκυριά
Περιμένουν περαιτέρω επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης το 2022. Εκτιμούν ότι δε θα μπορούν να καλύψουν βασικές ανάγκες και υποχρεώσεις. Σημειωτέον, τα δεδομένα ελήφθησαν προ του πολέμου στην Ουκρανία.
Έρευνα ΙΜΕ - ΓΣΕΒΕΕ: Ελπίδα καμιά για τα ελληνικά νοικοκυριά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Έσβησαν τα φώτα και άναψαν κεριά καταστηματάρχες σε Πάτρα και Καλαμάτα
Στις 6 το απόγευμα προχώρησαν σε συμβολικές διαμαρτυρίες ζητώντας άμεσα και ουσιαστικά μέτρα ανακούφισης απέναντι στο «ηλεκτροσοκ» που προκαλούν οι λογαριασμοί ρεύματος.
Έσβησαν τα φώτα και άναψαν κεριά καταστηματάρχες σε Πάτρα και Καλαμάτα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας