• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.2°C / 34.0°C
    4 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.3°C / 33.0°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.7°C / 34.4°C
    2 BF
    37%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.4°C / 32.9°C
    5 BF
    33%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 29.6°C / 32.0°C
    2 BF
    29%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 29.2°C
    3 BF
    26%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    1 BF
    40%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 29.3°C
    5 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 29.0°C
    4 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.8°C / 29.4°C
    5 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 29.0°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    4 BF
    46%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.2°C / 32.9°C
    4 BF
    35%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 30.6°C / 31.6°C
    3 BF
    42%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.8°C / 29.9°C
    4 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.8°C / 33.2°C
    4 BF
    27%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 33.3°C / 33.3°C
    4 BF
    37%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 27.8°C / 30.3°C
    3 BF
    69%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    3 BF
    58%

Ξεχωριστά έθιμα αναβιώνουν στη Μακεδονία

  • A-
  • A+

Τα έθιμα του Πάσχα που τα τελευταία δύο χρόνια «σίγησαν» λόγω της πανδημίας του κορονοϊού επιστρέφουν και πάλι δυναμικά σε πόλεις και χωριά της Κεντρικής Μακεδονίας. Οι Αυγομαχίες, οι Αλογοδρομίες, ο «Κούτσμανος», «το Μαύρο Αλώνι» κι ένα σωρό ακόμη έθιμα υπόσχονται να δώσουν ξεχωριστό εορταστικό «χρώμα» σε κατοίκους και επισκέπτες.

Τη δεύτερη μέρα μετά την Ανάσταση αναβιώνει στην Αρναία της Χαλκιδικής το έθιμο «Κούτσμανος». Άνδρες με παραδοσιακές στολές και οπλισμένοι συγκεντρώνονται έφιπποι στην πλατεία του χωριού και τραγουδώντας φτάνουν μέχρι τον προφήτη Ηλία, έξω από το χωριό. Στη συνέχεια, οι έφιπποι μαζί με τον κόσμο κατευθύνονται στο εξωκλήσι της Αγίας Παρασκευής όπου στήνεται ο χορός «Κούτσμανος» προς τιμή του οπλαρχηγού Κούτσμανου. Κατόπιν όλοι μαζί πηγαίνουν σε ένα πεδίο βολής, όπου γίνεται διαγωνισμός σκοποβολής.

Ακολουθεί ένα παιχνίδι για μικρά παιδιά, η «Σουσαρίτσα». Τα παιδιά πετούν τα κόκκινα αβγά τους σε μια αυτοσχέδια πίστα πάνω στο χορτάρι, στο άλσος της Αγίας Παρασκευής και όποιο από αυτά στείλει πιο μακριά το αβγό του χωρίς να σπάσει, είναι νικητής.

Στην Αρναία αναβιώνει ένα ακόμη έθιμο, την ημέρα εορτής του Αγίου Γεωργίου, με τους κατοίκους να ζυγίζονται και μάλιστα δημοσίως! Το έθιμο προβλέπει ότι στον ψηλό πλάτανο στην κεντρική πλατεία στήνεται ένα παραδοσιακό καντάρι. Ο πιο λεπτός παίρνει ως έπαθλο τη μεγαλύτερη κατσαρόλα και ο πιο εύσωμος την μικρότερη για να είναι πιο προσεκτικός ενόψει της επόμενης χρονιάς!

Το «Μαύρο Αλώνι» και το έθιμο της «Κούνιας»

Το «Μαύρο Αλώνι», το έθιμο του καγκελευτού χορού, «ξεπαγώνει» και πάλι φέτος στην Ιερισσό της Χαλκιδικής. Πρόκειται για μεικτό κυκλικό ιστορικό και αργόσυρτο χορό που χορεύεται τις ημέρες του Πάσχα, ιδιαίτερα την Τρίτη μέρα.

Οι χορευτές, σε κοινό κύκλο με τους άντρες μπροστά και τις γυναίκες να ακολουθούν, πιασμένοι αγκαζέ θηλυκωτά, με εξαίρεση τους δύο πρώτους που πιάνονται με μαντήλι από τα χέρια, κινούνται σύμφωνα με τις επιταγές του τραγουδιού. «Μαύρο Αλώνι» ονομάζεται η τοποθεσία στην Ιερισσό όπου το 1821 και κατά τη διάρκεια της Επανάστασης της Χαλκιδικής οι Τούρκοι έσφαξαν 400 Ιερισσιώτες.

Στο Παλαιοχώρι, από την άλλη, την Τρίτη μέρα του Πάσχα εξελίσσεται το έθιμο «Τ΄ χαλκού τ΄αλώνι», αναβιώνοντας τη διαχρονική μάχη των διψασμένων για ελευθερία κατοίκων του Παλαιοχωρίου, ενώ στο Στανό τη δεύτερη μέρα μετά την Ανάσταση γίνεται το έθιμο της «Κούνιας».

Παλαιότερα στον Στανό, οι νέοι ερωτευμένοι άνδρες έστηναν μια μεγάλη κούνια και ζητούσαν από την κοπέλα που τους άρεσε να καθίσουν και να κουνηθούν μαζί. Αυτή ήταν η ένδειξη ότι είχαν αισθήματα για εκείνη κι εφόσον εκείνη δεχόταν την πρόσκλησή τους γινόταν μια άτυπη δέσμευση μεταξύ τους, με σκοπό το γάμο. Αμέσως μετά έλεγαν και το ανάλογο τραγούδι, τελειώνοντας πάντα με την αναστάσιμη προσευχή.

«Μετά από δύο χρόνια ξανασυναντάμε τα βήματα της παράδοσης και μαζί με τους τοπικούς συλλόγους αναβιώνουμε δρώμενα που έλκουν την καταγωγή τους από την περίοδο της Τουρκοκρατίας και αφενός αναδεικνύουν την λαογραφία αυτού του τόπου και αφετέρου ανακαλούν στην ιστορική μνήμη μας σημαντικά γεγονότα της επαναστατικής περιόδου», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο δήμαρχος Αριστοτέλη, Στέλιος Βαλιάνος, για το πλήθος των εθίμων που γίνονται στην περιοχή του.

Αυγομαχίες σε Κιλκίς και Πιερία

Οι Αυγομαχίες επιστρέφουν και πάλι στην Καστανούσσα Κιλκίς και στον Άνω Άγιο Ιωάννη Πιερίας, τη δεύτερη μέρα του Πάσχα, έθιμο που έλκει την καταγωγή του από τις πατρίδες του ποντιακού ελληνισμού και συγκεντρώνει πλήθος επισκεπτών. Οι αυγομάχοι λαμβάνουν θέσεις και έχουν στη «φαρέτρα» τους τον ίδιο αριθμό αυγών ο καθένας. Η μάχη ξεκινά στην εξέδρα, όπου κάθονται αντικριστά δύο αυγομάχοι. Όποιος μείνει τελευταίος με ένα αυγό είναι νικητής.

«Νιώθουμε σαν να ξεκινάμε και πάλι από την αρχή. Λογικά θα έχουμε μεγάλη συμμετοχή, μικρών και μεγάλων, με την αναβίωση του εθίμου και οι προετοιμασίες μας συνεχίζονται κανονικά», είπε από την πλευρά του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Καστανούσσας, Λευτέρης Παπαδόπουλος.

Αλογοδρομίες στη Χαλκιδική – Κάψιμο της Ρόκας στην Πιερία

Στην παραλία της Συκιάς, στο δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής, διοργανώνονται οι «Αλογοδρομίες». Μετά την καθιερωμένη λειτουργία στο παρεκκλήσι του Αγίου Γεωργίου, παραδίδεται η εικόνα μαζί με ευχές από τον ιερέα στους ιππείς, οι οποίοι αναλαμβάνουν ένα είδος λιτανείας, μεταφέροντας την εικόνα από το παρεκκλήσι στο χώρο διεξαγωγής των Αλογοδρομιών.

Στο Μοσχοπόταμο Πιερίας αναβιώνει το κάψιμο της Ρόκας. Ορχήστρες παίζουν διάφορους σκοπούς, ενώ οι νέοι χορεύουν. Αφού χορέψουν αρκετή ώρα μόνοι τους οι νέοι και οι κοπέλες του χωριού, μια γιαγιά που έγνεθε ήρεμα αρχίζει με την αναμμένη ρόκα να τρέχει προς κάθε κατεύθυνση και να χτυπάει με αυτήν τους αρσενικούς που βρίσκονται μπροστά της χωρίς καμία διάκριση.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η θεαματική πρώτη Ανάσταση και οι ξακουστοί Μπότηδες στην Κέρκυρα
Με χιλιάδες επισκέπτες και ντόπιους να έχουν κατακλύσει την πλατεία και τα καντούνια στην Κέρκυρα πραγματοποιήθηκε το πρωί το παραδοσιακό έθιμο του νησιού.
Η θεαματική πρώτη Ανάσταση και οι ξακουστοί Μπότηδες στην Κέρκυρα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα... γύρισε ο Νίκας μετά την κατακραυγή
Αν και αρχικά είχε χαρακτηρίσει τον αιματοβαμμένο σαϊτοπόλεμο... κομμάτι του DNA των Μεσσηνίων, ο νυν δήμαρχος Καλαμάτας και εκλεκτός της Ν.Δ. για την Περιφέρεια Πελοποννήσου, ανασκεύασε και μίλησε για παύση...
Τα... γύρισε ο Νίκας μετά την κατακραυγή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ματωμένο Πάσχα και φέτος
Τα επικίνδυνα τοπικά έθιμα διεκδίκησαν και φέτος τον «φόρο αίματος»: ένας νεκρός, ένα μικρό κοριτσάκι που νοσηλεύεται σε εξαιρετικά κρίσιμη κατάσταση και δύο αγόρια που κινδυνεύουν να ακρωτηριαστούν.
Ματωμένο Πάσχα και φέτος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Συλλήψεις μετά την τραγωδία κατά τη διάρκεια του σαϊτοπόλεμου
Σε επτά συλλήψεις προχώρησε η αστυνομία της Καλαμάτας μετά τον θανάσιμο τραυματισμό ενός 53χρονου εικονολήπτη το βράδυ της Κυριακής στην εκδήλωση για το έθιμο του σαϊτοπολέμου.
Συλλήψεις μετά την τραγωδία κατά τη διάρκεια του σαϊτοπόλεμου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τραγωδία στην Καλαμάτα: Νεκρός εικονολήπτης κατά το έθιμο του σαϊτοπόλεμου
Με τον πιο τραγικό τρόπο τελείωσε η φετινή εκδήλωση για το έθιμο του σαϊτοπολέμου στην Καλαμάτα, καθώς ένας εικονολήπτης τραυματίστηκε σοβαρά και εξέπνευσε λίγη ώρα αργότερα στο νοσοκομείο.
Τραγωδία στην Καλαμάτα: Νεκρός εικονολήπτης κατά το έθιμο του σαϊτοπόλεμου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας