• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.5°C / 29.0°C
    3 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 24.9°C / 29.0°C
    2 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 28.2°C
    3 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 24.7°C / 26.9°C
    1 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    61%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.0°C / 25.5°C
    1 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 20.4°C
    2 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.4°C / 26.9°C
    4 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 24.9°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.4°C
    5 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    4 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    0 BF
    54%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.1°C / 27.9°C
    2 BF
    47%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 23.5°C / 28.3°C
    2 BF
    45%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 28.8°C
    2 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.3°C / 29.0°C
    2 BF
    38%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 23.3°C / 27.1°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 26.7°C / 27.7°C
    2 BF
    72%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    73%
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Υποταγή ή ανοχή στη (φασιστική) βία

  • A-
  • A+
Απανωτά περιστατικά βίας σε σχολεία της Θεσσαλονίκης θα έπρεπε να προβληματίζουν για το υπόστρωμά της ● Μπούλινγκ στο προαύλιο, στους διαδρόμους ή στις τάξεις, βία με νυχτερινές παγάνες, προειδοποιήσεις με χαρακτηριστικά μαφίας, με σπασίματα αυτοκινήτων και απειλητικά μηνύματα στο τηλέφωνο ● Θύματα δεν είναι μόνο μαθητές και μαθήτριες, αλλά και καθηγητές που δεν δείχνουν ανοχή ● Κλείνουν τα μάτια και τα αυτιά τους οι διευθύνσεις των σχολείων και οι γονείς των «πρωταγωνιστών».

Ανεξέλεγκτες διαστάσεις έχουν λάβει τα περιστατικά βίας στα σχολεία της Θεσσαλονίκης, βίας που έχει φασιστικό υπόστρωμα ή ενίοτε λαμβάνει διαστάσεις… Κουρδιστού Πορτοκαλιού, είναι δηλαδή τόσο τυφλή που χρησιμοποιείται για να αναπαραγάγει τον εαυτό της, να αυτοεπιβεβαιώσει τον ρόλο της ή και, απλώς, να «διασκεδάσει» με το κοσμοείδωλό της. Αν η χρονιά που τελειώνει στιγματίστηκε από τη βίαιη δράση των φασιστικών συμμοριών στα ΕΠΑΛ του εργατόκοσμου της δυτικής Θεσσαλονίκης τον περασμένο Σεπτέμβριο, κλείνει στον μεγαλοαστικό κόσμο του Πανοράματος, όπου γυμνασιόπαιδες επιχειρούν λιντσάρισμα κοριτσιών στη βάση ομοφοβικών ιδεολογημάτων.

Κοινή συνισταμένη, η ανοχή από τις διευθύνσεις των σχολείων, τους γονείς των «πρωταγωνιστών» ή ακόμη και η συνδαύλιση διά της αποσιώπησης των καταγγελιών που καταθέτουν τα θύματα. Από κοντά, αδιάκοπες μανιασμένες συγκρούσεις με οπαδικά χαρακτηριστικά ή απολύτως τυφλά περιστατικά. Η πλήρης απουσία κάθε ίχνους συμπόνιας προς τα θύματα των επιθέσεων καταργεί κάθε φιλοσοφική προσέγγιση. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: η βία χρησιμοποιείται αποκλειστικά για να υποτάξει τον φύσει ή θέσει αδύναμο.

Το «μάθημα» της βίας διδάσκεται δυστυχώς -όπως απέδειξαν τα περιστατικά στα ΕΠΑΛ Σταυρούπολης και Ευόσμου ή στο Γυμνάσιο Πανοράματος- καθημερινά στα σχολεία της Θεσσαλονίκης. Είναι τέτοιος πια ο όγκος των καλούμενων «μικρών περιστατικών», που το χαλί της εθελοτυφλίας δεν μπορεί να τα σκεπάσει. Θύματα δεν είναι μόνο μαθητές και μαθήτριες αλλά και καθηγητές που δεν δείχνουν ανοχή. Μπούλινγκ στο προαύλιο, στους διαδρόμους ή στις τάξεις, βία με νυχτερινές παγάνες, εν είδει κυνηγιού, ή προειδοποιήσεις με χαρακτηριστικά μαφίας, με σπασίματα αυτοκινήτων και απειλητικά μηνύματα στο τηλέφωνο.

Οσα μάθαμε για τις φασιστικές συμμορίες των ΕΠΑΛ, που είχαν κέντρο και οργάνωση -αλήθεια, τι γίνεται με τις αστυνομικές έρευνες;- ήταν καθαρά. Η προηγούμενη διοίκηση του σχολείου τούς είχε κλείσει το μάτι με αφορμή τη Συμφωνία των Πρεσπών. Ο υπόλοιπος δρόμος μέχρι την εμφάνιση μαχαιροβγαλτών καλύφθηκε με αξιοζήλευτη ταχύτητα. Οσοι συνελήφθησαν εκείνες τις μέρες αποκαλύφθηκε ότι είχαν κάλυψη από τους γονείς τους, κάποιοι μάλιστα παραπέμφθηκαν μαζί με τα παιδιά τους.

Οπως ήδη έχει καταγγελθεί, το θέμα δεν θεωρείται λήξαν, κάποιοι επανεμφανίστηκαν στα σχολεία από τα οποία αποβλήθηκαν για να στείλουν το μήνυμα: «Εμείς κάνουμε κουμάντο». Μέσα σε τέσσερις μήνες από τα γεγονότα εκείνα οι αναφορές για «μικρά» περιστατικά και σε άλλα σχολεία πλήθυναν. Διατρέχουν όλες τις περιοχές της πόλης. Και δεν εμφανίστηκαν διόλου στα σχολεία εκείνα όπου οι διευθύνσεις τους δεν άφησαν ούτε λεπτό την κατάσταση να ξεφύγει σε οποιαδήποτε έκφανση, δεν εμφανίστηκαν στα σχολεία εκείνα όπου και οι σύλλογοι γονέων ήταν σε αυξημένη επαγρύπνηση.

Οσα συνέβησαν στο Γυμνάσιο Πανοράματος με την επίθεση σε δύο κορίτσια που είχε ρατσιστικά και ομοφοβικά χαρακτηριστικά επιβεβαιώνουν κάθε προηγούμενη λέξη. Ακόμη και όταν το περιστατικό αποκαλύφθηκε, η διεύθυνση έσπευσε να δώσει άλλοθι με την ανεκδιήγητη δήλωση περί «διχόνοιας» που προκαλούν οι σημαιούλες της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας. Και κατάλαβαν κι εκείνοι που αρνούνταν να δουν το πρόβλημα όταν ο σύλλογος γονέων του σχολείου καθαίρεσε την πρόεδρο γιατί αρνιόταν να δεχθεί να βγει μια ανακοίνωση καταδίκης των γεγονότων.

Εκ των υστέρων άνοιξαν και πάλι τα στόματα, το «χαλί» δεν μπορούσε να σκεπάσει τα ζητήματα και μάθαμε ανάμεσα σε τόσα και τόσα ότι πάνω από 12 καθηγητές αναγκάστηκαν να ζητήσουν αλλαγή σχολείου! Αλήθεια, κανένας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν γνώριζε τίποτα;

Στα περιστατικά οπαδικής βίας με συμμετοχή μαθητών δεν κάνουμε ειδική αναφορά διότι είναι τόσα που σχεδόν δεν καταγράφονται πια ούτε καν στο αστυνομικό δελτίο. Και τα περιστατικά τυφλής βίας που αναδείχθηκαν τις τελευταίες 48 ώρες σε Ωραιόκαστρο και Καρδία συμπληρώνουν την εικόνα. Αλλεπάλληλες επιθέσεις -επί τριήμερο- με πέτρες σε βάρος λεωφορείων του ΚΤΕΛ Χαλκιδικής στα δρομολόγια ΙΚΕΑ – Μεσημέρι και ΙΚΕΑ – Τρίλοφος – Καρδία, με αποκορύφωμα τραυματισμό οδηγού με το όχημα εν κινήσει. Είχε προηγηθεί επεισόδιο οδηγού που αρνήθηκε να επιβιβάσει μαθητές χωρίς μάσκα.

Στο Ωραιόκαστρο μίλησε ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του 1ου Λυκείου, καταγγέλλοντας απανωτά περιστατικά, τραυματισμό μαθητή, απειλές σε καθηγητές και στον διευθυντή - ενδεικτική η εισβολή ομάδας μαθητών «φορώντας μάσκες full face σε ώρα μαθήματος μέσα σε τμήμα της Β’ Λυκείου του 1ου Λυκείου και αφού τρόμαξαν και προπηλάκισαν την καθηγήτρια είπαν ότι το έκαναν για “πλάκα” σε έναν φίλο τους, μαθητή της συγκεκριμένης τάξης». Απάντηση στην εύλογη ερώτηση «η πολιτεία τι κάνει;» μας δίνει ο Γ. Τσιάκαλος.

Νόμος, η δύναμη του ισχυρού

Του Γιώργου Τσιάκαλου*

Ζούμε σε πλανητικό επίπεδο την επέλαση της βαρβαρότητας, δηλαδή τη γενικευμένη πρακτική των ισχυρών να επιβάλλουν τη βούλησή τους με μοναδικό έρεισμα τη δύναμή τους. Αυτό ισχύει σε όλους τους τομείς της κοινωνίας: στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική, στην τήρηση ή όχι διεθνών συμφωνιών, στον σεβασμό ή την καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Ο πρωθυπουργός της χώρας μας απορρίπτει εισηγήσεις επιστημόνων για την αντιμετώπιση του κορονοϊού και σε πρώτο ενικό πρόσωπο δηλώνει «αντί να επιβάλω κάτι σε όλους, επέλεξα να εμπιστευτώ όλους». Την οικονομική τους δύναμη προβάλλουν οι ιδιοκτήτες ποδοσφαιρικών ομάδων για να θεμελιώσουν τις αποφάσεις τους.

Παράλληλα βιώνουμε μια επικοινωνιακή καταιγίδα προώθησης της ιδεολογίας ότι οι άνθρωποι από τη φύση τους δεν είναι ίσοι και «συνεπώς» ο νόμος της φύσης θεμελιώνει το δίκαιο του δυνατού και δικαιολογεί την κοινωνική ανισότητα. Το ότι αυτό ονομάζεται επιστημονικά «κοινωνικός δαρβινισμός» και αποτελεί το θεμέλιο της ναζιστικής ιδεολογίας αποκρύπτεται επιμελώς. Γιατί, λοιπόν, ξαφνιάζει η εμφάνιση αυτής της βαρβαρότητας και σε κοινότητες νέων, όπως είναι τα σχολεία;

Γνωρίζουμε από πολλές επιστημονικές έρευνες πώς εμφανίζονται τέτοια βίαια φαινόμενα και πώς πρέπει και μπορούν να αντιμετωπιστούν. Αλλά ποιος ενδιαφέρεται γι’ αυτές, όταν εντέλει αποτελούν αντικατοπτρισμό της ιδεολογίας και της πρακτικής εκείνων που σήμερα κυβερνούν τη χώρα;

*Ομότιμος Καθηγητής Παιδαγωγικής ΑΠΘ

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι ναζί «χορεύουν» στα ΕΠΑΛ
Σκηνές με ναζιστικούς χαιρετισμούς, ακροδεξιά σύμβολα και υβριστικά συνθήματα χθες στο ΕΠΑΛ Ευόσμου, ενώπιον αστυνομικών που, υποτίθεται, φρουρούσαν το σχολείο ● Αφαντες οι αρχές, δημοτικές και εκπαιδευτικές.
Οι ναζί «χορεύουν» στα ΕΠΑΛ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ισες αποστάσεις και επιλεκτική αφωνία μπροστά στο φασιστικό τέρας
Διαπάλη ιδεών είδε στα ΕΠΑΛ Σταυρούπολης ο κ. Ζέρβας, δεν είδε ναζιστές με σιδερογροθιές και στιλέτα και προφανώς θεωρεί το καθεστώς τρόμου που είχε στήσει η συμμορία στο σχολείο ως προσπάθεια να μείνει η...
Ισες αποστάσεις και επιλεκτική αφωνία μπροστά στο φασιστικό τέρας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νηστικά χιλιάδες παιδιά δημοτικού στη Θεσσαλονίκη
Το πρόγραμμα των σχολικών γευμάτων έληξε χθες για τον κεντρικό δήμο Θεσσαλονίκης, τον δήμο Θερμαϊκού στα ανατολικά και για έξι δήμους στα δυτικά του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Νηστικά χιλιάδες παιδιά δημοτικού στη Θεσσαλονίκη
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αχανές Fight Club η Θεσσαλονίκη
Ο φόνος του Αλκη δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία ● Κάποιος έχει «εκδώσει την άδεια» να μετατραπεί η πόλη σε αχανές Fight Club, και αποδεδειγμένα η απόσταση από την «άδεια να σκοτώσουν» έχει μηδενιστεί.
Αχανές Fight Club η Θεσσαλονίκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας