• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 4.7°C / 11.2°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 9.6°C
    2 BF
    48%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    7°C 5.5°C / 9.5°C
    4 BF
    86%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 2.5°C / 4.9°C
    4 BF
    48%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    3 BF
    45%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.8°C / 9.0°C
    3 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 2.4°C / 5.6°C
    3 BF
    56%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 7.6°C
    2 BF
    54%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 14.8°C
    3 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 13.8°C
    4 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 8.6°C
    5 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    87%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.5°C / 7.1°C
    3 BF
    55%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.4°C / 5.5°C
    2 BF
    93%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.4°C / 11.8°C
    2 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.0°C / 11.4°C
    2 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.6°C
    0 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 9.5°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.8°C / 2.8°C
    3 BF
    54%
EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα αμείλικτα ερωτήματα πίσω από μια τραγωδία

  • A-
  • A+
Τραγικό θάνατο βρήκε ο 41χρονος εργάτης της ΣΤΑΣΥ Πέτρος Γιάμαλης πηδώντας από το μηχάνημα λείανσης γραμμών του ΗΣΑΠ το οποίο έτρεχε χωρίς φρένα λόγω βλάβης. ● Πολύ σοβαρά τραυματίας και Γερμανός συνάδελφός του. ● Η ίδια (γερμανική) εταιρεία είχε δεχτεί πρόστιμα για παρόμοιο ατύχημα με συρμό λείανσης το 2010, στο Λονδίνο.

Σκληρά είναι τα αναπάντητα ερωτήματα που ξεπηδούν από το χθεσινό δυστύχημα στη γραμμή 1 του μητροπολιτικού σιδηρόδρομου της Αθήνας, όπου ένας 41χρονος υπάλληλος της ΣΤΑΣΥ έχασε τη ζωή του και ακόμη ένας χαροπαλεύει στην προσπάθειά τους να σωθούν πηδώντας μέσα στη μαύρη νύχτα από συρμό εργασιών που έτρεχε χωρίς φρένα σε απόσταση δεκαπέντε χιλιομέτρων.

Η εφιαλτική κούρσα του συρμού ξεκίνησε γύρω στις 3.30 από την Κηφισιά. Επέβαιναν πέντε άτομα, εκ των οποίων, σύμφωνα με την εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), δύο ήταν δικοί της υπάλληλοι.

Ο ένας, ο 41χρονος εργοδηγός Πέτρος Γιάμαλης, έμελλε να σκοτωθεί πηδώντας λίγο μετά τον σταθμό του Νέου Ηρακλείου. Οι άλλοι τρεις ήταν υπάλληλοι της γερμανικής Schweerbau, που είχε αναλάβει έναντι αμοιβής 5,5 εκατομμυρίων ευρώ το έργο της λείανσης των γραμμών.

Δυστύχημα με έναν νεκρό και δυο τραυματίες εργαζόμενους στον ΗΣΑΠ έγινε στην περιοχή του Αγίου Νικολάου στα Πατήσια.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ /EUROKINISSI

Τρία τέτοια μηχανήματα είχε στείλει η εταιρεία για να κάνουν συντήρηση στη γραμμή 1 (πρώην ΗΣΑΠ), στις γραμμές 2 και 3 και στις σιδηροτροχιές του τραμ. Κάθε τέτοιο μηχάνημα είναι, ουσιαστικά, ένας «κινούμενος τόρνος», ένας συρμός με τρία βαγόνια, εξοπλισμένος με μηχανήματα που επιδιορθώνουν κάθε ανωμαλία στις ράγες ώστε να γίνονται τα δρομολόγια με ασφάλεια. Αυτά τα μηχανήματα κινούνται πάντοτε μέσα στη νύχτα και χωρίς τάση ρεύματος στο δίκτυο.

Η δουλειά χθες τα ξημερώματα φαίνεται πως τελείωσε λίγο νωρίτερα από το συνηθισμένο και το μηχάνημα των 15 τόνων ξεκίνησε την πορεία της επιστροφής. Εντρομος ο οδηγός διαπίστωσε λίγο μετά ότι τα κανονικά φρένα δεν λειτουργούσαν, ούτε και κανένα από τα εφεδρικά συστήματα που θα έπρεπε να έχει κάθε πιστοποιημένο μηχάνημα.

Γνωρίζοντας ότι η διαδρομή μέχρι το κέντρο της Αθήνας είναι κατά βάση κατηφορική, οι πέντε επιβάτες άρχισαν να επικοινωνούν με τους υπεύθυνους για να δουν πώς θα χειριστούν την κατάσταση.

Λαμβάνεται η απόφαση να μετακινηθεί όπως όπως ένας επιβατικός συρμός και να στηθεί ως ανάχωμα στην ξέφρενη πορεία. Τοποθετείται μεταξύ των σταθμών Αγιος Νικόλαος και Αττική και εκκενώνεται. Στις 4.05 ο συρμός λείανσης θα συγκρουστεί μαζί του και ειδικά το πρώτο του βαγόνι θα μετατραπεί σε άμορφη μάζα.

Η πραγματική τραγωδία θα παιχτεί λίγα λεπτά νωρίτερα, την ώρα που το μηχάνημα έχει περάσει την αποβάθρα στο Νέο Ηράκλειο και έχει αποκτήσει ταχύτητα 50 χιλιομέτρων την ώρα – εξωπραγματική για τέτοιο συρμό που πάντα πηγαίνει αργά. Κάπου εκεί αποφασίζουν να πηδήξουν από τον συρμό ο Πέτρος Γιάμαλης και ένας υπάλληλος του εργολάβου.

Το σημείο αποδεικνύεται ακατάλληλο, ο Ελληνας σκοτώνεται και ο Γερμανός τραυματίζεται σοβαρά. Αλλοι τρεις υπάλληλοι έχουν κάνει το σάλτο απελπισίας νωρίτερα, στην αποβάθρα του σταθμού Ειρήνη, και έχουν γλιτώσει με ελαφρά τραύματα.

Στο σημείο της σύγκρουσης οι περίοικοι ξυπνούν έντρομοι από τον δυνατό κρότο. Η κυκλοφορία των συρμών που εξυπηρετούν καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες θα ξεκινήσει μετά τη 1 το μεσημέρι και αφού τα συντρίμμια έχουν απομακρυνθεί. Ξεκινούν οι διαδικασίες διερεύνησης που θα πρέπει να βρουν τα αίτια ενός, κατά πρώτον, σοβαρότατου εργατικού δυστυχήματος, αλλά και πιθανά κενά που μπορεί να αφορούν τη γενικότερη λειτουργία ενός κρίσιμου μεταφορικού μέσου.

Ερωτήματα θέτουν κατ' αρχάς οι ίδιοι οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ:

● Ελέγχθηκε και από ποιον φορέα το ιδιωτικό μηχάνημα λείανσης των γραμμών πριν χρησιμοποιηθεί στο δίκτυο;

● Εξετάστηκε εάν έχει γίνει η απαιτούμενη συντήρησή του, πότε και από ποιον;

● Η εργολαβική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο τηρούσε όλα τα μέτρα ασφαλείας;

● Είχε παρουσιάσει και στο παρελθόν βλάβη το συγκεκριμένο μηχάνημα;

Στα παραπάνω ερωτήματα, η ΣΤΑΣΥ με ανακοίνωσή της απαντά λέγοντας ότι η εταιρεία ήταν «πιστοποιημένη στο εν λόγω αντικείμενο», αλλά ταυτόχρονα αποδίδει το τραγικό συμβάν σε αίτια που αφορούν «τον εξοπλισμό της αναδόχου» και δηλώνει πως «θα αναζητήσει κάθε είδους ευθύνες γι' αυτό».

EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ

Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι πριν φέρει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον συρμό «Λευκό Βέλος» έπρεπε να λάβει πιστοποίηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Εως τώρα η πιστοποίηση δεν έχει δοθεί και το «Λευκό Βέλος» παραμένει μετέωρο επί σχεδόν έναν χρόνο. Ομως, οι μητροπολιτικοί σιδηρόδρομοι δεν υπάγονται στη ΡΑΣ αν και είναι εμφανές πως διέπονται από τις ίδιες τεχνικές ιδιαιτερότητες ενός δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς. Κάπου εδώ προστίθενται μερικά ακόμη ερωτήματα:

● Πώς είναι δυνατόν τις ανακρίσεις ενός σιδηροδρομικού ατυχήματος να αναλαμβάνει η Τροχαία; Το κράτος είχε δημιουργήσει πριν από χρόνια την Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων που παραμένει ακέφαλη από το 2018. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είχε εξαγγείλει τον περασμένο Μάρτιο και τη Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών – χωρίς νεότερα έκτοτε.

● Ηταν όντως η καλύτερη λύση ανάσχεσης της ξέφρενης πορείας ένας συρμός σε απόσταση 15 χιλιομέτρων από εκεί που διαπιστώθηκε το πρόβλημα στα φρένα; Δεν μπορούσε να τοποθετηθεί σε μικρότερη απόσταση ώστε να μην έχει αναπτυχθεί τόση ταχύτητα; Τι συνέπειες θα έχει η καταστροφή ενός ακόμη συρμού στα ήδη αραιά δρομολόγια της γραμμής Πειραιάς-Κηφισιά;

● Στα δίκτυα μαζικής μεταφοράς, η διερεύνηση των δυστυχημάτων από ειδικούς αφορά την καθημερινή ασφάλεια, καθώς διαπιστώνονται ελλείψεις και κενά και έτσι διορθώνονται τεχνικά προβλήματα αλλά και διοικητικές διαδικασίες. Τι ρόλο έπαιξε στο χθεσινό δυστύχημα η μπερδεμένη διοικητική διάρθρωση στη ΣΤΑΣΥ όπου αναμιγνύονται παλαιοί υπάλληλοι των ΗΣΑΠ και νεότεροι της ΑΜΕΛ με διαφορετικά εργασιακά καθεστώτα;

Αναζητώντας απαντήσεις σε τέτοιας μορφής ερωτήματα και δηλώνοντας ότι δεν πρόκειται να διαθέσουν προσωπικό σε μηχανήματα με τέτοιες ελλείψεις, οι εργαζόμενοι στο Μετρό συσκέπτονται σήμερα για να αποφασίσουν κινητοποιήσεις, ενώ οι συνάδελφοί τους σε λεωφορεία και τρόλεϊ έχουν ήδη εξαγγείλει στάσεις για αύριο στην αρχή και στο τέλος της βάρδιας.

Στον απόηχο της τρομακτικής σύγκρουσης, προέκυψαν και τα σχόλια από κυβέρνηση και κόμματα. Με μία ανάρτηση στο twitter ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής εξέφρασε τα συλλυπητήριά του και δήλωσε ότι η ΣΤΑΣΥ και οι αρχές ερευνούν με υπευθυνότητα τα αίτια.

Ο τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Νίκος Παππάς ζήτησε να απαντηθούν τα ερωτήματα για την προστασία και την ασφάλεια των εργαζομένων κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Να αποδοθούν ευθύνες και να παρθούν μέτρα, να σταθεί η πολιτεία δίπλα στις οικογένειες των εργαζομένων ζήτησε ο τομέας Μεταφορών του ΚΙΝ.ΑΛΛ.

Για «σαράβαλα οχήματα σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ» και για «κατά συρροή εγκλήματα μιας πολιτικής που αντιμετωπίζει τα μέτρα προστασίας των εργαζομένων ως περιττό κόστος, εντατικοποιεί τους όρους δουλειάς, ιδιωτικοποιεί τις αστικές συγκοινωνίες κι εκχωρεί κρίσιμους τομείς σε εργολάβους, διαλύοντας το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας» έκανε λόγο το ΚΚΕ. «Πόσους ακόμα εργαζόμενους και εργαζόμενες θα χρειαστεί να θρηνήσουμε για να συνεχίσουν να δίνουν οι μνημονιακές κυβερνήσεις δουλίτσες σε ιδιώτες εργολάβους;» αναρωτήθηκε το ΜέΡΑ25.

Τα παιχνίδια της Ιστορίας

Ογδόντα χρόνια πριν από το χθεσινό συμβάν και επί γερμανικής κατοχής, οι τότε Σιδηρόδρομοι Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ) κατάφεραν να διαχειριστούν με πολύ καλύτερο αποτέλεσμα ένα συμβάν που μοιάζει κάπως με το χθεσινό στη γραμμή Πειραιάς - Κηφισιά.

Το περιγράφει στο βιβλίο του «Ο Σιδηρόδρομος στη γη της Αρχαίας Ολυμπίας» ο Γιώργος Νάθενας, συγγραφέας, συγκοινωνιολόγος και βαθύς γνώστης των μέσων σταθερής τροχιάς.

Ο καπετάνιος του ΕΛΑΣ, Σίμος, σε μια δράση αντίστασης, γέμισε μια ατμάμαξα με συνθήματα του ΕΑΜ, την ξεκίνησε με πορεία από την Ολυμπία προς τον Πύργο και πήδηξε, αφήνοντάς την να καταλήξει ακυβέρνητη. Οι υπεύθυνοι του ΣΠΑΠ το έμαθαν και έστειλαν μια άλλη ατμάμαξα να της ανακόψει την πορεία. Δεν την άφησαν όμως ακίνητη, για να προκληθεί σύγκρουση.

Ο μηχανοδηγός της, όταν είδε από μακριά τον ακυβέρνητο συρμό, άρχισε να κινείται αργά με την όπισθεν. Οι δύο συρμοί «ταμπονάρισαν» ελαφρά και ο μηχανοδηγός κατάφερε σταδιακά να τη φρενάρει.

Και στο Λονδίνο το 2010

Χωρίς θύματα, αλλά με πρόστιμα κατέληξε ένα άλλο συμβάν στον υπόγειο του Λονδίνου, όπου, όμως, συμμετείχε ένας παρόμοιος συρμός λείανσης της ίδιας γερμανικής εταιρείας με τον χθεσινό. Στις 13 Αυγούστου 2010, στις 6.45 π.μ., μια λοκομοτίβα της Schweerbau εκτελούσε εργασίες, όταν διαπιστώθηκε ότι δεν έπαιρνε μπρος η μηχανή. Αποφασίστηκε να βάλουν μια άλλη μηχανή να την τραβήξει και απενεργοποίησαν τα φρένα της λοκομοτίβας.

Η ένωση των δύο συρμών, όμως, εμφάνισε πρόβλημα στον σταθμό Highgate του Βόρειου Λονδίνου και ο συρμός λείανσης ξεχώρισε και ξεκίνησε ανεξέλεγκτη πορεία προς το κέντρο της πόλης. Το πλήρωμα πρόλαβε να πηδήξει έγκαιρα, αλλά ο συρμός συνέχισε ακυβέρνητος, διερχόμενος από επτά σταθμούς επί 16 λεπτά και με ταχύτητες 50 χλμ./ώρα, μέχρι που σταμάτησε σε μια ανηφοριά, κοντά στον σταθμό Warren.

Πάντως, τρία χρόνια μετά, η βρετανική δικαιοσύνη επέβαλε πρόστιμα 300.000 λιρών στη Schweerbau και τις εταιρείες που λειτουργούν και συντηρούν τον υπόγειο του Λονδίνου, για ελλιπή διαχείριση του συμβάντος και παραβίαση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας στην εργασία.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νέες αποκαλύψεις μετά το δυστύχημα
Οι εργαζόμενοι της εταιρείας θέτουν θέμα εμπιστοσύνης προς τη διοίκηση, ενώ υπάρχουν νέες αποκαλύψεις σχετικά με τους όρους λειτουργίας των μηχανημάτων.
Νέες αποκαλύψεις μετά το δυστύχημα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σοβαρές καταγγελίες από τον πρόεδρο εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ για το δυστύχημα
Άφησε σαφείς αιχμές για την αυστριακή εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο του καθαρισμού στις γραμμές του ΗΣΑΠ, απευθύνοντας ξεκάθαρο ερώτημα για την ύπαρξη ή λειτουργία εφεδρικού συστήματος πέδησης.
Σοβαρές καταγγελίες από τον πρόεδρο εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ για το δυστύχημα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ερωτήματα και οργή για το δεύτερο θανατηφόρο ατύχημα στο ίδιο εργοστάσιο
Ένα ερώτημα πλανιέται στην Αταλάντη, όταν ακόμη ένας εργαζόμενος, ο δεύτερος μέσα στο τελευταίο τρίμηνο για την ίδια επιχείρηση, βρήκε φρικτό θάνατο εν ώρα εργασίας.
Ερωτήματα και οργή για το δεύτερο θανατηφόρο ατύχημα στο ίδιο εργοστάσιο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ερωτήσεις στη Βουλή για τον νέο θάνατο εργάτη
Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και του ΚΙΝ.ΑΛΛ. κατέθεσαν δύο ερωτήσεις με στόχο να σπάσει η «εκκωφαντική σιωπή» γύρω από το εργατικό δυστύχημα την περασμένη εβδομάδα στην Καρδίτσα κατά τη διάρκεια εργασιών του...
Ερωτήσεις στη Βουλή για τον νέο θάνατο εργάτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας