• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.6°C / 15.8°C
    0 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.3°C / 12.5°C
    0 BF
    70%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.0°C / 16.8°C
    5 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.9°C / 8.1°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 12.4°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.2°C / 11.5°C
    1 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.4°C / 7.3°C
    1 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.4°C / 15.6°C
    2 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 17.5°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    1 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 17.1°C
    5 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    4 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    3 BF
    64%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    6°C 5.9°C / 8.5°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 8.5°C / 12.2°C
    1 BF
    82%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 15.4°C
    1 BF
    63%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    12°C 8.3°C / 16.5°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 7.7°C / 12.2°C
    2 BF
    56%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    1 BF
    66%
φωτογραφία 96375348 © Rafael Ben Ari | Dreamstime.com

Νομοθετική παρέμβαση για τις διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφών για παιδιά ζητούν καταναλωτικές οργανώσεις

  • A-
  • A+

Απογοητευμένες από την ακατάπαυστη προβολή και προώθηση ανθυγιεινών τροφίμων σε ανήλικα παιδιά από τις μεγάλες βιομηχανίες τροφίμων και τις διαφημιστικές εταιρείες, οι καταναλωτικές οργανώσεις ζητούν άμεση νομοθετική παρέμβαση.

Η ανακοίνωσή της Ένωσης Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) αναφέρει: «παρά την εθελοντική πρωτοβουλία και δέσμευση μεγάλων βιομηχανιών τροφίμων να περιορίσουν και να ελέγξουν τις διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων στα παιδιά, αυτό στην πράξη αναιρείται από τις ίδιες...έτσι, η δέσμευσή τους να εμπορεύονται υπεύθυνα τα προϊόντα τους, αποτυγχάνει να προστατεύσει τα παιδιά της Ευρώπης».

Αυτό, συνεχίζει η ανακοίνωση, είναι το συμπέρασμα έρευνας της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών και άλλων 10 μελών της που αποδεικνύει ότι η αυτορρύθμιση δεν λειτουργεί, κάνοντας πλέον εμφανή την ανάγκη νομοθετικής παρέμβασης την οποία ζητούν οι οργανώσεις καταναλωτών.

Σημειώνεται ακόμη , ότι, η ισχυρή επιρροή που ασκεί το μάρκετινγκ των ανθυγιεινών τροφίμων στις διατροφικές συμπεριφορές των παιδιών, είναι γενικά αποδεκτό από τον επιστημονική κοινότητα, συμπεριλαμβανομένου και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ενώ τα στοιχεία δείχνουν πως, 1 στα 3 παιδιά της Ευρώπης είναι υπέρβαρο ή παχύσαρκο, ενώ στις Μεσογειακές χώρες το ποσοστό υπερβαίνει το 40%.
 

Τι απαιτούν οι ενώσεις καταναλωτών;

Οι ενώσεις καταναλωτών ζητούν να απαγορευθούν, σε ευρωπαϊκό επίπεδο:

1. η διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων ιστοσελίδων εταιρειών τροφίμων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

2. η διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων στην τηλεόραση, μεταξύ 6 π.μ.-11 μ.μ. αφού τα παιδιά δεν βλέπουν μόνο παιδικές εκπομπές.

3. η χρήση τεχνικών μάρκετινγκ στις συσκευασίες τροφίμων που προσελκύουν τα παιδιά (π.χ. χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων και μασκότ μάρκας)

Υπενθυμίζεται ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε Φεβρουάριο και Μάρτιο του 2021 και συμμετείχαν σε αυτήν, εκτός από την Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC), οι εξής οργανώσεις -μέλη: Altroconsumo (Iταλία), CLCV (Γαλλία), Consumentenbond (Ολλανδία), DECO (Πορτογαλία), Forbrugerrådet Tænk (Δανία), KEΠKA (Eλλάδα), OCU (Ισπανία), Test Achats/Test Aankoop (Bέλγιο), vzbv (Γερμανία), Zveza potrošnikov Slovenije (Σλοβενία).

Συνοπτικά, η ανάλυση των ευρημάτων της έρευνας δείχνει ότι:

• Τα διατροφικά κριτήρια που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Δέσμευση των βιομηχανιών τροφίμων είναι πολύ αδύναμα, αφού βάσει αυτών τα τρόφιμα που θεωρούνται κατάλληλα για την διατροφή των παιδιών, περιέχουν πολύ υψηλότερα επίπεδα λιπών-ζάχαρης-αλατιού από ό,τι συνιστούν οι αρχές δημόσιας υγείας.

• Δημοφιλείς τηλεοπτικές εκπομπές διαρρέουν στο διαδίκτυο - παρά το τεράστιο ποσοστό παιδιών που το παρακολουθούν.

• Οι κανόνες της αυτορρυθμιστικής πρωτοβουλίας υποτιμούν την σημαντική έκθεση των παιδιών και την μεγάλη επιρροή των τακτικών μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται τόσο στον ψηφιακό όσο και στον φυσικό κόσμο.

• Οι εταιρείες παραβιάζουν τους κανόνες που αποφάσισαν οι ίδιες.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Ψιτ, παιδί» και «ε, κοπελιά»
Η γλώσσα της διαφήμισης και η γλώσσα της πολιτικής πάντοτε τέμνονταν, ενίοτε και ταυτίζονταν. Λέξεις όπως «αλλαγή», «ελπίδα», ακόμα και αυτή η κακοπαθημένη «επανάσταση», μπορούν να χρησιμεύσουν.
«Ψιτ, παιδί» και «ε, κοπελιά»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ανενημέρωτος για την έλλειψη σίτισης
Δεκαοχτώ χιλιάδες παιδιά στη Δ. Θεσσαλονίκη δεν λαμβάνουν σχολικά γεύματα από την αρχή της χρονιάς, αλλά ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Θεόδωρος Καράογλου… «δεν είναι ενήμερος για το θέμα».
Ανενημέρωτος για την έλλειψη σίτισης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Συγκέντρωση τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης απ' το Χαμόγελο του Παιδιού
Δράση συγκέντρωσης τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης για χιλιάδες παιδιά και τις οικογένειές τους με σοβαρά προβλήματα διαβίωσης πραγματοποιεί «Το Χαμόγελο του Παιδιού» ενόψει του Πάσχα.
Συγκέντρωση τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης απ' το Χαμόγελο του Παιδιού
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τι Χίος, τι Ικαρία· σημασία έχει η διαφήμιση!
Ηρθαν στη Χίο, αγόρασαν μισό τόνο μαστίχα, τράβηξαν τα σχετικά πλάνα, αλλά στο διαφημιστικό αποτέλεσμα προέκυψε... Ικαρία! Ο λόγος για την παγκοσμίως διάσημη εταιρεία Chanel και το νέο...
Τι Χίος, τι Ικαρία· σημασία έχει η διαφήμιση!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μια «αγκαλιά» μπορεί να αντικαταστήσει ένα απρόσωπο ίδρυμα
Η παλαιά πρακτική της αναδοχής, που σήμερα ενδυναμώνεται και παίρνει προτεραιότητα, είναι ήδη από δεκαετίες κατοχυρωμένη νομικά, αλλά χρειάζεται ευρύτερη θεσμική υποστήριξη και επίλυση ζητημάτων που εκκρεμούν....
Μια «αγκαλιά» μπορεί να αντικαταστήσει ένα απρόσωπο ίδρυμα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ποια Αριστερά και ποια Ευρώπη, όταν πεινάνε τα παιδιά;
Με πάνω από 200.000 μαθητές δημοτικού (ο ένας στους τρεις!) να κινδυνεύουν από υποσιτισμό, σύμφωνα μάλιστα με επίσημες ανακοινώσεις, τα μικρογεύματα -εν είδει συσσιτίου- για ορισμένους μαθητές και για ορισμένο...
Ποια Αριστερά και ποια Ευρώπη, όταν πεινάνε τα παιδιά;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας