• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 14.7°C
    2 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.8°C / 9.7°C
    3 BF
    67%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.4°C / 12.3°C
    4 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.6°C
    3 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.3°C / 11.9°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 4.8°C / 8.7°C
    2 BF
    87%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.4°C / 5.1°C
    4 BF
    75%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.2°C / 11.8°C
    1 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 13.7°C
    3 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 12.9°C
    5 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 16.3°C
    4 BF
    58%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 12.6°C
    2 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.5°C / 12.5°C
    7 BF
    75%
  • Λάρισα
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    11°C 10.9°C / 12.5°C
    2 BF
    87%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.0°C / 13.4°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.1°C / 14.9°C
    4 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.2°C / 10.5°C
    3 BF
    92%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 4.8°C / 9.8°C
    2 BF
    77%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    2 BF
    93%
(EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο μαγικός καθρέφτης της κυβέρνησης και για τη διαχείριση της «Μήδειας»

  • A-
  • A+
Διάφορες αστοχίες καταγράφονται διάχυτα, ανακατεμένες με τεχνικούς όρους και αναφορές στα μέσα ενημέρωσης, ενώ τέσσερις -όλες κι όλες- οι αδυναμίες. ● Διαβάζοντας κάποιος προσεκτικά τις 220 σελίδες ανακαλύπτει τουλάχιστον τα τριπλάσια προβληματικά σημεία. ● Κανείς όμως δεν ξέχασε ότι αφέθηκαν επί τέσσερις και πέντε μέρες δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριά χωρίς ρεύμα, τέσσερις άνθρωποι έχασαν την ζωή τους, δήμοι κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, υπουργοί και δήμαρχοι με «γαλάζια κοστούμια» μαλώνανε για το ποιος είναι αρμόδιος να κλαδεύει τα δέντρα που έκοβαν τα καλώδια.

Η έκθεση που κατατέθηκε στη Βουλή για τη «συνολική αντιμετώπιση» της κακοκαιρίας και που κρίνεται από τον ΔΕΔΔΗΕ «ταχεία, σωστή και αποτελεσματική» έχει... ψιλά και μαύρα γράμματα.

Θεωρητικά θα έπρεπε να λειτουργεί. Να διαβάζεις τι λένε οι άριστοι, μες στο ντάλα καλοκαίρι, για τα πρωτοφανή προβλήματα που προκάλεσε πριν από πέντε μήνες η κακοκαιρία «Μήδεια» και να καταλαβαίνεις πως έχουν εντοπίσει τις αστοχίες και θα λάβουν μέτρα για να μην επαναληφθούν. Φευ!...

Μέσα στην έκθεση που κατέθεσε η κυβέρνηση στην Βουλή στις 5 Ιουλίου, η «συνολική αντιμετώπιση» της «Μήδειας» κρίνεται από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) «ταχεία, σωστή και αποτελεσματική»!!! Η φράση αυτή περιλαμβάνεται αυτούσια στις «Καλές Πρακτικές και Επιτυχίες» της έκθεσης που έφερε στη Βουλή ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας ως απόδειξη του «άθλου» που επετεύχθη, όπως ο ίδιος είπε, αφού προηγουμένως τόνισε πως η «γαλάζια» διοίκηση είναι πετυχημένη αφού ανέβασε τη μετοχή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.

Η κακοκαιρία «Μήδεια» χτύπησε την Αττική αλλά και πολλές άλλες περιοχές της Ελλάδας στα μέσα Φεβρουαρίου αφήνοντας, επί τέσσερις και πέντε μέρες, δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριά χωρίς ρεύμα. Τέσσερις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, δήμοι κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, υπουργοί και δήμαρχοι με «γαλάζια κοστούμια» βγήκαν δημόσια αλληλοκατηγορούμενοι για το ποιος είναι αρμόδιος να κλαδεύει τα δέντρα που έκοβαν τα καλώδια.

Ο Στέφανος Μάνος από τα βάθη της Εκάλης έδωσε ρεσιτάλ στα κανάλια διαμαρτυρόμενος που είχε μείνει χωρίς θέρμανση και ύδρευση, καθώς το τοπικό ιδιωτικό δίκτυο δεν είχε γεννήτρια εν λειτουργία. Τόνοι από τα κλαδιά που έσπασαν τότε παραμένουν ακόμη διάσπαρτοι στην Αττική και αλλού, περιμένοντας τώρα τις φωτιές του καλοκαιριού, ενώ η Πολιτική Προστασία ξυρίζει το προστατευόμενο δάσος του Σχινιά.

Πιστή στην επικοινωνιακή διαχείριση κάθε κατάστασης, η κυβέρνηση διά του κ. Σκρέκα αποφάσισε να απαντήσει για τη «Μήδεια» στις 5 Ιουλίου σε ερώτηση που είχαν καταθέσει βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του αρμόδιου Τομεάρχη Σωκράτη Φάμελλου στις 15 Απριλίου. Και για να το κάνει αυτό, κατέθεσε στη Βουλή μια έκθεση που είχε εκπονήσει ο ΔΕΔΔΗΕ από τις 22 Μαρτίου... Η «Εφ.Συν.» κατάφερε να ανασύρει την έκθεση από τα πρακτικά της Βουλής, τη μελέτησε και σας την παρουσιάζει. Αλλωστε, έχει πάντα ενδιαφέρον να βλέπει κανείς πώς γίνεται να αξιολογεί τα προβλήματα όχι ο ελεγκτής αλλά ο ελεγχόμενος, δηλαδή ο ΔΕΔΔΗΕ, που είναι αρμόδιος να κρατά τις συνδέσεις των καταναλωτών ζωντανές κάτω από κάθε περίσταση.

EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

Διακόσιες είκοσι σελίδες είναι η έκθεση του ΔΕΔΔΗΕ για «την αξιολόγηση των επιπτώσεων της κακοκαιρίας Μήδεια» που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος. Ωστόσο, πουθενά δεν βρίσκονται συγκεντρωμένα τα ζητήματα που οδήγησαν να μείνει τόσος κόσμος χωρίς ρεύμα από μια κακοκαιρία που προβλεπόταν μέρες πριν με τα μελανότερα χρώματα. Διάφορες αστοχίες καταγράφονται διάχυτα, ανακατεμένες με τεχνικούς όρους και αναφορές στα μέσα ενημέρωσης. Τέσσερα -όλα κι όλα- είναι τα «Αδύναμα σημεία» της όλης επιχείρησης όπου αναφέρονται συγκεντρωμένα στο κάτω μισό της σελίδας 40:

1) Το τηλεφωνικό κέντρο του ΔΕΔΔΗΕ 11500 που είχε μεγάλο χρόνο αναμονής, δεν παρείχε επαρκή ενημέρωση και «δεν δίνονταν σαφείς απαντήσεις με συνέπεια να επαναλαμβάνονται κλήσεις σε επόμενο χρόνο φορτώνοντας τις τηλεφωνικές γραμμές». Το αποτέλεσμα ήταν να έρθουν αυτοπροσώπως διαμαρτυρόμενοι πελάτες στα τοπικά γραφεία του ΔΕΔΔΗΕ «λόγω αδυναμίας να επικοινωνήσουν με το 11500».

2) Επειδή οι περισσότερες βλάβες σημειώθηκαν στα βόρεια προάστια, συγκεντρώθηκε εκεί όλο το προσωπικό των εργολάβων (ιδιωτικά συνεργεία που συνδράμουν τους έμπειρους τεχνικούς του ΔΕΔΔΗΕ) και έμειναν «γυμνές» οι άλλες περιοχές της Αθήνας για αποκαταστάσεις βλαβών όπως οι κλοπές των μετασχηματιστών (;!)

3) Τα συνεργεία των εργολάβων δεν πραγματοποίησαν διακοπές-απομονώσεις και επαναφορές στη Χαμηλή Τάση.

4) Παραβιάστηκαν τα υγειονομικά πρωτόκολλα για τον Covid επειδή στην αρχή τα συνεργεία δεν πήγαιναν κατευθείαν στον τόπο εργασίας αλλά έπρεπε να συγκεντρωθούν με αυτοπρόσωπη παρουσία.

EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Οι «κρυφές» δυσλειτουργίες

Αντίθετα, το τμήμα της έκθεσης όπου συγκεντρώνονται οι «επιτυχίες» καταλαμβάνει σχεδόν πέντε σελίδες, αναφέρει δε και το επίτευγμα να πετάξει το drone της Περιφερειακής Διεύθυνσης Αθηνών για να εκτιμήσει τις βλάβες στο Τατόι, λες και οι περιοχές χωρίς βασιλικά κτήματα δεν είχαν αντίστοιχες ανάγκες. Χρειάζεται βαθιά ανασκαφή στην έκθεση για να εντοπίσει κανείς άλλα ημαρτημένα όπως:

ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ: Αν και οι συσκέψεις ενόψει της «Μήδειας» ξεκίνησαν από τις 11 Φεβρουαρίου, η επιστράτευση του απαραίτητου προσωπικού στα βόρεια προάστια της Αττικής κορυφώθηκε οκτώ μέρες αργότερα, στις 19/2. Ενδεικτική είναι η σύγκριση δυο πινάκων: στη σελίδα 61 της έκθεσης φαίνεται ότι το τηλεφωνικό κέντρο δέχεται τις περισσότερες κλήσεις (50.000) στις 16 Φεβρουαρίου έναντι 10.000 στις 14/2. Ομως, η κινητοποίηση ανθρώπινου δυναμικού (σελ. 64) στα βόρεια της Αττικής αποδίδει καρπούς στις 19 Φεβρουαρίου με 659 άτομα, ενώ στις 16/2 ήταν 304 και στις 14/2 μόλις 79 εργαζόμενοι.

ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ: Εικόνα χάους επικρατεί στην υποδοχή των τηλεφωνικών παραπόνων. Ο χρόνος αναμονής κλήσης ξεπερνά συνολικά τα 18 εκατομμύρια δευτερόλεπτα στις 16/2. Χιλιάδες πολίτες που δεν βγάζουν άκρη περιμένοντας να δηλώσουν βλάβη, επιλέγουν τον κωδικό «εξυπηρέτηση». Αυτό δημιουργεί πρόσθετες εμπλοκές, ακόμη και λάθη στον αριθμό βλαβών που έδινε ο ΔΕΔΔΗΕ μέσω δελτίων τύπου, αφού δεν μετρούσε όσους ζητούσαν εξυπηρέτηση.

ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ: Εντελώς εκτός έπεσε ο ΔΕΔΔΗΕ στις προβλέψεις του για την αποκατάσταση των βλαβών. Στην αναλυτική καταγραφή που ξεκινά μετά τη σελίδα 140 υπάρχουν πλήθος περιπτώσεων με αναμενόμενο χρόνο αποκατάστασης 1-2 ώρες, ενώ τελικώς χρειάστηκε πολλαπλάσιος. Σε σύνολο 62 καταγραφόμενων βλαβών στην Περιφέρεια Αθηνών, οι 18 αποκαταστάθηκαν σε μία έως και πέντε μέρες!

Ξεχωρίζει η περίπτωση βραχυκυκλώματος από πτώση δέντρου στο δίκτυο μέσης τάσης Δροσιάς-Ροδόπολης-Σταμάτας. Η πρόβλεψη ήταν για αποκατάσταση σε 12 ώρες και η πραγματικότητα απαίτησε 4 μέρες, 22 ώρες και 48 λεπτά. Αλλη περίπτωση, η διακοπή χωρίς αναγραφόμενη αιτιολόγηση στην περιοχή Κιούρκα-Μαλακάσα-Πολυδένδρι, η οποία είχε πρόβλεψη (επίσης) 12 ώρες, αλλά αποκαταστάθηκε μετά από 5 μέρες, 5 ώρες και 4 λεπτά.

ΣΚΑΣΜΕΝΟΙ ΠΕΛΑΤΕΣ: Ξεχωριστή αναφορά οφείλουμε στην καταγραφή για «σκασμένο πελάτη» στο Ολυμπιακό Χωριό όπου, για την αποκατάσταση, αντί της πρόβλεψης των 3 ωρών, χρειάστηκαν 18 ώρες και 40 λεπτά. Το πόσοι όμως καταναλωτές έμειναν «σκασμένοι» από τα νεύρα και όχι από τη ζέστη τις μέρες της «Μήδειας» δεν καταγράφεται στις 220 σελίδες και η μόνη σχετική αναφορά είναι (σ. 29) ότι «στην κορύφωση της κακοκαιρίας βρέθηκαν χωρίς ρεύμα 150.000 καταναλωτές» χωρίς να υπολογίζεται πόσοι ήταν πριν από την κορύφωση και πόσοι μετά (δημοσιεύματα τότε έλεγαν για 250.000 νοικοκυριά). Οσο για τον όρο «σκασμένος πελάτης», μάλλον αναφέρεται σε καλώδιο που είχε σκάσει από βραχυκύκλωμα.

ΟΙ ΕΥΘΥΝΕΣ ΚΑΙ ΤΑ... ΔΕΝΤΡΑ ΤΗΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΠΛΕΥΡΑΣ: Ακροθιγείς είναι οι αναφορές στην ανταλλαγή κατηγοριών που καταγράφηκαν εκείνες τις μέρες σχετικά με το ποιος είναι αρμόδιος (ο ΔΕΔΔΗΕ ή οι δήμοι;) να κλαδεύει τα δέντρα ώστε να μην πέφτουν στα καλώδια και τους στύλους της ΔΕΗ. Ο ΔΕΔΔΗΕ ζητά μεταξύ άλλων να ξεκαθαριστούν οι αρμοδιότητες και παραθέτει όσα ισχύουν για τις ελάχιστες αποστάσεις ανάμεσα στα δένδρα και τους αγωγούς ρεύματος. Ομως, όπως αναφέρεται στη σελίδα 57, στα βόρεια προάστια της Αττικής και σε σύνολο 1.500 πτώσεων κλαδιών και δέντρων, «περισσότερες από τις μισές πτώσεις προέρχονταν από δέντρα που βρίσκονταν στην άλλη πλευρά του δρόμου από αυτή που οδεύουν τα δίκτυα του ΔΕΔΔΗΕ». Για το κλάδεμα των δέντρων στην απέναντι πλευρά ποιος θα οριστεί άραγε υπεύθυνος;

ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ: Πολλοί θα θυμούνται ότι τις ημέρες της «Μήδειας», όσα μέσα ενημέρωσης προσπαθούσαν να αποφύγουν αναφορές στις καταστροφές, έριχναν το βάρος τους στον «παράδεισο θωράκισης» που θα φέρει η πλήρης υπογειοποίηση των εναέριων καλωδίων (αργότερα υπολογίστηκε ότι θα χρειαζόταν γι’ αυτό ένας κρατικός προϋπολογισμός). Οι αναφορές ήταν εντατικές και από υπουργούς όπως ο κ.Πέτσας που θέλει να εκλεγεί στην πληγείσα Ανατολική Αττική.

Πάντως στην έκθεση του ΔΕΔΔΗΕ, η υπογειοποίηση «όπου ενδείκνυται και είναι εφικτή» είναι μια από τις δράσεις ενίσχυσης που προτείνονται μαζί με πολλές άλλες όπως η χρήση συνεστραμμένου καλωδίου (πλεξούδα) που κόβεται δυσκολότερα και είναι μονωμένο, η πύκνωση των στύλων, η αύξηση των διασυνδέσεων,η βελτίωση των προδιαγραφών και η τηλεματική στα οχήματα. Αναφέρεται επίσης και η ανάγκη θωράκισης των υπόγειων δικτύων «για αποφυγή πλημμυρισμών». Πάντως, σε άλλο σημείο αναφέρεται ότι από το Ταμείο Ανασυγκρότησης προωθούνται μελέτες υπογειοποίησης στον Δήμο Πεντέλης και κατά προτεραιότητα στις παρυφές της Πάρνηθας και (φυσικά) στο Τατόι.

ΑΧΡΕΙΑΣΤΕΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ: Τη στιγμή που ο ΔΕΔΔΗΕ προωθείται για πώληση του 49% σε ιδιώτες και διοικείται από «γαλάζια» γκόλντεν μπόις που εισπράττουν μπόνους, δεν θα ήταν αναμενόμενο να προτείνει η έκθεσή του προσλήψεις για να καλύψει τα πρόδηλα κενά σε τεχνικό προσωπικό. Πάντως σε ένα σημείο αναφέρεται δειλά ότι σε τέτοιες κρίσεις θα ήταν απαραίτητο να υποδέχονται τις κλήσεις του κοινού «επαγγελματίες τηλεφωνητές» ώστε να μη δημιουργείται άγχος στους χρήστες. Επίσης, παρατίθεται και η δήλωση που έκανε εκείνες τις μέρες ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μ.Χρυσοχοΐδης λέγοντας ότι «δεν γίνεται να προσλάβεις κόσμο για μια καταστροφή που έρχεται τόσο σπάνια»... Ωστόσο, στο εισαγωγικό σημείωμα η έκθεση του ΔΕΔΔΗΕ αναφέρει το προφανές ότι «τα προσεχή έτη η κλιματική αλλαγή αναμένεται να οδηγήσει σε μια αξιοσημείωτη αύξηση της συχνότητας, της έντασης και της σοβαρότητας των φυσικών καταστροφών».

ΟΧΙ ΣΤΑ ΑΔΙΕΞΟΔΑ: Η έκθεση του ΔΕΔΔΗΕ βρίθει αναφορών που αλλού προσπαθούν να δικαιολογήσουν τις δικές του αστοχίες και αλλού να προτείνει μέτρα μάλλον δυσεφάρμοστα. Τέτοιες είναι οι καταγραφές για τις περιπτώσεις εκείνες που λόγω της κακοκαιρίας δεν μπορούσε ο ΔΕΔΔΗΕ να φτάσει στις πληγείσες περιοχές και δεν υπήρχε κάποιος (οι δήμοι, η Περιφέρεια, η Πολιτική Προστασία;) να ανοίξει τους δρόμους. Στα μέτρα δύσκολης εφαρμογής εντάσσεται η πρόταση να μην υπάρχουν δρόμοι με αδιέξοδα (συχνότατο φαινόμενο στις εκτός σχεδίου περιοχές) αλλά και η απροσδιόριστη πρόταση για «μεταφορά των κρίσιμων εγκαταστάσεων σε λιγότερο ευάλωτες περιοχές» (σελ. 93).

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ζητούν εξηγήσεις για την τραγωδία στην Ερέτρια
Μια εβδομάδα μετά το πρωτοφανές εργατικό δυστύχημα σε έργα του ΔΕΔΔΗΕ στην Εύβοια και ενώ δεν υπάρχουν νεότερα για τα αίτια και τις ευθύνες, 45 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή, ζητώντας...
Ζητούν εξηγήσεις για την τραγωδία στην Ερέτρια
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εξώδικα από δήμους προς τον ΔΕΔΔΗΕ
Μετά το πινγκ πονγκ των αρμοδιοτήτων που ενόχλησε την ανεμελιά του πρωθυπουργού, σειρά τώρα παίρνουν τα νομικά μέτρα από τους φορείς.
Εξώδικα από δήμους προς τον ΔΕΔΔΗΕ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πόσο τιμολόγησαν την ταλαιπωρία
Εκπτωση 5% στον επόμενο λογαριασμό διμήνου θα δουν οι πληγέντες ● Αγνωστο πώς θα εντοπιστούν οι δικαιούχοι της «αποζημίωσης».
Πόσο τιμολόγησαν την ταλαιπωρία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το «Εκάλη Κλαμπ» άφησε 8.000 κατοίκους χωρίς νερό!
Περίεργα παιχνίδια παίζουν το κάρμα και ο καπιταλισμός... Η Εκάλη, που έμεινε επί ώρες χωρίς νερό, είναι από τις λίγες περιοχές που διαθέτουν ιδιωτικό δίκτυο ύδρευσης, το οποίο μάλιστα διαχειρίζεται το «Εκάλη...
Το «Εκάλη Κλαμπ» άφησε 8.000 κατοίκους χωρίς νερό!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το ατύχημα του ΔΕΔΔΗΕ «παραμονές του γάμου» με τους ιδιώτες
Μέσα στο σκοτάδι και την παγωνιά που πρόσφερε σε δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριά η ανικανότητα του επιτελικού κράτους από την περασμένη Δευτέρα, υπάρχουν και κάποιοι που πίνουν «στην υγειά της Μήδειας». Μεταξύ...
Το ατύχημα του ΔΕΔΔΗΕ «παραμονές του γάμου» με τους ιδιώτες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας