Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για την εφαρμογή της τηλεργασίας στο δημόσιο και σε συνθήκες κανονικότητας. Η νομοθετική πρωτοβουλία εισάγεται σήμερα προς συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή του Κοινοβουλίου, πιθανότατα θα τεθεί προς ψήφιση στην Ολομέλεια την ερχόμενη Τετάρτη (9 Ιουνίου), αλλά η εφαρμογή της εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο, αν όλα κυλήσουν ομαλά.
Οπως έχει ενημερώσει ο αρμόδιος υπουργός, Μ. Βορίδης, προκειμένου να εφαρμοστεί το πλαίσιο της τηλεργασίας στο δημόσιο απαιτείται πρώτα να εκδοθούν συγκεκριμένες διοικητικές αποφάσεις (όπως αυτές που θα καθορίζουν ποιες θέσεις προορίζονται για εξ αποστάσεως εργασία) και –κυρίως– ο κανονισμός για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Για την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, το ίδιο το νομοσχέδιο δίνει στα συναρμόδια υπουργεία (Εσωτερικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δικαιοσύνης) περιθώριο 6 μηνών από την ψήφιση του νόμου.
Ωστόσο, σύμφωνα με το υπουργείο, το Προεδρικό Διάταγμα είναι ήδη υπό επεξεργασία. Επομένως –και με δεδομένο ότι το ίδιο το νομοσχέδιο αποκλείει την παροχή τηλεργασίας μεταξύ 15 Ιουλίου και 31 Αυγούστου– εκτιμάται ως εφικτή η έναρξη της εξ αποστάσεως εργασίας στο Δημόσιο από τον Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η τηλεργασία θα έχει οικειοθελή χαρακτήρα τόσο για τους εργαζόμενους (μόνιμους και συμβασιούχους) όσο και για τις υπηρεσίες, υπό την προϋπόθεση να το επιτρέπει η φύση των υπαλληλικών καθηκόντων – υποχρεωτική καθίσταται η τηλεργασία εφόσον το ζητήσει η υπηρεσία σε περίπτωση κινδύνου δημόσιας υγείας (όπως στην τρέχουσα πανδημία).
Με εξαίρεση τους εκπαιδευτικούς και όσους υπαλλήλους απαιτείται βάσει καθηκόντων φυσική παρουσία στον χώρο εργασίας, οι προωθούμενες ρυθμίσεις αφορούν όλους τους δημόσιους φορείς και τις ΔΕΚΟ. Με κανέναν τρόπο η τηλεργασία δεν επηρεάζει αποδοχές, ωράρια εργασίας, ασφαλιστικά δικαιώματα και άδειες, καθώς «οι τηλεργαζόμενοι απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα και υπέχουν τις ίδιες υποχρεώσεις με τους μη τηλεργαζόμενους υπαλλήλους», αναφέρεται στο νομοσχέδιο.
Η τηλεργασία δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 44 εργάσιμες ημέρες ανά τρίμηνο στο ίδιο ημερολογιακό έτος. Σε συνθήκες κανονικότητας το μέγιστο ποσοστό τηλεργαζόμενων ανά Διεύθυνση ή Αυτοτελές Τμήμα δεν μπορεί να ξεπερνά το 25%, μπορεί όμως το ποσοστό να αυξηθεί έως το 50% με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών ύστερα από αιτιολογημένο αίτημα του φορέα.
Με επόμενη κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών και Υγείας προβλέπεται να καθοριστούν οι περιπτώσεις υπαλλήλων με προβλήματα υγείας (πρόσκαιρα ή μόνιμα) που μπορούν να κάνουν χρήση τηλεργασίας και πέραν των προβλεπόμενων χρονικών περιορισμών.
Ο εξοπλισμός
Ο τηλεργαζόμενος υπάλληλος μπορεί να ζητήσει οι απαιτούμενες συσκευές («σταθμός τηλεργασίας» περιγράφονται στο νομοσχέδιο) για την παροχή εξ αποστάσεως εργασίας αλλά και το κόστος συντήρησης και αναβάθμισής τους να βαρύνουν τον δημόσιο φορέα. Δεν επιτρέπεται η χρήση καμερών ενσωματωμένων στις συσκευές για τον έλεγχο της απόδοσης του υπαλλήλου. Μετά το πέρας του ωραρίου του ο τηλεργαζόμενος έχει δικαίωμα αποσύνδεσης από τα… τηλεργαλεία του, ώστε να μην ενοχλείται περαιτέρω από την υπηρεσία του.
Προκειμένου να ενταχθεί ένας υπάλληλος σε καθεστώς τηλεργασίας, εφόσον το επιθυμεί ο ίδιος, υποβάλλει έγγραφο αίτημα στον προϊστάμενό του, αναγράφοντας: α) τον αριθμό ημερών που επιθυμεί να τηλεργαστεί και β) τη διεύθυνση του τόπου παροχής τηλεργασίας. Ο προϊστάμενος πρέπει να απαντήσει εγγράφως στον υπάλληλο εντός προθεσμίας 10 ημερών, έχοντας πρώτα λάβει υπόψη του τις ανάγκες της υπηρεσίας. Αν η 10ημερη προθεσμία παρέλθει άπρακτη, το αίτημα του υπαλλήλου θεωρείται ότι έχει απορριφθεί.
Κίνητρα για ορεινούς δήμους και νησιά
Κίνητρα παραμονής στον τόπο τους, όπως δωρεάν σίτιση και κατάλυμα διαμονής, θα μπορούν να παρέχουν και στους δικούς τους υπαλλήλους, μόνιμους ή συμβασιούχους, οι ορεινοί και οι νησιωτικοί δήμοι.
Σήμερα, οι συγκεκριμένες παροχές μπορούν να δίνονται από τους εν λόγω ΟΤΑ σε ιατρούς και νοσηλευτές δημόσιων δομών, αστυνομικούς, πυροσβέστες, αναπληρωτές εκπαιδευτικούς κ.ά. που προσφέρουν υπηρεσίες στον τόπο δικαιοδοσίας τους, αλλά όχι σε δημοτικούς υπαλλήλους. Οι τελευταίοι προστίθενται κι αυτοί στους δικαιούχους των παροχών με το άρθρο 26 του νομοσχεδίου για την τηλεργασία στο δημόσιο.
Στόχος είναι να αντιμετωπιστούν φαινόμενα υποστελέχωσης των υπηρεσιών των ορεινών και νησιωτικών δήμων, αλλά και να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες προς μόνιμους κατοίκους αλλά και τουρίστες, σύμφωνα με τη σχετική αιτιολογική έκθεση. Υπενθυμίζεται ότι τα εν λόγω κίνητρα είχαν προβλεφθεί από το 2017 (με τον νόμο 4483), ωστόσο μόλις λίγους μήνες μετά αφαιρέθηκαν από τους δικαιούχους οι δημοτικοί υπάλληλοι. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται απόφαση δημοτικού συμβουλίου για την παροχή των κινήτρων.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας