Καθοριστικές αλλαγές στη λειτουργία της Πλοηγικής Υπηρεσίας φέρνει το άρθρο 22 του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στο νησιωτικό χώρο», οι οποίες προκαλούν την ανησυχία των πλοηγών αλλά και τη διαφωνία της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Σύμφωνα με τη διάταξη, υπηρεσίες του υπουργείου θα εκδίδουν σε κάποια πλοία Πιστοποιητικό Εξαίρεσης από την Πλοήγηση (Pilot Exemption Certificate) και με αυτό οι πλοίαρχοι θα μπορούν να μπαίνουν στα λιμάνια της χώρας και να βγαίνουν από αυτά χωρίς τη συνδρομή του πλοηγού.
Με τη χορήγηση του πιστοποιητικού, τα πλοία θα απαλλάσσονται από την καταβολή των πλοηγικών δικαιωμάτων, ενώ με απόφαση του εκάστοτε υπουργού Ναυτιλίας, έπειτα από εισήγηση του γενικού γραμματέα Λιμένων, θα καθορίζονται οι προϋποθέσεις (παραμένουν άγνωστες μέχρι στιγμής) προκειμένου να εκδοθεί το συγκεκριμένο πιστοποιητικό.
Το άρθρο 22 ανάμεσα στα άλλα αναφέρει ότι «από τις αρμόδιες αρχές του υπουργείου Ναυτιλίας, κατά τον απόπλου ή κατάπλου του πλοίου από ή σε συγκεκριμένο λιμάνι και για ορισμένο χρονικό διάστημα που δεν δύναται να υπερβαίνει τα 2 έτη από την ημερομηνία έκδοσης, με δυνατότητα ανανέωσης χορηγείται Πιστοποιητικό Εξαίρεσης από την Πλοήγηση (Pilot Exemption Certificate) στον πλοίαρχο Α ή Β τάξης πλοίων υπό την προϋπόθεση συνδρομής προϋποθέσεων σαφούς εμπορικής γνώσης των λιμένων απόπλου και κατάπλου και εν γένει των συνθηκών ασφαλούς ναυσιπλοΐας...», ενώ στην παράγραφο 3 τονίζεται ότι «με τη χορήγηση των πιστοποιητικών καταργείται η καταβολή πλοηγικών δικαιωμάτων...».
Ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Σαντορινιός, μιλώντας στη Βουλή για το νομοσχέδιο υποστήριξε ότι με τη ρύθμιση αυτή στην ουσία καταργείται η δημόσια Πλοηγική Υπηρεσία, καθώς μειώνονται τα έσοδα για την υπηρεσία, ενώ, απευθυνόμενος στον υπουργό Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκη, ανέφερε: «Ξέρετε τι κάνετε με αυτό; Καταργείται την Πλοηγική Υπηρεσία. Ποιους εξυπηρετείτε; Την COSCO που ζητούσε ιδιωτική πλοηγική υπηρεσία και κάποιους μικροεφοπλιστές που δεν θέλουν να πληρώνουν πλοηγικά. Το γεγονός ότι δεν θα υπάρχει ασφάλεια στα λιμάνια το έχετε σκεφτεί; Κάθε ατύχημα που θα γίνεται χωρίς να υπάρχει πλοηγός θα φέρει την υπογραφή σας, κύριε υπουργέ».
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πλοηγοί εκφράζουν τις ανησυχίες τους τόσο για θέματα ασφάλειας που θα προκύψουν όσο και για σημαντική μείωση των εσόδων της υπηρεσίας από 30%-50% με ό,τι αυτό συνεπάγεται, καθώς αυτή είναι αυτοχρηματοδοτούμενη. Επίσης θεωρούν υπαρκτό το ενδεχόμενο να κλείσουν αρκετοί πλοηγικοί σταθμοί (π.χ. Ρόδου, Μυκόνου και Κέρκυρας) εφόσον δοθούν πιστοποιητικά απαλλαγής στους πλοιάρχους των κρουαζιερόπλοιων, ενώ θα δημιουργηθεί ανασφάλεια στη ναυσιπλοΐα.
Σημειώνεται ότι η Πλοηγική Υπηρεσία διαθέτει πλοηγικούς σταθμούς στα λιμάνια της χώρας -όχι σε όλα- και οι πλοηγοί καθοδηγούν τα πλοία (εμπορικά και κρουαζιερόπλοια) κατά την είσοδο και έξοδο από τα λιμάνια, καθώς και την πρόσδεσή τους στις λιμενικές εγκαταστάσεις. Εχει δικό της χρηματικό κεφάλαιο (ΚΠΥ) στο οποίο καταλήγουν τα πλοηγικά δικαιώματα που πληρώνει η κάθε ναυτιλιακή εταιρεία για το πλοίο της που μπαίνει ή βγαίνει από το λιμάνι, ένα ποσό περίπου 18-20 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Από αυτό το κεφάλαιο πληρώνονται και οι πλοηγοί.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας