• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.4°C / 18.4°C
    6 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.0°C / 19.4°C
    4 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.5°C / 19.0°C
    4 BF
    35%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.7°C / 17.9°C
    3 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    67%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.0°C / 18.7°C
    2 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.4°C / 15.1°C
    1 BF
    41%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    2 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.5°C / 17.8°C
    5 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.2°C / 17.9°C
    4 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 17.4°C
    6 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.0°C / 15.7°C
    0 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.5°C / 16.9°C
    2 BF
    45%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.5°C / 15.6°C
    1 BF
    64%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    3 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.7°C / 18.0°C
    2 BF
    42%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.3°C / 18.3°C
    2 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.3°C / 19.4°C
    2 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.7°C / 11.7°C
    2 BF
    59%

Νυχτερινό στιγμιότυπο από τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας - Ε65 στο νομό Τρικάλων

EUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Και επιδότηση και διόδια στο βόρειο τμήμα του Ε-65

  • A-
  • A+
Η Κομισιόν ενέκρινε τη χρηματοδότηση του έργου με 442 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο αλλά και στήριξη 38 εκατ. ευρώ για τις δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης εάν δεν επαρκούν τα έσοδα από τα διόδια ● Στόχος να ολοκληρωθεί η σύνδεση των Τρικάλων με την Εγνατία μέσα σε 3 χρόνια.

Σε καθεστώς κρατικής ενίσχυσης αλλά και επιδότησης για τη λειτουργία, παράλληλα με τα διόδια, επιστρέφει η παραχωρησιούχος εταιρεία ΤΕΡΝΑ με βάση απόφαση της Κομισιόν, για την ολοκλήρωση του πολύπαθου αυτοκινητόδρομου Ε65 προς τον Βορρά.

Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 σχεδιάστηκε επί υπουργίας ΠΕΧΩΔΕ Γιώργου Σουφλιά και παραχωρήθηκε στην Κεντρική Οδό (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ) το 2007 για να τον κατασκευάσει και να τον εκμεταλλευτεί επί 30 χρόνια, συνδέοντας με ασφάλεια τον ΠΑΘΕ στο ύψος της Λαμίας με την Εγνατία Οδό. Εσπασε όμως σε τρία τμήματα, εκ των οποίων, 13 χρόνια αργότερα, έχει ολοκληρωθεί μόνο το μεσαίο στον θεσσαλικό κάμπο, ενώ τώρα κατασκευάζεται το νότιο (Λαμία-Ξυνιάδα). Το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα-Εγνατία) παρέμενε σε εκκρεμότητα που λύνεται με τη χθεσινή ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, βάσει της οποίας εγκρίθηκαν:

  1. Χρηματοδότηση 442 εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο ως σύμφωνη με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις.
  2. Στήριξη εκτιμώμενου ύψους 38 εκατομμυρίων ευρώ για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης, σε περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια δεν επαρκούν.

Με βάση παλαιότερες αναφορές ότι το κόστος για το βόρειο τμήμα του Ε65 κυμαίνεται γύρω στα 400 εκατομμύρια ευρώ, η ευρωπαϊκή απόφαση σημαίνει ότι καλύπτεται το σύνολό του από δημόσιους πόρους. Παρά ταύτα, η παραχωρησιούχος Κεντρική Οδός θα εισπράττει και διόδια, ενώ επιπρόσθετα θα μπορεί να εισπράξει και λειτουργική επιδότηση έως 38 εκατομμύρια εφόσον τα έσοδα των διοδίων δεν αρκούν.

Υπενθυμίζεται ότι όταν δρομολογήθηκε η κατασκευή του νότιου τμήματος στα τέλη του 2015, η τότε κυβέρνηση εξασφάλισε γραπτή συμφωνία με τον όμιλο ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ ώστε να παραιτηθεί εκείνη από τις επιδοτήσεις διοδίων που προέβλεπε η αρχική σύμβαση. Φαίνεται, όμως, πως η παρούσα κυβέρνηση δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει αντίστοιχη συμφωνία, με αποτέλεσμα η επιδότηση λειτουργίας να γίνει δεκτή από την Κομισιόν. Από εδώ και μπρος:

■ Στόχος είναι να ξεκινήσουν το συντομότερο από τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ τα έργα στο βόρειο τμήμα μήκους 70,5 χιλιομέτρων που θα συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία, με δύο λωρίδες και ΛΕΑ σε κάθε κατεύθυνση και χρονικό ορίζοντα υλοποίησης τα 3 έτη.

■ Τα έργα στο νότιο τμήμα, μήκους 32,5 χιλιομέτρων, βρίσκονται σε εξέλιξη ώστε να ολοκληρωθούν ώς το τέλος του 2021.

■ Το μεσαίο τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα, μήκους 78,5 χιλιομέτρων, λειτουργεί «τυφλό» από το 2017 και περιμένει τις επεκτάσεις προς Νότο και Βορρά ώστε να αποφορτίσει την κίνηση στον ΠΑΘΕ από τα οχήματα που κινούνται προς τη Δυτική Μακεδονία, την Ηπειρο, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και τα Δυτικά Βαλκάνια.

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, πρόκειται για μια πολύ σημαντική εξέλιξη και αποτέλεσμα των αλλεπάλληλων επαφών που είχε εκείνος με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή: «Ενα ακόμα μεγάλο έργο που το παραλάβαμε να καθυστερεί επί χρόνια, είναι έτοιμο να ξεκινήσει», δήλωσε ο κ. Καραμανλής, προσθέτοντας: «Συνεχίζουμε τη δουλειά χωρίς μεγάλα λόγια. Για έργα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη, επιλύουν προβλήματα που αντιμετωπίζουν ολόκληρες περιοχές της χώρας και αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των πολιτών».

Εκτός από «μεγάλα λόγια», στην ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών δεν υπάρχει καμία αναφορά στη λειτουργική επιδότηση των 38 εκατομμυρίων η οποία περιλαμβάνεται μόνο στην ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Υπενθυμίζεται ότι ανάλογες επιδοτήσεις εφαρμόζονται σε πολλούς από τους αυτοκινητόδρομους που δημιουργήθηκαν με συμβάσεις παραχώρησης όπου επίσης το μεγαλύτερο μέρος του κόστους κατασκευής καλύφθηκε από δημόσιους πόρους και κεφάλαια ΕΣΠΑ.

«Η κυβέρνηση όφειλε να πιέσει ώστε ο παραχωρησιούχος να παραιτηθεί από την επιδότηση λειτουργίας του βόρειου τμήματος του Ε65», υποστηρίζει ο πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Γιώργος Δέδες

EUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ

Επί του θέματος, η «Εφ.Συν.» ζήτησε σχόλιο από τον πρώην γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών Γιώργο Δέδε, που είχε ασχοληθεί εντατικά με την προετοιμασία του φακέλου προς την Κομισιόν ώς τον Μάιο του 2019: «Αισθανόμαστε δικαιωμένοι διότι καρποφόρησε μια δουλειά που ξεκίνησε με την καθοδήγηση του τότε υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη και την έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής Μεγάλων Εργων το 2016», λέει ο κ. Δέδες: «Ωστόσο, όφειλε η σημερινή κυβέρνηση, γνωρίζοντας ότι έχει υποβληθεί ο σχετικός φάκελος από τον Μάιο του 2019, να διαπραγματευθεί και να πιέσει ώστε ο παραχωρησιούχος να παραιτηθεί από την επιδότηση λειτουργίας του βόρειου τμήματος του Ε65.

Αλλωστε, αυτό είναι ήδη θετικό κεκτημένο προς όφελος του ελληνικού Δημοσίου, που αποτυπώθηκε στη σύμβαση την οποία εμείς υπογράψαμε για το νότιο τμήμα, όπου ο ίδιος παραχωρησιούχος έχει παραιτηθεί από την επιδότηση λειτουργίας», καταλήγει ο πρώην γενικός γραμματέας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ποδαρικό με αυξήσεις στα διόδια
Αυξήσεις στις τιμές των διοδίων από την 1η Ιανουαρίου 2022 ανακοινώνουν η μία μετά την άλλη οι κοινοπραξίες παραχωρήσεων που διαχειρίζονται τους αυτοκινητόδρομους ανά την Ελλάδα.
Ποδαρικό με αυξήσεις στα διόδια
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εκτροχιάζεται η κυβέρνηση για τα μάτια... της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Έτοιμη να υπογράψει σύμβαση απευθείας ανάθεσης για επιδότηση της εταιρείας με 750 εκατομμύρια ευρώ, παρά το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αποφασίσει να γίνει ύστερα από διαδικασία διαγωνισμού.
Εκτροχιάζεται η κυβέρνηση για τα μάτια... της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Παράταση ώς το τέλος Απριλίου για το «Εξοικονομώ»
Με τον μεγάλο αριθμό αιτήσεων να βρίσκονται στο στάδιο υλοποίησης ήταν σαφώς απαραίτητο να δοθεί παράταση, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα έμεναν στον αέρα χιλιάδες δικαιούχοι αλλά και κονδύλια
Παράταση ώς το τέλος Απριλίου για το «Εξοικονομώ»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διατάξεις για να καλύψουν την αμέλεια των υποτιθέμενων επενδυτών
Την πανδημία επικαλείται η κυβέρνηση για να δικαιολογήσει τη μη ολοκλήρωση έργων και δεσμεύσεων από τις εταιρείες, αλλά και για τα κενά που αφήνει πίσω του το «επιτελικό κράτος».
Διατάξεις για να καλύψουν την αμέλεια των υποτιθέμενων επενδυτών
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οριστική έγκριση για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος
Αυτό που ενέκριναν οι Βρυξέλλες ήταν τα μέτρα κρατικής στήριξης προς την Ολυμπία Οδό, η οποία κατασκεύασε, συντηρεί και εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνας-Κορίνθου-Πάτρας.
Οριστική έγκριση για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Aφόρητη η μετακίνηση με το μετρό
Την ώρα που η πανδημία κορυφώνεται η κατάσταση στα μέσα μαζικής μεταφοράς γίνεται και πάλι αφόρητη με πολλές καθυστερήσεις.
Aφόρητη η μετακίνηση με το μετρό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας