Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παράθυρο για ναυσιπλοΐα χωρίς αξιοπλοΐα;
ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παράθυρο για ναυσιπλοΐα χωρίς αξιοπλοΐα;

  • A-
  • A+
Εκπτώσεις στην ασφάλεια των πλοίων καταγγέλλει ο τομεάρχης Ναυτιλίας ΣΥΡΙΖΑ • ΠΕΝΕΝ: «Βόμβα για την ασφάλεια των πλοίων».

Τροπολογία που αφορά τη δυνατότητα παράτασης της ισχύος των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας πλοίων με ελληνική σημαία για λόγους «ανωτέρας βίας», την οποία κατέθεσε αιφνιδιαστικά σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το υπουργείο Ναυτιλίας, λόγω της πανδημίας, έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις και από τα ναυτεργατικά σωματεία αλλά και από την αντιπολίτευση.

Στην τροπολογία προβλέπεται αρχικά η τετράμηνη και στη συνέχεια για αόριστο διάστημα παράταση των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας που εκδίδονται από τον Κλάδο Επιθεώρησης Πλοίων (ΚΕΠ) του υπουργείου Ναυτιλίας τόσο για τα ποντοπόρα πλοία όσο και για αυτά της ακτοπλοΐας, για λόγους αποκλειστικά «ανωτέρας βίας» (λοιμούς, πανδημίες, επιδημίες, ασθένειες, πλημμύρες, τυφώνες, ταραχές ή πολεμικές συγκρούσεις) ωστόσο το χρονικό αυτό διάστημα της παράτασης μπορεί να παραταθεί κι άλλο με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας.

Επίσης και ίσως αυτό είναι το πιο σημαντικό δίνεται η δυνατότητα, αν για τους πιο πάνω λόγους δεν μπορεί να γίνει επιθεώρηση του πλοίου για διαπίστωση ζημιάς ή βλάβης από τον ΚΕΠ, αυτή να «διενεργείται από τον φορέα πιστοποίησης του πλοίου με τεχνικές απομακρυσμένης επιθεώρησης (RIT) κατόπιν τεκμηριωμένης εισήγησης της διαχειρίστριας εταιρείας».

Ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης υπεραμύνθηκε της τροπολογίας και υποστήριξε μέσω τηλεσύνδεσης στη βουλή (νοσεί από τον κορονοϊό και τότε βρισκόταν σε καραντίνα στο σπίτι του, χθες το βράδυ οδηγήθηκε στον «Ευαγγελισμό») ότι αυτή κατατέθηκε «για να μπορέσει η ναυτιλία μας να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εθνικής αλλά και της διεθνούς –και άκρως ανταγωνιστικής– ναυτιλιακής αγοράς» και για να γίνει αυτό «χρειάζεται να ενεργοποιηθούν νομοθετικά και τεχνικά εργαλεία, τα οποία είναι αναγκαία για την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της, ειδικά σε συνθήκες παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης».

Στη συνέχεια τόνισε ότι με την τροπολογία διασφαλίζεται η ασφάλεια των υπό ελληνική σημαία πλοίων, ενώ για τη «διαδικασία της διενέργειας των εξ αποστάσεως επιθεωρήσεων των πλοίων», εξήγησε ότι αυτή δεν θα γίνεται με δικές τους αυτοσχέδιες εμπνεύσεις, αλλά όπως αυτές έχουν εξειδικευθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και έχουν αρχίσει πλέον και ακολουθούνται από μεγάλες και ανταγωνιστικές σημαίες παγκοσμίως.

Τελείως διαφορετική άποψη έχει όμως ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός, ο οποίος αναφέρει ότι «με αιφνιδιαστική τροπολογία και με αφορμή τον Covid-19, το υπουργείο Ναυτιλίας θεσμοθετεί εκπτώσεις στην ασφάλεια των πλοίων», ενώ υποστηρίζει ότι για να «θολώσει» τα νερά, το υπουργείο προβλέπει τη διαδικασία απομακρυσμένης επιθεώρησης, η οποία όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον επιτόπιο έλεγχο και την επιθεώρηση των πλοίων. Τέσσερα τα βασικά ερωτήματα που θέτει:

  1. Ενώ είναι κατανοητό ότι δεν μπορεί να γίνει επιτόπιος έλεγχος, λόγω πανδημίας, σε πλοία εκτός της επικράτειας, για ποιο λόγο δεν μπορεί να γίνει επιθεώρηση στα πλοία ακτοπλοΐας, που κατά τεκμήριο ελέγχονται στον Πειραιά ή σε μεγάλα λιμάνια της χώρας όπου υπάρχουν Τοπικά Κλιμάκια Ελέγχου;
  2. Για ποιο λόγο η τροπολογία δεν καταλαμβάνει μόνο την παρούσα έκτακτη κατάσταση της πανδημίας και επεκτείνει αόριστα την περίοδο εφαρμογής της με τον ασαφή όρο «ανωτέρα βία»;
  3. Για ποιο λόγο η παράταση που μπορεί να δίνει ο υπουργός δεν ορίζεται χρονικά;
  4. Για ποιο λόγο για τα πλοία που ελέγχονται από τον ΚΕΠ μπορούν να πιστοποιούν την αποκατάσταση βλάβης οι διαχειρίστριες εταιρείες, ενώ –ορθά– όσα ελέγχονται από εξουσιοδοτημένο οργανισμό (νηογνώμονα) απαιτείται η βεβαίωση αυτού;

«Βόμβα» για την ασφάλεια των πλοίων, χαρακτηρίζει την τροπολογία το ναυτεργατικό σωματείο ΠΕΝΕΝ λέγοντας ότι μια προσεκτική ανάγνωση της τροπολογίας αποδεικνύει ότι η πανδημία είναι προπέτασμα καπνού και η κυβέρνηση βάζει πλώρη για την κατάργηση της επιτόπιας επιθεώρησης των πλοίων και με τον τρόπο αυτό υπονομεύει τη διαδικασία αυτή. Υποστηρίζει ακόμα ότι ο Κλάδος Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων ακόμη και ο Νηογνώμονας πάνε στο πυρ το εξώτερο και την πιστοποίηση για την αποκατάσταση θα την έχουν οι ίδιοι οι εφοπλιστές.

Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ - ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ - ΠΕΕΜΑΓΕΝ τονίζουν ότι «η κυβέρνηση αντί να πάρει αυξημένα μέτρα ασφάλειας για τα υποσυντήρητα και υπερήλικα πλοία, με αυτή την τροπολογία δίνει τη δυνατότητα στους εφοπλιστές να παρατείνουν κατά τέσσερις μήνες, τους ελέγχους των πλοίων για την απόκτηση των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας, όπως επίσης και το δικαίωμα να αποκτούν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας με επιθεωρήσεις εξ αποστάσεως».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Καταγγέλλουν συνεχείς παραβιάσεις ναυτεργατικών δικαιωμάτων
Η ΠΕΝΕΝ υπογραμμίζει ότι, εν μέσω υγειονομικής κρίσης, οι «εταιρίες έχουν βρει την ευκαιρία και ξεσπαθώνουν ενάντια στα ναυτεργατικά δικαιώματα...»
Καταγγέλλουν συνεχείς παραβιάσεις ναυτεργατικών δικαιωμάτων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα κρούσματα στο πλοίο «Διονύσιος Σολωμός» επιβεβαιώνουν την ανεπάρκεια μέτρων προστασίας
Για χαλάρωση των υγειονομικών πρωτοκόλλων στα πλοία και ανεπαρκή μέτρα προστασίας των ναυτεργατών μετά το τέλος της θερινής σεζόν κάνει λόγο το ναυτεργατικό σωματείο ΠΕΝΕΝ.
Τα κρούσματα στο πλοίο «Διονύσιος Σολωμός» επιβεβαιώνουν την ανεπάρκεια μέτρων προστασίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εν αναμονή του πορίσματος για το ναυτικό δυστύχημα στο «Blue Horizon»
Το πόρισμα που θα συνταχθεί από τον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων καθώς και την Ελληνική Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων αναμένεται να δώσει απαντήσεις για τα αίτια του εργατικού δυστυχήματος.
Εν αναμονή του πορίσματος για το ναυτικό δυστύχημα στο «Blue Horizon»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πώς θα γίνονται τα ταξίδια με πλοίο από τη Δευτέρα 18 Μαΐου
Με πληρότητα το πολύ 55% εφόσον υπάρχουν καμπίνες, μάσκες, θερμομέτρηση και φυσικά αποστάσεις θα γίνονται οι μετακινήσεις με πλοίο από τη Δευτέρα.
Πώς θα γίνονται τα ταξίδια με πλοίο από τη Δευτέρα 18 Μαΐου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ανησυχία πλοηγών για τα πλοία που έρχονται από Ιταλία και Ισπανία
Ανησυχία επικρατεί στο προσωπικό της Πλοηγικής Υπηρεσίας καθώς, όπως υποστηρίζουν, οι πλοηγήσεις των εμπορικών πλοίων πραγματοποιούνται χωρίς να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα ασφαλείας.
Ανησυχία πλοηγών για τα πλοία που έρχονται από Ιταλία και Ισπανία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εφυγε η καπετάνισσα Στέλλα Φραντζεσκάκη
Μία από τις ελάχιστες Ελληνίδες καπετάνισσες, η Κρητικιά Στέλλα Φραντζεσκάκη, έφυγε από τη ζωή, έπειτα από σκληρή μάχη που έδωσε, αυτή τη φορά όχι με τα κύματα αλλά με τον καρκίνο.
Εφυγε η καπετάνισσα Στέλλα Φραντζεσκάκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας