Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σε κίνδυνο το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό;
ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Σε κίνδυνο το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό;

  • A-
  • A+

«Το αεροδρόμιο του Ελληνικού αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για εκατοντάδες δημιουργούς όλων των μορφών τέχνης. Το καλοκαίρι ξεκίνησαν οι εργασίες (γκρεμίσματος κτισμάτων)», λέει σε καταγγελία του το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων Ολυμπιακής Αεροπορίας (ΠΟΛΚΕΟΑ).

Καλεί την κυβέρνηση να βάλει φρένο στις εργασίες κατεδάφισης του χώρου του αεροδρομίου, το οποίο κουβαλάει την ξεχωριστή ιστορία των αερομεταφορών στην Ελλάδα, φέροντας ένα σημαντικό πολιτιστικό στίγμα.

Καταγγελία ΠΟΛΚΕΑ

Σε κίνδυνο το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό;

Το Ελληνικό, ως αεροδρόμιο, ήταν η πύλη της Ελλάδας για 63 και πλέον χρόνια. Σηματοδότησε την είσοδο της Ελλάδας στον χώρο των εμπορικών αερομεταφορών και την θεαματική εξέλιξη της Πολιτικής Αεροπορίας με δεσπόζουσα θέση αυτή της Ολυμπιακής Αεροπορίας, η οποία έβαλε τη χώρα μας στον παγκόσμιο χάρτη των αερομεταφορών.

Το αεροδρόμιο του Ελληνικού αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για εκατοντάδες δημιουργούς όλων των μορφών τέχνης (συγγραφείς, ποιητές, εικαστικοί, φωτογράφοι, παραγωγοί, συνθέτες, σκηνοθέτες μέσα από τον ελληνικό κινηματογράφο). Κατά τη διάρκεια λειτουργίας του (2011-2018) το Μουσείο προσέλκυσε το ενδιαφέρον χιλιάδων πολιτών, καθώς επίσης σχολείων, ιδιωτικών σχολών, φοιτητών, καθηγητών, Πανεπιστημίων, ερευνητών, ιστορικών, δημοσιογράφων, Μ.Μ.Ε, ξένου Τύπου κ.ά.

Στο μέλλον, το Ελληνικό δεν θα υπάρχει στην παλιά του μορφή

Το Ελληνικό ξεκινά τη νέα του πορεία, το νέο του ταξίδι

Το καλοκαίρι ξεκίνησαν οι εργασίες (γκρεμίσματος κτισμάτων). Μετά λύπης μας διαπιστώνουμε πως, με την παραπάνω παρέμβαση εκπέμπεται ΛΑΘΟΣ ΜΗΝΥΜΑ. Πιστεύουμε πως η οικονομία πρέπει να προσαρμόζεται στην κοινωνία και όχι το αντίθετο. Σε αυτήν την περίπτωση όμως δεν επιδεικνύεται ο απαιτούμενος σεβασμός στην ιστορικότητα του χώρου και η προσέγγιση αναδεικνύει κουλτούρα χρήματος, ανεξάρτητη από την κοινωνία. Αυτό είναι ευθύνη της Πολιτείας να το επιβάλει, εάν ο επενδυτής δεν επιδεικνύει την απαιτούμενη εταιρική, κοινωνική ευθύνη.

Για παράδειγμα: γκρεμίστηκε το κελύφος των πρώτων αιθουσών εξυπηρέτησης επιβατών στη δυτική πύλη του αεροδρομίου (δεκαετία ΄30), καθώς και το hangar του Στέφανου Ζώτου (πρώτο υπόστεγο συντήρησης αεροσκαφών στην Ελλάδα, το οποίο χρονολογείται από το 1931). Τα κτίρια αυτά εξαφανίστηκαν (συν.1)

Θα μπορούσαν να επιδείξουν τον απαιτούμενο σεβασμό στην ιστορία και να διασώσουν ένα τμήμα του (π.χ. 5m2 στα πρότυπα του τοίχους του Βερολίνου) σε ό,τι αφορά τις πρώτες αίθουσες εξυπηρέτησης επιβατών και να μεταφέρουν το hangar στο χωροθετημένο Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας (περιοχή εργοστασίου ΚΕΑ χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο μνημείο: ΥΑ ΥΠΠΟ/ΔΝΣΑΚ/41429/1057/05.06.2009, ΦΕΚ400/Β/13.08.2009), όπως ήδη είχε γίνει το 1931, όταν το υπόστεγο αποξηλώθηκε από την Κέρκυρα (Γουβιές - αρχική χρήση ως υπόστεγο υδροπλάνων).

Υπενθυμίζουμε πως, το ΠΟΛΚΕΟΑ, είναι ο φορέας που ανέδειξε και προώθησε την ιστορική αναγκαιότητα για ίδρυση Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας. Πέτυχε τον χαρακτηρισμό κάποιων κτισμάτων ως διατηρητέα. Χωροθετήθηκε το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό (Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (Σ.Ο.Α.) - 01.03.2018 – ΑΠΠ/ΦΕΚ35).

Το ΠΟΛΚΕΟΑ διαθέτει μία ιδιαίτερα σημαντική και μεγάλη συλλογή αντικειμένων και αρχείων που διατρέχουν την 90χρονη σχεδόν ιστορία της Πολιτικής Αεροπορίας. Στόχος είναι μέσα στην επόμενη 3ετία να βρουν οριστικά τη θέση τους στο Ελληνικό και όλο αυτό το υλικό, μαζί με τα αεροσκάφη, να «προσγειωθεί» στον φυσικό του χώρο που είναι το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας, προσβάσιμο σε κάθε πολίτη και ξένο επισκέπτη.

Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας ως προς την προοπτική της δημιουργίας Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας, παρά την χωροθέτησή του με νόμο από 01.03.2018 (ΣΟΑ).

Η ανησυχία μας αυτή απορρέει από τις πρόδρομες εργασίες που ανακοινώνονται σχετικά με τις παρεμβάσεις , όπου διαπιστώνεται ότι συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα σε ό,τι αφορά το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας δεν υπάρχει.

Επίσης, η ανησυχία μας ενισχύεται και από τις πολλαπλές συσκέψεις που πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα με τα αρμόδια υπουργεία, τους εμπλεκόμενους φορείς και τη Lamda Development, παρά την (προφορική) θετική στάση του αρμόδιου υπουργού. Τα ιστορικά αεροσκάφη – περιουσιακά στοιχεία του ΠΟΛΚΕΟΑ – έχουν έναν και μοναδικό προορισμό: το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας!

Ζ Η Τ Α Μ Ε

  1. Σαφή δέσμευση από την Κυβέρνηση για το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας και να τεθεί χρονοδιάγραμμα.
  2. Η Υπουργός Πολιτισμού, κα Λίνα Μενδώνη, να υπογράψει άμεσα τη σχετική απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) από 03.07.2019, οποία εισηγείται τον χαρακτηρισμό των παραπάνω αεροσκαφών ως νεώτερα ΚΙΝΗΤΑ μνημεία.
  3. Τέλος, καλούμε την κοινωνία των πολιτών προκειμένου να υπερασπιστούμε τμήμα της νεότερης ιστορίας της Ελλάδος.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αθώος για την κατάληψη χώρου στο πρ. αεροδρόμιο Ελληνικού ο Τσατσαράγκος
Με απόφαση του Ζ΄ Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών, ο πρόεδρος του ΠΟΛΚΕΟΑ Βασίλης Τσατσαράγκος, κρίθηκε ομόφωνα αθώος για το αδίκημα της κατάληψης δημοσίου ακινήτου την χρονική περίοδο Ιουνίου 2014 –...
Αθώος για την κατάληψη χώρου στο πρ. αεροδρόμιο Ελληνικού ο Τσατσαράγκος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κινδυνεύει με ματαίωση το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας
Έκκληση προς την κυβέρνηση σχετικά με την τύχη του Μουσείου Πολιτικής Ιστορίας, στον χώρο του πρώην δυτικού αεροδρομίου στο Ελληνικό, απευθύνει το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων Ολυμπιακής Αεροπορίας...
Κινδυνεύει με ματαίωση το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ελληνικόν Α.Ε. vs Μουσείο Αεροπορίας
Νέα επεισόδια στον «πόλεμο» που έχει κηρύξει η «Ελληνικόν Α.Ε.» στο Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων Ολυμπιακής Αεροπορίας. Επιδόθηκε «Εκθεση βίαιης αποβολής», με την οποία ο φορέας που διαχειρίζεται το ακίνητο...
Ελληνικόν Α.Ε. vs Μουσείο Αεροπορίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μια διαφορετική... προσγείωση στο πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού [Βίντεο]
Δεκαοχτώ χρόνια μετά τη διακοπή της λειτουργίας του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, η ομάδα Up Drones επιχειρεί μια προσγείωση στον αεροδιάδρομο του άλλοτε διεθνούς αερολιμένα.
Μια διαφορετική... προσγείωση στο πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού [Βίντεο]
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ελληνικό... μπρα ντε φερ
Αλλο ένα επεισόδιο παρακολουθήσαμε χθες στο ιδιότυπο «μπρα ντε φερ» ανάμεσα στην κυβέρνηση και το επενδυτικό σχήμα που έχει αναλάβει το Ελληνικό. Αφορμή στάθηκε το έγγραφο της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας...
Ελληνικό... μπρα ντε φερ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Έκκληση αρχιτεκτόνων στον Μπαλτά για το Ελληνικό
Ο σύλλογος Αρχιτεκτόνων τονίζει ότι το Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων δεν έλαβε υπόψη την εμπεριστατωμένη εισήγηση των υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού και την έκθεση της αρχιτεκτονικής σχολής του...
Έκκληση αρχιτεκτόνων στον Μπαλτά για το Ελληνικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας