Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πλιάτσικο στις αστικές συγκοινωνίες

Από την τελετή παράδοσης των νέων λεωφορείων που αγόρασε ο Δήμος Θεσσαλονίκης στον ΟΑΣΘ παρουσία του υπ. Μεταφορών Κ. Καραμανλή

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πλιάτσικο στις αστικές συγκοινωνίες

  • A-
  • A+
Ο κούκος αηδόνι για τη μίσθωση μεταχειρισμένων λεωφορείων στις αστικές συγκοινωνίες με πρόσχημα τον κορονοϊό ● Πόσες προσλήψεις θα γίνουν με διαδικασίες fast track ● Παραχωρούν δεκάδες δρομολόγια του ΟΑΣΑ στα ΚΤΕΛ.

Το ξεπούλημα μετ’ επιδοτήσεων των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη με τεχνικές… Χότζα (μόλις εμπεδωθεί η τεχνητή έλλειψη λεωφορείων, απόδοση του έργου σε ιδιώτες με «ευρύχωρα» κοστολόγια σε κάθε είδους… χρήμα) ήταν τελικά μόνο μια πρόβα για το μεγάλο… πλιάτσικο που ξεδιπλώνεται στην Αθήνα – τα δείγματα αλλεπάλληλα, όλα με πολιτικές αποφάσεις, δικαιολογία την εξυπηρέτηση του κοινού, αστείες οικονομικές συγκρίσεις «του δημοτικού» και πρόσχημα για αδιαφάνεια τον κορονοϊό.

Για παράδειγμα, στη Θεσσαλονίκη προβάλλεται το επιχείρημα του χαμηλού κόστους των ΚΤΕΛ ανά οχηματοχιλιόμετρο, στο 1,45 ευρώ περίπου, έναντι των σχεδόν 4 ευρώ του ΟΑΣΘ – μόνο που θα προστεθούν και τα δύο κοστολόγια. Και μάλιστα ο ΟΑΣΘ σπαταλά την (τακτική και έκτακτη) επιχορήγηση άνω των 100 εκατ. ευρώ το 2020 (με δέσμευση και για τα επόμενα χρόνια) σε «χρυσά» σαπάκια, απογειώνοντας τα κοστολόγια.

Η προώθηση ψήφισης των νέων ΠΝΠ από τη Βουλή, μεταξύ άλλων για τις προσλήψεις στις εταιρείες συγκοινωνιών με διαδικασίες «όποιος προλάβει» (τις ονομάζουν… ΑΣΕΠ), τη μίσθωση 300 μεταχειρισμένων αστικών λεωφορείων για την Αθήνα (με συμβάσεις που θεωρούνται ότι πληρούν την προϋπόθεση ύπαρξης κατεπείγουσας ανάγκης οφειλόμενης σε απρόβλεπτη περίσταση της περίπτωσης δ του άρθρου 269 ν.4412/2016 και συνάπτονται κατά παρέκκλιση των εθνικών διατάξεων, ύστερα από πρόσκληση σε διαπραγμάτευση χωρίς προκήρυξη διαγωνισμού – δηλαδή… μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας), το πάρτι απευθείας αναθέσεων στον ΟΑΣΘ (με προέγκριση ώς 418.000 ευρώ ανά σύμβαση προμηθειών και ώς 5,225 εκατ. ευρώ ανά σύμβαση έργου) και μερικά ακόμη αρμοδιότητας του υπουργείου Μεταφορών, αποκαλύπτει περισσότερα στοιχεία για το κόστος:

■ Η δαπάνη που θα κληθεί να καλύψει ο προϋπολογισμός του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε. (ΟΑΣΑ) από τη σύναψη συμβάσεων για τη μίσθωση 300 λεωφορείων και την παροχή συγκοινωνιακού έργου, προς αντιμετώπιση των αναγκών λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, εκτιμάται σε 10 εκατ. ευρώ φέτος (πιθανότατα προϋπολογίζει το κόστος τριών μηνών) και σε 34,8 εκατ. ευρώ περίπου για κάθε επόμενο έτος που θα υφίσταται το πρόβλημα της πανδημίας. Με απλή αριθμητική προκύπτει, π.χ., ότι το μηνιαίο κόστος για κάθε ένα από τα 300 μεταχειρισμένα αστικά λεωφορεία που προτίθεται να μισθώσει ο ΟΑΣΑ θα είναι περίπου… 9.666 ευρώ (συν ΦΠΑ).

■ Η δαπάνη που θα κληθεί να καλύψει ο προϋπολογισμός των εταιρειών ΟΑΣΑ Α.Ε., Ο.ΣΥ. Α.Ε. (Οδικές Συγκοινωνίες) και ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. (Σταθερές Συγκοινωνίες), ως φορέων γενικής κυβέρνησης, ετησίως για την κάλυψη του κόστους πρόσληψης προσωπικού 655 ατόμων με σύμβαση εργασίας ΙΔΑΧ, διαφόρων ειδικοτήτων, εκτιμάται σε 4 εκατ. ευρώ περίπου, για το τρέχον έτος και σε 14 εκατ. ευρώ περίπου (21.374 ευρώ ετήσιο μεικτό κόστος ανά άτομο), για κάθε επόμενο έτος (βλ. και «Εφ.Συν.» 23/8/2020 για τις προτεινόμενες fast track «διαδικασίες» με… παραγραφή ΑΣΕΠ).

■ Για τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης Α.Ε. (ΟΑΣΘ) το Γενικό Λογιστήριο έχει… παραιτηθεί, σημειώνοντας απλώς ότι η δαπάνη από τη σύναψη συμβάσεων με σκοπό τη διασφάλιση της επάρκειας του στόλου των λεωφορείων του Οργανισμού, συμπεριλαμβανομένων της μεταφοράς και της συντήρησης αυτών, θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό του. Σημειώνεται ότι αναμένεται να εγκριθούν και 25 προσλήψεις για να καλυφθούν οι ενοικιαζόμενοι της τηλεματικής.

■ Πρόσθετη δαπάνη θα έχει η Ο.ΣΥ. Α.Ε. από την κάλυψη του κόστους λειτουργίας των ηλεκτρικών λεωφορείων για το διάστημα προσωρινής κυκλοφορίας.

Ανακοινώσεις

Πρακτικά, οι ανακοινώσεις για τις προσλήψεις αναμένονται μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και όλες οι διαδικασίες λογικά θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς – αν και ο ΟΑΣΑ στοχεύει να απασχολεί τους καινούργιους ακόμη και από τον Νοέμβριο, εάν είναι εφικτό.

Μέσα στον Σεπτέμβριο κληρώνει και για τη διαπραγμάτευση σχετικά με τη μίσθωση 300 μεταχειρισμένων αστικών λεωφορείων, πιθανότατα μικρότερης ηλικίας από τη Θεσσαλονίκη – το υπουργείο Μεταφορών αναφέρεται σε ηλικίες ώς 10 ετών. Πάντως, η κυβέρνηση θεωρεί ότι τα μεταχειρισμένα λεωφορεία δεν θα έχουν επιπτώσεις στην ποιότητα του περιβάλλοντος και έτσι δεν υφίσταται μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ο ΟΑΣΑ αμέσως μετά θα «παραχωρήσει» σε πρώτη φάση στα ΚΤΕΛ Αττικής (εν είδει διάσωσης) συνολικά 28 περιφερειακά δρομολόγια με σχεδόν 17 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, καθώς και «μερικές δεκάδες» διαδημοτικά και κυκλικά δημοτικά δρομολόγια, με άγνωστο προς το παρόν κόστος επιχορήγησης. Τα δρομολόγια αυτά θα τα επιμερίσει το Αττικής και σε άλλα ΚΤΕΛ, όπως το υπεραστικό Κορίνθου, το υπεραστικό Θήβας και το υπεραστικό Χαλκίδας στην Εύβοια, κατ’ επιλογή της Ομοσπονδίας που μοιράζει μπαλίτσα στους… φίλους.

Ο ΟΑΣΑ υπολογίζει στη μελέτη του ότι από τη βασική παραχώρηση των περιφερειακών δρομολογίων θα εξοικονομήσει 88 λεωφορεία καθημερινά και 167 βάρδιες, συνολικά 243 οδηγούς και τεχνικούς, για να τους διαθέσει σε δρομολόγια στο κέντρο της πόλης και στην ενίσχυση της τεχνικής βάσης.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εισιτήριο και στα... μωρά
Και «καπέλο» ώς 80% για «on board» πώληση εισιτηρίων. Καταργείται για λόγους ασφαλείας και η δωρεάν μεταφορά παιδιών έως 6 ετών που δεν καταλαμβάνουν ξεχωριστό κάθισμα στα λεωφορεία των ΚΤΕΛ.
Εισιτήριο και στα... μωρά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αναζητείται... πρόεδρος για τον ΟΑΣΘ και λύση για τον ΟΑΣΑ
Υστερα από 18 μέρες χωρίς διοίκηση στον ΟΑΣΘ, οι υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών-Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας και Κώστας Καραμανλής θα προσπαθήσουν μέσα στο ΣΒΚ να αποφασίσουν για το μέλλον του.
Αναζητείται... πρόεδρος για τον ΟΑΣΘ και λύση για τον ΟΑΣΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ζητούν διαγωνισμό για τις αστικές επιβατικές μετακινήσεις
Ανοιχτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό έστειλε η Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ) διαμαρτυρόμενη για την αναγγελία απευθείας ανάθεσης του αστικού συγκοινωνιακού έργου της Περιφέρειας Αττικής στα ΚΤΕΛ...
Ζητούν διαγωνισμό για τις αστικές επιβατικές μετακινήσεις
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Χρυσοπληρώνει μεταχειρισμένα λεωφορεία 15 ετών ο ΟΑΣΘ
Εν μέσω διαβούλευσης για τα κίνητρα της μετάβασης σε ηλεκτροκίνηση ολοκληρώνεται αύριο Παρασκευή 26 Ιουνίου ο διεθνής διαγωνισμός για τη μίσθωση 180 έως και 450 μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων αστικών...
Χρυσοπληρώνει μεταχειρισμένα λεωφορεία 15 ετών ο ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Απεργία και στάσεις εργασίας την Πέμπτη στις αστικές συγκοινωνίες
Από τις δύο το μεσημέρι μέχρι τις πέντε το απόγευμα το χειρόφρενο σε μετρό, ηλεκτρικό και τραμ, ενώ 24ωρη θα είναι η αποχή των εργαζομένων σε λεωφορεία, τρόλεϊ και ΚΤΕΛ.
Απεργία και στάσεις εργασίας την Πέμπτη στις αστικές συγκοινωνίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας