Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οδηγός επιβίωσης στον «Μεγάλο Περίπατο»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οδηγός επιβίωσης στον «Μεγάλο Περίπατο»

  • A-
  • A+
Παραμονή της πρώτης εφαρμογής των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, ο Δήμος Αθηναίων βάζει στο... ρελαντί τα επιθετικά μέτρα ενάντια στα αυτοκίνητα και υπέρ των πεζών, για να φρενάρει τις αντιδράσεις των επαγγελματιών και εργαζομένων του κέντρου της πρωτεύουσας, τονίζοντας ότι το έργο υλοποιείται δοκιμαστικά και τα προσωρινά μέτρα μπορεί να αλλάξουν πριν γίνουν μόνιμα.

«Πρεμιέρα» κάνουν σήμερα οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο κέντρο της Αθήνας, στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής του «Μεγάλου Περιπάτου». Από τις 06.00 π.μ., οι περιορισμοί στην κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων ξεκινούν από δύο δρόμους, τη Βασ. Ολγας και την Ηρώδου Αττικού, σε όλο το μήκος τους.

Οι παρεμβάσεις θα συνεχιστούν στην πλ. Συντάγματος και την οδό Πανεπιστημίου, όπου οι κυκλοφοριακοί περιορισμοί θα ισχύσουν από το πρωί της Κυριακής, 14 Ιουνίου. Από τις αρχές Ιουλίου, σύμφωνα με τον Δήμο Αθηναίων, θα αρχίσουν να ισχύουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο εμπορικό τρίγωνο.

Παραμονή της πρώτης εφαρμογής των ρυθμίσεων ο Δήμος εξέδωσε ένα σύνολο ερωταπαντήσεων, εν είδει… οδηγού επιβίωσης στις νέες κυκλοφοριακές συνθήκες, για τις οποίες το μόνο σίγουρο είναι ότι είναι… ρευστές εξ ολοκλήρου: το έργο υλοποιείται δοκιμαστικά και τα προσωρινά μέτρα μπορεί να αλλάξουν πριν γίνουν μόνιμα, διευκρινίζει ο Δήμος Αθηναίων.

Για παράδειγμα: «κάποια οδός με περιορισμούς στην κυκλοφορία εάν χρειαστεί θα ανοίξει εκ νέου για όλους». Μια μικρή «στροφή» εμφανίζεται ήδη στον τρόπο που επικοινωνεί η δημοτική αρχή τις επικείμενες παρεμβάσεις: τα επιθετικά μέτρα ενάντια στα αυτοκίνητα και υπέρ των πεζών θα έχουν ως αποτέλεσμα ένα Κέντρο «ανοιχτό για όλους», αναφέρει πλέον ο Δήμος, σε μια προσπάθεια να μετριάσει την αρχική εντύπωση «αποκλεισμού οχημάτων» από τα σημεία των παρεμβάσεων – την οποία ενίσχυσε και η κυβέρνηση με τη γνωστή Κοινή Υπουργική Απόφαση που επέβαλε (ορολογία του σχετικού ΦΕΚ) τους περιορισμούς κυκλοφορίας.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι η δημοτική αρχή θα λάβει υπόψη της και στη συνέχεια ανησυχίες, έως και διαμαρτυρίες, επαγγελματιών και εργαζομένων του Κέντρου; Το ερώτημα θα απαντηθεί στη συνέχεια. Το μέχρι στιγμής τοπίο διαμορφώνεται –σύμφωνα με τις σχετικές διευκρινίσεις του Δήμου Αθηναίων– ως εξής:

● «Δεν κλείνει το κέντρο», ούτε πριν ούτε μετά την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων. Καμία οδός δεν θα είναι κλειστή καθολικά στην κυκλοφορία. Μπαίνουν περιορισμοί στην πρόσβαση Ι.Χ. αυτοκινήτων και μοτοσικλετών σε συγκεκριμένες οδούς, την περιοχή της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου (βλ. αναλυτικότερα διπλανή στήλη), ώστε να δοθεί προτεραιότητα σε πεζούς και ποδηλάτες. Στόχος είναι ο περιορισμός της διαμπερούς κυκλοφορίας (κυκλοφορία χωρίς προέλευση ή/και προορισμό) στο Εμπορικό Τρίγωνο και στην Πλάκα.

● Ελεγχος στους οδηγούς θα γίνεται κατά την έξοδό τους από τα σημεία των παρεμβάσεων. Για παράδειγμα, εάν κάποιος οδηγός μπαίνει στο Εμπορικό Τρίγωνο προκειμένου να σταθμεύσει σε χώρο πάρκινγκ, φεύγοντας πρέπει να επιδείξει το παραστατικό στη Δημοτική Αστυνομία. Τα ταξί θα ελέγχονται για την επιβίβαση και την αποβίβαση του πελάτη τα τελευταία πέντε λεπτά εντός της περιοχής από την οποία εξέρχονται. Στην είσοδο ενός οδηγού στην περιοχή θα υπάρχει ενημέρωση από τους δημοτικούς αστυνομικούς για τους σχετικούς κανόνες.

● Δυνατότητα πάρκινγκ για επισκέπτες και εργαζόμενους θα υπάρχει στους υπαίθριους ή υπόγειους χώρους στάθμευσης. Αν και ο δήμος αναφέρει ότι και μετά τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις η στάθμευση εντός του Εμπορικού Τριγώνου θα επιτρέπεται με μέγιστη διάρκεια τις τρεις ώρες, οι «λευκές» θέσεις βαίνουν ουσιαστικά προς κατάργηση. Πολλές εξ αυτών θα προστεθούν στις («μπλε») θέσεις στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους ή θα μετατραπούν σε θέσεις στάθμευσης αποκλειστικά για δίκυκλα.

Σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, θα δημιουργηθούν περισσότερες από 2.000 θέσεις στάθμευσης μοτοσικλετών, σε αρκετά σημεία που «απελευθερώνονται» από τα αυτοκίνητα και σε αποστάσεις που δεν θα ξεπερνούν τα 350 μέτρα από οποιοδήποτε σημείο της περιοχής. Στο Εμπορικό Τρίγωνο αυτή τη στιγμή, οι δημοτικοί ή ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης προσφέρουν 2.500 θέσεις. Σύμφωνα με στελέχη του δήμου, καταβάλλεται προσπάθεια για διαβούλευση με τους ιδιοκτήτες πάρκινγκ προκειμένου να μειωθούν οι τιμές.

● Οι μοτοσικλέτες και τα μοτοποδήλατα των ταχυμεταφορών και των διανομών καταστημάτων εστίασης θα κυκλοφορούν κανονικά, «θα πρέπει όμως να σέβονται το νέο όριο ταχύτητας των 20 χλμ./ώρα». Η σχετική αναφορά προϊδεάζει για επικείμενη απόφαση μείωσης του ορίου ταχύτητας.

● Σχεδιάζεται να δημιουργηθούν καταρχήν 12 πιάτσες ταξί, με περίπου 100 νόμιμες θέσεις αναμονής (από 29 σήμερα). Οι χώροι αναμονής ταξί σχεδιάζονται να εξυπηρετήσουν τόσο το Σύνταγμα και το Εμπορικό Τρίγωνο [Οθωνος, Καραγεώργη Σερβίας, Δραγατσανίου, Σοφοκλέους, Ευριπίδου, Ομόνοια (προς 3ης Σεπτεμβρίου και προς Σταδίου), Αγ. Ασωμάτων και Μοναστηράκι (22.00-6.00)], όσο και τον άξονα της Πανεπιστημίου (Ομήρου, Ιπποκράτους, Κωστή Παλαμά).

● Δεν θα εφαρμοστεί σύστημα sms για την είσοδο στις περιοχές περιορισμένης κυκλοφορίας, αποσαφηνίζει ο Δήμος.

● Δεν θα μπουν μπάρες ή κολονάκια στους δρόμους.

● Για τις διαδηλώσεις ο δήμος καθησυχάζει ότι δεν θα αλλάξει τίποτα. Αντιθέτως, οι διαδηλωτές «θα έχουν και τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν τους διευρυμένους χώρους για πεζούς χωρίς να προκαλείται πρόβλημα στην κυκλοφορία».

● Θα υπάρξουν ειδικές προβλέψεις για όλες τις επιμέρους ειδικές περιπτώσεις. Για παράδειγμα, εάν κάποιος παντρεύεται, θα μπορεί να φτάσει με το όχημά του μέχρι την εκκλησία.

Παράλληλα, η δημοτική αρχή καθησυχάζει ότι δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή στις χρήσεις γης και υπόσχεται «διαρκείς ελέγχους» για τα τραπεζοκαθίσματα.

Οσον αφορά τον κυκλοφοριακό φόρτο στην οδό Πανεπιστημίου (όπου, από έξι, περιορίζονται σε τρεις οι λωρίδες κυκλοφορίας, με τη μία αποκλειστικά για λεωφορεία), ο δήμος κάνει λόγο για μικρές καθυστερήσεις που τις υπολογίζει σε επιπλέον 1,5 λεπτό για την πλήρη διάσχισή της.

«Αντίθετα, τα οφέλη για τους πεζούς, τους ποδηλάτες, τους επιβάτες των λεωφορείων και τρόλεϊ και την ποιότητα ζωής στην πόλη, θα είναι πολλαπλάσια σημαντικά από τη μικρή επιβάρυνση της κυκλοφορίας των Ι.Χ.», αναφέρει ο δήμος. Η εκτίμηση του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου είναι ότι με τις ρυθμίσεις του «Μεγάλου Περιπάτου», η ταχύτητα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς θα αυξηθεί κατά 20% τους πρώτους μήνες και κατά 30% μετά το πρώτο εξάμηνο, με τις εν λόγω αυξήσεις ταχύτητας να οδηγούν και σε συχνότερα δρομολόγια.

Περιοχές προτεραιότητας πεζών και ποδηλατών

Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας, που περικλείεται από τις οδούς Αθηνάς - πλατεία Ομονοίας - Σταδίου - πλατεία Συντάγματος - Μητροπόλεως.

Η κυκλοφορία όλων των οχημάτων επιτρέπεται στις οδούς: Πεσμαζόγλου - Σοφοκλέους - Ευριπίδου - Αγ. Θεοδώρων - Δραγατσανίου - Παπαρρηγοπούλου - Π. Π. Γερμανού - Αριστείδου - Χρήστου Λαδά - πλατεία Καρύτση (μεταξύ Χρ. Λαδά και Παρνασσού) - Παρνασσού - Καρ. Σερβίας (από πλ. Συντάγματος έως Βουλής) - Βουλής (από Καρ. Σερβίας έως Κολοκοτρώνη) - Κολοκοτρώνη (από Βουλής έως Σταδίου)

Περιοχή της Πλάκας που περικλείεται από τις οδούς Μητροπόλεως - Ερμού - Αγίων Ασωμάτων - Αποστόλου Παύλου - Διονυσίου Αρεοπαγίτου - λεωφόρο Βασιλίσσης Αμαλίας - Φιλελλήνων.

Η κυκλοφορία όλων των οχημάτων επιτρέπεται στις οδούς: Ξενοφώντος - Νίκης (μεταξύ Φιλελλήνων και Απόλλωνος) - Απόλλωνος (από Νίκης έως Σκούφου) - Σκούφου - Ναυάρχου Νικοδήμου (από Σκούφου έως Φιλελλήνων).

Ποια οχήματα εξαιρούνται από τους περιορισμούς

● Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

● Οχήματα μονίμων κατοίκων

● Οχήματα Ατόμων με Αναπηρίες

● Ηλεκτροκίνητα μέσα μεταφοράς

● Οχήματα από και προς τους χώρους στάθμευσης

● Οχήματα εξυπηρέτησης ξενοδοχείων

● Ταξί για επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών

● Οχήματα τροφοδοσίας και αποστολών εμπορικών καταστημάτων

● Οχήματα ταχυμεταφορών και διανομών καταστημάτων εστίασης

● Οχήματα έκτακτης ανάγκης

● Πελάτες εμπορικών καταστημάτων με βαριά προϊόντα

● Οχήματα δημόσιων υπηρεσιών και τραπεζών

● Οχήματα εξυπηρέτησης δικτύων οργανισμών κοινής ωφέλειας για τις ανάγκες της συγκεκριμένης περιοχής όπου κινούνται.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μεγάλος Περίπατος: στο τραπέζι σενάριο για ολική πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου
Σενάριο για πλήρη αποκλεισμό των Ι.Χ. από την Πανεπιστημίου έπεσε στο τραπέζι συνεδρίασης της διαπαραταξιακής Επιτροπής Διαβούλευσης για τον Μεγάλο Περίπατο που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη.
Μεγάλος Περίπατος: στο τραπέζι σενάριο για ολική πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σε διάλογο για τον Μεγάλο Περίπατο καλεί η δημοτική αρχή
Η δημοτική αρχή δηλώνει πεπεισμένη ότι θα αποφορτιστεί η κατάσταση στο κέντρο και, ταυτόχρονα, δεν παραλείπει να θυμίσει ότι είναι ανοιχτή στο ενδεχόμενο να τροποποιήσει πτυχές του «Μεγάλου Περιπάτου».
Σε διάλογο για τον Μεγάλο Περίπατο καλεί η δημοτική αρχή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι πρώτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις του «Μεγάλου Περιπάτου» στην Αθήνα
Από τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Ολγας και την Οδό Ηρώδου Αττικού -σε όλο το μήκος τους- θα ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις του Δήμου Αθηναίων για τον «Μεγάλο Περίπατο».
Οι πρώτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις του «Μεγάλου Περιπάτου» στην Αθήνα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δοκιμαστικά πριν από τον «Μεγάλο Περίπατο»
Στόχος του σχεδιασμού του Δήμου Αθηναίων είναι να μπει τέλος στη «διαμπερή» κίνηση οχημάτων από το εμπορικό τρίγωνο ● Τι θα ισχύσει για τους μόνιμους κατοίκους και πώς η πανδημία ξαναγίνεται το πρόσχημα για...
Δοκιμαστικά πριν από τον «Μεγάλο Περίπατο»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ακατάλληλο για ανηλίκους...
Βοτανικός, οδός Αίμου- 54ο Νηπιαγωγείο Αθηνών: Οι τουαλέτες δεν έχουν εξαερισμό. Δεν υπάρχει πιστοποιητικό πυροπροστασίας. Δεν υπάρχει έξοδος κινδύνου. Την άμεση μεταστέγασή του ζητούν χρόνια τώρα αλλά μάταια...
Ακατάλληλο για ανηλίκους...
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το τραμ επανέρχεται και «ξηλώνει» τον Μεγάλο Περίπατο
Ξεκίνησαν οι εργασίες για επαναλειτουργία του τραμ ως την πλατεία συντάγματος με αυτό να συνεπάγεται το «ξήλωμα» ενός τμήματος του Μεγάλου Περιπάτου.
Το τραμ επανέρχεται και «ξηλώνει» τον Μεγάλο Περίπατο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας