Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στο φάσμα της ένδειας οι μουσικοί
Dreamstime
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στο φάσμα της ένδειας οι μουσικοί

  • A-
  • A+

Αν υπάρχει ένας κοινωνικός χώρος που μένει σε καραντίνα μετά τις τελευταίες κυβερνητικές ανακοινώσεις είναι ο χώρος του θεάματος και οι «εργάτες» του. Γνωστοί και λιγότερο γνωστοί μουσικοί και συνθέτες έχουν βρεθεί σε καθεστώς απόλυτης ένδειας, υπάρχουν περιπτώσεις -η «Εφ.Συν.» δεν αναφέρει ονόματα σεβόμενη την περηφάνια τους- που η ΔΕΗ τους αφαίρεσε το ρολόι παροχής ηλεκτρικού ρεύματος.

Από τη Θεσσαλονίκη, που μοιάζει να ξυπνά όταν πάντα ξεσπάνε μεγάλες κρίσεις, ο Σύλλογος Μουσικών Βορείου Ελλάδος (ΣΜΒΕ), αναγεννημένος και κινηματικός, έσπρωξε πανελλαδικά τα αιτήματα αυτών των «εργατών» που όταν όλα είναι ρόδινα επιδιώκουμε τη συναναστροφή μαζί τους. Τους οποίους η κυβέρνηση έχει ανεβάσει μαζικά σε μια «καρότσα» -μην πάει ο νους σας στο κακό- αδιαφορίας. Ή, όπως το διατυπώνει στην «Εφ.Συν.» ο τραγουδοποιός Δημήτρης Ζερβουδάκης, μέλος του Δ.Σ. του ΣΜΒΕ, «σε ό,τι μας αφορά οι τελευταίες ανακοινώσεις επιτείνουν την αγωνία μας».

Ο Σύλλογος έχει διατυπώσει καίρια και λιτά την αγωνία αυτή στην τελευταία του ανακοίνωση (25/4/2020): «Σήμερα βρισκόμαστε στο κομβικό σημείο όπου το 60%-70% του κλάδου δεν λαμβάνει την επιδοματική στήριξη». Κι ενώ το υπουργείο Πολιτισμού σιωπά, 12 με 15 χιλιάδες εργαζόμενοι στο θέαμα-ακρόαμα είναι καταδικασμένοι σε κατάσταση ειδικού τύπου «αεργίας» αλλά και φίμωση του καημού τους.

Η πρώτη κραυγή που έβγαλε ο Σύλλογος, το κάλεσμά του, επιχειρήθηκε να θαφτεί και γι' αυτό ζητούσαν «να σπάσει η εκκωφαντική σιωπή γύρω από το ζήτημα». Και το κατάφεραν σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τη συσπείρωση του χώρου. Ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Σταύρος Ξαρχάκος και άλλοι 2.000 καλλιτέχνες συντάχθηκαν κάτω από τη διατύπωση του αιτήματος να ενταχθούν στο «γνωστό 800άρι» χιλιάδες συνάδελφοί τους που δύσκολα τα βγάζουν πέρα.

Είναι γενικώς παραδεκτό ότι πίσω από τα τραγούδια υπάρχει καημός. Για να συνεχίσει να εκφράζεται ο καημός όλων μας πρέπει να υπάρχουν και οι εκφραστές του. Η «Εφ.Συν.» ζήτησε από τρία μέλη του Δ.Σ. του ΣΜΒΕ τις απόψεις τους για τα τεκταινόμενα και τις διεκδικήσεις του χώρου τους. (Στην ηλεκτρονική μας έκδοση δημοσιεύονται ολόκληρες οι ερωτήσεις και απαντήσεις τους.)


ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΕΡΒΟΥΔΑΚΗΣ, τραγουδοποιός

«Χιλιάδες οικογένειες σε καθεστώς οικονομικής καραντίνας»

• Ποια είναι η κατάσταση που βιώνουν σήμερα οι συνάδελφοί σας;

Ο αιφνίδιος εργασιακός θάνατος για τον κλάδο θέαμα-ακρόαμα ξεκίνησε περίπου από τα μέσα του Φεβρουαρίου και η εικόνα που έχουμε σήμερα για πολλούς εργαζόμενους σε αυτόν αγγίζει την τραγωδία. Ενας ολόκληρος κόσμος έμεινε -με μια εμμονή μάλιστα- εκτός επιδοματικής στήριξης από το κράτος, χωρίς προφανή λόγο, χωρίς καν τον στοιχειώδη κοινωνικό διάλογο.

Μιλάμε για χιλιάδες οικογένειες σε καθεστώς καραντίνας, οι οποίες στερούνται τα στοιχειώδη, φυλακισμένες στη βαρβαρότητα του αστικού τοπίου των πόλεών μας. Φορολογούμενοι οι οποίοι βρέθηκαν ακόμη και στη δυσχερή θέση η ΔΕΗ να τους αφαιρέσει τα ρολόγια παροχής ηλεκτρικού ρεύματος λόγω του ότι δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν σε ρυθμίσεις που είχαν συνάψει τον καιρό της «ειρήνης».

Οσον αφορά την αδήλωτη και όχι «μαύρη» εργασία που δήθεν μας καταμαρτυρούν κάποιοι κυβερνητικοί, απαντάμε ότι: Οι εργαζόμενοι εκβιάζονται να εργαστούν σε ένα αβέβαιο καθεστώς ελαστικών εργασιακών σχέσεων και επιπρόσθετα κάτω από ένα ιδιότυπο καθεστώς τρομοκρατίας του οποίου τις παρενέργειες υφίστανται σε περίπτωση που θα διεκδικήσουν το αυτονόητο.

Το τέλος επιτηδεύματος των 600 ευρώ, η 100% προκαταβολή φόρου, η μη απαλλαγή των ασφαλιστικών εισφορών από τα δηλωθέντα και οι παλινωδίες προηγούμενων ετών οδήγησαν χιλιάδες εργαζόμενους-ελεύθερους μικροεπαγγελματίες να απαρνηθούν την επαγγελματική τους οντότητα, καταδικάζοντάς τους στην παρατεταμένη αεργία και στη συνέχεια στη χρόνια ανεργία.

• Τι λετε σε στελέχη της κυβέρνησης που απάντησαν στα αιτήματά σας ότι πολλοί άνθρωποι στον κλάδο σας δουλεύουν με «μαύρα»;

Καταρχάς θεωρούμε θεσμικό ατόπημα έναν τέτοιο ισχυρισμό, ειδικά όταν προέρχεται από υπεύθυνα χείλη και μάλιστα υπουργών, καθ΄ ύλην αρμόδιων. Απαντάμε λοιπόν πως  αυτό που καταγράφουμε από τα μέλη μας στον Σύλλογο Μουσικών Βορείου Ελλάδος, ονομάζεται πολύ απλά και εύστοχα αδήλωτη και όχι μαύρη εργασία. Μια μεσαιωνική συνθήκη, στην οποία επιστρέψαμε λόγω λανθασμένων επιλογών, των μηχανισμών του κράτους, να κυνηγηθεί αυτό το είδος εργασίας. Μα ποιος τυφλός δεν θέλει το φως του;

Οι εργαζόμενοι εκβιάζονται να εργαστούν σε ένα αβέβαιο καθεστώς ελαστικών εργασιακών σχέσεων και επιπρόσθετα κάτω από ένα ιδιότυπο καθεστώς τρομοκρατίας του οποίου τις παρενέργειες υφίστανται, σε περίπτωση που θα διεκδικήσουν το αυτονόητο. Το τέλος επιτηδεύματος των 600 ευρώ, η 100% προκαταβολή φόρου, η μη απαλλαγή των ασφαλιστικών εισφορών από τα δηλωθέντα και οι παλινωδίες προηγούμενων ετών, οδήγησαν χιλιάδες εργαζόμενους - ελεύθερους μικροεπαγγελματίες, να απαρνηθούν την επαγγελματική τους οντότητα, καταδικάζοντάς τους στην παρατεταμένη αεργία και στην συνέχεια στην χρόνια ανεργία.

• Πολλοί γνωστοί καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά σας. Είχατε κάποια απόκριση από το υπουργείο πολιτισμού;
          
Το κάλεσμά μας από την πρώτη κιόλας στιγμή έτυχε ευρείας αποδοχής. Μας αναγνωρίστηκε ότι επικεντρωθήκαμε στο μεγάλο θέμα της μη επιδότησης του κλάδου. Με αφορμή το ακανθώδες αυτό ζήτημα, αναπτύσσουμε πια μια μεγάλη συζήτηση γύρω από τα εργασιακά ζητήματα αλλά όχι μόνον. Εμείς στον ΣΜΒΕ είναι ξεκάθαρο πως δεν είμαστε επαγγελματίες συνδικαλιστές. Ο σύλλογος μας αγγίζει τα 100 χρόνια ζωής. Μια πορεία που ξεχειλίζει από πολιτισμό. Δεν αποτελούμε σωματείο σφραγίδα και σε καμία περίπτωση εφαλτήριο για άλλου τύπου προσωπικές ανελίξεις.

Όλοι οι σπουδαίοι καλλιτέχνες και δημιουργοί, οι οποίοι μας εμπιστεύτηκαν την υπογραφή τους, διέγνωσαν από την αρχή ποιοι και τι είμαστε αλλά και την ποιότητα των κινήτρων μας. Αυτός είναι ο λόγος που ακόμη και σήμερα, παραμένουν δίπλα μας ενεργοί και μάλιστα πολλοί από αυτούς παρεμβαίνοντας στον δημόσιο λόγο. Η μεγάλη ιδιόχειρη υπογραφή του Μίκη Θεοδωράκη, του Σταύρου Ξαρχάκου, του Γιώργου Νταλάρα, της Χάρις Αλεξίου, του Νίκου Ξυδάκη, του Νίκου Κυπουργού της Λένας Πλάτωνος.

Όλων των τραγουδοποιών της γενιάς μου ανεξαιρέτως. Αυτήν την ώρα μιλάμε για πάνω από 2000 υπογραφές! Όλη αυτή η κίνηση δυστυχώς, δεν ήταν αρκετή για να ευαισθητοποιήσει το υπουργείο πολιτισμού, το οποίο αντί να έρθει σε έναν γόνιμο διάλογο μαζί μας, προτιμά να στήνει έναν ορυμαγδό από αμφιβόλου ποιότητας διαδικτυακές συναυλίες και δράσεις. Χωρίς  μάλιστα κανένα απολύτως πλαίσιο, σε ότι αφορά το εργασιακό, το ασφαλιστικό μα και το ζήτημα των πνευματικών μα και συγγενικών δικαιωμάτων. Τα 15.000.000 ψίχουλα ήδη σκορπίζονται, χωρίς κανένα απολύτως αποτέλεσμα σε ότι αφορά την ευαγγελιζόμενη τόνωση της εργασίας στον κλάδο. Τίποτε δεν λύθηκε, τίποτε δεν κρίθηκε! Συνεχίζουμε…

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΦΙΓΓΟΣ, μουσικός

«Ερώτηση στη Βουλή»

• Πώς ξεκίνησε η πρωτοβουλία σας για το μαζικό και οργανωμένο αίτημα ενίσχυσης;

Η πρωτοβουλία του ΣΜΒΕ ξεκίνησε πολύ νωρίς. Ηδη από τις 11 Μαρτίου είχαμε στείλει την πρώτη επιστολή προς την κυβέρνηση, προβληματισμένοι από τις ακυρώσεις των εκδηλώσεων της Αποκριάς. Κατόπιν, με το κλείσιμο των επιχειρήσεων και με τις πρώτες ανακοινώσεις των μέτρων, είδαμε ότι είχε εσφαλμένα οριστεί ως κρίσιμη περίοδος η 1-20 Μαρτίου, περίοδος στην οποία οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις είχαν ήδη παγώσει.

Αντιδράσαμε άμεσα με δεύτερη επιστολή. Σύμφωνα με τη στατιστική έρευνα του Συλλόγου Μουσικών Βορείου Ελλάδος (η οποία έχει σταλεί στο υπουργείο Εργασίας), το 65%-70% του συνόλου των μουσικών δεν επιδοτούνται. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η κυρία Αννα Ευθυμίου (βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης της Ν.Δ. και εργατολόγος) κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή με τα αιτήματά μας, όπως ακριβώς αναγράφονται στην από 30/3 επιστολή μας, με αποδέκτες τον πρωθυπουργό και τους συναρμόδιους υπουργούς.

• Λέτε ότι καλύπτεται μόνο το 30% των συναδέλφων σας από τις κυβερνητικές ανακοινώσεις. Είχατε κάποιου είδους επικοινωνία με τα αρμόδια υπουργεία για την ενίσχυση αυτή, σας ζητήθηκαν στοιχεία, είχατε κάποιο διάλογο;

Παραθέτω τα στοιχεία που αποδεικνύουν την μη ένταξη της πλειονότητας των μουσικών στα έκτακτα μέτρα στήριξης:
α) Οι μουσικοί εργάζονται κατά βάση με μονοήμερες ή ολιγοήμερες συμβάσεις ορισμένου χρόνου οι οποίες όχι απλά δεν αναγνωρίζονται, αλλά ούτε καν αντλούνται από το σύστημα Εργάνη όταν οι εργοδότες συμπληρώνουν τους κωδικούς των επιχειρήσεων τους στην πλατφόρμα της έκτακτης επιδότησης. Είναι απλά "αόρατοι". Πως είναι δυνατόν να ορίζεται και να κρίνεται η επαγγελματική οντότητα από τον τύπο της σύμβασης εργασίας;

β) Το χρονικό διάστημα που έχει τεθεί (1-20 Μαρτίου) δεν αντικατοπτρίζει επ’ ουδενί την πραγματικότητα, μια και από το τέλος Φεβρουαρίου ακυρώθηκαν όλες οι εκδηλώσεις της Αποκριάς και τον Μάρτιο η καλλιτεχνική δραστηριότητα πάγωσε. Γι’ αυτό και ζητάμε να συμπεριληφθούν ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος ως κρίσιμοι μήνες για την επιδότηση.

γ) Η διορθωτική κίνηση που επιχειρήθηκε από την κυβέρνηση με την ΚΥΑ της 21/04, συμπεριλαμβάνει τους δικαιούχους του ετήσιου εποχικού επιδόματος που δόθηκε στο τέλος του 2019 και αφορά ημέρες ασφάλισης του 2018. Το επίδομα αυτό απαιτεί την βεβαίωση οικείου σωματείου, οπότε, γνωρίζουμε από πρώτο χέρι ότι δεν χορηγήθηκαν περισσότερες από 1000 βεβαιώσεις από όλα τα σωματεία της χώρας. Αφορά δε, μόνον ένσημα από ζωντανές εμφανίσεις. Άρα, κυρίως μουσικούς οι οποίοι εργάζονται με συμβάσεις αορίστου χρόνου σε ξενοδοχεία ή σε ελάχιστα κέντρα διασκέδασης οι οποίοι έχουν ήδη επιδοτηθεί. ‘Άρα εικάζουμε ότι ο αριθμός των νέων δικαιούχων μειώνεται κατά το ήμισυ.  
Επιπροσθέτως, δεν συμπεριλαμβάνει όσους επιδοτήθηκαν από το ταμείο ανεργίας το 2018, τους στρατευμένους και όσους ξεκίνησαν την εργασιακή τους καριέρα στο τέλος του 2018, μια και το κατώτερο όριο ενσήμων είναι τα 50. Εξαιρεί επίσης όσους είχαν περισσότερα από 210 ένσημα το 2018. Γεννάται λοιπόν το ερώτημα: Για το  Υπουργείο Εργασίας τα οικεία σωματεία είναι υπαρκτά για να δίνουν τις παραπάνω βεβαιώσεις, αλλά ανύπαρκτα για να συζητήσουν θεσμικά το πρόβλημα που τα αφορά; 

Απορίας άξιο δε, είναι ότι για τις συμβάσεις του 2018 δεν γίνεται διάκριση ανάμεσα σε ορισμένου και αορίστου χρόνου. Γιατί άραγε; 

Σύμφωνα με την στατιστική έρευνα του Συλλόγου Μουσικών Βορείου Ελλάδος, το 65-70% του συνόλου των μουσικών δεν επιδοτούνται. 

Με τα ελάχιστα στοιχεία και μέσα που διαθέτουμε σαν Σύλλογος, καταφέραμε να κάνουμε μια στατιστική έρευνα με δείγμα περίπου 700 ατόμων. Το Υπουργείο Εργασίας με το σύστημα Εργάνη και ένα ολόκληρο επιτελείο δεν μπορεί; Είμαστε πρόθυμοι αν μας δοθούν τα στοιχεία του 2019 και του πρώτου τριμήνου του 2020 να πραγματοποιήσουμε εμείς την έρευνα. 

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η κυρία Άννα Ευθυμίου (βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης της ΝΔ και εργατολόγος), κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή με τα αιτήματά μας, όπως ακριβώς αναγράφονται στην από 30/03 επιστολή μας, με αποδέκτες τον Πρωθυπουργό και τους συναρμόδιους υπουργούς. 

Δεν πιστεύω επίσης να τίθενται υπό αμφισβήτηση, οι περισσότεροι από 2000 καλλιτέχνες και ομότεχνοί μας, που προσυπέγραψαν την παραπάνω επιστολή, με προεξάρχοντες τους Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρο Ξαρχάκο, Γιώργο Νταλάρα και τόσους άλλους κορυφαίους. 

Τέλος όπως αναφέρουμε και στην επιστολή - απάντηση στην ΚΥΑ που στάλθηκε από το Σύλλογό μας (22/04), υπάρχει και η νομική διάσταση του θέματος την οποία και παραθέτω αυτούσια:

«Ζητούμε, έστω και τώρα, ουσιαστικό διάλογο και πραγματική λύση του προβλήματος, με γνώμονα την ίση μεταχείριση των πολιτών όπως άλλωστε προβλέπεται από τους νόμους και το Σύνταγμα της χώρας.

Ομοίως η ενωσιακού αλλά και εσωτερικού δικαίου διάσταση του ζητήματος που δημιουργεί η επίμαχη ρύθμιση είναι κρίσιμη: Σε ό,τι αφορά τους μουσικούς ορισμένου χρόνου η δυσμενής διάκριση σε βάρος τους είναι κραυγαλέα. Η ίση μεταχείριση μεταξύ συμβάσεων ορισμένου και αορίστου χρόνου σε ό,τι αφορά τη χορήγηση του επιδόματος ειδικού σκοπού είναι βασική υποχρέωση της Πολιτείας από την οδηγία 70/1999 και τα προεδρικά διατάγματα μεταφοράς της στο ελληνικό δίκαιο, το π.δ. 81/2003 και 164/2004. Η κυβέρνηση δεν επιτρέπεται να χρεωθεί με μια τόσο κραυγαλέα παραβίαση του ενωσιακού αλλά και του εσωτερικού δικαίου, που οδηγεί τους μουσικούς σε απόγνωση εν μέσω μεγάλης υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, η οποία στερεί από στερεί από αυτούς τα μέσα στοιχειώδους βιοπορισμού».

Τελειώνοντας θα ήθελα να αναφέρω την άποψη του ΣΜΒΕ στο επίκαιρο ζήτημα των διαδικτυακών - τηλεοπτικών εμφανίσεων που βλέπουμε όλες αυτές τις ημέρες του εγκλεισμού, αλλά και των ζωντανών εμφανίσεων που είδαμε τελευταία. Σίγουρα είναι θεμιτό να παίζουμε και να εμφανιζόμαστε ως μουσικοί σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία. 
Όλοι το έχουν ανάγκη, οι ακροατές για συντροφιά, αλλά και εμείς ως τρόπο έκφρασης. 

Σε αυτή τη συγκυρία όμως, είναι επιβεβλημένο όταν μας δίνεται το βήμα στα Μ.Μ.Ε., να γινόμαστε κοινωνοί του προβλήματος! Η μουσική και η μουσικοί πάντα στις δύσκολες συγκυρίες είναι φορείς μηνυμάτων
Επίσης οι εμφανίσεις αυτές πρέπει να πραγματοποιούνται με τις σύννομες προϋποθέσεις, συμβάσεις και ασφάλιση. 
Η δύσκολη οικονομική συγκυρία που βρισκόμαστε δεν τελειώνει άμεσα. Εάν η ποσόστωση παραμείνει ως έχει, οι υπολογισμοί για τα μέτρα της «επόμενης ημέρας» θα γίνουν για το 30% του συνόλου του καλλιτεχνικού κόσμου. Το υπόλοιπο 70%  θα παραμείνει «αόρατο» για τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες και την μέριμνα της Πολιτείας! 

ΜΑΙΡΗ ΔΟΥΤΣΗ, τραγουδίστρια

«Ζητούμενο ο αξιοπρεπής βιοπορισμός»

• Ποιες οι δυσκολίες και ποια τα ζητούμενα των νέων καλλιτεχνών;

Οι νέοι μουσικοί, οι νέοι τραγουδιστές αντιμετωπίζουν από τα πρώτα στάδια του επαγγελματικού τους βίου πολλαπλές προκλήσεις. Η πρώτη και σημαντικότερη είναι η κρίση που περνά η δισκογραφία. Ακολουθούν η δυσκολία πρόσβασης σε χώρους ζωντανών εμφανίσεων και οι μειώσεις των οικονομικών απολαβών. Ολα αυτά οδηγούν στις εξαιρετικά άβολες συνθήκες αφενός της αυτοχρηματοδότησης όσον αφορά τις ηχογραφήσεις πρωτογενούς υλικού και την προώθησή του και αφετέρου του περιορισμού της δημιουργικής έκφρασης και της δυσκολίας στον βιοπορισμό μέσω της μουσικής ως επάγγελμα.

Και όλα αυτά σε μια εποχή που η πλειονότητα των μουσικών είναι πιο καταρτισμένη από ποτέ, μια που η μόρφωση είναι επαρκής και η πρόσβαση σε μουσικά ερεθίσματα πολύ εύκολη. Βασικό ζητούμενο είναι ο αξιοπρεπής βιοπορισμός. Κανένας μουσικός δεν ονειρεύτηκε ποτέ να είναι αναγκασμένος να καταφύγει σε δεύτερη και τρίτη εργασία για να μπορεί να επιβιώσει, να δικαιούται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, να συνταξιοδοτηθεί και να επιδοτηθεί ως εργαζόμενος σε μια περίοδο κρίσης.

• Αιτίες για ένταξη των μουσικών σε μια συλλογικότητα; 

Οι παραπάνω συνθήκες δίνουν την αίσθηση σε κάθε νέο καλλιτέχνη ότι αγωνίζεται μόνος και μάλιστα όσο περισσότερο κυριαρχεί αυτή η αίσθηση, τόσο πιο πολύ απομονώνεται κανείς. Αυτό ενδεχομένως ήρθε η ώρα να αλλάξει. Υπάρχει η ανάγκη ενός φορέα που θα εμπνεύσει τους νεότερους, θα γνωρίζει τη φύση της εργασίας, τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες του κλάδου και θα έχει ως κύριο μέλημα να προστατέψει και να ισχυροποιήσει τη θέση των εργαζομένων σ' αυτόν, απαλλαγμένος από χρώματα και παλιές τακτικές και ιδέες. Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση που έρχεται να αντιμετωπίσει ο ΣΜΒΕ και την υποδέχεται με χαρά. 

• Τι ζητά ένας νέος καλλιτέχνης:

Ένας νέος καλλιτέχνης σε πρώτο στάδιο αναζητά την επικοινωνία. Ας μην ξεχνάμε ότι η μουσική είναι μια διεθνής γλώσσα με πολλά ιδιώματα. Η επικοινωνία αυτή τόσο με το κοινό όσο και με τους συναδέλφους είναι αυτή που δίνει στον καλλιτέχνη την αυτοπεποίθηση να χαράξει και να ακολουθήσει τη δική του ξεχωριστή πορεία. Το δεύτερο βασικό ζητούμενο είναι ο αξιοπρεπής βιοπορισμός. Κανείς μουσικός δεν ονειρεύτηκε ποτέ το να είναι αναγκασμένος να καταφύγει σε δεύτερη και τρίτη εργασία για να μπορεί να επιβιώσει, να δικαιούται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, να συνταξιοδοτηθεί και να επιδοτηθεί ως εργαζόμενος σε μια περίοδο κρίσης."

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στους δρόμους οι μουσικοί του δρόμου
Με μια συμβολική κατάληψη της παραλίας Θεσσαλονίκης με μουσικά όργανα στις 11 Δεκεμβρίου θα διαμαρτυρηθούν οι μουσικοί του δρόμου για να αποδείξουν το αυτονόητο, ότι δηλαδή είναι μουσικοί και όχι επαίτες....
Στους δρόμους οι μουσικοί του δρόμου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Θεσσαλονικείς: «Κρύο αστείο τα μέτρα για τον κορονοϊό στα μέσα μεταφοράς»
Επίθεση της Πρωτοβουλίας Εργαζομένων-Φοιτητών και Συνταξιούχων για τις Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης,στον υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή. 
Θεσσαλονικείς: «Κρύο αστείο τα μέτρα για τον κορονοϊό στα μέσα μεταφοράς»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ακατάλληλες μάσκες στους επιτηρητές των πανελλαδικών
Μάσκες σε εξεταστικά κέντρα της Θεσσαλονίκης μοιράστηκαν στους καθηγητές, αλλά ευτυχώς οι περισσότεροι είχαν ήδη φροντίσει για τη δική τους, διότι αυτές που δόθηκαν την πρώτη μέρα των πανελλαδικών εξετάσεων...
Ακατάλληλες μάσκες στους επιτηρητές των πανελλαδικών
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η αγανάκτηση άνοιξε τα σύνορα
Η έκρηξη διαμαρτυριών των ξενοδόχων, ιδιοκτητών ενοικιαζόμενων δωματίων και όλων των ανθρώπων του τουρισμού σε Πιερία, Ημαθία, Χαλκιδική άνοιξε από χθες τα σύνορα και «απονεύρωσε» σιωπηλά τη Συνθήκη Σένγκεν...
Η αγανάκτηση άνοιξε τα σύνορα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Αυτογκόλ» της κυβέρνησης με τον επικοινωνιακό πανικό
Ούτε ένα κρούσμα τελικά στη δομή της Νέας Καβάλας, ωστόσο έσπειραν τον φόβο για τους «μολυσμένους» πρόσφυγες, ενώ στα Γρεβενά ρίχνουν τις ευθύνες στους ξενοδόχους που φιλοξενούν μετανάστες.
«Αυτογκόλ» της κυβέρνησης με τον επικοινωνιακό πανικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας