Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το Μάτι θα... επαναλαμβανόταν
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το Μάτι θα... επαναλαμβανόταν

  • A-
  • A+
Σύμφωνα με σενάριο εργασίας που επεξεργάστηκε ο τέως γ.γ. Πολιτικής Προστασίας, Γιάννης Ταφύλλης, το νέο νομοσχέδιο της Πολιτικής Προστασίας που συζητείται αύριο στη Βουλή, αναπαράγει –αντί να θεραπεύει– τις παθογένειες στο θέμα του συντονισμού, ενώ δεν δημιουργείται ένα αυτόνομο και αυτοτελές συντονιστικό κέντρο στελεχωμένο με προσωπικό από όλες τις δυνάμεις πολιτικής προστασίας ● Στο άρθρο 6 όπου προβλέπονται οι καταστάσεις ετοιμότητας (συνήθης, αυξημένη, κατάσταση επιφυλακής και κατάσταση κινητοποίησης) προκύπτει ότι αυτές θα κηρύσσονται από... μόνες τους, αφού δεν αναφέρεται πουθενά ποιος είναι ο φορέας που τις κηρύσσει και υπό ποιες ακριβώς προϋποθέσεις.

Η τραγωδία στο Μάτι θα συνέβαινε και πάλι αν εφαρμοζόταν το νέο νομοσχέδιο της Πολιτικής Προστασίας που συζητείται αύριο στην Ολομέλεια της Βουλής. Σε αυτή τη θλιβερή διαπίστωση καταλήγει σενάριο εργασίας που επεξεργάστηκε ο τέως γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Γιάννης Ταφύλλης, το οποίο εξασφάλισε η «Εφ.Συν.» και παρουσιάζει σήμερα.

Το συμπέρασμα από την ανάπτυξη του σεναρίου είναι ότι ο κρατικός μηχανισμός δείχνει να μην έχει διδαχθεί από την τραγωδία στο Μάτι και ότι οι διατάξεις του νομοσχεδίου είναι αποσπασματικές, χωρίς συνοχή και συνάφεια. Αποτέλεσμα είναι να μη συγκροτούν τον απαιτούμενο για τη χώρα μηχανισμό πολιτικής προστασίας, ενώ παράλληλα παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο να ξανασυμβούν αντίστοιχα τραγικά περιστατικά στο μέλλον.

Το πιο θλιβερό είναι ότι οι πλέον ειδικοί (βλ. «Συναγερμός στην Πυροσβεστική», «Εφ.Συν», 27 Ιανουαρίου 2020), αν και πρόσκεινται σε εκ διαμέτρου αντίθετους πολιτικούς χώρους, συγκλίνουν στο γεγονός ότι το νομοσχέδιο αναπαράγει –αντί να θεραπεύει– τις παθογένειες και ιδιαίτερα στο θέμα του συντονισμού, ενώ δεν δημιουργείται ένα αυτόνομο και αυτοτελές συντονιστικό κέντρο στελεχωμένο με προσωπικό από όλες τις δυνάμεις πολιτικής προστασίας.

Στο σενάριο που επεξεργάστηκε ο τέως γενικός γραμματέας Γιάννης Ταφύλλης φαίνονται τα αποτελέσματα που θα επιφέρουν συγκεκριμένες διατάξεις του νομοσχεδίου στη φάση προετοιμασίας και ετοιμότητας του μηχανισμού πολιτικής προστασίας, κατά την κινητοποίηση και αντιμετώπιση της καταστροφής και στη φάση της βραχείας αποκατάστασης, έπειτα από ένα καταστροφικό συμβάν όπως η πυρκαγιά στο Μάτι. Διαπίστωσε επίσης σειρά προβλημάτων, τα οποία διαχώρισε ανάλογα με τις ανωτέρω φάσεις.

Γιάννης Ταφύλλης

Δεν προβλέπεται συντονισμός των 17 λειτουργιών έκτακτης ανάγκης
Οι καταστάσεις ετοιμότητας κηρύσσονται... μόνες τους
Δεν υπάρχει Σύστημα Διοίκησης Συμβάντος
Απόφαση εκκένωσης εξ αποστάσεως
Σύγχυση από επικαλύψεις αρμοδιοτήτων

Η ετοιμότητα του μηχανισμού

Σε ό,τι αφορά την προετοιμασία και την ετοιμότητα του μηχανισμού, ένα οποιοδήποτε συμβάν θα βρει τον μηχανισμό χωρίς αυτόνομο εθνικό συντονιστικό κέντρο πολιτικής προστασίας, αφού με το άρθρο 36, το κέντρο ταυτίζεται με το αντίστοιχο της Πυροσβεστικής. Γεγονός που δημιουργεί σύγχυση για τον ρόλο και την αποστολή του «διπλού» κέντρου. Επαναλαμβάνεται δηλαδή η σύγχυση που υπάρχει, αφού η Πυροσβεστική υπάγεται στη ΓΓΠΠ και το Κέντρο Επιχειρήσεων της Προστασίας υπάγεται στο αντίστοιχο της Πυροσβεστικής!

Ενα οργανωμένο σύστημα πολιτικής προστασίας απαιτεί να υπάρχουν δεκαεννέα λειτουργίες, από τις οποίες το Π.Σ. έχει την ευθύνη για δύο, δηλαδή την πυρόσβεση και τη διάσωση στον χερσαίο χώρο. Το… νέο «ενιαίο» εθνικό κέντρο επιχειρήσεων περιλαμβάνει τις βασικές λειτουργίες της Πυροσβεστικής όπως ήταν ώς σήμερα, πλην όμως δεν περιλαμβάνει λειτουργίες για το σκέλος της πολιτικής προστασίας. Το με ποιον τρόπο θα συντονίζονται σε εθνικό επίπεδο οι υπόλοιπες 17 λειτουργίες δεν απαντάται από το νομοσχέδιο.

Επιπλέον, για να μπορεί μια επιχειρησιακή δομή να χαρακτηριστεί ως «κέντρο επιχειρήσεων», θα πρέπει να περιλαμβάνει συγκεκριμένες λειτουργίες που να εξασφαλίζουν την ικανότητα για την εκτίμηση της κατάστασης, τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, την ανάθεση έργου και δράσεων, την παρακολούθηση της υλοποίησής τους και τη συλλογή και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων. Οι θεμελιώδεις αυτές λειτουργίες, αν είχαμε διδαχθεί από την τραγωδία στο Μάτι, όφειλαν να έχουν προβλεφθεί.

Από τις δεκαεννέα λειτουργίες, οργανωμένες θα είναι αυτές που είναι και σήμερα: πυρόσβεση και διάσωση, επείγουσα περίθαλψη, υγειονομικές υπηρεσίες και δημόσιας υγείας, προστασία και ασφάλεια και έρευνας-διάσωσης. Η οργάνωση των υπόλοιπων λειτουργιών παραπέμπεται στο μέλλον με απόφαση του ΓΓΠΠ. Πρόβλεψη που όμως έχει κωλύματα συνταγματικότητας.

Δεν θα υπάρχουν συντονιστικά κέντρα Π.Π. ούτε λειτουργίες έκτακτης ανάγκης σε επίπεδο δήμου.

Επιπλέον, οι δήμοι, που αποτελούν το πρώτο ανάχωμα για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 5, δεν θα έχουν συμπεριληφθεί έγκαιρα στον Εθνικό Σχεδιασμό Πολιτικής Προστασίας. Είναι απίθανο να υπάρχουν τα σχέδια του άρθρου 23 σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης, περιφέρειας και δήμου, λόγω σχετικών προβλέψεων.

Στη φάση της ετοιμότητας και της κινητοποίησης η «εκτίμηση της κατάστασης» θα είναι υποτυπώδης, αφού στον νέο νόμο, και ειδικότερα στο άρθρο 36, δεν προβλέπεται σε επίπεδο Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου αντίστοιχο όργανο συνεχούς εκτίμησης της κατάστασης στη βάση συγκεκριμένης διαδικασίας, το οποίο θα εισηγείται τη μετάπτωση του μηχανισμού στην απαιτούμενη κατάσταση ετοιμότητας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο ίδιο άρθρο δεν προβλέπεται να υπάρχει στο κέντρο εκπρόσωπος της ΕΜΥ!

Παράλληλα, από το άρθρο 6 όπου προβλέπονται οι καταστάσεις ετοιμότητας (συνήθης, αυξημένη, κατάσταση επιφυλακής και κατάσταση κινητοποίησης) προκύπτει ότι αυτές θα κηρύσσονται από... μόνες τους, αφού δεν αναφέρεται πουθενά ποιος είναι ο φορέας που τις κηρύσσει και υπό ποιες ακριβώς προϋποθέσεις. Παραμένει αναπάντητο το ερώτημα με ποιον τρόπο κινητοποιούνται και τίθενται σε ετοιμότητα φορείς του Δημοσίου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα (σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο), ιδιωτικοί φορείς, εθελοντικές οργανώσεις κ.λπ.

Η κινητοποίηση

Ο πραγματικός εφιάλτης ξεδιπλώνεται στη φάση της κινητοποίησης και αντιμετώπισης του φαινομένου. Διαπιστώνεται λοιπόν σε αυτή τη φάση ότι, όταν το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων (άρθρο 36) ενημερώνεται για το συμβάν, δεν θα έχει στη διάθεσή του ειδική ομάδα εκτίμησης της κατάστασης, ενώ με τη συνδρομή και των διατάξεων του άρθρου 24, η λειτουργία υποβαθμίζεται ακόμα περισσότερο και σε επίπεδο τέτοιο που πρακτικά είναι σαν να μην υπάρχει.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 24, για την εκτίμηση της κατάστασης προβλέπεται ότι αυτή συντελείται αποκλειστικά με ευθύνη της Ομάδας Πρώτης Απόκρισης. Σύμφωνα, δε, με τον ορισμό της (άρθρο 1 παρ. 14), ο αρμόδιος επικεφαλής αξιωματικός της Πυροσβεστικής εκτιμά την κατάσταση στη φάση της αρχικής προσβολής και σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η εκτίμηση αυτή και μόνο είναι ικανή ώστε να καθοριστεί η στρατηγική για την αντιμετώπιση του συμβάντος. Σαν να μην απαιτούνται άλλες πληροφορίες όπως είναι οι μετεωρολογικές πληροφορίες και προγνώσεις ή άλλα επιστημονικά εργαλεία για την εκτίμηση της εξέλιξης της καταστροφής.

Επίσης από τον νομοθέτη δεν κρίθηκε σκόπιμο να αναβαθμιστούν οι λειτουργίες του Συντονιστικού Κέντρου της Π.Υ. που θα της επέτρεπαν να σχεδιάζει την αντιμετώπιση πολύπλοκων συμβάντων δασικών πυρκαγιών που εξελίσσονται ταυτόχρονα, όπως συνέβη στις 23 Ιουλίου 2018, που βρισκόταν ήδη σε εξέλιξη μεγάλη πυρκαγιά στην Κινέτα. Παραμένει αναπάντητο το ερώτημα με ποιον τρόπο διασφαλίζεται ότι η αντιμετώπιση ενός δεύτερου συμβάντος δεν θα είναι αποσπασματική, όταν δεν προβλέπεται σε επίπεδο Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου οργανωμένη λειτουργία εκτίμησης της κατάστασης, ούτε οι λειτουργίες που αυτή ενεργοποιεί.

Ακόμη κι αν σπεύσουν στην περιοχή οι επιχειρησιακοί φορείς (Π.Υ., ΕΚΑΒ, ΕΛ.ΑΣ., Λ.Σ.-ΕΛΑΚΤ), δήμαρχοι και περιφερειάρχης, δεν προβλέπεται σε κανένα άρθρο να οργανώνεται στο πεδίο ένα Σύστημα Διοίκησης Συμβάντος, όπως προβλέπει η καθιερωμένη διεθνώς πρακτική (το Incident Command System - εφαρμόζεται στις ΗΠΑ). Η Διοίκηση Συμβάντος συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο που κατέθεσε η προηγούμενη κυβέρνηση, όμως για άγνωστο λόγο δεν εμπεριέχεται στο καινούργιο.

Ετσι οι εκπρόσωποι όλων των ανωτέρω φορέων θα ενεργούν και πάλι κατά την κρίση τους, δεν θα βρίσκονται στον ίδιο χώρο και στον κρίσιμο χρόνο θα αναζητά ο ένας τον άλλο, με αυξημένη πιθανότητα να υπάρξουν οι γνωστές τραγικές συνέπειες. Στην περίπτωση που χρειαστεί να γίνει οργανωμένη προληπτική απομάκρυνση πολιτών εξάλλου, το νέο σχέδιο νόμου διατηρεί σε ισχύ, με την παράγραφο 2 του άρθρου 27, το σύνολο των προβληματικών διατάξεων του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου που συνέβαλαν σε μεγάλο βαθμό στην τραγωδία στο Μάτι.

Στο άρθρο 29 συγκεκριμένα διατηρείται η «παγκόσμια πρωτοτυπία», η απόφαση για την οργανωμένη απομάκρυνση σε περίπτωση που η καταστροφή αφορά περισσότερους από έναν δήμο να λαμβάνεται από τον περιφερειάρχη και αν αυτή επηρεάζει πάνω από μία περιφέρεια, να λαμβάνεται από τον γενικό γραμματέα Π.Π. Δεν απαντάται έτσι το ερώτημα πώς είναι δυνατόν ο περιφερειάρχης ή ο γενικός γραμματέας ή οποιοσδήποτε άλλος πλην του δημάρχου να έχει την ευθύνη για τη λήψη της απόφασης όταν δεν έχει γνώση των συνθηκών που επικρατούν σε τοπικό επίπεδο.

«Είναι δυνατόν ο περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου από τη Μυτιλήνη, για παράδειγμα, σε περίπτωση έντονων βροχοπτώσεων που προκαλούν πλημμυρικά φαινόμενα, να αποφασίσει την εκκένωση του οικισμού του Αγίου Ευστρατίου και των Φούρνων Ικαρίας, που βρίσκονται σε διαφορετικά νησιά, χωρίς να έχει εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί στις περιοχές αυτές;» αναρωτιέται συγκεκριμένα ο Γιάννης Ταφύλλης στο σενάριο εργασίας του και συμπληρώνει:

«Η διάταξη αυτή αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, αφού σε όλα τα οργανωμένα συστήματα πολιτικής προστασίας, την απόφαση για την οργανωμένη προληπτική απομάκρυνση των πολιτών την παίρνουν τοπικές αρχές οι οποίες έχουν τη γνώση των τοπικών συνθηκών και επιπλέον έχουν και την ευθύνη εκπόνησης των αντίστοιχων σχεδίων στη βάση διαφορετικών σεναρίων κινδύνου».

Επισημαίνεται ακόμη στο σενάριο ότι ενώ εξελίσσεται το συμβάν, το σύστημα πολιτικής προστασίας σε όλα τα επίπεδα θα βρίσκεται σε σύγχυση που οδηγεί τελικά στην αδράνεια, εξαιτίας των σοβαρών ελλείψεων, των στρεβλώσεων, των επικαλύψεων και της σύγχυσης ρόλων και αρμοδιοτήτων που εισάγει το νομοσχέδιο σε ιδιαίτερα κρίσιμα ζητήματα.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το κεντρικό επίπεδο και τον συντονισμό των δράσεων στη φάση της αντιμετώπισης θα επικρατεί σύγχυση για τον λόγο ότι τη σχετική αρμοδιότητα την έχουν ταυτόχρονα τρεις φορείς: η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (&6 άρθρου 26), το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (&γ άρθρου 36) και η Πυροσβεστική, σύμφωνα με το εδάφιο ζ της παραγράφου 1 του άρθρου 75.

Η σύγχυση επίσης για το ίδιο ζήτημα θα επικρατεί και στο περιφερειακό επίπεδο όπου την αντίστοιχη αρμοδιότητα την έχουν ταυτόχρονα τρία όργανα: η Αυτοτελής Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας (&α άρθρου 20), το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Κέντρο Πολιτικής Προστασίας (&α άρθρου 17) και ο διοικητής της Περιφερειακής Πυροσβεστικής Διοίκησης, σύμφωνα με το άρθρο 91.

Η προειδοποίηση των πολιτών

Για το κρίσιμο θέμα, εξάλλου, της ενημέρωσης και προειδοποίησης των πολιτών, αντί τη σχετική αρμοδιότητα να την έχει το όργανο που έχει την ακριβή εικόνα της κατάστασης θα την έχουν ταυτόχρονα πέντε όργανα χωρίς προηγούμενο συντονισμό μεταξύ τους: τα δύο Τοπικά Συντονιστικά Οργανα Πολιτικής Προστασίας των επηρεαζόμενων δήμων (άρθρο 16), το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (άρθρο 36), με αποστολή μηνυμάτων μέσω του συστήματος «112», το Περιφερειακό Συντονιστικό Οργανο Πολιτικής Προστασίας (άρθρο 14) και το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Κέντρο Πολιτικής Προστασίας (άρθρο 18).

Εκτιμά, λοιπόν, o τέως γ.γ. ότι «το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η δημιουργία πανικού στον πληθυσμό της περιοχής με ανυπολόγιστες συνέπειες». Ακόμα και αν υπήρχαν τα επιμέρους σχέδια για την οργανωμένη προληπτική απομάκρυνση των πολιτών, αναφέρεται στο σενάριο, αυτά για να υλοποιηθούν χρειάζονται έναν ελάχιστο χρόνο, που πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να ενεργοποιηθούν πολύ πριν η πυρκαγιά επηρεάσει κατοικημένες περιοχές, αφού σε διαφορετική περίπτωση, δεν μιλάμε πλέον για προληπτική οργανωμένη απομάκρυνση αλλά για επιχειρήσεις διάσωσης.

Με δεδομένο ότι είναι απίθανο να υπάρχουν τα νέα Σχέδια Αντιμετώπισης Εκτακτων Αναγκών και Διαχείρισης των Συνεπειών του άρθρου 23, ότι δεν υπάρχει οργανωμένη διαδικασία εκτίμησης της κατάστασης, κάτι που συντελεί στο χάσιμο πολύτιμου χρόνου ώσπου να γίνει αντιληπτό το τι πρέπει να γίνει, ότι δεν είναι ξεκάθαρο στον κρίσιμο χρόνο ποιος θα πάρει την απόφαση για την οργανωμένη προληπτική απομάκρυνση των πολιτών και ότι το σύστημα πολιτικής προστασίας διατηρεί τις «γκρίζες ζώνες» σε θέματα ρόλων και αρμοδιοτήτων ή συνταγματικά κωλύματα, δεν αποκλείεται να εξελιχθεί δυστυχώς η κατάσταση σε τραγωδία, όπως εξελίχτηκε τον Ιούλιο του 2018.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Για «εγκληματικά λάθη» μιλά πραγματογνώμονας
Ευθύνες κατά συγκεκριμένων υπηρεσιών για τη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου στο Μάτι επιρρίπτει το πόρισμα ιδιωτικού πραγματογνώμονα, το οποίο κατατέθηκε χθες στους εισαγγελείς που χειρίζονται την έρευνα για...
Για «εγκληματικά λάθη» μιλά πραγματογνώμονας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Δάρδανος» και «Ιόλαος» με άλλη... περιβολή
Επικοινωνιακά παιχνίδια με τα σχέδια της Πολιτικής Προστασίας για τις φυσικές καταστροφές Δύο σχέδια που παρουσιάστηκαν από την κυβέρνηση, ακολουθούν τη βασική λογική του νομοσχεδίου που είχε καταθέσει η...
«Δάρδανος» και «Ιόλαος» με άλλη... περιβολή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νέα αντιπλημμυρικά και αντιπυρικά σχέδια
Με μια αυτοεγκωμιαστική συνέντευξη Τύπου παρουσιάστηκαν χθες στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων τα δύο έτοιμα, προς το παρόν, σχέδια της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση πλημμυρικών...
Νέα αντιπλημμυρικά και αντιπυρικά σχέδια
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πύρινος εφιάλτης σε Ζάκυνθο και Λουτράκι
Δύσκολη μέρα και μια ακόμα πιο δύσκολη νύχτα πέρασαν χθες κάτοικοι και τουρίστες στα νότια της Ζακύνθου όπου μέχρι την ώρα που γραφόταν αυτό το ρεπορτάζ καιγόταν πευκοδάσος, ενώ έπνεαν εξαιρετικά ισχυροί...
Πύρινος εφιάλτης σε Ζάκυνθο και Λουτράκι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πυρκαγιά με νεκρό 48χρονο στη Φυλή
Με τον θάνατο ενός 48χρονου σημαδεύτηκε η χθεσινή φωτιά που ξέσπασε το μεσημέρι σε χαμηλή βλάστηση στη Φυλή, απέναντι από τη χωματερή, και η οποία ήταν σε εξέλιξη ώς αργά το βράδυ, αλλά δεν επεκτάθηκε.
Πυρκαγιά με νεκρό 48χρονο στη Φυλή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ριζική αναδιάρθρωση του συστήματος Πολιτικής Προστασίας
Ενα ολότελα νέο μοντέλο πολιτικής προστασίας, με βάση δοκιμασμένα διεθνή μοντέλα, προοιωνίζεται το νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση Θα διευθύνεται από τεχνοκράτη διοικητή πενταετούς θητείας και θα είναι...
Ριζική αναδιάρθρωση του συστήματος Πολιτικής Προστασίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας