• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.6°C / 16.9°C
    1 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.5°C / 15.6°C
    1 BF
    83%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.0°C / 16.2°C
    2 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 12.5°C
    0 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    3 BF
    80%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.9°C / 15.0°C
    1 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.5°C
    2 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.3°C / 15.6°C
    1 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.8°C
    4 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.1°C / 19.1°C
    5 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    75%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 10.5°C / 10.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.5°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 15.8°C / 19.8°C
    2 BF
    71%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.8°C / 17.1°C
    0 BF
    97%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 15.5°C
    1 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.6°C / 15.7°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    1 BF
    87%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΜΕΤΡΟντας τις καθυστερήσεις σε... χρυσό

  • A-
  • A+
Ενάμιση μήνα μετά τη συνεδρίαση του ΚΑΣ δεν έχει καθαρογραφεί η πρόταση, ώστε να υπογραφεί από τη Λίνα Μενδώνη ● Οι ολέθριες κυβερνητικές επιλογές αξιοποιούνται από τους εργολάβους, οι οποίοι είναι έτοιμοι να διεκδικήσουν 750.000 ευρώ για κάθε μήνα ώς την επανεκκίνηση της κατασκευής, που -μαζί με τις αλλαγές στον σταθμό Βενιζέλου- φτάνουν τα 60 εκατ. ευρώ

Ενάμιση μήνα μετά την εσπευσμένη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), κατά την οποία εγκρίθηκε η νέα πρόταση για τον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό της Θεσσαλονίκης, δεν έχει ακόμη εκδοθεί η απόφαση της υπουργού Πολιτισμού που θα επιτρέψει στην εταιρεία «Αττικό Μετρό» να δώσει εντολή στους εργολάβους να ξεκινήσουν τα έργα!

Η επίμαχη συνεδρίαση συγκλήθηκε με διαδικασίες fast track στις 18 Δεκεμβρίου, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει ακόμη καθαρογραφεί ώστε να ακολουθήσει η κύρωσή της από τη Λίνα Μενδώνη. Φαίνεται ότι η μόνη βιασύνη της κυβέρνησης ήταν να ακυρώσει την προηγούμενη απόφαση του ΚΑΣ (2017) για ανάδειξη των σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων με τη διατήρησή τους στον χώρο τους (in situ).

Η καθυστέρηση που καταγράφεται μετά τη συνεδρίαση του ΚΑΣ πολλαπλασιάζει τις αβεβαιότητες για τη λειτουργία του μετρό, ιδιαίτερα μετά τη δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι το έργο θα παραδοθεί στο σύνολό του το 2023 και όχι τμηματικά, όπως προέβλεπε ο σχεδιασμός της προηγούμενης κυβέρνησης.

Να σημειωθεί ότι το 2023 ισοδυναμεί με «τέλος χρόνου», καθώς τα έργα στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησαν στα μέσα του 2006 και έπρεπε να ολοκληρωθούν ώς το 2014. Εναν χρόνο αργότερα και με αξιοποίηση της επέκτασης προς Καλαμαριά, εξασφαλίστηκε «περίοδος χάριτος» από τις Βρυξέλλες, αλλά, αν το μετρό δεν λειτουργήσει ώς το 2023, είναι ορατός ο κίνδυνος να ζητηθεί από τη χώρα μας να επιστρέψει το σύνολο των κοινοτικών κονδυλίων, που ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ.

Οι ολέθριες για το μετρό κυβερνητικές επιλογές αξιοποιούνται από τους εργολάβους που δικαιούνται να ζητήσουν αποζημιώσεις για καθυστερήσεις των έργων με υπαιτιότητα του Δημοσίου. Πληροφορίες της «Εφ.Συν.» αναφέρουν ότι ετοιμάζονται να διεκδικήσουν 750.000 ευρώ για κάθε μήνα ώς την επανεκκίνηση της κατασκευής, που -μαζί με τις αλλαγές στην κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου- θα κυμανθούν στα 60 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία διεκδικούσε αποζημιώσεις ενός δισ. ευρώ λόγω του «παγώματος» των έργων στα μέσα του 2014 και τελικώς εισέπραξε 200 εκατ. ευρώ με αποφάσεις δικαστηρίων και διαιτησίες. Με δεδομένο το χρονικό όριο του 2023, είναι βέβαιο ότι η κυβέρνηση θα χρειαστεί να πληρώσει και για μέτρα επιτάχυνσης για να αποφύγει την επιστροφή των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων.

Ρυθμοί χελώνας

Τα έργα στο μετρό Θεσσαλονίκης, με βάση την επίσημη ενημέρωση της «Αττικό Μετρό», προχωρούν το τελευταίο διάστημα με ρυθμούς χελώνας. Συγκεκριμένα:

Στα τέλη Ιουνίου στην ουσία ήταν έτοιμοι οκτώ από τους συνολικά 13 σταθμούς. Είχαν ολοκληρωθεί τα αρχιτεκτονικά στους σταθμούς Σιντριβάνι-Εκθεση, Παπαναστασίου, Παπάφη, Ευκλείδη, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, ενώ λίγο πιο πίσω ήταν οι εργασίες στον σταθμό Φλέμιγκ. Στον σταθμό Βενιζέλου ολοκληρώθηκαν τότε οι εργασίες κατάχωσης των αρχαιοτήτων και ήταν σε εξέλιξη οι εργασίες κατασκευής της πλάκας οροφής του σταθμού.

Εναν μήνα αργότερα, στον σταθμό Αγία Σοφία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες εκσκαφής έως την τελική στάθμη και η αρχαιολογική ανασκαφή στο νοτιοανατολικό φρέαρ αερισμού. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες κατασκευής της πλάκας θεμελίωσης. Τον Νοέμβριο, που είναι η τελευταία ενημέρωση, συνεργεία υπήρχαν μόνο στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η Σύγκλητος «σφάζει με το βαμβάκι» το ΚΑΣ
Ηχηρό ράπισμα στην επίμαχη απόφαση του ΚΑΣ, στις επιλογές του υπουργείου Πολιτισμού και της Αττικό Μετρό από τη Σύγκλητο του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για το θέμα των αρχαιοτήτων τού υπό...
Η Σύγκλητος «σφάζει με το βαμβάκι» το ΚΑΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρχαία με... αυτοκτονικές τάσεις
Το ΚΑΣ αποφάσισε μόνο το αποτρόπαιο: να ξεπατώσει τις ανεπανάληπτες αρχαιότητες χωρίς να υφίσταται καμία μελέτη απόσπασης παρά μόνο με ένα σχολιαστικό κείμενο της... μελέτης
Αρχαία με... αυτοκτονικές τάσεις
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διεθνής κατακραυγή για το «ξερίζωμα» των αρχαιοτήτων
Ορατό είναι το ενδεχόμενο διασυρμού της χώρας λόγω της επιλογής της κυβέρνησης να ανατρέψει την απόφαση για την προστασία των σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων στον σταθμό Βενιζέλου.
Διεθνής κατακραυγή για το «ξερίζωμα» των αρχαιοτήτων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μετρόντας ανάποδα
Στον σταθμό Νομαρχία έφτασε ο ένας από τους δύο μετροπόντικες που κατασκευάζουν τις δίδυμες σήραγγες στο πολύπαθο μετρό της Θεσσαλονίκης. Τον Νοέμβριο του 2020 θα ανοίξουν οι εννέα πρώτοι σταθμοί και στις...
Μετρόντας ανάποδα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Φως στην άκρη του τούνελ για το μετρό Θεσσαλονίκης
Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την προβλεπόμενη ημερομηνία παράδοσης του έργου, ο πρώτος μετροπόντικας ολοκλήρωσε τη μία από τις δίδυμες σήραγγες της βασικής γραμμής και μέσα στον Μάρτιο θα ακολουθήσει και το...
Φως στην άκρη του τούνελ για το μετρό Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μετρούν τις αρχαιότητες
Με τη διάθεση άλλων 25 εκατ. ευρώ ξεκινούν και οι αρχαιολογικές ανασκαφές για το μετρό της Θεσσαλονίκης που είχαν διακοπεί στα τέλη του 2015. Τον τελευταίο μήνα έχουν ανοίξει πάλι τα εργοτάξια σε τρεις...
Μετρούν τις αρχαιότητες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας