Τον επόμενο μήνα αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα για την επέκταση του σταθμού κρουαζιέρας στη νότια πλευρά του λιμανιού του Πειραιά, στην Πειραϊκή, τα οποία θα ολοκληρωθούν σε περίπου 32 μήνες.
Το έργο που περιλαμβάνεται ανάμεσα στις 11 υποχρεωτικές επενδύσεις της Cosco, ύψους 120 εκατ. ευρώ και το οποίο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης μέσω του Αξονα Προτεραιότητας 7 του ΠΕΠ Αττικής 2014-2020, έχει διχάσει και έχει προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων στον Πειραιά. Κάτοικοι, φορείς και συλλογικότητες αμφισβητούν την αναγκαιότητά του και υποστηρίζουν ότι, εάν αυτό υλοποιηθεί, θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, στην υγεία και στην ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Η έναρξη του έργου ανακοινώθηκε από τη διοίκηση του ΟΛΠ κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχε πρόσφατα με τον περιφερειάρχη Αττικής Γ. Πατούλη. Οι δύο πλευρές συζήτησαν τα επόμενα βήματα προκειμένου μέχρι τέλους Ιανουαρίου να έχει υπογραφεί η σύμβαση με τον προσωρινό μειοδότη (κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ) για την εκκίνηση της κατασκευής του έργου.
Η επέκταση του επιβατικού λιμένα Πειραιά, συνολικού εμβαδού 150.000 τ.μ., υλοποιείται προκειμένου να δημιουργηθούν δύο θέσεις για πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων «νέας γενιάς», μήκους μεγαλύτερου των 280 μέτρων και δυναμικότητας 2.500 επιβατών. Θυμίζουμε ότι το έργο αυτό είχε εγκριθεί από τη διοίκηση του τότε δημόσιου ΟΛΠ το 2013 στο πλαίσιο του επενδυτικού προγράμματός του και χρηματοδοτείται κατά 95% από ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία.
Ωστόσο η ανεξάρτητη κοινοτική παράταξη «Ενεργοί Πολίτες Α Κοινότητας-Οχι λιμάνι στην Πειραϊκή» εξακολουθεί να αντιδρά για την υλοποίησή του και με πρόσφατο ψήφισμά της εξέφρασε την έντονη ανησυχία της στο δημοτικό συμβούλιο Πειραιά, ενώ το θέμα έχει φέρει στη Βουλή ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης, τονίζοντας πως θα έχει καταστροφικές επιπτώσεις για το περιβάλλον, τη δημόσια υγεία και την ποιότητα ζωής.
Στο έργο αναφέρθηκε σε πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου και ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Πειραιάς για Ολους» Νίκος Μπελαβίλας, ο οποίος είπε ότι υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις για την αναγκαιότητα της προβλήτας, για την αναγκαιότητα ή όχι της ανάπτυξης της κρουαζιέρας, ωστόσο ένα είναι το βέβαιο: «Ακόμη και αν συμφωνήσουμε ότι είναι όλα αυτά απαραίτητα και οι νέες θέσεις giga-cruise πλοίων με 5.000 επιβάτες, τότε χρειάζονται δύο λιμενοβραχίονες για τον ελλιμενισμό τους, αλλά όχι ένα γιγαντιαίο οικόπεδο στη θάλασσα 170 στρεμμάτων».
Τόνισε δε ότι από τη στιγμή που εγκαταλείφθηκε το mall (σ.σ. προτεινόμενο έργο της Cosco, αλλά οι γενικευμένες αντιδράσεις οδήγησαν στην ακύρωσή του), τότε η προβλήτα μπορεί να μειωθεί στο μισό, στα 70-100 στρέμματα, μειώνοντας αντίστοιχα τις επιπτώσεις στο τοπίο, στη θάλασσα, στη χρήση των ιζημάτων, στο περιβάλλον εν γένει. Επομένως, όπως είπε, η λύση είναι σαφής: μείωση του μεγέθους της νότιας επέκτασης στο μισό, περαιτέρω απομάκρυνση από την αρχαιολογική ζώνη και τα βράχια της Πειραϊκής.
Να σημειώσουμε ωστόσο ότι αρκετοί γνώστες του θέματος, σχολιάζοντας το σχεδιαζόμενο έργο, υποστηρίζουν ότι πρώτα θα έπρεπε να λυθεί το τεράστιο πρόβλημα του Πειραιά που λέγεται κυκλοφοριακό και στη συνέχεια να υλοποιηθούν έργα για την κρουαζιέρα, καθώς με την υπάρχουσα κατάσταση στους δρόμους της πόλης είναι ανώφελα. Εξάλλου και ο ίδιος ο δήμαρχος Γ. Μώραλης πρόσφατα αναφέρθηκε στη βελτίωση του κυκλοφοριακού, λέγοντας πως πρόκειται για μείζον θέμα τόσο για την κρουαζιέρα όσο και για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης.
Ιστορικό
Τον Ιούλιο του 2018, ο ΟΛΠ ξεκίνησε τη διαγωνιστική διαδικασία, απευθύνοντας πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επιλογή αναδόχου, η οποία όμως στη συνέχεια «πάγωσε», καθώς δύο τεχνικές εταιρείες προσέφυγαν στο ΣτΕ υποστηρίζοντας πως συγκεκριμένοι όροι του διαγωνισμού παραβίαζαν το κοινοτικό δίκαιο.
Τον Ιούνιο του 2019 το ΣτΕ με απόφασή του άναψε το πράσινο φως και «ξεπάγωσε» τη διαδικασία, δίνοντας το δικαίωμα στον ΟΛΠ να προχωρήσει κανονικά. Προσωρινός μειοδότης του έργου κηρύχθηκε η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ, με προσφορά ύψους 103 εκατομμυρίων ευρώ χωρίς ΦΠΑ, η οποία ήταν και η μοναδική εταιρεία που κατέθεσε προσφορά.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας