Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Είμαστε επικίνδυνοι οδηγοί και το πληρώνουμε
Eurokinissi-Βασίλης Παπαδόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Είμαστε επικίνδυνοι οδηγοί και το πληρώνουμε

  • A-
  • A+
Ανησυχητική αύξηση των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων δείχνουν τα νεότερα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ● Πανευρωπαϊκή έρευνα καταγράφει τα ελαττώματα των Ελλήνων οδηγών που μιλούν στο κινητό, βρίζουν, δεν παραχωρούν προτεραιότητα και πιάνουν το τιμόνι ακόμη και πιωμένοι.

Πίσω απ’ το τιμόνι κάνω… business ή καλύτερα πίσω απ’ το τιμόνι είμαι dangerous (επικίνδυνος), παραφράζοντας την πρόσφατη hip-hop επιτυχία. Αυτό δείχνει έρευνα του ευρωπαϊκού ινστιτούτου Fondation Vinci Autoroutes (άνοιξη 2019) για τους Ελληνες οδηγούς, που σε ποσοστό 50% αλληλοχαρακτηρίζονται «επικίνδυνοι»!

Τα ευρήματα έρχονται να επιβεβαιώσουν τα πιο πρόσφατα προσωρινά στατιστικά της Τροχαίας και της ΕΛΣΤΑΤ που δείχνουν αυξημένο αριθμό σοβαρών και θανατηφόρων ατυχημάτων για το 2019 σε σχέση με το 2018. Τη μαύρη πρωτιά στα θανατηφόρα τροχαία συνεχίζει να έχει η Κρήτη καθιστώντας επιτακτική την ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Αξονά της (ΒΟΑΚ) όπως και άλλες σοβαρές παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο του νησιού.

Η έρευνα του ευρωπαϊκού ιδρύματος επιβεβαιώνει τα στερεότυπα περί απρόσεκτων Ελλήνων και προσεκτικών Σουηδών ή Γερμανών. Κρατώντας πάντοτε κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με τον ορισμό κάποιων εννοιών και τη μεθοδολογία, πρόκειται σίγουρα για ένα μεγάλο δείγμα, καθώς συμμετείχαν 12.418 άτομα από Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Σουηδία, Ελλάδα, Πολωνία, Ολλανδία και Σλοβακία.

Ορισμένες από τις επικίνδυνες συμπεριφορές των Ελλήνων στο τιμόνι που καταγράφει η έρευνα είναι η οδήγηση με κινητό χωρίς τη χρήση handsfree ή συστήματος bluetooth (άρα χωρίς τουλάχιστον το ένα χέρι στο τιμόνι) σε ποσοστό 51%, το ότι οδηγούν αν και αισθάνονται αρκετά κουρασμένοι σε ποσοστό 48%, ενώ 71% χρησιμοποιεί βρισιές και εμφανίζει επιθετική συμπεριφορά έναντι άλλων οδηγών.

Οι πιο «ήρεμοι» οδηγοί δείχνουν να είναι οι Ολλανδοί σε ποσοστό 68% και ακολουθούν οι Πολωνοί, οι Σλοβάκοι και οι Ισπανοί. Αντίθετα, οι Ελληνες βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις με 49%. Επίσης, χαρακτηρίζονται ευγενικοί οδηγοί μόλις σε ποσοστό 26%, παρ’ ότι αυτό μας δίνει μία θέση στη μέση της κατάταξης, με τους Ιταλούς να χαρακτηρίζονται ευγενικοί σε ποσοστό 17%.

Πρωταθλητές στο κορνάρισμα αναδεικνύονται οι Ισπανοί με 66%, με τους πάντα λιγότερο θερμόαιμους Γερμανούς να βρίσκονται στον πάτο της σχετικής λίστας (33%).

Παίρνουν... ρίσκο

Ενα άλλο μεγάλο ρίσκο που παίρνουν οι Ελληνες είναι αυτό της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, σε ποσότητες μεγαλύτερες από το επιτρεπτό.

Το 24% των Ελλήνων συμμετεχόντων δηλώνει ότι έχει οδηγήσει υπό την επήρεια αλκοόλ, γεγονός που στο πληροφοριακό κείμενο της έρευνας παρουσιάζεται ως ιδιαίτερα ανησυχητικό, ενώ το 13% δηλώνει ότι συνεχίζει την οδήγηση ακόμα κι όταν αισθάνεται καθαρά τις συνέπειες και τις παρενέργειες του ποτού.

Φοβούνται τους άλλους

Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα είναι ότι το 50% των Ελλήνων οδηγών χαρακτηρίζει τους υπόλοιπους που κινούνται στους δρόμους της πατρίδας μας επικίνδυνους. Υπάρχει δηλαδή ένας ιδιότυπος εθνικός διχασμός πίσω από το τιμόνι, με τους μισούς Ελληνες οδηγούς να θεωρούν τους άλλους μισούς «επικίνδυνους».

Το αντίστοιχο ποσοστό στη σαφώς πιο ψύχραιμη βορειοευρωπαϊκή Σουηδία κινείται στο 11%, για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης.

«Πολλοί Ευρωπαίοι οδηγοί δείχνουν επιθετικότητα, υπερβολική αυτοπεποίθηση ή έλλειψη δισταγμών κατά την οδήγηση, λες και προσπαθούν να μην ακολουθούν τους πιο βασικούς κανόνες του δρόμου ή να μην είναι προσεκτικοί. Ωστόσο, οι παρατηρήσεις είναι αμείλικτες, σε χώρες όπου η υπεύθυνη συμπεριφορά είναι περισσότερο κοινή, ότι ο αριθμός των θυμάτων στους δρόμους είναι χαμηλότερος.

Επομένως, είναι καιρός να αναθεωρήσουμε την οδηγική συμπεριφορά μας προκειμένου να είμαστε υπεύθυνοι για τη δική μας ασφάλεια και την ασφάλεια των άλλων» σχολίασε για τα αποτελέσματα της έρευνας η Μπερναντέτ Μορό, διευθύνουσα σύμβουλος του Ιδρύματος VINCI Autoroutes.

Η ελληνική οικογένεια

Τον Νοέμβριο του 2019 το ίδιο ευρωπαϊκό ινστιτούτο προχώρησε σε εστιασμένη έρευνα σχετικά με τη συμπεριφορά της ελληνικής οικογένειας και των Ελλήνων γονιών στο τιμόνι σε δείγμα 510 ατόμων.

Οπως προκύπτει, όταν βρίσκονται τα παιδιά μέσα στο αυτοκίνητο, η οδηγική συμπεριφορά μας αυτομάτως βελτιώνεται: 68% οδηγεί με λιγότερα νεύρα, 57% παραβιάζει λιγότερο συχνά τα όρια ταχύτητας και 45% είναι πιο προσεκτικό ώστε να μη μιλά στο τηλέφωνο οδηγώντας.

Στην έρευνα απαντούν και τα ίδια τα παιδιά που εντοπίζουν επικίνδυνες συμπεριφορές των γονιών τους, όπως ότι το 45% δεν τα υποχρεώνει να φορέσουν ζώνη για μια σύντομη διαδρομή, το 82% απαντά σε κλήση στο κινητό ενώ οδηγεί και το 27% ξεχνά να ανάψει φλας όταν κάνει ελιγμούς.

Τα «γαλλικά» πίσω από το τιμόνι συνεχίζονται σε ποσοστό περίπου 60% παρ’ ότι τα παιδιά βρίσκονται στο όχημα, το ίδιο και τα αδικαιολόγητα κορναρίσματα, ενώ ο φόβος για τους υπόλοιπους οδηγούς στον δρόμο αυξάνεται μεταξύ των γονέων στο 70%, ποσοστό που ανεβαίνει ακόμα περισσότερο από τις μητέρες που βρίσκονται στο τιμόνι.

Πεθαίνοντας στην Κρήτη

Τον πιο βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο αναλογικά με τον πληθυσμό της πληρώνει η Κρήτη. Μέσα στο 2019 οι νεκροί από τροχαία έφτασαν τους 60, αποτελώντας περίπου το 10% των νεκρών όλης της χώρας από τροχαία.

Μάλιστα, οι νεκροί είναι αυξημένοι σε σχέση με το 2018, γεγονός που καθιστά ιδιαίτερα επιτακτική την επίσπευση του έργου του ΒΟΑΚ.

Τα νέα για την πορεία του έργου δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά καθώς, σύμφωνα με το τελευταίο σχετικό ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» (17 Δεκεμβρίου: «Στον πάγο για άλλα τρία χρόνια ο ΒΟΑΚ»), η βασική οδική αρτηρία της Κρήτης αναμένεται να ξεκινήσει να κατασκευάζεται μετά το 2022.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Με Κούγια στο πλευρό του ο φονιάς οδηγός στο Αίγιο
Ψυχολογικά προβλήματα, αυτοκτονικές τάσεις και πρόθεση συνεργασίας με την οικογένεια των θυμάτων περιλαμβάνει η υπερασπιστική γραμμή του 28χρονου υπαίτιου για το τροχαίο έγκλημα που αφαίρεσε δύο ζωές.
Με Κούγια στο πλευρό του ο φονιάς οδηγός στο Αίγιο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Επιστροφή στο καθεστώς των «λαδωμάτων» και των άνομων συναλλαγών
Με το προηγούμενο καθεστώς θα γίνονται για έξι έως και εννέα μήνες οι εξετάσεις για τη χορήγηση αδειών οδήγησης, αλλά όλα δείχνουν ότι θα παραμείνει η αύξηση στα παράβολα που είχε θεσμοθετηθεί.
Επιστροφή στο καθεστώς των «λαδωμάτων» και των άνομων συναλλαγών
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Eνα ολόκληρο χωριό ξεκληρίζεται κάθε χρόνο στους δρόμους
Συγκλονιστικά τα στατιστικά στοιχεία από τα τροχαία στη χώρα μας. Περισσότεροι απο 1.400 άνθρωποι άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο τη διετία 2017-2018. Εξι στους 10 ήταν μικρότεροι από 55 ετών. 
Eνα ολόκληρο χωριό ξεκληρίζεται κάθε χρόνο στους δρόμους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νεκρός από παράσυρση στη Θεσσαλονίκη - Δυστύχημα με δίκυκλο και στη Δράμα
Ένας πεζός έχασε το πρωί τη ζωή του, όταν παρασύρθηκε από διερχόμενο όχημα στη συμβολή των οδών Εθνικής Αντιστάσεως και Μυστρά, στην Καλαμαριά. Θανατηφόρο τροχαίο και στη Δράμα.
Νεκρός από παράσυρση στη Θεσσαλονίκη - Δυστύχημα με δίκυκλο και στη Δράμα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τουλάχιστον 10 τροχαία με εγκατάλειψη μόνο τον Ιανουάριο
Σήμα SOS για την αλματώδη -όπως τη χαρακτηρίζει- αύξηση του αριθμού των τροχαίων με εγκατάλειψη στη χώρα μας στέλνει ο Πανελλαδικός Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» και καλεί την πολιτεία να αλλάξει την ποινή...
Τουλάχιστον 10 τροχαία με εγκατάλειψη μόνο τον Ιανουάριο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας