Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Διεθνής κατακραυγή για το «ξερίζωμα» των αρχαιοτήτων

Εκπρόσωποι από όλους τους αρμόδιους επιστημονικούς φορείς επισήμαναν ότι η Θεσσαλονίκη ήταν η δεύτερη πόλη της βυζαντινής αυτοκρατορίας και τα ευρήματα αποδεικνύουν ότι «η καρδιά της χτυπούσε στην ίδια θέση στο πέρασμα των αιώνων»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Διεθνής κατακραυγή για το «ξερίζωμα» των αρχαιοτήτων

  • A-
  • A+

Ορατό είναι το ενδεχόμενο διεθνούς διασυρμού της χώρας λόγω της επιλογής της κυβέρνησης να ανατρέψει τη σωτήρια απόφαση του 2017 για την προστασία των σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων στον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό της Θεσσαλονίκης, επιλέγοντας τον τεμαχισμό και τη μεταφορά τους σε άλλο χώρο.

Η Europa Nostra, ο φορέας προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς στον οποίο μετέχουν 47 ευρωπαϊκές χώρες, εξέδωσε ήδη ανακοίνωση με την οποία καλεί την Ελλάδα να προστατεύσει τις αρχαιότητες, ενώ και η UNESCO έχει ζητήσει περισσότερα στοιχεία για να τοποθετηθεί στο θέμα.

«Είναι καύχημα για τη Θεσσαλονίκη και όχι εμπόδιο στα έργα» είναι ο κοινός παρονομαστής περισσότερων από 60 φορέων της πόλης, που υποστηρίζεται από τη συλλογή υπογραφών οι οποίες ώς χθες είχαν ξεπεράσει τις 13.000.

Η διεθνής διάσταση της προωθούμενης απόσπασης των αρχαιοτήτων, που ακυρώνει την προηγούμενη ομόφωνη απόφαση του ΚΑΣ για την in situ (κατά χώρα) αξιοποίηση όπως άλλωστε επιβάλλει ο αρχαιολογικός νόμος, αναδείχτηκε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου που οργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, μία ημέρα πριν από τη νέα συνεδρίαση που θα αποφασίσει το μέλλον «της υπόγειας Πομπηίας» η οποία ήρθε στην επιφάνεια μέσα από τα έργα στο μετρό.

Εκπρόσωποι από όλους τους αρμόδιους επιστημονικούς φορείς επισήμαναν ότι η Θεσσαλονίκη ήταν η δεύτερη πόλη της βυζαντινής αυτοκρατορίας και τα ευρήματα αποδεικνύουν ότι «η καρδιά της χτυπούσε στην ίδια θέση στο πέρασμα των αιώνων».

Οι ομιλητές αμφισβήτησαν πληροφορίες που αποδίδονται στη νέα μελέτη τής «Αττικό Μετρό», σύμφωνα με την οποία η διατήρηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων στη θέση τους θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό των έργων κατά 40 εκατ. ευρώ.

«Ακόμα και αν είναι έτσι, δεν επιτρέπεται να μπαίνει στη ζυγαριά το κόστος, όταν αναφερόμαστε σε ευρήματα τέτοιας μεγάλης αξίας» επισήμαναν, ενώ στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου διευκρίνισαν ότι το κόστος που αναφέρει η επίμαχη μελέτη αφορά την ολοκλήρωση του σταθμού Βενιζέλου και όχι τη διαχείριση των αρχαιοτήτων.

Θύμισαν μάλιστα με νόημα ότι για παλιότερες καθυστερήσεις στο μετρό είχαν δοθεί αποζημιώσεις στους εργολάβους ύψους 200 εκατ. ευρώ και προέβλεψαν ότι θα υποβληθούν νέα αιτήματα για «πανωπροίκια] με δεδομένο ότι οι εργασίες έχουν σταματήσει πάνω από πέντε μήνες σε όλους τους σταθμούς.

Αυτό σημαίνει ότι η κοινοπραξία, ανεξάρτητα από τη λύση που θα επιλεγεί, θα πληρωθεί για τις εργασίες που θα κληθεί να υλοποιήσει, αλλά θα έχει μεγάλο όφελος από τις... καθυστερήσεις, που όλα δείχνουν ότι θα τραβήξουν σε μάκρος αν ανατραπεί σήμερα η παλιότερη απόφαση του ΚΑΣ.

Για την ίδια τη μελέτη, η οποία δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα, επισήμαναν ότι ολοκληρώθηκε την περασμένη Πέμπτη και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού καλούνται μέσα σε έξι ημέρες, από τις οποίες οι δύο είναι εργάσιμες, να τη μελετήσουν και να κάνουν την εισήγησή τους!

Ανέφεραν επίσης ότι πριν από ενάμιση μήνα η «Αττικό Μετρό» ανέθεσε στατική μελέτη, στην οποία αναφέρεται ότι σε περίπτωση που θα παραμείνουν στη θέση τους οι αρχαιότητες υπάρχει το ενδεχόμενο καθίζησης της τάξης των 7 χιλιοστών.

«Αντεξαν για αιώνες σε σεισμούς, πλημμύρες και άλλα φυσικά φαινόμενα» παρατήρησε εύστοχα εκπρόσωπος της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης και πρόσθεσε ότι οι τεχνικές προδιαγραφές καλύπτουν καθίζηση έως 10 χιλιοστά.

«Στη ζωή των πόλεων υπάρχουν αποφάσεις που σημαίνουν πολλά και βαρύνουν για πολλά χρόνια» επισήμανε η Λυδία Καρρά, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας, που θύμισε τις σοβαρές επιπτώσεις της αντιπαροχής στην αρχιτεκτονική κληρονομιά της Αθήνας και των άλλων μεγάλων πόλεων.

Ανέφερε ότι μέλη του φορέα επισκέφτηκαν τις αρχαιότητες της Βενιζέλου και εντυπωσιάστηκαν από την ποιότητα και το πλήθος των ευρημάτων. Αναρωτήθηκε για τους λόγους που οδηγούν στη αλλαγή στάσης σε σχέση με την ανάδειξή τους και τόνισε ότι «η αγωνία δεν έχει σχέση με κομματική ή πολιτική διάθεση».

Η αρχιτέκτων Κλεοπάτρα Θεολογίδου, πρόεδρος του παραρτήματος της Ελληνικής Εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, υπενθύμισε τη θύελλα αντιδράσεων το 2013, όταν είχε η ληφθεί η πρώτη απόφαση για μεταφορά των αρχαιοτήτων στο στρατόπεδο Παύλου Μελά. «Είναι εθνικό θέμα η προστασία μνημείων που αναφέρονται στους έξι αιώνες “ζωής” της Θεσσαλονίκης» επισήμανε η Σοφία Καλοπίστη από το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Επιτροπής Βυζαντινών Σπουδών.

«Τα πολεοδομικά κατάλοιπα στη συνάντηση των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου είναι επιβεβλημένο να προστατευτούν με οποιοδήποτε κόστος χρόνου και χρήματος» συμπλήρωσε η καθηγήτρια Μαίρη Παναγιωτίδη, πρόεδρος της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας.

Η Εφη Δεληνικόλα, από την Επιστημονική Εταιρεία Αναστήλωσης Μνημείων, κάλεσε τους αρμόδιους να πάρουν γενναίες αποφάσεις για την προστασία των ευρημάτων, όπως είχε γίνει στο μετρό της Αθήνας για τον σταθμό του Κεραμεικού.

Η καθηγήτρια του Πολυτεχνείου, Ελένη Μαΐστρου, ενημέρωσε ότι αύριο θα συζητηθεί το θέμα στη διοίκηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Εκκληση στα μέλη του ΚΑΣ να υπερασπιστούν τα μοναδικά ευρήματα έκαναν οι εκπρόσωποι φορέων των αρχαιολόγων, τονίζοντας ότι δεν τίθεται θέμα «προσφορότερης λύσης».

«Σκηνικό»

Οι εκπρόσωποι της νεοσύστατης Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης παρουσίασαν την εικόνα του σταθμού. Η επιφάνειά του έχει ήδη καλυφθεί και έχει αφεθεί μόνο ένα μικρό άνοιγμα περίπου 20 τετραγωνικών, από το οποίο προβλέπεται να βγουν οι αρχαιότητες, αφού προηγουμένως τεμαχιστούν! Ακόμα και αν επανέλθουν στη θέση τους, θα είναι στην ουσία «σκηνικό».

Εχει ενδιαφέρον ότι την περίοδο 2011-2012 είχαν αφαιρεθεί σπουδαία ευρήματα από τον σταθμό Αγίας Σοφίας, που μεταφέρθηκαν στο Καλοχώρι και δεν επέστρεψαν στη θέση τους γιατί δεν... χωράνε στο κέλυφος που κατασκευάστηκε!

«Είναι μια κακή είδηση, ευρωπαϊκής σημασίας» ανέφερε ο Κώστας Καρράς, αντιπρόεδρος της Europa Nostra, ο οποίος ανέδειξε τα προβλήματα που μπορεί να ανακύψουν για ένα έργο το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση. «Αν μεταφερθούν τα αρχαία, δεν θα μιλάμε για μνημείο αλλά για... Disneyland» επισήμανε και θύμισε ότι η σωστή ανάδειξη των αρχαιοτήτων θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη στον διεθνή χάρτη.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Βενιζέλου και Εγνατία η δίκη μας Πομπηία»
Εκκωφαντική απάντηση έδωσαν χθες βράδυ οι πολίτες της Θεσσαλονίκης στα κυβερνητικά σχέδια για αποξήλωση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό.
«Βενιζέλου και Εγνατία η δίκη μας Πομπηία»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Φως στην άκρη του τούνελ για το μετρό Θεσσαλονίκης
Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την προβλεπόμενη ημερομηνία παράδοσης του έργου, ο πρώτος μετροπόντικας ολοκλήρωσε τη μία από τις δίδυμες σήραγγες της βασικής γραμμής και μέσα στον Μάρτιο θα ακολουθήσει και το...
Φως στην άκρη του τούνελ για το μετρό Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΣΕΑ: Ποιοι αρχαιολόγοι μιλούν για κίνδυνο καταστροφής αρχαίων με την διατήρησή τους;
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων τονίζει ότι θα συνεχίσει κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στο μετρό της Θεσσαλονίκης με πρώτη κίνηση την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
ΣΕΑ: Ποιοι αρχαιολόγοι μιλούν για κίνδυνο καταστροφής αρχαίων με την διατήρησή τους;
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΕΤΡΟντας τις καθυστερήσεις σε... χρυσό
Ενάμιση μήνα μετά τη συνεδρίαση του ΚΑΣ για τον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό της Θεσσαλονίκης δεν έχει υπογραφεί η πρόταση από τη Λίνα Μενδώνη ● Οι ολέθριες κυβερνητικές επιλογές αξιοποιούνται από τους...
ΜΕΤΡΟντας τις καθυστερήσεις σε... χρυσό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πυρ ομαδόν
Με στάση εργασίας απαντούν σήμερα οι αρχαιολόγοι στο αρνητικό ενδεχόμενο απόσπασης των αρχαίων από τον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης, που θα συζητηθεί στη σημερινή συνεδρίαση του ΚΑΣ.
Πυρ ομαδόν
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα όπλα των Θεσσαλονικέων για τις αρχαιότητες στο Μετρό
Οι αντιδρώντες στις μεθοδεύσεις της «Αττικό Μετρό» κρύβουν άσο στο μανίκι τους, τον οποίο θα εμφανίσουν στο ΚΑΣ και φυσικά στο ΣτΕ όπου θα προσφύγουν εφόσον η μελέτη περάσει από το Συμβούλιο.
Τα όπλα των Θεσσαλονικέων για τις αρχαιότητες στο Μετρό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας