Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα αρχαία στο Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι ένα «αναγκαίο κακό»
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα αρχαία στο Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι ένα «αναγκαίο κακό»

  • A-
  • A+

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για τη δηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης και της Αττικό Μετρό να αλλάξουν τον σχεδιασμό για τον σταθμό Βενιζέλου και τις αρχαιότητες που έχουν βρεθεί, αλλά και για τις ανακοινώσεις για σταμάτημα των σχεδιασμών για επέκταση του έργου στις δυτικές συνοικίες του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.

Σειρά πήρε ο Σύλλογος των υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού στη Βόρεια Ελλάδα, ο οποίος με ψήφισμά του καλεί τον πρωθυπουργό, την υπουργό Πολιτισμού και τους συναρμόδιους υπουργούς αφενός «να μεριμνήσουν για την επανατοποθέτηση του συνόλου του decumanus maximus στον σταθμό της Αγίας Σοφίας» και αφετέρου «να μην επιμείνουν στην απόφασή τους για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου. Να μην επιμείνουν σε μια απόφαση που θα καταστρέψει ένα εύρημα σημαντικό για την ιστορία, τον πολιτισμό αλλά και την αναπτυξιακή πορεία της σύγχρονης Θεσσαλονίκης».

Ο Σύλλογος θυμίζει ότι «από την έναρξη της κατασκευής του μετρό μέχρι σήμερα οι αρχαιότητες δεν αντιμετωπίστηκαν ως ένα αναπόσπαστο τμήμα του συνολικού έργου, αλλά ως ένα αναγκαίο κακό και ως πρόβλημα, με αποτέλεσμα να προκύπτουν συνεχώς ζητήματα σχετικά με τη διαχείρισή τους και οι ανασκαφές και τα αρχαιολογικά ευρήματα να χρησιμοποιούνται ως άλλοθι για τις καθυστερήσεις του έργου».

Καταγγέλλουν ότι «σημαντικές αρχαιότητες, που θα μπορούσαν να προσδώσουν πρόσθετη αξία στο έργο του μετρό, θυσιάστηκαν στην κατασκευή του έργου», όπως «το τμήμα του decumanus maximus στον σταθμό της Αγίας Σοφίας που αποσπάστηκε και δεν πρόκειται να επανατοποθετηθεί στο σύνολό του παρά τις δεσμεύσεις της Αττικό Μετρό, αποδεικνύοντας στην πράξη πόσο αβάσιμες είναι και οι δεσμεύσεις για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου».

Αναφερόμενος ειδικά στον σταθμό Βενιζέλου, ο Σύλλογος κάνει λόγο για τη μνημειακότητα του αρχαιολογικού συνόλου το οποίο, «κατασκευασμένο με μεγάλη ποικιλία υλικών, από τα “πολυτελή” μάρμαρα μέχρι την “ταπεινή” και εύφθαρτη λάσπη, δεν είναι δυνατό να αποσπαστεί χωρίς να καταστραφεί».

Στο μεταξύ, μετά τις αντιδράσεις των δημάρχων Νεάπολης-Συκεών και Παύλου Μελά στις δηλώσεις του προέδρου της Αττικό Μετρό, Νίκου Ταχιάου, για ματαίωση των σχεδιασμών για επέκταση του Μετρό προς τα δυτικά, σειρά πήρε ο τέως πρόεδρος της Εταιρείας, Γιάννης Μυλόπουλος, ο οποίος θύμισε την επίσκεψη στο έργο τον Μάιο του 2018 του Μάθιου Γκρος, συντονιστή του Διαδρόμου Ανατολή/Ανατολική Μεσόγειος των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι δηλώσεις του οποίου συνιστούν «απάντηση-κόλαφο στη σημερινή κυβέρνηση που: αμφισβητεί το χρονοδιάγραμμα του Μετρό Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με το οποίο το έργο θα παραδινόταν τέλος του 2020, αλλάζει τον σχεδιασμό της Βενιζέλου, επαναφέροντας τα αποτυχημένα σχέδια απόσπασης των αρχαιοτήτων, σταματά τα έργα κλείνοντας το ένα εργοτάξιο μετά το άλλο και καταργεί την επέκταση του Μετρό δυτικά, με το πρόσχημα ότι δεν υπάρχει προϋπολογισμός».

Ο κ. Μυλόπουλος σχολιάζει πως η κυβέρνηση «ήρθε αποφασισμένη να γκρεμίσει ό,τι καλό έγινε τα τελευταία χρόνια», αλλά «όποιος μηδενίζει μένει ο ίδιος στην ιστορία σαν ένα μεγάλο μηδενικό...».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Φωνές κατά Ζέρβα για τα αρχαία
Μέλη του Συλλόγου Υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού Βορείου Ελλάδος, ο οποίος δεν κλήθηκε στη συνεδρίαση, διαμαρτυρήθηκαν έντονα στον δήμαρχο, ζητώντας να παραμείνουν τα ευρήματα στη θέση τους.
Φωνές κατά Ζέρβα για τα αρχαία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Φόβοι για νέο «πάγωμα» στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Πίσω στις εποχές της στασιμότητας κινδυνεύει να επιστρέψει το έργο του Μετρό αν η κυβέρνηση, η Αττικό Μετρό και η ΑΚΤΩΡ δεν εγγυηθούν για τη συνέχισή του, ειδικά μετά και τις 40 απολύσεις εργαζομένων
Φόβοι για νέο «πάγωμα» στο Μετρό Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Και σώζονται οι αρχαιότητες και προχωρά το μετρό
Η λύση για τη σωτηρία των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης βρέθηκε και με χρονικό όριο έναρξης των εργασιών αρχές του 2017 και αποπεράτωσης το 2021. Ενα χρόνο, δηλαδή, μετά την...
Και σώζονται οι αρχαιότητες και προχωρά το μετρό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μια του ψεύτη, δυο του ψεύτη...
Η «Αττικό Μετρό» ανέθεσε σε τεχνικό γραφείο έρευνα για την καθίζηση που θα υφίσταντο τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου αν παρέμεναν στη θέση τους, παράλληλα με την κατασκευή του Μετρό.
Μια του ψεύτη, δυο του ψεύτη...
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Να παραμείνουν τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου
Διακόσιοι πανεπιστημιακοί καθηγητές και μεταπτυχιακοί φοιτητές θεωρούν απαράδεκτη την απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό του μετρό, σύμφωνα με ψήφισμά τους σε επιστημονικό συνέδριο.
Να παραμείνουν τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Λύση (;) από το παρελθόν
Ολοταχώς προς τα πίσω, στην αρχιτεκτονική λύση που είχε εγκριθεί από το ΚΑΣ (συνδυασμός δύο προτάσεων) το... 2014 προσανατολίζεται η νέα διοίκηση της «Αττικό Μετρό» και μάλιστα με διαδικασίες - εξπρές.
Λύση (;) από το παρελθόν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας