Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κι αν υπήρχε Instagram στο Ολοκαύτωμα;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κι αν υπήρχε Instagram στο Ολοκαύτωμα;

  • A-
  • A+

«Αγαπητό ημερολόγιο, θέλω να ζήσω με κάθε κόστος, ακόμα κι αν σημαίνει ότι θα είμαι το μόνο άτομο που μπορεί να μείνει εδώ. Δεν θέλω να πεθάνω γιατί δεν έχω ζήσει».

Στις 30 Μαΐου 1944 η Εύα Χέιμαν από την Ουγγαρία γράφει την τελευταία σελίδα στο ημερολόγιό της, τρεις μέρες πριν μεταφερθεί στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Αουσβιτς. Στις 17 Οκτωβρίου του ίδιου έτους δολοφονείται και το όνομά της προστίθεται στη λίστα του ενάμισι εκατομμυρίου παιδιών που χάθηκαν στο Ολοκαύτωμα.

Ο ίδιος αριθμός, ενάμισι εκατομμύριο, είναι όσοι έχουν παρακολουθήσει στο Instagram τις ιστορίες της Εύας (@Eva.Stories), που γυρίστηκαν στην Ουκρανία από τον Ισραηλινό παραγωγό Μάτι Κοσάβι σε μια υψηλού κόστους παραγωγή με σκοπό να διατηρήσει ζωντανές τις οδυνηρές μνήμες της γενοκτονίας των Εβραίων.

«Αν θέλουμε να φέρουμε τη μνήμη του Ολοκαυτώματος στη νέα γενιά, θα πρέπει να τη φέρουμε εκεί που είναι οι νέοι: στο Instagram»
Μάτι Κοσάβι, παραγωγός

Τετρακόσια άτομα χρειάστηκαν για να ολοκληρωθούν τα εβδομήντα ολιγόλεπτα επεισόδια με πρωταγωνίστρια μια νεαρή Βρετανίδα ηθοποιό που ενσαρκώνει τη 13χρονη Εβραιοπούλα και μεταδίδει σε... πραγματικό χρόνο όσα εκείνη κατέγραφε στο ημερολόγιό της.

«Γεια σας, είμαι η Εύα και αυτή είναι η σελίδα μου. Ακολουθήστε με!», λέει και εκατομμύρια ακόλουθοι σε όλο τον κόσμο παρακολουθούν τις ιστορίες της στην Ουγγαρία του 1944: ανέμελες στιγμές στο σπίτι των παππούδων της, φωτογραφίες και λίστα από τα δώρα που πήρε για τα 13α γενέθλιά της, βόλτες με τους φίλους της και το μεγάλο της όνειρο, «θέλω να γίνω φωτορεπόρτερ».

Οταν οι ναζί εισβάλλουν στην Ουγγαρία, η ζωή της Εύας αλλάζει δραματικά και τα πολύχρωμα βίντεο δίνουν τη θέση τους σε άλλα, ξεθωριασμένα και ασπρόμαυρα: στον δρόμο τη φωνάζουν «Βρομοεβραία», η οικογένειά της πετιέται έξω από το φαρμακείο της και στις επόμενες σκηνές όλοι φορούν το κίτρινο αστέρι, μπορούν να βγαίνουν από το σπίτι μόνο μία ώρα τη μέρα και τελικά μεταφέρονται σε γκέτο.

Και όλα αυτά όπως θα τα περιέγραφε ένας έφηβος της εποχής μας: με hastags (#lifeduringwar #ηζωήκατάτηδιάρκειατουπολέμου) και emoticons.

«Αν θέλουμε να φέρουμε τη μνήμη του Ολοκαυτώματος στη νέα γενιά, θα πρέπει να τη φέρουμε εκεί που είναι οι νέοι: στο Instagram», λέει ο Μάτι Κοσάβι, που δέχτηκε επικρίσεις, κυρίως στο Ισραήλ, για το αν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι κατάλληλα να δώσουν την αρμόζουσα οπτική σε ένα τόσο φρικτό γεγονός.

Απαντώντας στην κριτική, ο παραγωγός τονίζει ότι για δεκαετίες η ανάμνηση του Ολοκαυτώματος στηριζόταν στη μαρτυρία των επιζώντων και θα πρέπει να αναζητηθούν πιο δημιουργικοί τρόποι για να φτάσουν οι μαρτυρίες στις νεότερες γενιές. Προσθέτει ότι το Instagram αποτελεί μια πλατφόρμα για σοβαρό ιστορικό περιεχόμενο αν το αντιμετωπίσεις με προσοχή και σεβασμό.

Θυμίζει Αννα Φρανκ

Οπως σημειώνει ο Guardian, το ημερολόγιο της Εύας θυμίζει εκείνο της Αννας Φρανκ, και για το θέμα ρωτήθηκε ο Ρόναλντ Λέοπολντ, διευθυντής του Μουσείου-Σπιτιού της Αννας Φρανκ στο Αμστερνταμ, ο οποίος δήλωσε ότι «κάθε φορά που χρησιμοποιούνται νέα μέσα για την απεικόνιση του Ολοκαυτώματος δημιουργείται αντιπαράθεση, όπως έγινε την πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκαν κινούμενα σχέδια, τα οποία πλέον θεωρούνται ένας πολύ καλός τρόπος για τη διάδοση αυτής της ιστορίας».

Σε κάθε περίπτωση, η παραστατικότητα και η ζωντάνια της Εύας, από την πρώτη στιγμή που απλώς παρατηρεί τον κόσμο γύρω της μέχρι τις τελευταίες σκηνές, που προσπαθεί να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα και να επιβιώσει, φέρνουν τους χρήστες του Instagram αντιμέτωπους με την εβραϊκή ζωή στην Ουγγαρία πριν και κατά τη διάρκεια του πολέμου, όταν η ζωή τους διαλύεται σε κομμάτια και η Εβραιοπούλα καταγράφει: «Στην πραγματικότητα όλα απαγορεύονται, αλλά το πιο απαίσιο είναι ότι η τιμωρία για όλα είναι θάνατος».

Μέσα από την ατομική εμπειρία ενός συνομηλίκου τους οι νέοι μπορούν να κατανοήσουν τι σημαίνει να είσαι έφηβος κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος, να βιώσουν την τραγωδία των Εβραιόπουλων που οδηγούνταν στον θάνατο χωρίς επιλογή, αλλά και να δουν την έντονη επιθυμία ενός μικρού κοριτσιού να ζήσει και να γίνει φωτορεπόρτερ. Εστω και έτσι, η Εύα μοιάζει να το κατάφερε.

Αντικείμενα από κρατούμενους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αναζητούνται συγγενείς
Οκτώ φάκελοι με προσωπικά αντικείμενα Ελλήνων κρατουμένων στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης «ψάχνουν» συγγενείς των θυμάτων της θηριωδίας.
Αναζητούνται συγγενείς
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Βραβείο ηρωισμού, 75 χρόνια μετά
Σε μια συγκινητική τελετή, το ισραηλινό Ινστιτούτο Γιαντ Βασέμ απένειμε το βραβείο «Δίκαιοι των Εθνών» στο Κρυονέρι Κορινθίας για τη διάσωση μιας εξαμελούς εβραϊκής οικογένειας από τους Γερμανούς το 1943. Μετά...
Βραβείο ηρωισμού, 75 χρόνια μετά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Ναι» στο Μουσείο Ολοκαυτώματος
Το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης έδωσε την τυπική έγκριση, αλλά όχι ομοφώνως, παρότι όλοι συμφώνησαν στην ανάγκη ίδρυσης όσο και στη συμμετοχή του δήμου στο υπό ίδρυση ίδρυμα -που θα αναλάβει την κατασκευή...
«Ναι» στο Μουσείο Ολοκαυτώματος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κύκνειο άσμα για τον Ρόμπυ Βαρσάνο με μια συνταρακτική επιστολή
Με μια επιστολή παρακαταθήκη, ο Ρόμπυ Βαρσάνο, επιζήσας του Άουσβιτς και εκείνος που είχε αναγνωρίσει στη Θεσσαλονίκη τον Μάξ Μέρτεν (κύριος υπαίτιος της γενοκτονίας των Εβραίων της πόλης από τους ναζί)...
Κύκνειο άσμα για τον Ρόμπυ Βαρσάνο με μια συνταρακτική επιστολή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Βανδάλισαν ξανά το μνημείο των Εβραίων στην Καβάλα
​Βανδάλισαν το μνημείο των Εβραίων στο κέντρο της Καβάλας και δεν τους πήρε χαμπάρι κανένας! Εύλογα ερωτήματα, για το πώς είναι δυνατόν ένα μνημείο –που εξαρχής φάνηκε να αποτελεί στόχο φασιστοειδών– να...
Βανδάλισαν ξανά το μνημείο των Εβραίων στην Καβάλα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εχουν όνομα αυτοί που μας κάνουν να ντρεπόμαστε;
Στη Θεσσαλονίκη σιώπησαν και, κυρίως, επέβαλαν τη σιωπή, ενίοτε και με το κνούτο, συγκεκριμένες ομάδες: πολιτικές, θρησκευτικές, κοινωνικές και φυσικά επιχειρηματικές. Είναι οι ίδιοι που ακόμη και σήμερα δεν...
Εχουν όνομα αυτοί που μας κάνουν να ντρεπόμαστε;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας