Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μεταλλάσσοντας τον καπιταλισμό

Ο Πέδρο Τάρακ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μεταλλάσσοντας τον καπιταλισμό

  • A-
  • A+

Στόχος τους είναι να εμπλέξουν τον ιδιωτικό τομέα στην επίλυση των παγκόσμιων προβλημάτων όπως είναι η κλιματική αλλαγή και η κοινωνική ανισότητα. Και προτείνουν ένα επιχειρηματικό πρότυπο με τριπλό θετικό αντίκτυπο, προσθέτοντας την κοινωνική και περιβαλλοντική αξία στην οικονομική που αποτελεί καταστατικά τον αυτοσκοπό των εταιρειών.

Εμπνέονται από το B Corporation που ξεκίνησε την ιδέα στις ΗΠΑ και δημιούργησαν το Systema B στη Λατινική Αμερική προσβλέποντας στην παγκοσμιοποίηση αυτής της εταιρικής δέσμευσης που αμφισβητεί την ίδια την πεμπτουσία του καπιταλισμού.

Δεσμεύσεις

Ωστόσο, είναι κυρίως η καπιταλιστική ανάπτυξη αυτή που υποδεικνύεται ως υπεύθυνη τόσο για την απειλητική περιβαλλοντική υποβάθμιση όσο και για την τεράστια εισοδηματική ανισότητα που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια.

Πώς υπολογίζετε να τα καταφέρετε; ρωτήσαμε τον Πέδρο Τάρακ, έναν από τους συνιδρυτές του Systema Β, που βρέθηκε στην Αθήνα για να συναντηθεί με ιδιοκτήτες και διευθυντές εταιρειών, στο πλαίσιο προώθησης αυτής της παγκόσμιας συζήτησης.

«Με το να μεταλλάξουμε τον καπιταλισμό. Αντί να στοχεύει αποκλειστικά στη μεγιστοποίηση του κέρδους για τους μετόχους, θέλουμε να δεσμεύσουμε τις επιχειρήσεις ώστε να μεγιστοποιούν τα οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους «εταίρους», από τους παραγωγούς μέχρι τους καταναλωτές, και στη διαδικασία αυτή να επιτυγχάνονται κοινωνικά και περιβαλλοντικά οφέλη, όχι μόνο οικονομικά. Ειδικά μετά την κρίση, βλέπουμε ότι καμία πολιτική και πολιτική ιδεολογία με οποιοδήποτε πρόσημο δεν μπορούσε να απαντήσει ικανοποιητικά στα παγκόσμια προβλήματα και στις προσδοκίες των ανθρώπων.

»Και γι’ αυτό είπαμε να δημιουργήσουμε ένα νέο είδος επιχειρηματικότητας που να δίνει λύσεις στα μεγάλα συλλογικά προβλήματα: την αποψίλωση των δασών, τα πλαστικά στη θάλασσα, την ανισότητα. Οχι απλά με καλές πρακτικές, αλλά μεταλλάσσοντας τα ίδια τα στοιχεία του καπιταλισμού, αφού η αγορά είναι ένα σύστημα που υπάρχει εκατοντάδες χρόνια και μετά την οικογένεια οι εταιρικές σχέσεις είναι η πιο διαδεδομένη κοινωνική οργάνωση: από το περίπτερο μέχρι την πολυεθνική είναι εκατοντάδες εκατομμύρια σε όλον τον κόσμο».

Αλλωστε εκτός από τον ίδιο, που έχει ασχοληθεί στο παρελθόν με τα δικαιώματα και το περιβάλλον πέρα από τις επενδύσεις, την ιδρυτική ομάδα συμπληρώνουν δύο πρώην υψηλόβαθμα στελέχη πολυεθνικών, καθώς και μια ακτιβίστρια του κινήματος κοινωνικής στέγης στη Λατινική Αμερική.

Η πιστοποίηση είναι απαιτητική και δεσμευτική για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να συμπεριληφθούν σε αυτόν τον κώδικα παραγωγής αξίας για την κοινότητα και το περιβάλλον και ήδη περιλαμβάνονται στο Systema Β 540 επιχειρήσεις από 16 χώρες, με πωλήσεις αξίας άνω των 6 δισ. δολαρίων, ποσό που αντιστοιχεί στο 10% των πωλήσεων των 3.000 επιχειρήσεων παγκοσμίως που λειτουργούν με τις αρχές του Β Corporation.

• Ποια είναι η διαφορά της πρότασής σας από την «εταιρική ευθύνη»;

Η εταιρική ευθύνη είναι προαιρετική, ενώ η συμμετοχή στο Systema προϋποθέτει υποχρεωτικά την τήρηση των δεσμεύσεων στις αρχές μας.

• Και πώς ελέγχετε ότι δεν πρόκειται για «πράσινο ξέπλυμα», να εμφανίζονται περιβαλλοντικά ευαίσθητοι ενώ στην πραγματικότητα πράττουν το αντίθετο;

Οσοι επιθυμούν να ενταχθούν οφείλουν να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο 200 ερωτήσεων και να καταφέρουν να είναι συμβατοί με το 80% των ερωτήσεων, που αποτελούν επίσης μια εμβάθυνση όρων και προϋποθέσεων για ένταξη. Μετρούμε τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο στην πράξη και ως περιουσία των ενδιαφερομένων. Ο έλεγχος γίνεται από όλη την κοινότητα και το κόστος αποκάλυψης είναι η τεράστια δυσφήμησή τους, και όχι μόνο στην κοινότητα, σε περίπτωση που δεν ικανοποιούν τις προϋποθέσεις για τις οποίες έχουν δεσμευτεί...

• Προτείνετε ένα είδος «ηθικού εμπορίου»;

Η ηθική είναι ένα προσωπικό ζήτημα και έχει να κάνει με την τελειότητα. Εμείς αντιθέτως αναγνωρίζουμε ότι το σύστημα δεν είναι τέλειο και προσπαθούμε να συναντήσουμε τις κοινωνικές ανάγκες μέσα από τις δυνάμεις της αγοράς, παίρνοντας ως δεδομένο ότι η αγορά, εκτός από τόπος συνάντησης και ανταλλαγής απόψεων, αποτελεί μια από τις πιο συνηθισμένες δραστηριότητες του ανθρώπου, ως παραγωγού, προμηθευτή, μεταποιητή, καταναλωτή, και θέλουμε να τη μετατρέψουμε σε έναν φορέα παραγωγής αξίας για την κοινωνία και το περιβάλλον ταυτόχρονα με την οικονομική της δυναμική.

Το παράδειγμα της εταιρείας Guayaki

 

Στη συζήτησή μας ο κ. Τάρακ μάς φέρνει το παράδειγμα της εταιρείας Guayaki, που ξεκίνησε πριν από 21 χρόνια με σκοπό, πέρα από την εμπορική της δραστηριότητα, την αναγέννηση του βορειοατλαντικού δάσους, που ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο μετά τον Αμαζόνιο και σχεδόν ολοσχερώς κατεστραμμένο.

«Εκτείνεται σε τρεις χώρες, Παραγουάη, Βραζιλία και Αργεντινή, και είχε απομείνει μόλις το 7,8% των εκτάσεών του. Η αναγέννησή του δεν αφορούσε μόνο το δάσος αλλά και τους πληθυσμούς που έμεναν σε αυτό, κυρίως ιθαγενείς και αγρότες, καθώς η αποψίλωση μέσα από δραστηριότητες όπως η εκτροφή βοοειδών, η καλλιέργεια σόγιας και άλλων εμπορικών φυτειών τούς είχε εξαναγκάσει να φύγουν για τις παραγκουπόλεις προς εύρεση εργασίας.

»Η εταιρεία ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στην Παραγουάη μετά τη γενοκτονία σε βάρος της φυλής Ατσε από τις τότε καθεστωτικές δυνάμεις: χρησιμοποιούσε για την παρασκευή αναψυκτικών τα φύλλα από το φυτό yerba mate που φύεται στην περιοχή, το οποίο μάζευαν οι κάτοικοι του δάσους.

»Η εταιρεία, πέρα από την εμπορική δραστηριότητά της, βοήθησε νομικά στην ενδυνάμωση των ιθαγενικών κοινοτήτων και των συνεταιρισμών παραγωγών ώστε να γίνουν συλλογικοί ιδιοκτήτες της γης τους. Δίνει στους παραγωγούς προμηθευτές της 40-60% περισσότερα χρήματα από τις άλλες, ενισχύοντας έτσι την παραμονή τους εκεί και την επιστροφή αρκετών παραγωγών, αφού πλέον υπάρχει απασχόληση.

Ετσι, πολλοί συντελεστές έγιναν μέρος της λύσης - από τους προμηθευτές ιθαγενείς και αγρότες, τους πελάτες, τους εργαζόμενους και τους εργοδότες, τους επενδυτές και τους πολίτες που ένωσαν τις δυνάμεις τους για την επίτευξη του σκοπού της αναγέννησης του οικοσυστήματος. Σήμερα η συγκομιδή εκτείνεται και στις τρεις χώρες σε 60.000 εκτάρια, εμπλέκοντας ακόμη δύο φυλές ιθαγενών και αγρότες, συνολικά 1.000 οικογένειες που επέστρεψαν στις κοινότητές τους».

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η Mallμανία πάει σύννεφο...
Τα εμπορικά μεγαθήρια δεν καταλαβαίνουν κρίση και «αφανίζουν» τα μαγαζάκια σε πολλές γειτονιές της Αθήνας. Η «Εφ.Συν.» παρουσιάζει τον χάρτη με τα ήδη λειτουργούντα αλλά και με τα νέα που απειλούν κι άλλες...
Η Mallμανία πάει σύννεφο...
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νόμιμη κάνναβη, για τον άνθρωπο και το περιβάλλον
«H λύση βρίσκεται στη φύση». Με πάγιο αίτημα τη νόμιμη ρύθμιση της κάνναβης ξεκινά σήμερα το διήμερο 13ο Αντιαπαγορευτικό Φεστιβάλ της Αθήνας στο Αλσος Στρατού, στο Γουδί, καλώντας ταυτόχρονα την ελληνική...
Νόμιμη κάνναβη, για τον άνθρωπο και το περιβάλλον
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στα λόγια λύση, στα έργα καταστολή
Παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Εργασίας ενάντια στον πλειστηριασμό του εργοστασίου της ΒΙΟΜΕ πραγματοποίησαν χθες μέλη της Πρωτοβουλίας Αλληλεγγύης Αθήνας, ενώ σήμερα προγραμματίζουν συμμετοχή σε δράση...
Στα λόγια λύση, στα έργα καταστολή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η ζωή πέρα από την αλλοτρίωση και την εκμετάλλευση
Μπορούμε να δρούμε και να στοχαζόμαστε ταυτόχρονα; Αλλάζουμε μόνοι ή μαζί με άλλους; Ο Δημήτρης Αργυρός ανιχνεύει μερικές απαντήσεις στο βιβλίο του «Οι δυναμικές της χειραφέτησης. Από το «δικαστήριο της...
Η ζωή πέρα από την αλλοτρίωση και την εκμετάλλευση
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Από το Καστελόριζο στο «όχι» του δημοψηφίσματος
Με αφορμή το διεθνές συνέδριο «Αφηγήσεις της κρίσης: Μύθοι και πραγματικότητες», η «Εφ.Συν.» μίλησε με καθηγητές Πανεπιστημίου, που εξηγούν την επικοινωνιακή εκστρατεία για την επιβολή των μνημονίων.
Από το Καστελόριζο στο «όχι» του δημοψηφίσματος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ιστορικοί περίπατοι στην Αθήνα
Εναν νέο κύκλο ιστορικών περιπάτων εγκαινιάζει από τον ερχόμενο μήνα ο ιστορικός Μενέλαος Χαραλαμπίδης: σε αυτούς θα υπάρχει περιορισμένος αριθμός ατόμων και αντίτιμο.
Ιστορικοί περίπατοι στην Αθήνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας