Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πεζοδρόμια μετ’ εμποδίων: η ντροπιαστική ελληνική πραγματικότητα

Αριστερά: Λεωφόρος Καλαμακίου: Ο δρόμος των τυφλών οδηγεί στην ανακύκλωση. Δεξιά πάνω: Λεωφόρος Καλαμακίου: Οι κολόνες κλείνουν τον δρόμο των τυφλών. Δεξιά κάτω: Οδός Κωνσταντοπούλου στην Καισαριανή

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πεζοδρόμια μετ’ εμποδίων: η ντροπιαστική ελληνική πραγματικότητα

  • A-
  • A+
Οπως έχει διαπιστώσει οποιοσδήποτε έχει βρεθεί στην Αθήνα έστω και για λίγες ώρες, ακόμα και σήμερα είναι σχεδόν αδύνατον να περπατήσει μερικές δεκάδες μέτρα συνεχόμενα σε πεζοδρόμιο σύγχρονων προδιαγραφών χωρίς να συναντήσει κάποιο εμπόδιο. Οι δήμοι και οι περιφέρειες παρανομούν ασύστολα, η Ελλάδα δίνει ψευδείς διαβεβαιώσεις για την προσβασιμότητα των πεζοδρομίων στις ευρωπαϊκές αρχές, οι οποίες με τη σειρά τους εθελοτυφλούν και επιτρέπουν τη διαιώνιση του φαινομένου. Η «Εφ.Συν.» ανοίγει τον φάκελο...

Οι βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ στην οικονομία και την παιδεία αποτελούν τα τελευταία χρόνια το ευαγγέλιο νεοφιλελεύθερων αλλά και σοσιαλδημοκρατικών κυβερνήσεων. Ακόμα και στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όταν αυτές οι πρακτικές προβλέπουν περικοπές μισθών και συντάξεων, περαιτέρω ελαστικοποίηση εργασιακών σχέσεων και ιδιωτικοποιήσεις, συνήθως ακολουθούνται κατά γράμμα.

Οταν όμως οι συστάσεις του ΟΟΣΑ στην Ελλάδα αφορούν βελτίωση συνθηκών διαβίωσης ευάλωτων ομάδων καθώς και μετακίνησης μεγάλου μέρους του πληθυσμού στον αστικό χώρο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μοιάζει να εθελοτυφλεί, ενώ οι δήμοι και οι περιφέρειες παρανομούν χωρίς κανέναν έλεγχο.

Η «Εφ.Συν.» ανοίγει σήμερα τον φάκελο των πολύπαθων ελληνικών πεζοδρομίων, εντοπίζει εκατοντάδες παρανομίες σε δεκάδες δήμους σε όλη τη χώρα την τελευταία δεκαετία και αποκαλύπτει πώς κάποιοι δήμοι απεντάχθηκαν από ευρωπαϊκά προγράμματα ώστε να μην έχουν οι ευρωπαϊκές αρχές αρμοδιότητα να κρίνουν τη συμμόρφωση έργων, που γίνονται τελικά προς όφελος διαφόρων εργολάβων.

Ταυτόχρονα, ενώ καταγγέλλονται συστηματικά οι παραβιάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στο θέμα της προσβασιμότητας από άτομα με αναπηρία (κανονισμός 1083/2006, Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων), οι ευρωπαϊκές αρχές «πείθονται» από τις ψευδείς διαβεβαιώσεις των ελληνικών αρχών ότι θα διορθώσουν τα έργα, ώστε να γίνουν προσβάσιμα από άτομα με αναπηρία, και καλυπτόμενες από νομιμοφανή τεχνάσματα δεν κάνουν τίποτε γι’ αυτό και αρνούνται την εφαρμογή των προδιαγραφών του ΟΟΣΑ.

Αποκλεισμένοι στα σπίτια

Στις περισσότερες πόλεις της Ελλάδας το περπάτημα γίνεται εξ ανάγκης στο οδόστρωμα και με σκυμμένο κεφάλι στα πεζοδρόμια. Δυστυχώς, μοιάζει σαν να το έχουμε αποδεχθεί ως φυσικό φαινόμενο.

Η κατάσταση στα πεζοδρόμια είναι τόσο άσχημη, ώστε στους δρόμους δεν μπορεί κανείς να δει ανθρώπους με αναπηρικά αμαξίδια ή τυφλούς (ιδίως μάλιστα ασυνόδευτους), οι οποίοι με τον τρόπο αυτό περιέρχονται σε ένα είδος κοινωνικού αποκλεισμού, κατά παράβαση των άρθρων 21 (απαγόρευση διακρίσεων λόγω αναπηρίας και ηλικίας), 25 (δικαιώματα των ηλικιωμένων) και 26 (ένταξη των ατόμων με ειδικές ανάγκες) του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε.

Εχουμε συνηθίσει να μιλάμε για ποιότητα ζωής, αναφερόμενοι στην ανάγκη βελτίωσης των πεζοδρομίων της χώρας, όμως στην πραγματικότητα πρόκειται για ζήτημα ζωής και θανάτου. Κυριολεκτικά. Τον Σεπτέμβριο του 2019, στην Αττική, 18 άτομα έχασαν τη ζωή τους, 12 τραυματίστηκαν σοβαρά και 545 ελαφρά σε 455 τροχαία «εγκλήματα».

Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, τα κυριότερα αίτια ήταν η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή, η παραβίαση ρυθμιστικών πινακίδων αλλά και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς! Οι πεζοί πλέον ανήκουν στους δρόμους και... παραβιάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας.

Προαιρετικά μέτρα!

Σύμφωνα με τους ακτιβιστές της πεζοκίνησης, είναι σχεδόν αδύνατο να μπορέσει κάποιος στην Ελλάδα να περπατήσει μια απόσταση έστω μερικών εκατοντάδων μέτρων σε πεζοδρόμιο με σωστές προδιαγραφές.

Εξάλλου, η κατασκευή πεζοδρομίων κατάλληλων για χρήση από άτομα με αναπηρίες δεν είναι υποχρεωτική για όποιον κατασκευάζει οδικά έργα, με αποτέλεσμα να βλέπει κανείς, ακόμα και σε κεντρικές γειτονιές των ελληνικών πόλεων, το πεζοδρόμιο να διακόπτεται σε άκτιστα οικόπεδα, αλλού να έχει καταπατηθεί, φυτευτεί, μετατραπεί σε χώρο στάθμευσης ή με κάποιον άλλον τρόπο καταργηθεί, χωρίς αυτό να επιφέρει καμία συνέπεια για κανέναν αρμόδιο.

Το σχετικά πληρέστερο νομοθετικό κείμενο για την προστασία ανθρώπων με αναπηρίες (52907/28.12.2009 απόφαση ΥΠΕΚΑ - ΦΕΚ 2621Β/2009) στηρίζεται στην υπόθεση ότι 70 εκατοστά ελεύθερο πλάτος διέλευσης πεζοδρομίου είναι επαρκής χώρος για την κίνηση των ανθρώπων με αναπηρικό αμαξίδιο.

Το μέγιστο που προβλέπεται είναι πλάτος 1,50 μέτρο πεζοδρομίου ελεύθερου από εμπόδια, ακόμα και για πεζοδρόμια με σημαντική κίνηση πεζών (εμπορικοί δρόμοι, προσβάσεις μετρό κ.λπ.). Ακόμα και αυτές οι ανεπαρκείς διαστάσεις πεζοδρομίων όμως δεν είναι υποχρεωτικές για αυτούς που τα κατασκευάζουν, αλλά αναφέρονται ως απλές συστάσεις, που σπανίως στην πράξη τηρούνται.

«Ο ένας δήμος είναι χειρότερος από τον άλλο. Τα πεζοδρόμια λειτουργούν ως προέκταση του ιδιωτικού χώρου. Ομως τη μεγαλύτερη ευθύνη έχει το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος, γιατί ενώ οι πεζοί παρεμποδίζονται να χρησιμοποιήσουν τα πεζοδρόμια, δεν επεμβαίνει αποτελεσματικά. Αντιθέτως, προσποιείται ότι τους προστατεύει. Αν η παρεμπόδιση συνέβαινε στα αυτοκίνητα, θα είχαν σίγουρα παρέμβει, όπως έγινε το 2007 που τροποποίησαν τον ΚΟΚ για να μη φτιάχνουν σαμαράκια. Ο νόμος είναι εντελώς ανεπαρκής, επιβάλλεται άμεσα να υπάρξει νέα υποχρεωτική νομοθεσία για όλα τα πεζοδρόμια» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Κώστας Τσουρλάκης, ένας από τους ακτιβιστές της πεζοκίνησης που επί χρόνια συστηματικά καταγράφει παρανομίες και κάνει παρεμβάσεις σε δήμους και ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Τα δικαστήρια επίσης χρησιμοποιούν την έννοια της «παρακώλυσης συγκοινωνιών» μόνο για τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία, λες και η πεζή μετακίνηση δεν είναι μέρος της συγκοινωνίας.

Ο σύλλογος «ΠΕΖΗ» εξέτασε δειγματοληπτικά εννέα έργα από το ΕΣΠΑ 2007-2013, δύο οδικά και επτά αναπλάσεις αστικών περιοχών:

1) Ανάπλαση της λεωφόρου Καλαμακίου Δήμου Αλίμου (Προϋπολογισμός 2.965.165 €, Πληρωμές 878.767 €)

2) Κατασκευή νέας χάραξης βελτίωσης επαρχιακής οδού από Μέγαρα μέχρι Αλεποχώρι (Προϋπολογισμός 10.610.644 €, Πληρωμές 8.743.713 €)

3) Ανάπλαση αστικών περιοχών Δήμου Νίκαιας (Προϋπολογισμός 3.000.000 €, Πληρωμές 2.500.000 €): το έργο αφορά ανάπλαση της πλατείας Δαβάκη και του τμήματος του οδικού άξονα Πέτρου Ράλλη από την οδό Δημοκρίτου έως Θηβών, του χώρου του πρώην κινηματογράφου «Βικτώρια» και μιας παιδικής χαράς

4) Ανάπλαση της οδού Φανερωμένης του δημοτικού διαμερίσματος Χολαργού του Δήμου Παπάγου – Χολαργού (Προϋπολογισμός 2.485.553 €, Πληρωμές 1.499.913 €)

5) Βελτίωση γεωμετρικών στοιχείων και χάραξης της επαρχιακής οδού Παιανία - Σπάτα - Λούτσα (Προϋπολογισμός 17.727.600 €, Πληρωμές 13.401.084 €)

6) Ανάπλαση αστικού περιβάλλοντος Δήμου Γλυφάδας (Προϋπολογισμός 3.000.000 €, Πληρωμές 1.234.903 €): παρεμβάσεις σε 14 δρόμους

7) Ανάπλαση πεζοδρομίων και κατασκευή παιδικών χαρών στον Δήμο Καισαριανής (Προϋπολογισμός 2.764.433 €, Πληρωμές 1.500.000 €): το έργο αφορά παρεμβάσεις σε 8 δρόμους, ανάπλαση δύο παιδικών χαρών και κατασκευή μιας άλλης

8) Αναπλάσεις και παρεμβάσεις στον αστικό ιστό του Δήμου Δάφνης Καισαριανής (Προϋπολογισμός 4.000.000 €, Πληρωμές 971.073 €): το έργο αφορά ανάπλαση της περιοχής που περικλείεται από τις οδούς Αγίας Βαρβάρας, Παπαναστασίου, Αλεξανδρείας και Αρκαδίου.

9) Κατασκευή - βελτίωση οδών περιοχής Εσταυρωμένου στο δημοτικό διαμέρισμα Ταύρου του Δήμου Μοσχάτου - Ταύρου (Προϋπολογισμός 2.986.900 €, Πληρωμές 1.498.509 €)

Οι διαπιστώσεις ήταν απογοητευτικές. Κανένα από τα έργα που εξετάστηκαν δεν βρέθηκε να είναι κατάλληλο για χρήση από άτομα με αναπηρίες. Τα οδικά έργα στις κατοικημένες περιοχές είχαν ακατάλληλα πεζοδρόμια ή και καθόλου πεζοδρόμια και σχεδόν πλήρη ανυπαρξία διαβάσεων.

Σε ελάχιστες περιπτώσεις έγιναν διαπλατύνσεις πεζοδρομίων και στις περισσότερες από αυτές είτε ήταν τελείως ανεπαρκείς είτε έγιναν με τρόπο που να μη βελτιώνουν την προσβασιμότητα ή καταλήφθηκαν αμέσως από τραπεζοκαθίσματα. Στύλοι, επιγραφές και άλλες κατασκευές στο πεζοδρόμιο γενικώς δεν μετακινήθηκαν, ώστε να βελτιώσουν την προσβασιμότητα.

Σε πολλά σημεία, θέσεις για κάδους απορριμμάτων τοποθετήθηκαν με τρόπο που μειώνουν ακόμα περισσότερο το πλάτος των πεζοδρομίων. Ειδική αναφορά θα πρέπει να γίνει στους οδηγούς των τυφλών, που τοποθετήθηκαν σε τελείως ακατάλληλα πεζοδρόμια. Από τη μελέτη των περιοχών μετά τα έργα προκύπτει πως κανένας τυφλός δεν εμφανίζεται να χρησιμοποιεί αυτούς τους οδηγούς.

Εγιναν χειρότερα

Οι φυτεύσεις, αντί να γίνονται στην άκρη του πεζοδρομίου προς το οδόστρωμα, αφήνοντας επαρκή χώρο για την κίνηση των πεζών, σε πολλές περιπτώσεις γίνονται σε πεζοδρόμια με ανεπαρκείς διαστάσεις ώστε να αποτελούν εμπόδιο ή επιλέγονται ακατάλληλα δένδρα και θάμνοι. Μόνο σε μία περίπτωση περιλαμβάνεται ποδηλατόδρομος (οδός Αρκαδίου στη Δάφνη). Επειδή όμως το παρακείμενο πεζοδρόμιο έχει ανεπαρκείς διαστάσεις, χρησιμοποιείται κυρίως από πεζούς.

Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις του συλλόγου, «σε πολλές περιπτώσεις δεν φαίνεται να επιλέχθηκαν τα πεζοδρόμια που είχαν τη μεγαλύτερη ανάγκη βελτίωσης, και στην πραγματικότητα οι συνθήκες για την πρόσβαση από τους πιο ευάλωτους πεζούς δεν βελτιώθηκαν ουσιαστικά. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, υπήρξε και επιδείνωση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η οδός Φανερωμένης στον Χολαργό, όπου πεζοδρόμια επαρκών διαστάσεων μετατράπηκαν σε χώρους στάθμευσης. Σε κάποια σημεία, μάλιστα, οι φυτεύσεις του πεζοδρομίου, μετά τη μείωση του πλάτους του, βρέθηκαν στο οδόστρωμα.

Το πρόβλημα γνωστοποιήθηκε με καταγγελίες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα έργων που έχουν χρηματοδοτηθεί από τα ευρωπαϊκά ταμεία και παραβιάζουν κατάφωρα την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Η αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν να απευθύνεται στις εθνικές αρχές και να δέχεται χωρίς κανέναν έλεγχο την απάντησή τους με αποτέλεσμα οι καταγγελίες να πηγαίνουν στο αρχείο. Η πρώτη καταγγελία είχε γίνει στις 2 Οκτωβρίου 2013 και αφορούσε πεζοδρόμια γύρω από το μετρό της Αργυρούπολης.

Τον Απρίλιο του 2014 ήρθε η απόρριψη των καταγγελιών. Ακολούθησαν πολλές ανάλογες καταγγελίες χωρίς αποτέλεσμα. Η περίπτωση του συγκεκριμένου πεζοδρομίου δείχνει την εμμονή της διοίκησης στον περιορισμό του χώρου των πεζών. Η διόρθωση (υποτίθεται) με ένα «πεζοδρόμιο» των 70 εκ. επιβεβαιώνει στην πράξη ότι αυτό δεν είναι απλώς παράλειψη ή άγνοια αλλά συνειδητή πολιτική επιλογή.

Ευρωπαϊκή γραφειοκρατία

Στις 11 Νοεμβρίου 2018 τρεις σύλλογοι (SOS Τροχαία Εγκλήματα, Μαμάδες στο δρόμο, ΠΕΖΗ) και έντεκα φυσικά πρόσωπα στέλνουν επιστολή προς την Ε.Ε. ρωτώντας πόσα έργα έχουν δειγματοληπτικά ελέγξει τα τελευταία χρόνια αναφορικά με την καταλληλότητά τους για άτομα με αναπηρία, ποια από τα έργα έχουν πεζοδρόμια και ποια η άποψη της Επιτροπής σχετικά με την παραδοχή ότι 70 εκατοστά πλάτος αρκούν για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία.

Ακολούθησε στις 7 Ιουνίου 2019 προσφυγή των ενδιαφερομένων στον Ευρωπαίο Διαμεσολαβητή, με στόχο η Επιτροπή να λάβει συγκεκριμένα μέτρα και να επιβάλει συγκεκριμένες διαδικασίες στα έργα που χρηματοδοτεί, ώστε να μην επαναληφθεί η χρηματοδότηση έργων χωρίς πεζοδρόμια που να μπορούν να χρησιμοποιηθούν από άτομα με αναπηρίες. Επιπλέον, καταγγέλλεται πως συγκεκριμένα έργα απεντάσσονται από τα ευρωπαϊκά προγράμματα με σκοπό να μην ελεγχθούν.

Στις 4 Ιουλίου 2019 ο Ευρωπαίος Διαμεσολαβητής απαντά πως η Επιτροπή ενήργησε σωστά και δεν θα κινήσει διαδικασίες κατά της Ελλάδας. Επιπλέον ο Διαμεσολαβητής ενημερώνει «πως αφού κάποια έργα αποσύρθηκαν από το σύστημα χρηματοδότησης της Ε.Ε., δεν υφίσταται πλέον η νομική βάση που θα επέτρεπε στην Επιτροπή να λάβει μέτρα κατά της Ελλάδας».

Τα έργα ήταν:

1) Ανάπλαση πεζοδρομίων και κατασκευή παιδικών χαρών στον Δήμο Καισαριανής
2) Αναπλάσεις και παρεμβάσεις στον αστικό ιστό του Δήμου Δάφνης
3) Ανάπλαση αστικού περιβάλλοντος Δήμου Γλυφάδας
4) Κατασκευή - βελτίωση οδών, περιοχή Εσταυρωμένου στο δημοτικό διαμέρισμα Ταύρου του Δήμου Μοσχάτου-Ταύρου

Ολα τα έργα παραβίαζαν το δικαίωμα της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία.

Αν ανατρέξει κανείς σε ρεπορτάζ εφημερίδων της δεκαετίας του 1990 και των αρχών του 2000 θα συναντήσει σχεδόν τα ίδια προβλήματα, απλώς χωρίς ΕΣΠΑ: στενά, σπασμένα και κακότεχνα πεζοδρόμια, σαμαράκια, καπάκια των ΔΕΚΟ και κάθε είδους κολόνες τοποθετούνται ακριβώς πάνω σε διαδρόμους όδευσης τυφλών, άναρχα εγκατεστημένη σήμανση, ιδιωτικές διαφημίσεις και εμπορεύματα, τα σταθμευμένα οχήματα ως μόνιμη πληγή, ελλιπής φωτισμός, κακοτεχνίες στην κατασκευή των ραμπών και των κρασπέδων.

Το ελληνικό πεζοδρόμιο αποτελεί περίπτωση προς κοινωνιολογική μελέτη ή για φωτογραφία για τους χίπστερ του instagram: τραπεζάκια, ιδιοκατασκευές, σκουπιδοτενεκέδες, ηλεκτροκαλωδιώσεις, σκαψίματα, αφημένα υλικά, μηχανάκια, διαφημιστικές πινακίδες, ογκώδη αντικείμενα του νοικοκυριού, σκαλοπάτια που ξεφυτρώνουν ξαφνικά, σκαμμένοι λάκκοι για έργα που δεν τελειώνουν.

Θέμα... ταμπού

Αξιοσημείωτο είναι πως σε κανένα δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας της τελευταίας πενταετίας δεν συζητήθηκε εκτενώς το θέμα των πεζοδρομίων. Το βάρος επί διοίκησης Καμίνη έπεσε περισσότερο σε 100 νέες ασφαλτοστρώσεις δρόμων και σε επισκευές φθορών σε διάφορα σημεία της πόλης.

Προεκλογικά ο συνδυασμός του νυν δημάρχου Κώστα Μπακογιάννη σε ανακοίνωσή του υπογράμμιζε πως «στην Αθήνα από τα 24.000 πεζοδρόμια, μόνο τα 8.000 έχουν υποτυπώδεις ράμπες, πολλές από τις οποίες βρίσκονται σε κακή κατάσταση».

Η υπόσχεση ήταν «ράμπες σε πεζοδρόμια με ελάχιστο πλάτος ελεύθερης ζώνης τουλάχιστον 1,5 μέτρο, χωρίς εμπόδια από τραπεζοκαθίσματα ή άλλες παρεμβάσεις οι οποίες δυσκολεύουν τη διέλευση ή την καθιστούν αδύνατη».

Η οικονομική ανάπτυξη, η προσέλκυση επενδύσεων καταλαμβάνουν πρωτεύοντα ρόλο στον σχεδιασμό και στις πολιτικές του αστικού χώρου, εκτοπίζοντας στόχους που έχουν να κάνουν με τη βελτίωση των συνθηκών ζωής των κατοίκων.

Στην υπερτουριστικοποιημένη Αθήνα (city break) ο νέος αστικός σχεδιασμός συνειδητά δημιουργεί περιφραγμένες εμπορευματοποιημένες ζώνες. Σε αυτές τις ζώνες η προσβασιμότητα ίσως βελτιωθεί κυρίως για τουριστικούς λόγους.

Στο πλαίσιο αυτό, η διεκδίκηση του δημόσιου χώρου και της συλλογικής διαμόρφωσης των όρων ζωής εντός των πόλεων σε κάθε συνοικία κρίνεται εξίσου σημαντική με το φλέγον ζήτημα της γεωπροσόδου και του Airbnb.

Οπως δείχνουν οι αγώνες μεμονωμένων ατόμων και συλλογικοτήτων, όπως οι «Mαμάδες στο δρόμο», το SOS Τροχαία Εγκλήματα και παλαιότερα το «Πεζή», τα πάντα είναι εφικτά, αρκεί οι όποιες προσπάθειες της Πολιτείας να μην εξαντλούνται υποκριτικά σε «μια νύχτα χωρίς ατυχήματα», «μια μέρα χωρίς νεκρούς» ή «μια βδομάδα κινητικότητας», αλλά σε μια χάραξη, υποστήριξη, υλοποίηση και στη συνέχεια παρακολούθηση μιας μακροπρόθεσμης πολιτικής προς όφελος όλων και ειδικά των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου και του δημόσιου χώρου.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η ιδιωτικοποίηση των Μετεώρων
Τα Μετέωρα πλέον δεν ανήκουν σε όλους. Ενα Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, έχουν σκανδαλωδώς και υπό καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας περιέλθει εδώ και λίγο χρονικό διάστημα στην ιδιοκτησία...
Η ιδιωτικοποίηση των Μετεώρων
Κλειστό γήπεδο «Πέτρος Καπαγέρωφ»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δημοπρατείται η επισκευή του γηπέδου «Πέτρος Καπαγέρωφ»
Το μοναδικό κλειστό γήπεδο καλαθοσφαίρισης στον Πειραιά το «Πέτρος Καπαγέρωφ» που παρέμενε εγκαταλειμμένο από το 2006, παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες ότι «επίκειται» η έναρξη των εργασιών επισκευής του, θα...
Δημοπρατείται η επισκευή του γηπέδου «Πέτρος Καπαγέρωφ»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πεδίον (δια)μάχης η νέα παραλία
Το πολυβραβευμένο έργο που αποκατέστησε τη σχέση των κατοίκων με τον Θερμαϊκό έχει προκαλέσει κύμα αντιδράσεων κατά της διοίκησης Μπουτάρη, που εγκαλείται για αδιαφορία και εγκατάλειψη της νέας παραλίας ●...
Πεδίον (δια)μάχης η νέα παραλία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δωρεάν παραχώρηση στον ρατσισμό
Εντονο προβληματισμό προκαλεί η κίνηση του δημοτικού συμβουλίου της Καλαμάτας να εγκρίνει την αίτηση δωρεάν παραχώρησης χώρου σε έφεδρους αξιωματικούς, που επικαλούνται αυξημένες ανάγκες για «εθνικούς σκοπούς,...
Δωρεάν παραχώρηση στον ρατσισμό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πεδίο μητροπολιτικής εκμετάλλευσης
Σε επικοινωνιακή φιέστα εξελίχθηκε η συνεδρίαση του ανοιχτού δημοτικού συμβουλίου της Αθήνας με θέμα τα ναρκωτικά. Ο Γ. Καμίνης, αφού κατήγγειλε κυβέρνηση και αστυνομία ότι δεν κάνουν τίποτα και παρουσίασε τις...
Πεδίο μητροπολιτικής εκμετάλλευσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας