Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
H λύση υπάρχει, κάποιοι δεν θέλουν να τη δουν
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

H λύση υπάρχει, κάποιοι δεν θέλουν να τη δουν

  • A-
  • A+
Τεράστια οικονομικά συμφέροντα βρίσκονται πίσω από αυτούς που προσπαθούν να αποδομήσουν τη μελέτη για την ανάδειξη των αρχαίων στον σταθμό Βενιζέλου χωρίς αυτά να αποσπαστούν. Οι παρατηρήσεις της «Αττικό Μετρό» πάνω στη μελέτη της εταιρείας «Ακτωρ» που αποκάλυψε η «Εφ.Συν.» το μόνο που καταφέρνουν είναι να δείξουν ότι τελικά τεχνική λύση υπάρχει. Το μόνο που δεν υπάρχει είναι το δίλημμα «ή Μετρό ή αρχαία».

Ομηρικών διαστάσεων μάχη εντυπώσεων γύρω από μια λέξη δίνει η κυβέρνηση τα τελευταία εικοσιτετράωρα στο θέμα του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τη λέξη «λύση», η οποία είναι η καθοριστικότερη στην έκβαση του πολέμου, όπως εξελίσσεται ανάμεσα σε όσους υποστηρίζουν εδώ και οκτώ χρόνια ότι τα αρχαία που βρέθηκαν είναι ανεπανάληπτα και αυτούς που θέλουν να τα ξεριζώσουν.

Η λέξη «λύση» -τεχνική εννοείται- είναι η ουσία της πολυετούς σύγκρουσης. Οσοι από το 2012 υποστήριζαν ότι πρέπει να απομακρυνθούν τα αρχαία ένα επιχείρημα και μόνο είχαν: ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση. Η επιμονή αυτή μόνο τυχαία δεν είναι, αφού η σαφήνεια του αρχαιολογικού νόμου δεν επιτρέπει απομάκρυνση αρχαίων αν υφίσταται τεχνική δυνατότητα παραμονής τους επιτόπου.

Η κυβέρνηση συνεχίζει πλέον μόνο τον πόλεμο συσκότισης γύρω από τα νοήματα, αλλά η αποκάλυψη της «Εφ.Συν.» ότι υπήρχε ήδη όχι απλώς λύση αλλά και μελέτη εφαρμογής της λύσης έσκισε το πέπλο. Μέσα στη σύγχυση που προκλήθηκε στο κυβερνητικό στρατόπεδο, η μόνη απάντηση που δόθηκε είναι η μία, γνωστή και… δοκιμασμένη. Περισσότερη επικοινωνιακή σύγχυση, σχετικοποίηση των νοημάτων, για να χαθεί η ουσία της υπόθεσης.

Μια προχθεσινή διαρροή στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας «Μακεδονία» των παρατηρήσεων της «Αττικό Μετρό» επί της μελέτης που αποκάλυψε η «Εφ.Συν.» δημιούργησε προσωρινά την απαραίτητη σύγχυση. Οι βασικές παρατηρήσεις της εταιρείας προέρχονται από δύο τμήματα, δομοστατικό και γεωτεχνικών μελετών.

Τεχνικές παρατηρήσεις

Η κεντρική αναφέρεται στον «Επανασχεδιασμό Σταθμού Βενιζέλου - Γ.Ο.Μ.2 - Εκσκαφή και Προσωρινή Υποστύλωση Κεντρικού Υπόγειου Τμήματος Σταθμού», σχολιάζει ότι «η προτεινόμενη λύση δεν μπορεί να αξιολογηθεί ως αξιόπιστη, καθώς δεν υπάρχει η κυριότερη παράμετρος σχεδιασμού για την επιλογή της μεθόδου, δηλαδή ο υπολογισμός καθιζήσεων/παραμορφώσεων των σηράγγων καθώς και οι παραμορφώσεις στο επίπεδο των τροχιών που είναι κρίσιμο μέγεθος για τη λειτουργία του συστήματος κατά τη διάρκεια της κατασκευής, φάσεις (Α-Β-Γ και Ζ-Η-Θ)». Και συνεχίζει με τεχνικές παρατηρήσεις στη φάση εκσκαφής του κεντρικού τμήματος του σταθμού και τις σήραγγες.

Μόνο που όλα αυτά: α) δεν έχουν να κάνουν σε τίποτα με την παραμονή των αρχαιοτήτων, β) είναι η συνήθης διαδικασία επί μελετών, πόσο μάλιστα τέτοιων σύνθετων έργων, και μπορεί να κρατήσει μέχρι και έναν χρόνο, και γ) έχουν εξηγηθεί ήδη από την εφημερίδα μας («Εφ.Συν.», 13.9.2019, «Το νόημα της «ανύπαρκτης» μελέτης για το Μετρό Θεσσαλονίκης»).

Εν ολίγοις, όσοι προσπαθούν να αποδομήσουν δήθεν τη μελέτη, το μόνο που καταφέρνουν είναι να κάνουν ευκρινές ότι λύση υπάρχει, η μελέτη θέλει διορθώσεις. Το μόνο που βοηθά η σχετικοποίηση είναι να φανεί ότι δήθεν το δίλημμα «ή Μετρό ή αρχαία» είναι και των δύο αντίθετων στρατοπέδων, ενώ είναι εμφανές ότι τίθεται αποκλειστικά από τους αρχαιομάχους.

Χθες ο απερχόμενος πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» Γιάννης Μυλόπουλος σε δηλώσεις του εξηγούσε ότι «η προσπάθεια αποδόμησης της μελέτης είναι ουσιαστικά προσπάθεια αποδόμησης της λύσης, για να φανεί ως λύση η απόσπαση ώστε να ξεπεραστεί ο νόμος που απαγορεύει τέτοιες πράξεις».

Και τι ορίζει το άρθρο 42 του νόμου 3028/2002:

«Απαγορεύεται η μεταφορά ακινήτου μνημείου ή τμήματός του χωρίς άδεια του υπουργού Πολιτισμού, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου, εφόσον διασφαλίζονται οι απαραίτητες εγγυήσεις για τη μεταφορά και την επανατοποθέτησή του σε κατάλληλο μέρος. Προκειμένου για μνημεία ιδιαίτερης σημασίας, που χαρακτηρίζονται με απόφαση του υπουργού μετά από γνώμη του Συμβουλίου, η άδεια μπορεί να χορηγηθεί κατ’ εξαίρεση εάν κριθεί ότι η μετακίνησή τους είναι απολύτως αναγκαία για να διασωθούν από κίνδυνο εξαιτίας φυσικών φαινομένων ή λόγω εκτέλεσης μεγάλων τεχνικών έργων τα οποία είναι απαραίτητα για την εθνική άμυνα ή έχουν μείζονα σημασία για την εθνική οικονομία και ικανοποιούν ζωτικές ανάγκες του κοινωνικού συνόλου. Η μετακίνηση μνημείου λόγω τεχνικού έργου εξετάζεται μόνο όταν μετά από σχετικό επιστημονικό έλεγχο αποκλείεται κάθε δυνατότητα διατήρησής του στο περιβάλλον του».

«Παράνομη πράξη»

Πρέπει να προσεχθούν όσα λέει ο κ. Μυλόπουλος: «Υπάρχει τεχνική λύση. Η προκαταρκτική μελέτη της τεχνικής λύσης εγκρίθηκε. Οσο υπάρχει απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, η “Αττικό Μετρό” πρέπει να φέρει μελέτη σύμφωνη με αυτή την τεχνική λύση. Η “Αττικό Μετρό” δεν μπορεί να αποφασίσει ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμά μας, εντός του 2020 θα είχαμε οριστική μελέτη. Δεν τα κάνουν αθώα όλα αυτά, υπάρχουν τεράστια οικονομικά συμφέροντα. Σήμερα που έχει βρεθεί η τεχνική λύση, η απόσπαση των αρχαιοτήτων είναι παράνομη πράξη».

Και γι’ αυτό φώναζαν από το 2013 οι αρχαιομάχοι ότι «δεν υπάρχει λύση, τελεία και παύλα», ότι θα πέσουν πολυκατοικίες κι άλλα τέρατα στο κεφάλι μας.

● Με ανακοίνωσή της η Αυτοδιοικητική Κίνηση «Οικολογία-Αλληλεγγύη» λέει «όχι στην απόσπαση της “Βυζαντινής Πομπηίας” από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό» και τονίζει ότι «η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει ανοιχτό μουσείο όπως η Ρώμη».

Αντιδράσεις για την απόσπαση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου

Οι αντιδράσεις φορέων και πολιτών πληθαίνουν σχετικά με τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες από το βήμα της ΔΕΘ για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των σπουδαίων αρχαιοτήτων της βυζαντινής Θεσσαλονίκης στον σταθμό Βενιζέλου.

Με τίτλο «Αἰδώς Ἀργεῖοι!» ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων απαντάει στις επιθέσεις που δέχονται οι αρχαιολόγοι και η Αρχαιολογική Υπηρεσία. Η ανακοίνωση υπενθυμίζει ότι στις ανασκαφές και το επιστημονικό έργο τους οφείλεται η ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και χάρη στους αγώνες τους «κόντρα σε ιδιοτελή συμφέροντα κάθε λογής, διασώθηκαν... Η υπεράσπιση της μνήμης και των μνημείων [...] αποδεικνύεται κάθε φορά με πράξεις και έργα και όχι με επικοινωνιακές πομφόλυγες, πολιτικά συνθήματα μιας χρήσης, εφήμερες πατριωτικές κορόνες, ανεύθυνες και αντιεπιστημονικές προσπάθειες εργαλειοποίησης του παρελθόντος».

Σχετικά με τον σταθμό Βενιζέλου «...είναι οι πρωθυπουργικές εξαγγελίες για ανατροπή της λύσης η οποία ήδη υλοποιείται [...] που μεταθέτουν την παράδοση του έργου για απροσδιόριστο, στην πραγματικότητα, χρόνο και με επίσης απροσδιόριστη αύξηση του κόστους! Οσοι εισηγήθηκαν σχετικά, ορμώμενοι από δικές τους επιδιώξεις, βασιζόμενοι σε αναληθή στοιχεία και χωρίς νέες οικονομοτεχνικές μελέτες, ας αναλάβουν τις ευθύνες τους απέναντι στην πόλη και τους κατοίκους της για την καθυστέρηση του έργου και τον κίνδυνο να καταρρεύσει ο υλοποιούμενος σχεδιασμός που θα προσφέρει στη Θεσσαλονίκη έναν μοναδικό παγκοσμίως επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο, αντάξιο του λαμπρού παρελθόντος της...».

Η Πανελλήνια Ενωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων (ΠΕΣΑ) σε δική της ανακοίνωση σημειώνει:

«...Η επίκληση ως “προηγούμενου” των ανάλογων εργασιών στον σταθμό Αγίας Σοφίας είναι ατυχής και παραπλανητική. Κυρίως γιατί η Διεθνής Δεοντολογία ορίζει την απόσπαση και μεταφορά αρχαιοτήτων ως την έσχατη λύση, όταν επιστημονικά έχουν αποκλειστεί όλες οι άλλες λύσεις. Επιπλέον, ακριβώς επειδή στον σταθμό Αγίας Σοφίας δεν κατέστη εφικτή η επανατοποθέτηση του συνόλου των αποσπασμένων αρχαιοτήτων.

»Η πολιτική βούληση της κυβέρνησης, όπως εκφράστηκε από τις δηλώσεις του κου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, απαξιώνουν τη σημασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και ιδίως του βυζαντινού παρελθόντος της Θεσσαλονίκης. Προοιωνίζονται κινδύνους για ένα μοναδικό μνημειακό σύνολο των βυζαντινών χρόνων, το σταυροδρόμι του decumanus maximus και του cardo, καθώς και για τα δημόσια κτίρια που το περιβάλλουν. Η ΠΕΣΑ εκφράζει την υποστήριξή της και τη συμμετοχή της στον αγώνα «...ώστε να εφαρμοσθεί η τεχνική λύση που θα διατηρεί τις σημαντικές βυζαντινές αρχαιότητες κατά χώραν και θα τις αναδεικνύει» (ολόκληρες οι ανακοινώσεις στην efsyn.gr).

Β.ΤΖ.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αντεπίθεση για να σωθούν τα αρχαία της Βενιζέλου
Η «Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» τεκμηριώνει επιστημονικά ότι απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων θα σημάνει την καταστροφή τους.
Αντεπίθεση για να σωθούν τα αρχαία της Βενιζέλου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο Ζέρβας στη δίνη του μετρό με το «καλημέρα»
Οι δηλώσεις για το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ακατάπαυστες, χθες προστέθηκε και το υπερόπλο που λέγεται δημοσκοπήσεις, ενώ παράλληλα στον σταθμό Βενιζέλου συνεχίζονται οι εργασίες.
Ο Ζέρβας στη δίνη του μετρό με το «καλημέρα»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μάχη με όλα τα μέσα προτίθεται να ξαναδώσει ο Γιάννης Μπουτάρης
Δράσεις για να μη γίνει πράξη η εξαγγελία του πρωθυπουργού για απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, είναι η απόφαση της Κίνησης Πολιτών για την προστασία των αρχαιοτήτων.
Μάχη με όλα τα μέσα προτίθεται να ξαναδώσει ο Γιάννης Μπουτάρης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η κυβέρνηση ρίχνει την μπάλα και τις αρχαιότητες στην εξέδρα
Η αποκάλυψη της «Εφ.Συν.» για την ύπαρξη ολοκληρωμένης μελέτης για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου, χωρίς να αφαιρεθούν τα αρχαία, προκάλεσε αμηχανία σε βαθμό αφωνίας στους αρμόδιους υπουργούς.
Η κυβέρνηση ρίχνει την μπάλα και τις αρχαιότητες στην εξέδρα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μετρό, αρχαιότητες και «δωμάτιο με μωρά»
Δεν θα είναι εύκολο για τη νέα κυβέρνηση να γυρίσει το ρολόι 7 χρόνια πίσω και να αλλάξει τα σχέδια για τον σταθμό Βενιζέλου και τον πλούσιο αρχαιολογικό θησαυρό στα έγκατά του.
Μετρό, αρχαιότητες και «δωμάτιο με μωρά»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Σκόνη» στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης
Η σιωπή της κυβέρνησης σχετικά με τα χρονοδιαγράμματα δίνει λαβές για διεκδικήσεις των εργολάβων. Τι δηλώνουν οι Γ. Μπουτάρης, Κ. Ζέρβας και οι Γ. Μυλόπουλος, Θ. Παπαδόπουλος από την Αττικό Μετρό.
«Σκόνη» στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας