Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πράσινες πρωτοβουλίες για τη γέφυρα Ρίου - Αντίρριου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πράσινες πρωτοβουλίες για τη γέφυρα Ρίου - Αντίρριου

  • A-
  • A+
Συμπληρώνοντας 15 χρόνια λειτουργίας, η κοινοπραξία «Γέφυρα» απέκτησε το πρώτο της ηλεκτροκίνητο όχημα και σταδιακά θα αντικαταστήσει ολόκληρο τον στόλο που διαθέτει για συντήρηση και έλεγχο του έργου. Δίπλα στα διόδια τοποθετήθηκαν επίσης δύο ζεύγη συστημάτων φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία θα λειτουργούν πιλοτικά και δωρεάν για επτά μήνες.

Με δύο «πράσινες» πρωτοβουλίες και αλλαγή στο λογότυπό της, που βάφτηκε μπλε και λευκό, μπαίνει στον 16ο χρόνο λειτουργίας της η γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, που φέρει τιμητικά το όνομα του Χαρίλαου Τρικούπη. Το 1889, ήταν ο πρώτος πρωθυπουργός που μίλησε από το βήμα της Βουλής για το φιλόδοξο έργο, το οποίο ενώνει τη δυτική Ελλάδα αλλά πέρασαν σχεδόν εννιά δεκαετίες για να ξεκινήσουν τα έργα.

Εχει αναδειχθεί σε σύγχρονο μνημείο, που προσθέτει μια μοντέρνα πινελιά στον θαλάσσιο δίαυλο στη δυτική άκρη του Κορινθιακού κόλπου και έχει ήδη κατοχυρωθεί ως γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα στους πολίτες της Πελοποννήσου και της δυτικής Ελλάδας.

Στα πρώτα δεκαπέντε χρόνια λειτουργίας, η γέφυρα εξυπηρέτησε τη διέλευση σχεδόν 62 εκατ. οχημάτων, στη συντριπτική τους πλειονότητα Ι.Χ. (84%). Εχει ενδιαφέρον ότι, το 2004, τη μερίδα του λέοντος είχαν οι υπεραστικές διελεύσεις, καθώς το 75% των αυτοκινήτων συνέχιζε τη διαδρομή του σε άλλες περιοχές, αλλά πλέον το 40% αφορά τοπικές μετακινήσεις, που σημαίνει ότι η γέφυρα των 2.252 μέτρων έφερε τη Ναύπακτο και το Αντίρριο πιο κοντά στην Πάτρα -και το αντίστροφο.

«Οι κάτοικοι της περιοχής έχουν για μας προτεραιότητα», τόνισε ο Παναγιώτης Παπανικόλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας «Γέφυρα», στην οποία ηγείται η γαλλική Vinci (57%) και μετέχουν οι ελληνικές εταιρείες «Αβαξ» (22%) και «Ακτωρ» (21%). Εχουν εφαρμόσει με επιτυχία εκπτωτικά πακέτα που καλύπτουν το 66% των διελεύσεων και τα αξιοποιούν οδηγοί που χρησιμοποιούν τη γέφυρα σε καθημερινή βάση για επαγγελματικούς λόγους.

Ανάλογα με το πρόγραμμα, η επίσημη τιμή για απλή διέλευση Ι.Χ., που είναι 13,50 ευρώ, μειώνεται στα 11,27 ευρώ και μπορεί να φθάσει τα 7,22 ευρώ. Τα ΑΜεΑ, καθώς και άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας (καρκινοπαθείς, νεφροπαθείς), που πηγαίνουν συχνά στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο στο Ρίο, έχουν ειδικό τιμολόγιο 5 ευρώ.

Το e-pass της γέφυρας χρησιμοποιούν περίπου 17.000 οδηγοί, ενώ το 38% του συνόλου πληρώνει με ηλεκτρονικό τρόπο. Σε συνεργασία με φορείς των γειτονικών δήμων, έχουν επίσης ξεκινήσει ειδικά προγράμματα, με τα οποία οι οδηγοί που περνούν τη γέφυρα έχουν έκπτωση σε καταστήματα της Ναυπάκτου και του Αντιρρίου.

Τους θερινούς μήνες ισχύει ειδική τιμή για αυθημερόν μετακινήσεις, που θα εφαρμοστεί και στις 12 Οκτωβρίου με αφορμή τις εκδηλώσεις για την επέτειο της ναυμαχίας της Ναυπάκτου. Εναλλακτική λύση παραμένει η μετακίνηση με τη θαλάσσια συγκοινωνία, που έχει χαμηλότερες χρεώσεις.

«Τα χρόνια της κρίσης, η κυκλοφορία στη γέφυρα μειώθηκε κατά 35%», ενημέρωσε ο Π. Παπανικόλας. Το 2014, που ήταν η δυσκολότερη χρονιά, μόλις που ξεπέρασε τα 3 εκατ. διελεύσεις, αλλά από τότε υπάρχει συνεχής βελτίωση και την περασμένη χρονιά άγγιξε τα 4 εκατ., ενώ φέτος αναμένεται αύξηση της τάξης του 3%. Με βάση τη σύμβαση, οι τιμές στα διόδια αναπροσαρμόζονται ανάλογα με τον τιμάριθμο, αλλά δεν αλλάζουν κάθε χρόνο για λόγους στρογγυλοποίησης των χρεώσεων.

Τα 15α γενέθλια της γέφυρας συνοδεύτηκαν από δύο οικολογικές πρωτοβουλίες. Η κοινοπραξία απέκτησε το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα και σταδιακά θα αντικαταστήσει ολόκληρο τον στόλο που διαθέτει για τη συντήρηση και το έλεγχο του έργου.

Δίπλα στους σταθμούς διοδίων, που υπάρχουν στις δύο πλευρές της γέφυρας, τοποθετήθηκαν δύο ζεύγη συστημάτων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία θα λειτουργούν πιλοτικά και δωρεάν για επτά μήνες.

Το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας στο έργο εξασφαλίζεται από αιολικό πάρκο της Αρκαδίας και με τη χρήση «έξυπνων» συστημάτων η κατανάλωση ρεύματος έχει μειωθεί κατά 30%, επιτυγχάνοντας μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα πάνω από 4 χιλιάδες τόνους. Στόχος είναι η συνολική μείωση ώς το 2030 να φθάσει το 40%, με την αξιοποίηση και φωτοβολταϊκών συστημάτων για τον φωτισμό της γέφυρας.

Τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία συνδέονται με την τεχνική «ταυτότητα» της γέφυρας. Τα θεμέλια των τεσσάρων πυλώνων πάνω στους οποίους στηρίζεται η κατασκευή βρίσκονται σε βάθος 65 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας και έχουν διάμετρο 90 μέτρων, που αντιστοιχεί στη διάσταση γηπέδου ποδοσφαίρου.

Ο βυθός είναι λασπώδης γι’ αυτό χρειάστηκε να γίνει ειδική ενίσχυση, με βάση την τεχνολογία που χρησιμοποιούνται σε πλατφόρμες άντλησης πετρελαίου σε ανοιχτή θάλασσα. Ο υψηλότερος πυλώνας φθάνει τα 227 μέτρα και για την κατασκευή τους χρειάστηκαν πάνω από 312 χιλιάδες κυβικά μπετόν. Το οδόστρωμα στηρίζεται σε 368 καλώδια, με συνολικό μήκος 3.212 χλμ.

Πέρα από τα αριθμητικά στοιχεία, η γέφυρα θεωρείται το πολυπλοκότερο τεχνικό έργο στην Ελλάδα, καθώς βρίσκεται σε μια περιοχή με πολύ υψηλή σεισμικότητα και επιπλέον ενώνει δύο ακτές που απομακρύνονται κατά 7 - 8 χιλιοστά τον χρόνο.

Το γεωλογικό φαινόμενο αντιμετωπίστηκε χάρη σε δύο καινοτομίες: τη χρήση συστημάτων απορρόφησης της σεισμικής δόνησης, που λειτουργούν ως αμορτισέρ, και τη στήριξη του οδοστρώματος αποκλειστικά από τα καλώδια που ξεκινούν από τους εντυπωσιακούς πυλώνες.

Περιλαμβάνονται στα διεθνούς βεληνεκούς επιτεύγματα της μελέτης, θωρακίζοντας την εντυπωσιακή κατασκευή σε σεισμούς μεγάλης έντασης, που με βάση τα δεδομένα μπορεί να συμβεί μια φορά στα 2.000 χρόνια, ενώ μπορεί να αντέξει σε «ξεχύλωμα» του οδοστρώματος έως δύο μέτρα και ταυτόχρονη απώλεια δύο συνεχόμενων καλωδίων. Είχαν τεσταριστεί σε εργαστήρια προσομοίωσης στο εξωτερικό, αλλά δοκιμάστηκαν με επιτυχία και σε πραγματικές συνθήκες.

Λίγους μήνες μετά τα εγκαίνια, τον Φεβρουάριο του 2005, κεραυνός προκάλεσε τη θραύση δύο καλωδίων και χρειάστηκε να ενισχυθεί το σύστημα της αντικεραυνικής προστασίας. Τα αμορτισέρ λειτούργησαν με επιτυχία το 2008 κατά τον σεισμό των 6,8 Ρίχτερ στην Ηλεία.

«Παρακολουθούμε πάνω από 5.700 δομικά στοιχεία της γέφυρας», ενημέρωσε τους δημοσιογράφους ο τεχνικός διευθυντής Αρης Σταθόπουλος. Μέσα από 60 αισθητήρες και τους δύο μετεωρολογικούς σταθμούς, μεταφέρονται συνεχώς πληροφορίες στα κέντρα ελέγχου, ενώ έχουν αρχειοθετηθεί πάνω από 173 χιλιάδες φωτογραφίες.

Στον τομέα της συντήρησης απασχολούνται 12 εργαζόμενοι, ανάμεσά τους εναερίτες και δύτες, καθώς και ειδικευμένα συνεργεία από τις γύρω περιοχές, ενώ έχουν διατεθεί περίπου 38 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 13 εκατ. αφορούν την αποκατάσταση των βλαβών.

«Εχουμε μηδενικά ατυχήματα από τη φάση της κατασκευής», τόνισε η Ελένη Κονδύλη, από το τμήμα Υγείας και Ασφάλειας. Ανεπίσημα, όμως, πληροφορηθήκαμε ότι η γέφυρα αποδεικνύεται ελκυστική για... αυτόχειρες. Εχουν αυτοκτονήσει επτά άτομα, ενώ άλλα δύο εντοπίστηκαν από τις κάμερες και διασώθηκαν κυριολεκτικά στο «παρά πέντε».

Η Εφη Νικολέτου, από την εξυπηρέτηση πελατών, ενημέρωσε ότι οι υπηρεσίες έχουν δεχθεί πάνω από ένα εκατομμύριο κλήσεις και οι περιπολίες με οχήματα της κοινοπραξίας έχουν ξεπεράσει τα 2,4 εκατ. χλμ., διαδρομές που αντιστοιχούν στον γύρο της γης 60 φορές!

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Καραμπόλες» εργολάβων στον δρόμο-καρμανιόλα
Την έγκριση των Βρυξελλών θα αναζητήσει μέσα στις επόμενες ημέρες ο υπουργός Υποδομών για να προχωρήσουν τα έργα στον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος, που βρίσκονται κυριολεκτικά στην κόψη του ξυραφιού.
«Καραμπόλες» εργολάβων στον δρόμο-καρμανιόλα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πρόταση για αναλογικά διόδια μόνο με e-pass
Νέα πρόταση για πιο δίκαιο τρόπο υπολογισμού των διοδίων στους αυτοκινητόδρομους έχουν επεξεργαστεί βασικοί μέτοχοι της κοινοπραξίας της «Ολυμπίας οδού» και της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Πρόταση για αναλογικά διόδια μόνο με e-pass
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ξανασυζητούν αυξήσεις στα διόδια της Εγνατίας
Ο «μουτζούρης» με τα διόδια της Εγνατίας οδού φαίνεται ότι επιστρέφει καθώς η κυβέρνηση εξετάζει τα ενδεχόμενα αύξησης των τιμών και δημιουργίας νέων σταθμών αλλά και την ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητόδρομου.
Ξανασυζητούν αυξήσεις στα διόδια της Εγνατίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Επιστροφή στο καθεστώς των «λαδωμάτων» και των άνομων συναλλαγών
Με το προηγούμενο καθεστώς θα γίνονται για έξι έως και εννέα μήνες οι εξετάσεις για τη χορήγηση αδειών οδήγησης, αλλά όλα δείχνουν ότι θα παραμείνει η αύξηση στα παράβολα που είχε θεσμοθετηθεί.
Επιστροφή στο καθεστώς των «λαδωμάτων» και των άνομων συναλλαγών
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Υποθαλάσσιο ρεύμα 400 kV στο Ρίο - Αντίρριο
Ολοκληρώθηκε χθεςη πρώτη πόντιση υποβρύχιου καλωδίου υπερυψηλής τάσης 400 kV, το οποίο θα συνδέσει τα δίκτυα της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας μέσω της διαδρομής Ρίου-Αντιρρίου.
Υποθαλάσσιο ρεύμα 400 kV στο Ρίο - Αντίρριο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα καινούργια «θα» για τη μεγάλη καρμανιόλα
Το γεφύρι της Αρτας είναι... το τμήμα αυτοκινητοδρόμου Πάτρας - Πύργου, τη μεγαλύτερη καρμανιόλα του οδικού δικτύου, που είχε περιληφθεί το 2006 στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού αλλά βρίσκεται ακόμη στο «θα».
Τα καινούργια «θα» για τη μεγάλη καρμανιόλα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας