Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Να μη γίνει το μετρό της Θεσσαλονίκης... γεφύρι της Αρτας

Από τα έργα για το μετρό Θεσσαλονίκης

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Να μη γίνει το μετρό της Θεσσαλονίκης... γεφύρι της Αρτας

  • A-
  • A+

Ξεκίνησε -πριν καν κηρυχθεί επισήμως- ο πόλεμος στη Θεσσαλονίκη για την υπόθεση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό. Ο τέως δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης ξιφούλκησε χθες εναντίον «πολιτικάντηδων», «λαϊκιστών» και όσων θέλουν την πόλη «λούνα παρκ», ενώ από κοντά, με ανάρτησή του, ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» Γιάννης Μυλόπουλος επιτέθηκε κατά του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή «για όσα δεν είπε» κατά την προχθεσινή επίσκεψή του στο μετρό.

Παράλληλα, εκτός από τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων που έχει ήδη αντιδράσει, κοινωνικά κινήματα και κινήσεις πολιτών ετοιμάζονται να επαναλάβουν τον αγώνα που είχε δοθεί πριν από επτά χρόνια στη Θεσσαλονίκη για τη σωτηρία των αρχαιοτήτων με την παράλληλη κατασκευή του σταθμού μετρό.

Ανακοινώνοντας επισήμως χθες ο κ. Μπουτάρης την ίδρυση αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας (χωρίς ονομασία ακόμη), στην οποία θα συμμετέχουν επιστήμονες, πολίτες και κοινωνικοί χώροι για την υπεράσπιση των αρχαιοτήτων, και τονίζοντας ότι «δεν θα μπω στο ψυγείο», επιτέθηκε με σφοδρότητα εναντίον όσων έχουν βαλθεί να πάρουν ρεβάνς για την πολιτική και δικαστική ήττα που είχαν υποστεί πριν από 7 χρόνια, όταν σχεδίαζαν το ξήλωμα των αρχαιοτήτων.

«Από τον Φεβρουάριο του 2017 που βγήκε η τελική απόφαση του ΚΑΣ και εν συνεχεία η υπουργική απόφαση Μπαλτά και μετά Κονιόρδου, εγκρίθηκε η τελική λύση τα αρχαία να παραμείνουν in situ και από τότε προχώρησε η ιστορία. Σε βάθος 30 μέτρων έχουν γίνει τα δύο φρεάτια από τα οποία θα κατέβουν τα μηχανήματα που θα φτιάξουν τον σταθμό. Εχει πέσει η πλάκα στη βόρεια πλευρά της Εγνατίας και έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες για να πέσει στη νότια πλευρά. Αυτά αποδεικνύουν ότι υπήρχαν μελέτες και εφαρμόστηκαν, άλλαξε μόνο ο κατασκευαστής, ο “Ακτορας”, και ζητάνε αποζημιώσεις, αλλά υπάρχουν τρεις μελέτες: η πρώτη έχει εγκριθεί και προχωράει, η δεύτερη είναι στις παρατηρήσεις και μένει η μελέτη» απάντησε ο κ. Μπουτάρης μιλώντας στον ρ/σ «91,4 Στο Κόκκινο Θεσσαλονίκης».

Επισημαίνοντας ότι έχει ενημερώσει το γραφείο του πρωθυπουργού για τις απόψεις και τις κινήσεις του, τόνισε πως «αν ο κ. Μητσοτάκης ανακοινώσει επιστροφή στην άλλη λύση, δεν θα μείνουμε αμέτοχοι. Δεν θα αφήσουμε αυτούς που ήταν εξαρχής εναντίον των αρχαίων από τη μία να χρησιμοποιούν το μετρό για να με αποδομήσουν προσωπικά και από την άλλη να αποσπάσουν πολιτικό όφελος με τον λαϊκισμό τους. Ανευ λόγου δεν μπορούμε να γυρνάμε πίσω το έργο, είναι τελειωμένο. Του τα είπα και του κ. Καραμανλή, αλλά μάλλον ακούει μόνο την απέναντι πλευρά».

Μπουτάρης κατά πάντων

Σφοδρή ήταν η επίθεσή του εναντίον των Απόστολου Τζιτζικώστα, Θεόδωρου Καράογλου, Κωνσταντίνου Ζέρβα, Πάρι Μπίλλια, Στράτου Σιμόπουλου και Μιχάλη Ζορπίδη, κάνοντας λόγο για «πολιτικάντηδες» και τονίζοντας ότι, ενώ «δεν έχουν ασχοληθεί με το έργο μας, ζητούν να γυρίσουμε πίσω, που σημαίνει τέσσερα χρόνια καθυστέρηση και ό,τι έχει γίνει μέχρι σήμερα να γκρεμιστεί. Δεν καταλαβαίνουν τι θα πει ιστορία; Είναι τόσο χωριάτες και δεν καταλαβαίνουν τη σπουδαιότητα του ευρήματος ή μόνο σε λούνα παρκ θέλουνε να πηγαίνουνε;».

Λίγο αργότερα ο κ. Μυλόπουλος -ο οποίος δεν έχει ακόμη αντικατασταθεί- με ανάρτησή του κατήρτιζε δεκάλογο ενημερώνοντας για όσα δεν είπε ο κ. Καραμανλής. Ανάμεσα στ’ άλλα, λοιπόν: Ο σταθμός Βενιζέλου καθυστέρησε με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης Ν.Δ. 2014-2016, η οποία και σταμάτησε το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης.

Το διάστημα 2012-2016, αντί να προχωρήσει ο σταθμός, μάλωναν για το αν θα μείνουν ή θα φύγουν τα αρχαία. Η απόφαση για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων από το ΚΑΣ και το υπ. Πολιτισμού ελήφθη το 2017 και η κατασκευή του σταθμού ξεκίνησε μόλις το 2018. Η «Αττικό Μετρό Α.Ε.» έδωσε εντολή στον «Ακτορα» να ξεκινήσει τις αντίστοιχες μελέτες, τις οποίες ο «Ακτορας» καθυστερημένα κατέθεσε φέτος το καλοκαίρι.

Στη συνέχεια του δεκαλόγου ο κ. Μυλόπουλος δίνει το χρονοδιάγραμμα των εργασιών, τρεχουσών και μελλοντικών, αλλά και ό,τι έχει γίνει μέχρι σήμερα στα έγκατα του σταθμού, καταλήγοντας ότι αν αλλάξει η λύση και εφαρμόσουν απόσπαση των αρχαιοτήτων, το έργο θα κοστίσει περισσότερο σε χρόνο και χρήμα, γιατί θα πρέπει να ξηλωθεί ό,τι έγινε μέχρι σήμερα στον σταθμό, να γίνουν νέες μελέτες, να εκδοθούν νέες άδειες και να γίνουν επιπλέον αρχαιολογικές εργασίες 3 μέτρα κάτω από το δάπεδο των αρχαίων.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κρατικός -μέχρι νεωτέρας- ο ΟΑΣΘ
Ασάφειες διατυπώθηκαν από τον υπ. Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή κατά την επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη. Παρέπεμψε τα ζητήματα του μετρό και των συγκοινωνιών στις δηλώσεις του Κ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ
Κρατικός -μέχρι νεωτέρας- ο ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μάχη με όλα τα μέσα προτίθεται να ξαναδώσει ο Γιάννης Μπουτάρης
Δράσεις για να μη γίνει πράξη η εξαγγελία του πρωθυπουργού για απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, είναι η απόφαση της Κίνησης Πολιτών για την προστασία των αρχαιοτήτων.
Μάχη με όλα τα μέσα προτίθεται να ξαναδώσει ο Γιάννης Μπουτάρης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πρόσω... ολοταχώς για το 2012
Κυβερνητικοί και συντηρητικοί κύκλοι της Θεσσαλονίκης επαναφέρουν το σχέδιο που ήθελε να αποσπαστούν πρώτα οι αρχαιότητες από τον σταθμό Βενιζέλου και μετά την κατασκευή του να επανατοποθετηθούν.
Πρόσω... ολοταχώς για το 2012
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μετρό με αρχαία, χωρίς αρχαία ή αρχαία χωρίς... μετρό στη Βενιζέλου;
Σειρά σοβαρών ερωτημάτων τίθενται τις τελευταίες μέρες σχετικά με το ενδεχόμενο απόσπασης των αρχαιοτήτων απο το σταθμό Βενιζέλου στο Μετρό της Θεσσαλονίκης ενάντια στη βούληση αρχαιολόγων και Γιάννη Μπουτάρη.
Μετρό με αρχαία, χωρίς αρχαία ή αρχαία χωρίς... μετρό στη Βενιζέλου;
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στο φως Ιστορία 2.500 χρόνων
Κάτω από τις πολυκατοικίες της Θεσσαλονίκης υπάρχει θαμμένη η Ιστορία 2.500 χρόνων. Ενα χαρακτηριστικό δείγμα της αποκαλύφθηκε και σώθηκε, ευτυχώς σε μεγάλο μέρος του ακέραιο. Τα έργα του μετρό ήταν η αφορμή,...
Στο φως Ιστορία 2.500 χρόνων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Ο κ. Σπίρτζης επιχειρεί να περιορίσει την... άτακτη Αρχαιολογική Υπηρεσία»
Συνεχίζεται με αμείωτη ένταση η κόντρα ανάμεσα στους αρχαιολόγους με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών μετά τις δύο απολύσεις συμβασιούχων αρχαιολόγων στα σκάμματα του Μετρό Θεσσαλονίκης και τη δεκαήμερη...
«Ο κ. Σπίρτζης επιχειρεί να περιορίσει την... άτακτη Αρχαιολογική Υπηρεσία»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας