Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρόσω... ολοταχώς για το 2012
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πρόσω... ολοταχώς για το 2012

  • A-
  • A+

Τα δηλητηριώδη και άγονα διλήμματα για το Μετρό Θεσσαλονίκης και ειδικά για το μέλλον των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου γυρίζουν τον χρόνο στο... 2012, τότε που κάποιοι από τους σημερινούς κυβερνητικούς διαλαλούσαν το «ή μετρό ή αρχαία» αφού, όπως έλεγαν, «δεν υπάρχει τεχνική λύση». Ο,τι δεν κατάφεραν τότε σχεδιάζουν να φέρουν ξανά σήμερα ως σχέδιο σε μια εμφανή προσπάθεια να πάρουν ρεβάνς και κάνοντας ότι δεν καταλαβαίνουν ότι τα αδιέξοδα που παρουσίαζαν δεν ήταν υπαρκτά, αφού τεχνική λύση βρέθηκε και άρχισαν και οι εργασίες.

Ενα μπαράζ δηλώσεων και δημοσιευμάτων προλειαίνει το έδαφος για το παλαιό σενάριο, που ήθελε να αποσπαστούν πρώτα οι αρχαιότητες από τον σταθμό και μετά την κατασκευή του να επανατοποθετηθούν. Το σενάριο αυτό είχε γνωρίσει σφοδρές αντιδράσεις στη Θεσσαλονίκη από πολίτες, συλλόγους και φορείς, αλλά και από αρχαιολόγους διεθνούς κύρους, επικεφαλής των οποίων τέθηκε τότε ο τέως δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος είχε προσφύγει και δικαιωθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Ωστόσο οι συντηρητικοί κύκλοι της Θεσσαλονίκης δεν έχουν ξεχάσει εκείνο το στραπάτσο και θεωρώντας ότι η πολιτική στιγμή είναι ευνοϊκή θέλουν να ακυρώσουν το έργο που έχει γίνει μέχρι τώρα στον σταθμό, αλλά και τη μελέτη βάσει της οποίας προχωρά η κατασκευή του. Επισήμως η κυβέρνηση σιωπά, αλλά μπορεί σήμερα που φτάνει στη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής να έχουμε κάποια πρώτη επίσημη τοποθέτηση.

Το σχέδιο, που υποστηρίχθηκε ανοιχτά με αρθρογραφία από τη σύμβουλο της υπουργού Πολιτισμού Αννα Παναγιωταρέα, δουλεύτηκε αρχικά με δηλώσεις του βουλευτή της Ν.Δ. -και γ.γ. του υπουργείου Υποδομών την περίοδο Σαμαρά- Στράτου Σιμόπουλου, στη συνέχεια με «αποκαλυπτικές» επιστολές της αναδόχου εταιρείας «Ακτωρ» που διοχετεύτηκαν στον Τύπο και πάνω στις οποίες έγιναν ακολούθως δηλώσεις από τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα, ο οποίος επικαλέστηκε τις αιτιάσεις της «Ακτωρ» και ο οποίος θρυλείται ότι συνεπικουρείται από τον σημερινό δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα, που ήταν υπέρ της απόσπασης όταν ήταν απλός δημοτικός σύμβουλος, αν και της παράταξης Μπουτάρη.

Είναι χαρακτηριστικό του κλίματος που επιχειρείται να δημιουργηθεί στην πόλη ότι νουνεχείς νεοδημοκράτες, που όταν άνοιξε το θέμα είχαν εκφράσει τη διαφωνία τους, αλλά και ο συντηρητικός Εμπορικός Σύλλογος, που είχε μάλιστα καλέσει σε συσκέψεις -οι οποίες ακυρώθηκαν-, εκόντες άκοντες έχουν αποδεχθεί το σάλπισμα για σιωπητήριο…

Ανακοίνωση

Η στάση αναμονής όσων είχαν αγωνιστεί για να σωθούν τα αρχαία με την παράλληλη κατασκευή του σταθμού έληξε χθες. O Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων με ανακοίνωσή του εκφράζει την ανησυχία του για τις εξελίξεις και τονίζει ότι «το ζήτημα αυτό έχει λήξει με την ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (24 Ιανουαρίου 2017) και τη συνακόλουθη έκδοση Υπουργικής Απόφασης, με την οποία επισφραγίστηκε η εξεύρεση τεχνικής λύσης για την απρόσκοπτη λειτουργία του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης στην καρδιά της βυζαντινής και σύγχρονης Θεσσαλονίκης, που εξασφαλίζει και την κατασκευή του Σταθμού και την κατά χώραν ανάδειξη των μοναδικών, παγκόσμιας σημασίας μνημείων των πρώιμων βυζαντινών χρόνων στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου, εντός του σταθμού».

Ο ΣΕΑ, που είχε πρωτοστατήσει με σωρεία ανακοινώσεων στη σωτηρία των αρχαιοτήτων, θυμίζει ότι «από τον Φεβρουάριο του 2017, οπότε και εκδόθηκε η υπουργική απόφαση (ΑΔΑ:7ΝΦ14653Π4-Ζ91), έως και σήμερα, εκπονήθηκαν και εγκρίθηκαν σχετικές μελέτες και στη συνέχεια υλοποιήθηκαν τόσο προκαταρκτικές όσο και κατεξοχήν εργασίες κατασκευής του ανασχεδιασμένου σταθμού, όπως προκύπτει από την καταγραφή της προόδου της βασικής γραμμής του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης» και εκτιμά «πως η συζήτηση που ξανανοίγει για την απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου είναι εντελώς άτοπη».

Τονίζει δε πως «η Διοίκηση έχει συνέχεια και δεν είναι δυνατόν να τίθενται εν αμφιβόλω εγκεκριμένες αποφάσεις και μελέτες με κάθε κυβερνητική αλλαγή. Το να γυρίσουμε τέσσερα χρόνια πίσω θα έχει ως αποτέλεσμα την, για ακόμη μια φορά, καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του έργου, με ό,τι αυτό θα σημάνει για την πόλη, για το κόστος του έργου και, πάνω από όλα, για το σπουδαίο μνημειακό σύνολο στον Σταθμό της Βενιζέλου».

Θυμίζοντας «την πάγια θέση του για την κατά χώραν ανάδειξη του μνημειακού συνόλου στον Σταθμό Βενιζέλου», σημειώνει ότι «μόνο αυτή εξασφαλίζει την αυθεντικότητα των αρχαιοτήτων, που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας και της ταυτότητας της Θεσσαλονίκης, αλλά και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς», ενώ επιπλέον «ο νέος αρχαιολογικός χώρος θα αποτελέσει εφαλτήριο για την ανάπλαση-αναβάθμιση του ιστορικού κέντρου της πόλης, την προσέλκυση χιλιάδων επισκεπτών και την οικονομική της ανάπτυξη».

Ευελπιστεί, τέλος, ότι θα «έχουμε και πάλι στο πλευρό μας τη Δημοτική Αρχή Θεσσαλονίκης/τους δημότες της Θεσσαλονίκης, μαζί με τη διεθνή επιστημονική κοινότητα, τους επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς αλλά και τις χιλιάδες των απλών πολιτών που από την πρώτη στιγμή έδρασαν δυναμικά υπέρ του στόχου να βρεθεί η βέλτιστη λύση της συνύπαρξης των αρχαιοτήτων με το έργο του μετρό».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μετρό, αρχαιότητες και «δωμάτιο με μωρά»
Δεν θα είναι εύκολο για τη νέα κυβέρνηση να γυρίσει το ρολόι 7 χρόνια πίσω και να αλλάξει τα σχέδια για τον σταθμό Βενιζέλου και τον πλούσιο αρχαιολογικό θησαυρό στα έγκατά του.
Μετρό, αρχαιότητες και «δωμάτιο με μωρά»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μια του ψεύτη, δυο του ψεύτη...
Η «Αττικό Μετρό» ανέθεσε σε τεχνικό γραφείο έρευνα για την καθίζηση που θα υφίσταντο τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου αν παρέμεναν στη θέση τους, παράλληλα με την κατασκευή του Μετρό.
Μια του ψεύτη, δυο του ψεύτη...
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα αρχαία στο Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι ένα «αναγκαίο κακό»
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για τη δηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης και της Αττικό Μετρό να αλλάξουν τον σχεδιασμό για τον σταθμό Βενιζέλου και τις αρχαιότητες που έχουν βρεθεί
Τα αρχαία στο Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι ένα «αναγκαίο κακό»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Λύση (;) από το παρελθόν
Ολοταχώς προς τα πίσω, στην αρχιτεκτονική λύση που είχε εγκριθεί από το ΚΑΣ (συνδυασμός δύο προτάσεων) το... 2014 προσανατολίζεται η νέα διοίκηση της «Αττικό Μετρό» και μάλιστα με διαδικασίες - εξπρές.
Λύση (;) από το παρελθόν
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Φωνές κατά Ζέρβα για τα αρχαία
Μέλη του Συλλόγου Υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού Βορείου Ελλάδος, ο οποίος δεν κλήθηκε στη συνεδρίαση, διαμαρτυρήθηκαν έντονα στον δήμαρχο, ζητώντας να παραμείνουν τα ευρήματα στη θέση τους.
Φωνές κατά Ζέρβα για τα αρχαία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Να μη γίνει το μετρό της Θεσσαλονίκης... γεφύρι της Αρτας
Με δριμείες παρεμβάσεις τους, ο Γιάννης Μπουτάρης και ο Γιάννης Μυλόπουλος επιτέθηκαν στον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή «για όσα δεν είπε» όταν επισκέφθηκε το εργοτάξιο, επισημαίνοντας ότι έχει προ πολλού...
Να μη γίνει το μετρό της Θεσσαλονίκης... γεφύρι της Αρτας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας