Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οχι άλλες φωτεινές οθόνες την ώρα της παράστασης!
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οχι άλλες φωτεινές οθόνες την ώρα της παράστασης!

  • A-
  • A+
Ανθρωποι του θεάτρου και της τέχνης μιλάνε στην «Εφ.Συν.» για το αυτονόητο που όμως δεν είναι πλέον δεδομένο: το δικαίωμα και την απαίτηση, όταν είμαστε στο θέατρο, όχι απλώς να κλείσουμε το κινητό μας, αλλά να μην το ανοίξουμε την ώρα της παράστασης, ποτέ και για κανένα λόγο.

Παρακαλώ, κλείστε τα κινητά σας! Μια έκκληση που αγνοείται συστηματικά σε θεατρικές και μουσικές παραστάσεις ή προβολές ταινιών, όπου το σκοτάδι της πλατείας, αναγκαίο για τη συγκέντρωση των θεατών στα τεκταινόμενα επί σκηνής και την επίτευξη της μαγείας που φέρνει στα καλύτερά του το έργο τέχνης, διακόπτεται βάναυσα από το φως της οθόνης του κινητού.

Εχουμε μάθει να θεωρούμε την έκκληση «κλείστε το κινητό» σαν έκκληση να το βάλουμε στο αθόρυβο. Αλλά το πρόβλημα δεν είναι ο ήχος. Ή μάλλον αυτό είναι το λιγότερο, κι ας εξαντλούν την αυστηρότητά τους οι υπόλοιποι θεατές απέναντι στον άτυχο που θα ξεχάσει να κλείσει τον ήχο.

Στην εποχή των smartphones, το πρόβλημα που μπορεί να χαλάσει τελείως τη βραδιά των άλλων, είναι η αναμμένη οθόνη των κινητών, καθώς όλο και κάποιος θεατής θα θελήσει την ώρα της παράστασης να κάνει τσατ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να στείλει μήνυμα, να τσεκάρει τα e-mails του ή να σηκώσει κινητό και tablet για να βγάλει φωτογραφία, ακόμα και ολόκληρο βιντεάκι, συχνά με το φλας αναμμένο.

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, ακόμα και σ’ αυτές που υποτίθεται ότι προσπαθεί κανείς να κρύψει με το σώμα ή τα χέρια του την οθόνη, ακόμα και όταν μειώσει την ένταση της ακτινοβολίας της οθόνης, το φως στραβώνει τους θεατές που βρίσκονται πίσω ή δίπλα του, τους αποσπά βάναυσα την προσοχή και διακόπτει κάθε μέθεξη.

Ακόμα και όταν βρίσκεται στην απέναντι κερκίδα, το φως από το κινητό είναι ορατό στο υπόλοιπο θέατρο και καταστρέφει κάθε μαγεία. Οταν μάλιστα πρόκειται για θεατρική παράσταση, προκαλεί τεράστια ενόχληση στους ίδιους τους ηθοποιούς, που εμποδίζονται να συγκεντρωθούν αλλά και βλέπουν μέρος του κοινού να τους αντιμετωπίζει με μοναδική περιφρόνηση.


Διαστροφικό!

Γιάννης Μπέζος, ηθοποιός

Η βιντεοσκόπηση και η φωτογράφηση στο θέατρο απαγορεύονται - τελεία και παύλα! Υπάρχει αυτή η μανία, και δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, να καταγράφει κάποιος την παράσταση με το κινητό του, ώστε να πιστοποιήσει σε κάποιους άλλους ότι ήταν εκεί. Δεν καταλαβαίνει όμως ότι τη στιγμή που το κάνει αυτό, δεν είναι πραγματικά εκεί, είναι αλλού. Αν ήταν εκεί, δεν θα ασχολούνταν με το κινητό του αλλά με την παράσταση. Ετσι κάνει κακό στον ίδιο του τον εαυτό. Εχει πληρώσει για να δει μια παράσταση ή μια συναυλία και αντί να απολαύσει την εμπειρία, το βιντεοσκοπεί για να το δει μετά. Είναι λίγο διαστροφικό!

Κατά τη γνώμη μου πρέπει να σταματάνε οι παραστάσεις με ευθύνη των θεατών, αν σηκωθούν κινητά. Αυτό έχει γίνει στο παρελθόν. Οταν είχε έρθει ο Κέβιν Σπέισι με την παράσταση «Ριχάρδος Γ’» στην Επίδαυρο, είχε βάλει ρήτρα ο θίασος στο συμβόλαιό του ότι, αν φανεί έστω ένα φλας ή δουν κινητά, θα διακόψουν οριστικά την παράσταση, χωρίς αποζημίωση των θεατών. Το επέβαλε και ο τότε διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών, ο Γιώργος Λούκος. Οχι με μια απλή ανακοίνωση, «παρακαλώ κλείστε τα κινητά σας», αλλά με αυστηρή προειδοποίηση ότι θα πάτε σπίτια σας και δεν θα πάρετε τα χρήματά σας πίσω. Σας βεβαιώ, δεν άναψε ούτε ένα φλας!

Αυτό δεν μπορεί να γίνεται. Ειδικά στον κλειστό χώρο δεν το συζητάω, είναι τρομερά ενοχλητικό. Απορώ πώς δεν ενοχλούνται οι διπλανοί θεατές. Αν ενοχλούνται, πρέπει να ρίχνουν μια καρπαζιά και να λένε στον αγενή «αν δεν το κλείσεις πήγαινε σπίτι σου». Να τελειώνουμε με τις ψευτοευγένειες. Πρέπει κάποια στιγμή να σοβαρευτούμε και να αποφασίσουμε ότι ή θα κάνουμε θέατρο ή θα κάνουμε απλώς θέαμα.

Αλλο το ένα, άλλο το άλλο.


Ενοχλητικά τα φλας

Κώστας Κεχαγιόγλου, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος-Ακροάματος

Είναι θέμα νοοτροπίας και κουλτούρας των ίδιων των θεατών. Είναι ένα φαινόμενο που πρέπει να υπάρξει μια ενημερωτική καμπάνια για να περιοριστεί και να εκλείψει στο τέλος. Το φαινόμενο είναι πιο έντονο σε μεγάλους και ανοιχτούς χώρους, όπως για παράδειγμα στην Επίδαυρο και στο Ηρώδειο. Αν όμως σε αυτά τα θέατρα υπάρχει ένας σχετικός έλεγχος, φανταστείτε τι γίνεται σε θέατρα που είναι εξίσου μεγάλα, αλλά δεν έχουν τόσο οργανωμένη ταξιθεσία, όπως το Αρχαίο Θέατρο της Δωδώνης ή το Αρχαίο Ωδείο της Πάτρας. Οχι μόνο είναι εξαιρετικά ενοχλητικό κατά τη διάρκεια της παράστασης να ανάβουν τα φλας, αλλά ακόμα και η φωτεινή οθόνη αποσπά την προσοχή των θεατών που κάθονται δίπλα. Οι ηθοποιοί ενοχλούνται πάρα πολύ από τα φλας των κινητών, που ενδεχομένως να τους αποσυντονίσουν από τον ρόλο εκείνη τη στιγμή.


Πυγολαμπίδες στο σκοτάδι

Μαρίνα, θεατρόφιλη

Φυσικά έχω προσέξει το φαινόμενο με τα κινητά, ειδικά στα ανοιχτά θέατρα γίνεται κατά κόρον. Στο Ηρώδειο που πήγα πρόσφατα, στην «Τραβιάτα», έβλεπες δεκάδες φωτάκια από τα κινητά να λαμπυρίζουν σαν πυγολαμπίδες στο σκοτάδι. Σου αποσπούσαν το βλέμμα από τη σκηνή. Αυτό δυστυχώς είναι πολύ διαδεδομένο και όχι μόνο από Ελληνες, αλλά και από ξένους θεατές. Ακόμα και όταν βάζουν το κινητό στη δόνηση, είναι εξαιρετικά ενοχλητικό όταν το κάνουν δίπλα σου. Σε αποσυντονίζει τελείως από την παράσταση.

Το έχω δει να συμβαίνει ακόμα και σε θέατρα με καλλιεργημένο κοινό. Δεν θα ξεχάσω ποτέ όταν πήγα να δω παράσταση Μπρεχτ στο θέατρο «Σφενδόνη» της Κοκκίνου. Ξεκινάει το δεύτερο μέρος, είμαστε στο ζενίθ και χτυπάει ένα κινητό και άρχισε η κυρία να μιλάει σαν να μη συνέβαινε τίποτα. Πάγωσαν οι ηθοποιοί. Παγώσαμε όλοι. Διακόπηκε η παράσταση. Να της λέμε «βγες έξω». Τι της το λέγαμε, τι δεν της το λέγαμε, τίποτα εκείνη. Ηρθαν οι ταμίες και οι ταξιθέτες και τη βγάλανε σηκωτή. Αν και τα κινητά σε παραστάσεις με ενοχλούν προσωπικά πάρα πολύ, όταν γίνεται κάτι τόσο διαδεδομένο, απλά κατεβάζω τα ρολά και σκέφτομαι τα δικά μου. Σε ποιον να πρωτοπείς, αφού δεν καταλαβαίνουν οι άνθρωποι;


Ασέβεια προς τον ηθοποιό

Περικλής Μοσχολιδάκης, ηθοποιός

Κάθε φορά που ξεκινάει μια παράσταση ζητάμε από τον κόσμο με σχετική ανακοίνωση να απενεργοποιήσει το κινητό του. Oποιος δεν το κάνει παραβιάζει μια βασική αρχή της παράστασης, δημιουργώντας μια αθέμιτη κατάσταση. Είναι τραγικά ενοχλητικό και να χτυπάει το κινητό και να αισθάνεσαι ότι κάποιος όταν εσύ παίζεις βλέπει την ώρα ή επικοινωνεί μέσω μηνυμάτων ή οτιδήποτε άλλο.

Επιπλέον, όταν κάποιος βιντεοσκοπεί μέρος της παράστασης και το ανεβάζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή το μεταδίδει ζωντανά στο διαδίκτυο, είναι παράνομο γιατί είναι ένα κομμάτι πνευματικής ιδιοκτησίας το οποίο μπορεί να μην επιτρέπεται να μεταδοθεί. Αν ο καθένας παίρνει ένα κομμάτι της παράστασης και το ανεβάζει με το κινητό του, μπορεί αυτό να αποτρέψει κάποιον να τη δει, να γίνει δηλαδή αρνητική διαφήμιση, αυτό έχει για μας αρνητικές οικονομικές συνέπειες. Γι’ αυτούς τους λόγους είμαστε πολύ αρνητικοί.

Υπάρχει και το ηθικό ζήτημα. Οταν ο ηθοποιός δίνει τον εαυτό του πάνω στη σκηνή, για να μπορέσει να κάνει τη δουλειά του, νομίζω ότι είναι και ασέβεια απέναντι στο πρόσωπό του να σηκώνεις το κινητό και να παίρνεις ένα μέρος της δουλειάς του. Αυτός που το κάνει δεν καταλαβαίνει ότι ο ηθοποιός εκείνη την ώρα μπορεί να χάσει τα λόγια του. Φανταστείτε σε μια σκοτεινή αίθουσα να ανάβουν είκοσι φωτάκια. Πόσο δύσκολο είναι να συγκεντρωθεί ο ηθοποιός.

Εχω ζήσει συναδέλφους οι οποίοι σταματούν την παράσταση όταν αντιληφθούν τέτοια φαινόμενα και περιμένουν να κλείσει ο θεατής το κινητό του για να συνεχίσουν. Μερικές φορές αυτά τα δραστικά μέτρα φαίνονται λίγο απότομα και σκληρά, αλλά ίσως κάποια στιγμή να πρέπει να υιοθετηθούν από όλους τους συναδέλφους μου.

Στις χώρες με μεγάλη θεατρική παράδοση, όπως η Αγγλία, η Ρωσία, η Γερμανία, υπάρχουν την ώρα της παράστασης διάσπαρτοι ταξιθέτες που κάθονται σχεδόν δίπλα από τους θεατές, για να προσέχουν αν τηρούνται η τάξη και ο σεβασμός απέναντι στους ηθοποιούς που δίνουν την ψυχή τους. Είναι παιδιά που παίρνουν ένα καλό μεροκάματο από το θέατρο γιατί επιφορτίζονται με αυτό το καθήκον, να προσέχουν τη διασφάλιση μιας εύρυθμης κατάστασης την ώρα που γίνεται η παράσταση. Στην Ελλάδα αυτό το είδος είναι σπάνιο. Ταξιθέτες και ταξιθέτριες υπάρχουν μόνο στα μεγάλα θέατρα, που έχουν την οικονομική δυνατότητα. Στα περισσότερα θέατρα όμως δεν υπάρχουν, γι’ αυτό η κατάσταση στην πλατεία είναι ανεξέλεγκτη.


Υπάρχουν κανόνες

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, πρόεδρος Φεστιβάλ Αθηνών

Εχει παρατηρηθεί το φαινόμενο της χρήσης κινητών κατά τη διάρκεια των παραστάσεων σε ανοιχτούς χώρους, αλλά δεν μπορώ να πω ότι είναι τόσο διαδεδομένο. Ομως έστω και ένας να το κάνει, δημιουργεί θέμα για τους υπόλοιπους θεατές. Οταν βρισκόμαστε στο θέατρο, ας δίνουμε στον εαυτό μας την πολυτέλεια να είμαστε δύο ώρες χωρίς το κινητό. Και καλό σε μας τους ίδιους θα κάνουμε και στους διπλανούς μας, αλλά και στους ηθοποιούς, ώστε να μην αποσυγκεντρώνονται. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, έχουμε σαφείς κανόνες, όπου ενημερώνουμε και με ανακοινώσεις αλλά και μέσω των ταξιθετών προσωπικά τους θεατές για την απενεργοποίηση των κινητών.


Aπαγορεύεται η βιντεοσκόπηση

Θεοδώρα Βασιλάκη, υπεύθυνη υποδοχής-ταξιθεσίας στο Εθνικό Θέατρο

Τα πνευματικά δικαιώματα όλων όσοι εργάζονται σε μια παράσταση -σκηνοθέτες, ηθοποιοί, σκηνογράφοι, ενδυματολόγοι- προστατεύονται από το Εθνικό Θέατρο, γι’ αυτό και υπάρχει σχετική ανακοίνωση πριν από την έναρξη ότι απαγορεύονται η βιντεοσκόπηση και η λήψη φωτογραφιών. Αυτό παρ’ όλο που το αναφέρουμε ο κόσμος συνεχίζει και το κάνει. Είναι και ενοχλητικό λόγω της φωτεινότητας της οθόνης, γιατί αποσπάται η προσοχή από τους άλλους θεατές, αλλά και παράνομο γιατί απαγορεύεται να δημοσιευτεί. Ειδικά με τα βίντεο στο youtube είναι κάτι που έχει συμβεί στο Εθνικό Θέατρο πάνω από μία φορά.

Κατά τη διάρκεια των παραστάσεων υπάρχουν ταξιθέτες οι οποίοι κάθονται διακριτικά σε συγκεκριμένα σημεία της αίθουσας, που ανά τακτά χρονικά διαστήματα σηκώνονται, ανεβοκατεβαίνουν τον πλαϊνό διάδρομο και ελέγχουν αν κάποιοι θεατές τρώνε, αν βιντεοσκοπούν. Οταν το αντιληφθούν οι ταξιθέτες γίνεται παρατήρηση συνήθως στο διάλειμμα ή στο τέλος της παράστασης. Ο ταξιθέτης ενημερώνει ότι όπως έχει προαναφερθεί από την ανακοίνωση ήδη πριν από την έναρξη, απαγορεύεται η βιντεοσκόπηση και ζητά να το διαγράψει επιτόπου. Αυτό δεν το δέχονται πάντα. Τότε εγώ ως υπεύθυνη συζητάω μαζί τους λίγο παραπάνω για τα πνευματικά δικαιώματα, ότι το βίντεο δεν πρέπει να δημοσιευτεί και αν χρειάζονται φωτογραφίες μπορούν να τις προμηθευτούν από το γραφείο Τύπου. Δεν είναι όλοι οι θεατές συζητήσιμοι ή διαθέσιμοι να σβήσουν αυτό που έχουν τραβήξει.

Τα ανοιχτά κινητά είναι ενόχληση για όλους, ειδικά για τους ηθοποιούς, που όμως δεν μπορούν να κάνουν κάτι εκείνη τη στιγμή. Αν υπάρχει διάλειμμα με ενημερώνουν όταν το αντιληφθούν. Εμείς το τηρούμε πάρα πολύ, στα ελεύθερα θέατρα δεν είναι το ίδιο.


Ενόχληση των θεατών

Γιάννης Λούρος, υπεύθυνος γραφείου Τύπου Λυρικής Σκηνής

Η χρήση κινητών ή άλλων μέσων για την καταγραφή αποσπασμάτων από παραστάσεις είναι ένα φαινόμενο που αντιμετωπίζουμε συνεχώς, όπως όλα τα θέατρα (λυρικά ή μη) στον κόσμο. Τα smartphones σε συνδυασμό με την εκτεταμένη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης διευκολύνουν αυτή τη συμπεριφορά του κοινού, το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις αγνοεί τόσο ζητήματα πνευματικών δικαιωμάτων όσο και τις οδηγίες που δίνονται από την παραγωγή και τους ταξιθέτες, πριν ή και κατά τη διάρκεια μιας παράστασης. Η Εθνική Λυρική Σκηνή με διακριτικό τρόπο προσπαθεί να αποτρέπει τέτοια φαινόμενα, τα οποία εκτός των άλλων προκαλούν και την ενόχληση μεγάλου μέρους των θεατών, που επιθυμούν να παρακολουθήσουν σε συνθήκες απόλυτης ησυχίας και συγκέντρωσης την εκάστοτε παράσταση.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πολεμώντας τις διακρίσεις των ΑμεΑ με χιούμορ
Ο Δημήτρης Αντωνίου είναι ένας νέος 28 χρόνων από την Καλαμαριά της Θεσσαλονίκης. Φυσικός, με μεταπτυχιακό στις οικονομικές σπουδές, συγγραφέας τριών βιβλίων, ιδρυτικό μέλος των «C’est La Vie» -μιας παρέας...
Πολεμώντας τις διακρίσεις των ΑμεΑ με χιούμορ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι παραλίες δεν είναι πια... γραφικές, είναι ψηφιακές!
Τι δεν πρέπει να ξεχάσεις πριν βγεις στον πηγεμό για την παραλία; Το smartphone, την αδιάβροχη θήκη του, την μπαταρία φόρτισης, το καλοκαιρινό σου πακέτο δεδομένων για ασύρματο ίντερνετ 4G, το αδιάβροχο...
Οι παραλίες δεν είναι πια... γραφικές, είναι ψηφιακές!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η «επιστροφή» της Δωδώνης
Χιλιάδες επισκέπτες παρακολουθούν τις τραγωδίες που ανεβαίνουν στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, την ώρα που εξελίσσεται ένα πρωτοποριακό έργο αποκατάστασης στον αρχαιολογικό χώρο.
Η «επιστροφή» της Δωδώνης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Σιγά μη φοβηθώ»
Στην καθιερωμένη συναυλία μνήμης «Σιγά μη φοβηθώ» καλεί απόψε η οικογένεια Φύσσα, έξι χρόνια μετά τη δολοφονία του Παύλου από το τάγμα εφόδου του Πυρήνα της Χρυσής Αυγής στη Νίκαια.
«Σιγά μη φοβηθώ»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δικαιώθηκε ομαδική αγωγή 46 συνταξιούχων
Αντισυνταγματικές έκρινε τις περικοπές που επιβλήθηκαν με τους μνημονιακούς νόμους του 2012 το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών και υποχρεώνει τα ασφαλιστικά ταμεία να επιστρέψουν παρακρατηθέντα ποσά.
Δικαιώθηκε ομαδική αγωγή 46 συνταξιούχων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διάλεξη της Γκίμπσον για τη ζωή μετά τον καπιταλισμό
«Το τέλος του καπιταλισμού όπως τον ξέραμε» περιγράφανε από το, επίσης μακρινό πλέον, 1996 οι φεμινίστριες ανθρωπογεωγράφοι Γκίμπσον - Γκρέιαμ, στο πρώτο ομώνυμο βιβλίο τους με τον υπότιτλο «Μια φεμινιστική...
Διάλεξη της Γκίμπσον για τη ζωή μετά τον καπιταλισμό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας