Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ηλεκτρικά πατίνια χωρίς νομικό πλαίσιο: κίνδυνος θάνατος
EUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ηλεκτρικά πατίνια χωρίς νομικό πλαίσιο: κίνδυνος θάνατος

  • A-
  • A+
Σοβαρά ζητήματα ασφαλείας, αλλά και άλλα πρακτικά θέματα εγείρονται καθώς μεγαλώνει ο στόλος των ηλεκτρικών scooters σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις, χωρίς πρώτα να έχει αποφασιστεί η οδική συμπεριφορά που θα πρέπει να τηρούν, αλλά και το αν πρέπει να ασφαλίζονται, πού πρέπει να σταθμεύουν κ.ά. ● Στο Παρίσι σημειώθηκε το πρώτο δυστύχημα με πατίνι ● Νέα μελέτη εν τω μεταξύ δείχνει πως ίσως και να μην είναι τόσο οικολογικά.

Τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν από τις αρχές του έτους καθημερινότητα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και πολύ σύντομα θα βρίσκονται και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, ωστόσο ακόμα απουσιάζει οποιοδήποτε νομικό πλαίσιο που να διέπει την κυκλοφορία τους και εγείρονται πολλά ζητήματα, τόσο ασφαλείας όσο και για άλλα πρακτικά θέματα, όπως για παράδειγμα η στάθμευσή τους, η φόρτιση ή η υποχρέωση ασφάλισης.

Την ώρα που μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις παίρνουν μέτρα, προβάλλει αυτή η αναγκαιότητα και στη χώρα μας πριν σημειωθούν σοβαρά ατυχήματα, με τις όποιες εξελίξεις να αναμένονται από το φθινόπωρο ή και αργότερα.

Από το 2017 τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν πονοκέφαλο για αρκετές πόλεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ, καθώς τα ατυχήματα και τα προβλήματα που δημιουργούν στην εύρυθμη λειτουργία των πόλεων και την κίνηση των πεζών έκαναν επιτακτική την ύπαρξη αυστηρού πλαισίου.

 

Στο Παρίσι είχαν φτάσει να κυκλοφορούν 20.000 ηλεκτρικά πατίνια και η δήμαρχος της πόλης Αν Ινταλγκό ζήτησε από τις εταιρείες ενοικίασης να περιορίσουν τον στόλο τους, ενώ από το φθινόπωρο αναμένεται γαλλικό νομοσχέδιο που θα δίνει μεγαλύτερη δικαιοδοσία στις τοπικές αρχές να ρυθμίζουν το θέμα.

Τον Ιούνιο σημειώθηκε στη γαλλική πρωτεύουσα το πρώτο δυστύχημα με ηλεκτρικό πατίνι με θύμα άντρα 25 ετών.

Στις Βρυξέλλες, όπου κυκλοφορούν 7.000 πατίνια, σημειώθηκε δυστύχημα με θύμα άνδρα 41 ετών τον Μάιο και αναμένεται η λήψη αυστηρών μέτρων για τη στάθμευση και την κυκλοφορία τους. Στη Σιγκαπούρη η νομοθεσία επιβάλλει ανώτατο όριο ταχύτητας τα 10 χλμ. την ώρα (στην Αθήνα είναι 20 χλμ.), όπως και τα ηλεκτρικά πατίνια να φέρουν πινακίδες.

Στην Ελλάδα;

Στα τέλη Ιουλίου τα ηλεκτρικά πατίνια έφτασαν και στο Ηράκλειο με την πρώτη ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον χώρο, τη FLİİP, η οποία έχει στόχο τα πορτοκαλί πατίνια της να επεκταθούν και σε άλλες πόλεις της Κρήτης και της υπόλοιπης χώρας.

Στις αρχές Ιουλίου η εταιρεία Lime, η πρώτη που τα έφερε στην Ελλάδα, ανακοίνωσε ότι τα πράσινα πατίνια της θα κυκλοφορούν στο Ρέθυμνο, ενώ από Σεπτέμβριο αναμένονται και στη Λάρισα.

Το θέμα μη ύπαρξης νομικού πλαισίου και θολού διαχωρισμού αρμοδιοτήτων των φορέων για την κυκλοφορία των e-scooters είχε απασχολήσει την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και είχαν κατατεθεί προτάσεις όπως η χρήση κράνους, η κυκλοφορία σε συγκεκριμένους χώρους και η αναγνωριστική σήμανση των πατινιών.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεν παραμένει αδιάφορη για το θέμα απουσίας νομικού πλαισίου και έχει συσταθεί επιτροπή που εξετάζει καλές πρακτικές χωρών στο εξωτερικό για την εκπόνηση νομοθεσίας σε εύλογο χρονικό διάστημα. Την εκπόνηση ρυθμιστικού πλαισίου έχει ζητήσει επανειλημμένα και ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος.

Στη Θεσσαλονίκη έχουν καταγραφεί τουλάχιστον δύο ατυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια. Τον Μάρτιο, αυτοκίνητο χτύπησε νεαρό αναβάτη 16 ετών στην Καλαμαριά. Μάλιστα, στις αρχές Απριλίου η Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης είχε προχωρήσει σε έρευνα σχετικά με την κυκλοφορία των πατινιών στην πόλη. Πιο πρόσφατα, στις 13 Ιουλίου ηλεκτρικό πατίνι παρέσυρε και τραυμάτισε ελαφρά κοριτσάκι 4 ετών στη Νέα Παραλία.

Στην Αθήνα δεν έχει αναφερθεί μέχρι στιγμής επισήμως κάποιο ατύχημα. Οι δύο εταιρείες ενοικίασης (Lime, Hive) είχαν δεσμευτεί να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με τον δήμο και άλλους αρμόδιους φορείς σχετικά με την κυκλοφορία και την οδική ασφάλεια.

Τον τελευταίο καιρό προχωρούν σε προσφορές με δωρεάν λεπτά κυκλοφορίας για να δελεάσουν τους ενδιαφερόμενους, κυρίως τουρίστες, για μια βόλτα, η οποία έχει αλμυρό κόστος με 1 ευρώ το ξεκλείδωμα και 0,15 ευρώ το λεπτό χρήσης.

Συχνά βλέπουμε τουρίστες να κάνουν επικίνδυνο «δικάβαλο» στα πατίνια στους δρόμους της πρωτεύουσας, νεαροί κάνουν μέχρι και κόντρες, ενώ οδηγοί τονίζουν στην «Εφ.Συν.» ότι δεν έχουν χτυπήσει ηλεκτρικό πατίνι από... τύχη, γεγονός που επιβεβαιώνει το επιτακτικό της εκπόνησης και τήρησης θεσμικού πλαισίου πριν θρηνήσουμε θύματα ή υπάρξουν σοβαροί τραυματισμοί.

Σύμφωνα με πηγές της νέας δημοτικής αρχής της Αθήνας υπό τον Κ. Μπακογιάννη, που αναλαμβάνει από Σεπτέμβριο, στόχος είναι η ενίσχυση των μέσων εναλλακτικής μετακίνησης, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια, στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης του αστικού χώρου και βελτίωσης της μετακίνησης και της προσβασιμότητας, με την τήρηση των κανόνων ασφαλείας να θεωρείται εξίσου σημαντική.

Για να γίνει αυτό εφικτό πρέπει μεταξύ άλλων να επεκταθούν οι πεζόδρομοι και οι δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας όπου θα μπορούν να κινούνται τα e-scooters, όπως και να υπάρχουν αρκετά σταθερά σημεία φόρτισης και στάθμευσης.

Είναι τελικά οικολογικά;

Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστήμιου της Βόρειας Καρολίνας των ΗΠΑ που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, τα ηλεκτρικά πατίνια δεν είναι τελικά τόσο οικολογικά, όπως υποστήριζαν οι πολυεθνικές που επένδυσαν εκατομμύρια με ζήλο, και δεν θα μας απαλλάξουν από τις βλαβερές εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα.

Στα συμπεράσματα της μελέτης «Are e-scooters polluters? The environmental impacts of shared dockless electric scooters» («Ρυπαίνουν τα e-scooters; Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των κοινόχρηστων ηλεκτρικών πατινιών») αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι τα κοινόχρηστα ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία χρησιμοποιούν καθημερινά εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως, παράγουν στην πραγματικότητα μεγαλύτερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ανά χιλιόμετρο σε σύγκριση με τα λεωφορεία, τα ποδήλατα και τα μοτοποδήλατα.

Ακόμη, η έρευνα υποστηρίζει ότι τα υλικά που απαιτούνται για την κατασκευή της μπαταρίας, των τροχών και του σώματος των πατινιών, όπως και η φόρτιση και αναδιανομή τους σε συγκεκριμένα σημεία (που γίνεται κυρίως με τη χρήση Ι.Χ. από συνεργάτες των εταιρειών), έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Παραλίγο να τους έρθει μια κολόνα στο κεφάλι!
Από καθαρή τύχη γλίτωσε τα χειρότερα παρέα στη Χαλκίδα όταν φθαρμένος δημοτικός στύλος φωτισμού κατέρρευσε πέφτοντας στο τραπέζι καφετέριας όπου βρίσκονταν σε κεντρική πλατεία της πόλης.
Παραλίγο να τους έρθει μια κολόνα στο κεφάλι!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αναζητούν απαντήσεις στα συντρίμμια του ελικοπτέρου
Οι πρώτες πληροφορίες για τα αίτια του δυστυχήματος στον Πόρο κάνουν λόγο για μηχανική βλάβη του αεροσκάφους ● Εξετάζει το σενάριο της δολιοφθοράς η ρωσική πρεσβεία.
Αναζητούν απαντήσεις στα συντρίμμια του ελικοπτέρου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο 13χρονος σκοτώθηκε, όμως έδωσε ζωή
Εχασαν τον 13χρονο γιο τους σε τροχαίο, όμως με τη δύσκολη απόφασή τους να δωρίσουν τα όργανά του έδωσαν ζωή σε άλλους ανθρώπους στη χώρα μας και τη Γερμανία.
Ο 13χρονος σκοτώθηκε, όμως έδωσε ζωή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μας έκαναν τη ζωή... ηλεκτρικό πατίνι
Από τις αρχές του 2019 τα e-scooters έχουν κάνει την εμφάνισή τους στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, όμως για τον ΚΟΚ παραμένουν... αόρατα. Επειγόντως ρυθμιστικό πλαίσιο ζητά από το υπουργείο Μεταφορών ο Δήμος...
Μας έκαναν τη ζωή... ηλεκτρικό πατίνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πάρτε μέτρα, μας παίρνουν τις ζωές μας...
Τα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τους διανομείς έθεσαν επιτακτικά ενώπιον του γενικού γραμματέα Εργασίας Ανδρέα Νεφελούδη εκπρόσωποι των εργαζομένων του κλάδου, σε χθεσινή συνάντηση στο υπουργείο...
Πάρτε μέτρα, μας παίρνουν τις ζωές μας...
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τρεις νεκρές σε ταβέρνα από ανάφλεξη φιάλης υγραερίου
Μια τραγωδία με θύματα τρεις εργαζόμενες γυναίκες σε ταβέρνα, ύστερα από ανάφλεξη φιάλης υγραερίου στην κουζίνα, σημειώθηκε το βράδυ του Σαββάτου στην Καλαμάτα. Τη ζωή τους έχασαν δύο γυναίκες, 53 και 46 ετών,...
Τρεις νεκρές σε ταβέρνα από ανάφλεξη φιάλης υγραερίου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας