Το σύγχρονο γεφύρι της Αρτας είναι... αυτοκινητόδρομος. Πρόκειται για το τμήμα Πάτρα - Πύργος, τη μεγαλύτερη καρμανιόλα του οδικού δικτύου, που είχε περιληφθεί το 2006 στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού, αλλά βρίσκεται ακόμη στο «θα».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υποσχέθηκε χθες από το βήμα της Βουλής «ριζικές λύσεις», δεν είναι όμως βέβαιο ότι θα βρεθούν, με δεδομένο ότι έχουν ήδη εγκριθεί οι πέντε από τις συνολικά οκτώ εργολαβίες που καλύπτουν το έργο των 74,5 χλμ.
Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, ο Κώστας Αχ. Καραμανλής εξετάζει το ενδεχόμενο να ακυρώσει όλους τους διαγωνισμούς, αλλά αυτό σημαίνει ότι το Δημόσιο θα υποχρεωθεί να καταβάλει αποζημιώσεις στους εργολάβους, που υπολογίζονται τουλάχιστον σε 6,5 εκατ. ευρώ.
Δεν αποκλείεται το ποσό να αυξηθεί μετά τις βέβαιες προσφυγές στα δικαστήρια. Φαίνεται ότι στη Ν.Δ. δεν έχουν πάρει το μάθημά τους από τις προηγούμενες κυβερνητικές θητείες τους, με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης, η οποία ακυρώθηκε και οι εργολάβοι έχουν κατοχυρώσει αποζημίωση ύψους 60 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 80% του έργου, το οποίο βέβαια δεν ξεκίνησε!
Εχει, πάντως, ενδιαφέρον ότι ο νέος υπουργός προετοιμάζει το κλίμα, λέγοντας ότι «παρέλαβε μια χωματερή με 50 χιλιάδες τόνους απορρίμματα»! Πρόκειται για τον παλιό σκουπιδότοπο που ήταν γνωστό ότι υπάρχει στο τμήμα Σαγαίικα - Βάρδα.
Η ναρκοθέτηση του έργου επισημοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2013, όταν η τότε κυβερνητική πλειοψηφία Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ, με πρόταση του αρμόδιου υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, προχώρησε στην αναθεώρηση των συμβάσεων για όλους τους αυτοκινητόδρομους.
Η αναθεώρηση συνοδεύτηκε με την καταβολή αποζημιώσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στους εργολάβους.
Στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού περιλήφθηκε ειδικός όρος για αποκοπή μόνο του συγκεκριμένου τμήματος και οριζόταν ότι θα επαναδημοπρατηθεί ως κλασικό δημόσιο έργο μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2014, κάτι που δεν έγινε ποτέ...
Εκπτώσεις
Η επιλογή αυτή αποδείχθηκε ολέθρια, καθώς είχαν αλλάξει οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί. Πλέον χρηματοδοτούνται έργα σε αυτοκινητόδρομους που παρουσιάζουν ορισμένους κυκλοφοριακούς φόρτους, τους οποίους όμως δεν καλύπτει η Πατρών - Πύργου.
Χρειάστηκαν νέες διαπραγματεύσεις με τις Βρυξέλλες για να εγκριθεί η χρηματοδότηση των έργων και σε αυτό βοήθησε ο χωρισμός τους σε οκτώ κομμάτια. Ηταν επιλογή του προηγούμενου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, που όμως προχώρησε με νέα προβλήματα.
Η καθίζηση στα έργα, που είχε ξεκινήσει πολύ πριν από την οικονομική κρίση, οδήγησε σε μεγάλες εκπτώσεις, που μείωσαν κατά 50% τον αρχικό προϋπολογισμό 475 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά η πείρα λέει πως συνήθως τελικά οδηγούν σε οικονομικές περιπέτειες.
Η μεγαλύτερη εμπλοκή δημιουργήθηκε από το γεγονός ότι σε τέσσερις από τις οκτώ εργολαβίες μειοδότησε η εταιρεία του Χρήστου Καλογρίτσα.
Λόγω της οικονομικής της κατάστασης, δεν κατάφερε να πάρει εγγυήσεις από τις τράπεζες και κηρύχθηκε έκπτωτη από δύο κομμάτια, που ανατέθηκαν σε ομίλους οι οποίοι είχαν δώσει μικρότερες εκπτώσεις.
Με προσφυγές καθυστερεί τη διαδικασία για άλλα δύο τμήματα, ενώ δικαστική εκκρεμότητα υπάρχει και σε άλλο ένα τμήμα. Στα υπόλοιπα πέντε έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις και σε ένα έχουν ξεκινήσει τα έργα.
Τα ψαλιδίσματα είχαν εμφανιστεί από την αρχή, αφού το ΣτΕ ακύρωσε το 2008 τα προβλεπόμενα έργα στα όρια της προστατευόμενης περιοχή του Καϊάφα και έτσι ο αυτοκινητόδρομος, που προβλεπόταν να καταλήγει στην Αρχαία Ολυμπία, σταμάτησε στον Πύργο. Από αυτό τον προγραμματισμό ονομάστηκε Ολυμπία Οδός, αλλά πέντε χρόνια αργότερα σταμάτησε στην Πάτρα.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας