Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ωσαννά, ήρθε ξανά η Δεξιά

Κυριάκος Μητσοτάκης και αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος

EUROKINISSI / ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ωσαννά, ήρθε ξανά η Δεξιά

  • A-
  • A+
Με την επιστροφή τής Ν.Δ. Εκκλησία και Πολιτεία φαίνεται ότι θα παραμείνουν σφιχταγκαλιασμένες εις τον αιώνα τον άπαντα

Η «επιστροφή στην κανονικότητα» όπως την αντιλαμβάνεται η νέα συντηρητική κυβέρνηση της χώρας δεν θα μπορούσε παρά να περιλαμβάνει και τις σχέσεις της με την Εκκλησία, όπως και τις σχέσεις της Πολιτείας με την Εκκλησία. Ετσι, από τις πρώτες επαφές που είχε ο πρωθυπουργός ήταν με τον αρχιεπίσκοπο, όπου σε κλίμα αβρότητας οι δύο άνδρες επιβεβαίωσαν την επιστροφή στα ελληνικά δεδομένα: η Πολιτεία κι η Εκκλησία παραμένουν αγκαλιασμένες σφιχτά, η δε συμφωνία που ο ίδιος ο κ. Ιερώνυμος είχε συνομολογήσει με τον τέως πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, πετάχτηκε στον κάλαθο των αχρήστων.

Την επόμενη μέρα ακριβώς, η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων συνάντησε τον κ. Ιερώνυμο, όπου δήλωσε πως «επιδίωξη της κυβέρνησης είναι η διασφάλιση των υφιστάμενων μισθολογικών, ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των κληρικών». Ο προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας ζήτησε από την κ. Κεραμέως την ενεργοποίηση της επιτροπής διαλόγου μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας «…κι αν χρειαστεί να τη συμπληρώσουμε, γιατί η επιτροπή προλαβαίνει πολλά πράγματα τα οποία πολλές φορές είναι απλά».

«Ως μη γενόμενη»

Η συμφωνία Τσίπρα - Ιερώνυμου, που προκάλεσε την μήνιν των κληρικών και ξεσήκωσε τους (και μακεδονομάχους) συνδικαλιστές της Ενωσης Κληρικών, πέρασε από σαράντα κύματα, με την ιεραρχία της Εκκλησίας να την απορρίπτει. Τώρα, όπως γράφτηκε αυτολεξεί στο ανακοινωθέν, «ο Αρχιεπίσκοπος υπογράμμισε ότι για την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας η γνωστή πρόταση συμφωνίας Πολιτείας-Εκκλησίας του προηγούμενου Νοεμβρίου θεωρείται ως μη γενόμενη».

Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Οτι τίποτα δεν αλλάζει για τα εργασιακά και ασφαλιστικά των ιερέων, που παραμένουν δημόσιοι υπάλληλοι εις τον αιώνα των αιώνων, και ότι η Πολιτεία θα καταβάλλει τη μισθοδοσία μέχρι Δευτέρας Παρουσίας. Βεβαίως και ο απελθών αρμόδιος υπουργός κ. Γαβρόγλου είχε διαβεβαιώσει ότι η «αγία μισθοδοσία» θα παραμένει ως έχει, αλλά τώρα αποσυνδέεται εντελώς η καταβολή της από την αξιοποίηση της όποιας εκκλησιαστικής περιουσίας. Ωστόσο, Μητσοτάκης - Ιερώνυμος έκαναν μερικά βήματα παραπέρα:

  • Συμφωνήθηκε η ανάγκη άμεσης επαναλειτουργίας της επιτροπής διαλόγου Πολιτείας-Εκκλησίας, με στόχο «τη διευθέτηση όλων των ζητημάτων που αφορούν τους δύο θεσμούς» - κι ως ανοιχτά ζητήματα οι δύο πλευρές ορίζουν τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών και την αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας. Ο διάλογος ξεκινά από μηδενική βάση.
  • Ο πρωθυπουργός εγγυήθηκε πλήρως τη διασφάλιση των υφιστάμενων μισθολογικών, ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των κληρικών.
  • Ο κ. Μητσοτάκης δεσμεύτηκε ότι δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή στη συνταγματική αναθεώρηση στα άρθρα 3 και 13 του Συντάγματος.
  • Συζητήθηκε το ζήτημα της έγκρισης των σχετικών πιστώσεων για την κατανομή θέσεων κληρικών στις Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος για το έτος 2019. Σύμφωνα με πηγές του έγκυρου orthodoxia.info, το επόμενο διάστημα θα δοθούν στην Εκκλησία πάνω από 200 θέσεις κληρικών.

Το γεγονός ότι το ελληνικό κράτος θρησκεύεται και η εκκλησία πολιτεύεται φαντάζει πια τόσο φυσικό όσο ότι ο ήλιος ανατέλλει από την Ανατολή. Και με τη νέα διακυβέρνηση, όλα πάνε γρήγορα πίσω και δεξιά (του Κυρίου). Οι σκληροί της εκκλησιαστικής ιεραρχίας πρέπει να χαμογελούν δικαιωμένοι...

Πίσω και ολοταχώς

Αλέξανδρος Σακελλαρίουδιδάσκων Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, μέλος Δ.Σ. της Ελληνικής Ενωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Μέσα σε δέκα ημέρες από τις εκλογές η νέα κυβέρνηση, με πράξεις και δηλώσεις-διαβεβαιώσεις προς την Εκκλησία, εξαφάνισε σχεδόν όλες τις έστω αναιμικές και ατελείς απόπειρες της προηγούμενης για ένα σύγχρονο κοσμικό κράτος. Προκύπτουν, συνεπώς, δύο διαπιστώσεις και δύο ερωτήματα.

Οι διαπιστώσεις: 1) Η εκλεκτική συγγένεια της δεξιάς, συντηρητικής και μόνο κατ’ όνομα φιλελεύθερης παράταξης με την Ορθόδοξη Εκκλησία - άλλωστε ο πρωθυπουργός δεν συνάντησε κανέναν άλλο θρησκευτικό ηγέτη, και 2) Η επιδίωξη της Εκκλησίας να παραμείνει η επικρατούσα και ευνοημένη προστατευόμενη του κράτους, όπως επιδίωκε πάντα, διατηρώντας προνόμια και ρόλο στο πολιτικό πεδίο.

Τα ερωτήματα που έπονται: 1) Τι θα κάνει η κυβέρνηση με τη διδασκαλία των Θρησκευτικών με βάση και τις βαθύτατα οπισθοδρομικές αποφάσεις του ΣτΕ; και 2) Στην προαναγγελθείσα αλλαγή του Ποινικού Κώδικα για άλλα θέματα θα επανέλθει η ποινικοποίηση της βλασφημίας; Το ζητούμενο, λοιπόν, δεν είναι το εάν, άλλα το πόσο πίσω και πόσο ολοταχώς θα πάμε.

Μια αδιαίρετη δυάδα

Γιάννης Ιωαννίδηςδικηγόρος, πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Αν και κανείς δεν πρέπει να αιφνιδιάστηκε από τις πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης στις σχέσεις με την Εκκλησία, μια κάποια μελαγχολία θα πρέπει να διακατέχει όσους έχουν ασχοληθεί και υποστηρίξει είτε τους λεγόμενους διακριτούς ρόλους είτε τον χωρισμό της Εκκλησίας από το Κράτος. Η μεν αναθεώρηση των άρθρων 3 και 13 του Συντάγματος ενταφιάστηκε μετ’ επαίνων, ακόμα και στην άτολμη εκδοχή που είχε προταθεί.

Ολα δε τα υπόλοιπα ζητήματα (Θρησκευτικά, περιουσιακό, καθεστώς κληρικών) θα διευθετηθούν μόνο με διάλογο (διάβαζε έγκριση) της Ιεράς Συνόδου. Για να είμαστε δίκαιοι, εδώ δεν πρόκειται για καμία μεγάλη αλλαγή. Ηδη, με την προηγούμενη κυβέρνηση, αυτή η άτυπη συνθήκη είχε γίνει ρητώς αποδεκτή.

Το κρίμα είναι ότι σε μια σειρά ζητήματα οι αλλαγές ήταν εφικτές χωρίς συνταγματική αναθεώρηση. Και θα αποδεικνύονταν πιθανότατα «ώριμες», φτάνει να τις αποτολμούσε το πολιτικό σύστημα. Τόσο σε επίπεδο συμβολισμών όσο και στη ρύθμιση των σχέσεών τους, Πολιτεία και Εκκλησία συνιστούν μια δυάδα. Οχι ομοούσιο, αλλά πάντως αδιαίρετη. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έβαλε χαμηλά τον πήχη.

Να μπαίνει ψηλά ο πήχης

Δημήτρης Χριστόπουλοςκαθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης & Ιστορίας Παντείου Πανεπιστημίου, πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δικαιωμάτων του Ανθρώπου

Η πολιτική που εξαγγέλλει η κυβέρνηση της Ν.Δ. σε ό,τι αφορά τη σχέση Κράτους και Εκκλησίας είναι πολιτικά αναμενόμενη. Δεν θα περίμενε κανείς από τη συντηρητική παράταξη στην Ελλάδα να επιχειρήσει να δώσει ένα μήνυμα στην κατεύθυνση της απαλλαγής από αυτόν τον σφικτό εναγκαλισμό που διέπει τις σχέσεις του Κράτους με την Εκκλησία της χώρας μας.

Το πρόβλημα έγκειται στο ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έβαλε χαμηλά τον πήχη. Θα περίμενα δηλαδή από μια τέτοια κυβέρνηση να προχωρήσει με μεγαλύτερη σαφήνεια στην κατεύθυνση των διακριτών ρόλων Κράτους και Εκκλησίας, διότι -για παράδειγμα -λίγη σημασία έχει αν τη μισθοδοσία των κληρικών τη διαχειρίζεται ένα ταμείο το οποίο πληρώνεται από το ελληνικό κράτος ή αν, τελικώς, οι κληρικοί είναι δημόσιοι υπάλληλοι.

Τέλος, νομίζω ότι και η ίδια η συνταγματική πρόταση για την αναθεώρηση του άρθρου 3 ήταν αλυσιτελής και προβληματική. Αν μιλάμε για ένα πραγματικά φιλελεύθερο κράτος που σέβεται τη θρησκευτική ελευθερία στην Ελλάδα, δεν μπορούμε να αποδεχτούμε τον όρο «επικρατούσα θρησκεία».

Αρα το δίδαγμα το οποίο λαμβάνουμε από αυτήν την υπόθεση είναι ότι ο πήχης πρέπει να μπαίνει ψηλά, προκειμένου όταν έρχεται να κυβερνήσει τον τόπο ο πολιτικός αντίπαλος, να αναγκάζεται να συρθεί προς μεταρρυθμίσεις δημοκρατικού περιεχομένου και όχι να εξαναγκάζεται η αριστερή δημοκρατική παράταξη στο αντίθετο.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ιερά χαρακώματα στη συμφωνία
Ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος συγκαλεί την Παρασκευή, έπειτα από πιέσεις ιεραρχών, την Ιερά Σύνοδο για να συζητήσει τον οδικό χάρτη Εκκλησίας - Πολιτείας ● Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος εκφράζει...
Ιερά χαρακώματα στη συμφωνία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αξιος και ελπιδοφόρος
Πολλές ελπίδες συντροφεύουν τον νέο αρχιεπίσκοπο Αμερικής, που εξελέγη παμψηφεί από το Φανάρι κι αναμένεται να ενθρονιστεί μέσα στον Ιούνιο. Ο μέχρι πρότινος καθηγούμενος Χάλκης και μητροπολίτης Προύσης...
Αξιος και ελπιδοφόρος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ενας γόρδιος δεσμός μπλεγμένος σαν κομποσχοίνι...
​Η Ελληνική Ενωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου είχε την τιμητική της μετά τη συμφωνία Τσίπρα - Ιερώνυμου. Και δεν είναι μόνο ακραίες φωνές που τα έβαλαν με τον «Αλιβιζάτο και την παρέα του» και τον...
Ενας γόρδιος δεσμός μπλεγμένος σαν κομποσχοίνι...
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αντιδράσεις μητροπολιτών από... δημοσιογραφικού άμβωνος
Από... δημοσιογραφικού άμβωνος τοποθετούνται ο ένας μετά τον άλλον οι μητροπολίτες ενόψει της Συνόδου της Ιεραρχίας που έχει συγκαλέσει εκτάκτως ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος για την Παρασκευή. Οι ιεράρχες...
Αντιδράσεις μητροπολιτών από... δημοσιογραφικού άμβωνος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ολα τα εξαπτέρυγα της Εκκλησίας
Πώς φτάσαμε ένα βήμα πριν από τη ρήξη μεταξύ κυβέρνησης και Εκκλησίας. Γιατί οι δηλώσεις συμπάθειας από τον αρχιεπίσκοπο μετατράπηκαν σε τελεσίγραφα. Γιατί «θυσιάστηκε» ο Νίκος Φίλης. Τι σημαίνει για τις...
Ολα τα εξαπτέρυγα της Εκκλησίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Θάβεται μονίμως η καύση νεκρών
Κεκοιμημένα ανθρώπινα δικαιώματα, θα μπορούσε να είναι με τρεις λέξεις η ιστορία της καύσης των νεκρών στην Ελλάδα, που επανέφερε με οξύτατο -και γενναίο- τρόπο η τοποθέτηση του συντρόφου του Μηνά Χατζησάββα...
Θάβεται μονίμως η καύση νεκρών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας