Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΚΑΦΑΟ αστικής τέχνης

«To κορίτσι πίσω από τη μάσκα», ζωγραφική με λαδομπογιά πάνω σε κατανεμητή του ΟΤΕ, συμβολίζει, σύμφωνα με την καλλιτέχνιδα Τζοβάννα Σπήλιου, «το πώς κρυβόμαστε όλοι πίσω από προσωπεία, ειδικά στα social media»

EΦ.ΣΥΝ. / ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΚΑΦΑΟ αστικής τέχνης

  • A-
  • A+

Κυριακάτικο μεσημέρι στο ιστορικό τρίγωνο της Αθήνας, και οι δρόμοι είναι έρημοι, βλέπεις μόνο ελάχιστους παραζαλισμένους τουρίστες και περαστικούς. Ενας μίνι καλλιτεχνικός πυρετός σπάει τη θερινή ραστώνη.

Στις γωνίες και στα πεζοδρόμια, στα στενά και τις κεντρικές οδούς του εμπορικού κέντρου, σκυμμένοι πάνω από κατανεμητές τηλεφωνίας -τα γνωστά μας ΚΑΦΑΟ-, συνεργεία και μεμονωμένοι καλλιτέχνες φιλοτεχνούν έργα ζωγραφικής.

Πρόκειται για τη δράση Athens Urban Gallery, στο πλαίσιο του προγράμματος Τhis Is Athens Polis του Δήμου Αθηναίων, που συντονίζει η Athens Partnership, μη κερδοσκοπικός οργανισμός φορέων του ιδιωτικού τομέα.

Aν δεν σας φτάνει η βροχή αγγλόφωνων ονομασιών, ακολουθούν και άλλες: Ολα αυτά γίνονται ως μέρος της καμπάνιας anti-tagging, που καθαρίζει τις προσόψεις κτιρίων και καταστημάτων από τις «ταγκιές» -τις υπογραφές με σπρέι αγνώστων τοιχογράφων της πόλης.

ΕΦ.ΣΥΝ./ ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Αντιαισθητικές μουντζούρες που υποβαθμίζουν την αξία των ακινήτων ή αυθόρμητη «κραυγή των τοίχων», με όλη την ακαλαισθησία που συνεπάγεται;

Οι φορείς του Τhis Is Athens απαντούν κατηγορηματικά ότι πρόκειται για βανδαλισμό και επιδίδονται εδώ και μήνες σε διαδοχικές εξορμήσεις καθαρισμού και «αισθητικής αναβάθμισης της Αθήνας», όπως δήλωσε ο μεταβατικός δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Μπρούλιας, που κρατάει τις επάλξεις το καλοκαίρι, μέχρι την ορκωμοσία του Κ. Μπακογιάννη το Σεπτέμβριο.

Από τον Απρίλιο, συνεργεία του δήμου έχουν καθαρίσει κομβικά σημεία του κέντρου, όπως η πλατεία Κλαυθμώνος και τα πέριξ, περνώντας τους άσπιλους πλέον τοίχους με ειδική υδροφοβική επίστρωση, διαφανές σιλικονούχο «anti-tagging» υλικό, που εμποδίζει το σπρέι και διευκολύνει τον καθαρισμό των τοίχων μόνο με μάνικες νερού.

Χθες, πραγματοποιήθηκε το πρώτο κύμα της δράσης Urban Gallery, με 40 καλλιτέχνες να ζωγραφίζουν 30 ΚΑΦΑΟ στην περιοχή μεταξύ Ευριπίδου, Σταδίου, Καραγεώργη Σερβίας, Λέκκα και Πραξιτέλους.

Συνολικά, η υπαίθρια γκαλερί θα απλωθεί σε πάνω από 100 ΚΑΦΑΟ, με τη συμμετοχή πολλών δεκάδων καλλιτεχνών, επαγγελματιών και ερασιτεχνών, κάθε ηλικίας και τεχνοτροπίας.

«Το βασικό στην προσπάθεια αυτή είναι η συνέχεια», εξηγεί τη φιλοσοφία της δράσης ο Αλέξανδρος Κανθαράκης, συντονιστής εκ μέρους του Αthens Partnership.

«Μας ρωτάνε “τα καθαρίζετε τώρα, αύριο τι;”. Εχουμε αναλάβει να διατηρήσουμε τους τοίχους καθαρούς τουλάχιστον για ένα χρόνο, αλλά και να συντηρήσουμε τα έργα τέχνης, περνώντας και τα ΚΑΦΑΟ με ειδικό υλικό».

ΕΦ.ΣΥΝ./ ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Εξειδικευμένα δημοτικά συνεργεία θα εφορμούν εντός 48ωρου από τον εντοπισμό νέων «βανδαλισμών», καθαρίζοντας ξανά τους τοίχους, ενώ πενταμελής ομάδα δημοτικών υπαλλήλων εκπαιδεύτηκε για να «υποστηρίξει τη βιωσιμότητα του έργου μετά τη λήξη του», όπως σημειώνεται.

«Δεν θέλουμε μουντζούρες, ούτε άναρχη έκφραση στην πόλη. Δεν είναι τέχνη το tagging. Δίνεται χώρος στην τέχνη, στη σωστή της θέση.

Με διαδικασία επιλογής, μετά από ανοιχτό κάλεσμα, με σωστή οργάνωση. Οχι ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει όπου θέλει», λέει στην «Εφ.Συν.» ο εκπρόσωπος του Athens Partnership.

Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός εγκαινιάστηκε από τον Καμίνη το 2015, με βασικούς συντελεστές το Ιδρυμα Νιάρχου και τη διεθνή συμβουλευτική εταιρεία Bloomberg, με χορηγούς πολυεθνικές επιχειρήσεις (Coca Cola, Microsoft, IKEA, Vodafone), τραπεζικούς και ξενοδοχειακούς ομίλους, την πρεσβεία του Ισραήλ κ.ά.

«Η Athens Partnership συντονίζει προγράμματα με τον δήμο, φέρνει κοντά την αυτοδιοίκηση με τον ιδιωτικό τομέα, με δωρητές αλλά και τεχνογνωσία. Εργα μας είναι τα Ανοιχτά Σχολεία, η αναβίωση ιστορικών χώρων του εμπορικού κέντρου, όπως η Στοά Εμπόρων και η Πλατεία Θεάτρου και πολλά άλλα», καταλήγει ο κ. Κανθαράκης.

Μέσα στον χορό των μεγιστάνων χορηγών, οι καλλιτέχνες προσφέρουν αφιλοκερδώς τον χρόνο και το μεράκι τους, συμμετέχοντας στον εξευγενισμό του αθηναϊκού κέντρου.

Η εικαστικός Κλεοπάτρα Χατζηγιώση ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του Urban Gallery, φιλοτεχνώντας τον «Μuster-Mench», ένα εντυπωσιακό έργο με πολλαπλές αναγνώσεις

ΕΦ.ΣΥΝ. / ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

«Εμαθα για το πρόγραμμα μέσα από μια καταγγελία του Εικαστικού Επιμελητηρίου, που ασκεί κριτική στο Urban Gallery, γιατί δεν αποζημιώνει χρηματικά τους καλλιτέχνες. Εγώ όμως συμμετέχω έτσι κι αλλιώς σε εθελοντικές δράσεις», μας λέει η εικαστικός Κλεοπάτρα Χατζηγιώση.

Την πετύχαμε στην Πραξιτέλους, να φιλοτεχνεί ένα σύνθετο έργο, με την ονομασία «Μuster-Mench» - ο άνθρωπος πρότυπο.

Πιο πέρα, μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου Εργαζομένων ΟΤΕ έχουν αναλάβει δύο ΚΑΦΑΟ στην Παπαρηγοπούλου, κάτω από την Κλαυθμώνος.

O Ν. Σταυρόπουλος, από το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων ΟΤΕ, φιλοτεχνεί ένα πορτρέτο ενός άγνωστου γενειοφόρου - που μοιάζει εκπληκτικά με τον Ψαραντώνη

ΕΦ.ΣΥΝ. / ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

«Οχι, δεν είναι ο Ψαραντώνης. Μοιάζει, μας το έχουν ξαναπεί. Είναι ένας άγνωστος που τον επιλέξαμε, γιατί δίνει ωραίο ζωγραφικό αποτέλεσμα, όταν τελειώσει θα φανεί καλύτερα», εξηγεί ο Νίκος Σταυρόπουλος το περιεχόμενο του έργου του, πορτρέτο ενός ρυτιδωμένο γενειοφόρου που μοιάζει εκπληκτικά με τον κρητικό βάρδο και υποψήφιο του ΜέΡΑ 25 του Γιάνη Βαρουφάκη.

Απέναντί του η Τζιοβάννα Σπήλιου, εργαζόμενη στο ΟΤΕ ΤV, έχει επιλέξει να δείξει με το έργο της «το αρνητικό πρόσωπο της τεχνολογίας. Αυτά που συμβαίνουν στα social media, που όλοι κρυβόμαστε πίσω από μάσκες». Σύντομα θα ανακοινωθεί το επόμενο ανοιχτό κάλεσμα για καλλιτέχνες του δρόμου, που θέλουν να κάνουν τα ΚΑΦΑΟ τον καμβά τους.

! Πληροφορίες: Στο Δήμο Αθηναίων (cityofathens.org), στο athensparntership.org/antitagging και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (www.facebook.com/athenspartnership, #urbangallery, #antitagging).

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Είμαι ο Χουσεΐν Μπαντράν και θέλω να σας πω ένα τραγούδι...
H «Εφ.Συν.» παρουσιάζει την ιστορία ενός γεννημένου καλλιτέχνη που χτυπήθηκε από τον πόλεμο στη Συρία, ξενιτεύτηκε και τώρα κυνηγά το όνειρό του: να τραγουδήσει τα στιχάκια που έγραψε ο αδελφικός του φίλος για...
Είμαι ο Χουσεΐν Μπαντράν και θέλω να σας πω ένα τραγούδι...
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Οι χειροτέχνες δίνουν ζωή σ’ όλη την περιοχή»
Η πρόταση του Δήμου Αθηναίων, να απομακρυνθούν από τον πεζόδρομο της Αποστόλου Παύλου οι πολύχρωμοι πάγκοι των καλλιτεχνών, βρίσκει αντίθετους τους ίδιους, αλλά και τους περαστικούς.
«Οι χειροτέχνες δίνουν ζωή σ’ όλη την περιοχή»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι πολίτες σχεδιάζουν ένα «έξυπνο» καλοκαίρι στην Αθήνα
Αθηναίοι και οι Αθηναίες πήραν μέρος στο συμμετοχικό εργαστήριο χαρτογράφησης του καινοτόμου προγράμματος με τα αρχικά ppCITY, ενός φιλόδοξου έργου με τρεις πρωτότυπες πλατφόρμες-εργαλεία για τους πολίτες,...
Οι πολίτες σχεδιάζουν ένα «έξυπνο» καλοκαίρι στην Αθήνα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
24ωρη γενική απεργία... μετ’ εμποδίων
Σχετικά λίγες χιλιάδες κόσμου διαδήλωσαν χθες, με δόσεις και δυσκολίες, στο κέντρο της Αθήνας, στο πλαίσιο της 24ωρης γενικής απεργίας που προκήρυξε η ΓΣΕΕ. Μαζικότερη όλων η ξεχωριστή απεργιακή συγκέντρωση...
24ωρη γενική απεργία... μετ’ εμποδίων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο Ελβις του κλαρίνου στην Πλατεία Θεάτρου
Με το υπέρλαμπρο κοστούμι που του έχει ράψει η εξίσου κοκέτα σύντροφός του και το μαγικό του όργανο, ο Γιώργος Μάγκας παρασύρει τους πάντες σε μια σχεδόν ένθεη μέθεξη. Τον απολαύσαμε στο «Διήμερο Φεστιβάλ...
Ο Ελβις του κλαρίνου στην Πλατεία Θεάτρου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η γειτονιά που μαθαίνει
Την περασμένη εβδομάδα το Μετς μεταμορφώθηκε σε μια «γειτονιά που μαθαίνει», στις επταήμερες εκδηλώσεις του Συλλόγου «Αρδηττός». Εκατοντάδες κάτοικοι και επισκέπτες συμμετείχαν σε απροσδόκητα παντρέματα τέχνης...
Η γειτονιά που μαθαίνει

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας