Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο ελληνικός σιδηρόδρομος κλείνει ενάμιση αιώνα ζωής

Το τρένο στους Χράνους Αρκαδίας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο ελληνικός σιδηρόδρομος κλείνει ενάμιση αιώνα ζωής

  • A-
  • A+
Με μια γιορτή γεμάτη νοσταλγία για τις χρυσές μέρες του τρένου στη χώρα μας αλλά και ελπίδα για την αναβίωσή του, έγινε την Παρασκευή η αρχή των επετειακών εκδηλώσεων και δράσεων που οργανώνει ο ΟΣΕ ● Τιμήθηκε το έργο του ποιητή Αθω Δημουλά που ως πολιτικός μηχανικός είχε βοηθήσει στην ανάπτυξη του δικτύου και το βραβείο παρέλαβε η σύντροφός του Κική Δημουλά.

Τα 150 χρόνια του (1869-2019) συμπληρώνει φέτος ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα και ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) τα τιμά με μια σειρά από εκδηλώσεις και δράσεις.

Η αρχή έγινε την Παρασκευή το βράδυ με τη γιορτή στο Μέγαρο Μουσικής, που είχε νοσταλγία, τρυφερότητα και ελπίδα, αφού ήταν αφιερωμένη στους ανθρώπους του σιδηρόδρομου αλλά και σε όσους αγαπούν το πιο φιλικό μέσο μεταφοράς.

Με την παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, της επιτρόπου Μεταφορών Βαϊολέτα Μπουλτς και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, τιμήθηκαν οι αφανείς ήρωες του «μουντζούρη», ενός μέσου που «δεν σε μεταφέρει, αλλά σε ταξιδεύει», όπως είπε χαρακτηριστικά ένας από τους βραβευθέντες.

Δεν έλειψαν και οι απρόσμενες βραβεύσεις, όπως αυτή του ποιητή Αθω Δημουλά και του 12χρονου Μιχάλη από τη Θεσσαλονίκη. Από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μεταπολεμικής γενιάς των ποιητών, ο Αθως Δημουλάς (1921-1985) είχε σπουδάσει πολιτικός μηχανικός στο Πολυτεχνείο και συνέχισε στο Παρίσι, όπου ειδικεύτηκε στη σιδηροδρομική.

Η Κική Δημουλά παραλαμβάνει από τον Προκόπη Παυλόπουλο βραβείο προς τιμήν του εκλιπόντος συντρόφου της, Αθω Δημουλά.

EUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Με αυτά τα εφόδια εργάστηκε στους ΣΕΚ, τον πρόγονο του σημερινού ΟΣΕ, και αναδείχθηκε σε διευθυντή. Η προσφορά του αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά με το βραβείο που παρέλαβε την Παρασκευή από τα χέρια του Προκόπη Παυλόπουλου η σύντροφος της ζωής του, η Κική Δημουλά. «Λυπάμαι που δεν ζει να το παραλάβει», ήταν τα μόνα λόγια που είπε η κορυφαία ποιήτρια.

Μετά το τέλος της εκδήλωσης, περιστοιχισμένη από παλαίμαχους σιδηροδρομικούς, τους εξομολογήθηκε την άγνωστη για το κοινό αγάπη του ποιητή για τα τρένα. «Οι γραμμές του τρένου μάς δένουν με τον στόχο που έχουμε μπροστά μας για την ανάπτυξη της χώρας μας», της είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, παραδίδοντάς της το βραβείο.

«Σας ευχαριστώ, κύριοι», ήταν τα μόνα λόγια που είπε με πολλή σοβαρότητα αλλά και αποφασιστικότητα ο Μιχάλης Μήττας, μαθητής από τη Θεσσαλονίκη.

Βραβεύτηκε για την επιστολή που είχε στείλει προς τη διοίκηση του ΟΣΕ, με την οποία εξέφρασε την αγωνία του για τη μοναδική στο είδος της ατμάμαξα ΚΓ 877, που έχει ξεμείνει χωρίς συντήρηση στον σταθμό της πατρίδας της μητέρας του, στη Δράμα.

Λιγομίλητος ήταν όταν τον πλησιάσαμε μετά την εκδήλωση. «Θέλω να σπουδάσω μηχανοδηγός στην Ακαδημία του ΟΣΕ», μας είπε έχοντας δίπλα του τον λίγο μεγαλύτερο αδελφό του.

Γέφυρα Παπαδιάς, Μπράλος

© 2009 K. Krallis

Ξεχωριστό συμβολισμό είχε και η βράβευση της Ευαγγελίας Μαραγκουδάκη-Παπάζη, της πρώτης γυναίκας μηχανικού που είχε προσληφθεί στους σιδηρόδρομους πριν από 41 χρόνια.

«Δεν ήταν εύκολη υπόθεση», τόνισε και πρόσθεσε πως είχε κάνει τότε τα χαρτιά της για να διοριστεί, αλλά δεν έπαιρνε απάντηση και γι’ αυτό αποφάσισε να πάει η ίδια στα γραφεία για να ζητήσει εξηγήσεις. Κατάφερε να συναντηθεί με τον αρμόδιο και του είπε ότι οι γυναίκες σπουδάζουν όπως και οι άνδρες, επομένως πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες και στη δουλειά.

«Δεν τους έπεισα», θυμάται και τότε αποφάσισε να επιστρατεύσει τις πρώτες εργασιακές περγαμηνές της, αφού είχε δουλέψει για δυο χρόνια στο λεγόμενο «Τριεθνές», στο Ορμένιο, που θεωρούνταν η πιο δύσκολη περιοχή του σιδηροδρομικού δικτύου. Αποδείχθηκε το «κλειδί» που της άνοιξε την πόρτα για τη θέση, την οποία κατέκτησε με τα προσόντα της και κατοχύρωσε με τη μετέπειτα προσφορά της.

Αλλη μια σπουδαία αλλά άγνωστη πρωτοβουλία έρχεται από την Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, όπου χάρη στο Μουσείο «Χρήστου Καλεμκερή» λειτουργεί η πιο ολοκληρωμένη συλλογή φωτογραφίας για την ιστορία του σιδηρόδρομου στη χώρα μας. Τ

ο σπάνιο υλικό του, πραγματική εγκυκλοπαίδεια αποτελούμενη από τέσσερις τόμους, δικαίως έχει ήδη κερδίσει το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών.

Ο κατάλογος των βραβευθέντων συμπληρώνεται με μερικούς από τους άγνωστους ήρωες του σιδηρόδρομου:

● Τον συνταξιούχο σταθμάρχη του θεσσαλικού δικτύου Τάσο Νίκα, που είχε προσληφθεί το 1942 και είχε απολυθεί από τη χούντα, για να επιστρέψει με τη Μεταπολίτευση.

● Τον γνώστη της τεχνολογίας του ατμού Δημήτρη Τσόγκα, που συνταξιοδοτήθηκε με τον βαθμό του εργοταξιάρχη.

● Τους Νίκο Ταγαρούλια και Σπύρο Ρίζο, από την ομάδα αποκατάστασης και συντήρησης των ατμαμαξών.

Δεν θα μπορούσαν να μη βραβευτούν οι Σύλλογοι Φίλων Σιδηροδρόμου Αθήνας και Θεσσαλονίκης, για τη μοναδική προσφορά τους στη συγκέντρωση και την ανάδειξη των πολύτιμων κειμηλίων της ιστορίας των τρένων.

«Το τρένο δεν είναι μόνον η δουλειά μας, είναι κομμάτι από τη ζωή μας», είπε ο Πάνος Παρασκευόπουλος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), παραδίδοντας τα βραβεία στους συναδέλφους του.

Σε είκοσι μέρες έρχονται σύγχρονα τρένα στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη

Η εκδήλωση για τα 150 χρόνια του σιδηρόδρομου είχε και μία σπουδαία είδηση: σε είκοσι ημέρες υπολογίζεται να ξεκινήσουν δρομολόγια στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη με σύγχρονα τρένα, όπως στην υπόλοιπη Ευρώπη...

Στην ομιλία του ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι κατατέθηκαν στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, με τα οποία ο ΟΣΕ γνωστοποιεί ότι ολοκληρώθηκαν τα έργα που αφορούν το τελευταίο και πιο δύσκολο κομμάτι, από την Τιθορέα ώς τον Δομοκό, που είχαν ξεκινήσει το 1997. Με υπερβάσεις προϋπολογισμού και «παρατράγουδα» που έφτασαν στον εισαγγελέα, στις αρχές του 2015 είχε υλοποιηθεί μόνον κατά 17%! Τα προβλήματα αντιμετωπίστηκαν και τα έργα άρχισαν να παραδίδονται σταδιακά στην κυκλοφορία την τελευταία διετία.

Η ιδιωτικοποιημένη ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έχει στη διάθεσή της τη διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή, μαζί με το τμήμα Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, που αναβαθμίστηκε και θα συνδέσει την Ελλάδα με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ολη η ιστορία του τρένου σε ένα μουσείο
Μέσα σε έξι μήνες και με τη συμμετοχή δεκάδων σιδηροδρομικών αλλά και ειδικών του Πολυτεχνείου, ζωντάνεψε το παροπλισμένο Μηχανοστάσιο του ΟΣΕ που διαμορφώθηκε σε εθνικό μουσείο της ιστορίας του τρένου.
Ολη η ιστορία του τρένου σε ένα μουσείο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εξοικονόμηση 49 εκατ. ευρώ την ημέρα στις μεταφορές
Σαράντα ένα νέα έργα στις υποδομές και 25 παρεμβάσεις, με προϋπολογισμό 10 δισ. ευρώ, περιλαμβάνει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τις Μεταφορές με ορίζοντα το 2037, που εγκρίθηκε χθες από την αρμόδια επιτροπή.
Εξοικονόμηση 49 εκατ. ευρώ την ημέρα στις μεταφορές
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Υπόγειος ο σιδηρόδρομος στα Σεπόλια μέχρι το τέλος του 2022
Εντεκα ισόπεδες διαβάσεις με το οδικό δίκτυο θα καταργηθούν με την ολοκλήρωση των έργων υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής από την πυκνοδομημένη περιοχή των Σεπολίων ώς τις Τρεις Γεφυρες.
Υπόγειος ο σιδηρόδρομος στα Σεπόλια μέχρι το τέλος του 2022
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε 4 ώρες από Δευτέρα
«Στοίχημα» με το αυτοκίνητο αλλά και το αεροπλάνο βάζει το ηλεκτροκίνητο τρένο, το οποίο από τη Δευτέρα ξεκινά τα δρομολόγια στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη χρονικής διάρκειας περίπου τεσσάρων ωρών
Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε 4 ώρες από Δευτέρα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Λιγότερα ατυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, «αγκάθι» η εγκατάσταση της τηλεδιαχείρισης
Τα νέα έργα, καθώς και το «ψαλίδισμα» μεγάλου μέρους του σιδηροδρομικού δικτύου, άλλαξαν τα δεδομένα ασφάλειας για όσους ταξιδεύουν με τρένο.
Λιγότερα ατυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, «αγκάθι» η εγκατάσταση της τηλεδιαχείρισης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας