Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υπομονή μέχρι το... 2023

Τυπική εικόνα του... αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, έπειτα από τροχαίο. Ολοι ελπίζουν να αλλάξει σύντομα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Υπομονή μέχρι το... 2023

  • A-
  • A+

Εκτός από την «καλή» και η «κακή» ημέρα φαίνεται από το πρωί... Στην περίπτωση του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος τα «στραβά» είχαν ξεκινήσει από το 2006, όταν εντάχθηκε στην Κορίνθου-Πατρών που ονομάστηκε «Ολυμπία οδός» γιατί θα έφτανε ώς την Αρχαία Ολυμπία και την Τσακώνα. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη καρμανιόλα του εθνικού οδικού δικτύου, αλλά ο κυκλοφοριακός φόρτος, που από τότε αναμενόταν να είναι χαμηλός, οδήγησε σε διαδοχικές περικοπές...

Το 2008, με απόφαση του ΣτΕ, ακυρώθηκε η διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου στην προστατευόμενη ζώνη του Καϊάφα, που συνοδεύτηκε από το πρώτο ψαλίδισμα και τον τερματισμό του αυτοκινητόδρομου στον Πύργο.

Τον Δεκέμβριο του 2013, με αφορμή την αναθεώρηση των συμβάσεων για το σύνολο των αυτοκινητόδρομων, αφαιρέθηκε το τμήμα Πάτρα-Πύργος από την κατ’ ευφημισμόν «Ολυμπία οδό».

Λέγεται ότι τα αρχικά σχέδια προέβλεπαν να χαρακτηριστεί «αναβαλλόμενο» τμήμα και να κατασκευαστεί από την ίδια κοινοπραξία μετά την ολοκλήρωση της Κορίνθου-Πατρών, αλλά άλλαξαν με παρέμβαση βουλευτών της Ν.Δ. και προστέθηκε μια διάταξη η οποία προέβλεπε αποκοπή του τμήματος Πάτρα-Πύργος και επαναδημοπράτηση με τη μορφή κλασικού δημόσιου έργου μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2014. Η τότε κυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ έμεινε στα «θα»...

Ο σημερινός υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης από τις αρχές του 2015 επέλεξε το σπάσιμο του νέου αυτοκινητόδρομου των 74 χλμ. σε οκτώ χωριστά τμήματα, για να πάρουν μέρος στους διαγωνισμούς μεσαίες κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες τα προηγούμενα χρόνια είχαν οδηγηθεί σε απόγνωση, λόγω της στροφής προς τα μεγάλα έργα και της συνεχούς συρρίκνωσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Ηταν όμως οι ίδιοι παράγοντες που οδήγησαν σε καθυστερήσεις στην έναρξη των έργων.

Ο αρχικός προϋπολογισμός για το σύνολο των έργων για τον νέο αυτοκινητόδρομο των 74,5 χλμ. ορίστηκε στα 475 εκατ. ευρώ, αλλά στις δημοπρατήσεις που ακολούθησαν, οι εκπτώσεις έσπασαν ρεκόρ, ξεπερνώντας το 50%.

Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα για την οικονομική δυνατότητα ολοκλήρωσης των έργων, που προβλέπεται να παραδοθούν μέσα σε 42 μήνες από την υπογραφή των συμβάσεων.

Είναι το βασικό αλλά όχι το μοναδικό «αγκάθι» στα έργα, για τα οποία, με παρέμβαση των Βρυξελλών, χρειάστηκε να γίνει επικαιροποίηση όλων των μελετών.

Η διαγωνιστική διαδικασία έφερε ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία:

◼ Στις πρώτες τέσσερις από τις συνολικά οκτώ εργολαβίες, μειοδότης αναδείχθηκε ο «Τοξότης» του Χρ. Καλογρίτσα, ο οποίος τότε διαφήμιζε τις καλές του σχέσεις με κορυφαίους υπουργούς της κυβέρνησης και είχε εξασφαλίσει άδεια για τηλεοπτικό κανάλι. Γρήγορα το κλίμα άλλαξε για τον επιχειρηματία, ο οποίος αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες και δεν κατάφερε να εξασφαλίσει τις εγγυητικές επιστολές που απαιτούνται για την ανάληψη δημόσιων έργων. Περιορίστηκε έτσι σε δύο εργολαβίες, τις μισές από όσες είχε μειοδοτήσει.

◼ Τα δύο τμήματα που δεν κατάφερε να εξασφαλίσει ο Καλογρίτσας πέρασαν τελικά στην Intrakat, την τέταρτη σε μέγεθος κατασκευαστική, η οποία από το καλοκαίρι μπήκε με νέα δυναμική στα έργα, καθώς σημαντικό πακέτο μετοχών πέρασε στην ιδιοκτησία του Δημήτρη Κούτρα, του «γκουρού» των δημόσιων έργων, που ανέλαβε τη θέση του προέδρου. Ηταν το αποτέλεσμα της κρίσης ηγεσίας στην «Ελλάκτωρ», που έληξε με επεισοδιακό διαζύγιο.

◼ Στους διαγωνισμούς έδωσαν το «παρών» όλοι οι «μεγάλοι» που έχουν απομείνει στον κατασκευαστικό τομέα αλλά με εκπτώσεις που διαμορφώθηκαν γύρω στο 40% και αποκλείστηκαν.

◼ Στη διαδικασία πήρε μέρος και η ιταλική DG Infrastrutture, που αναδείχθηκε μειοδότης σε δύο τμήματα και λέγεται ότι θα συνεργαστεί με υπό πτώχευση ελληνική εταιρεία, η οποία στο παρελθόν είχε κηρυχθεί έκπτωτη από διάφορα έργα. Οι Ιταλοί έχουν υποβάλει ενστάσεις για δύο τμήματα, για τις οποίες δεν έχουν δικαιωθεί από το υπουργείο, αλλά είναι βέβαιο ότι θα προσφύγουν στα δικαστήρια, που συνεπάγεται και νέες καθυστερήσεις.

◼ Δύο τμήματα έχει αναλάβει να κατασκευάσει η ελληνική INTEΡKAT των αδελφών Παπαϊωάννου.

Με βάση τις τελευταίες δηλώσεις του Χρήστου Σπίρτζη, έξι από τις οκτώ συμβάσεις έχουν εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει η ενημέρωση της Βουλής, όπως προβλέπει ο νόμος για συμβάσεις άνω των 10 εκατ. ευρώ.

Με αυτά τα δεδομένα, η διαδικασία θα ολοκληρωθεί μέσα στον Φεβρουάριο, με προοπτική ο νέος αυτοκινητόδρομος να δοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2022, με καθυστέρηση δέκα χρόνων σε σχέση με την πρόβλεψη της σύμβασης του 2006.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πρώτο βήμα για ηλεκτρονικά διόδια
Πέντε όμιλοι συμμετείχαν στον διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών με προϋπολογισμό 450 εκατ. ευρώ, για την εγκατάσταση συστήματος αυτόματης χρέωσης, με το οποίο οι οδηγοί θα πληρώνουν ανάλογα με τα χιλιόμετρα...
Πρώτο βήμα για ηλεκτρονικά διόδια
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ακυρώθηκαν τα ηλεκτρονικά διόδια - Θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός
Σε ακύρωση του διαγωνισμού για τα ηλεκτρονικά διόδια των αυτοκινητόδρομων προχωρά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Oι δύο τελικοί διεκδικητές του έργου, με προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ, κατέθεσαν...
Ακυρώθηκαν τα ηλεκτρονικά διόδια - Θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αναλογικά διόδια από του χρόνου
Τέλος στην υφιστάμενη πληρωμή των διοδίων βάζει απόφαση του Χρήστου Σπίρτζη, με την οποία καθιερώνεται αυτόματο σύστημα με πομποδέκτη και χιλιομετροχρέωση σε όλους τους αυτοκινητόδρομους.
Αναλογικά διόδια από του χρόνου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ζητούν επέκταση της Αττικής Οδού σε Λαύριο και Ραφήνα
Την επέκταση της Αττικής Οδού, σε συνδυασμό με τον προαστιακό, έως τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου ζητούν με κοινή επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη...
Ζητούν επέκταση της Αττικής Οδού σε Λαύριο και Ραφήνα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στον «αέρα» ο διαγωνισμός για την παραχώρηση σε ιδιώτες της Εγνατίας Οδού
Ευρωπαϊκή «κεραμίδα» έπεσε στο πολυετές σίριαλ για την 40ετή παραχώρηση της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες, που ανατρέπει τα δεδομένα. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», η αρμόδια επιτροπή της Ε.Ε. ζητά από το...
Στον «αέρα» ο διαγωνισμός για την παραχώρηση σε ιδιώτες της Εγνατίας Οδού
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Επεκτάσεις δρόμων από το Λαύριο ώς την Κακαβιά!
Η επέκταση της Αττικής οδού στο Λαύριο και στη Ραφήνα, της Ιόνιας οδού από τον κόμβο της Εγνατίας οδού ώς την Κακαβιά, καθώς και η σύνδεση των δύο αυτοκινητόδρομων της Πελοποννήσου (Κορίνθου-Πατρών και...
Επεκτάσεις δρόμων από το Λαύριο ώς την Κακαβιά!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας