Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ω κήριος πρώεδρος έχι καλώ γούστο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ω κήριος πρώεδρος έχι καλώ γούστο

  • A-
  • A+

Λογόκριναν τον Μποστ εν έτει 2018; Τον… «σφάξανε» όπως έσφαξε τα παιδιά της η Μήδεια; Δεν είναι φάρσα, παίγνιο, ένα από τα πολλά του αείμνηστου αγαπητού σκιτσογράφου και συγγραφέα, δεν είναι τρολάρισμα. Αλλά σίγουρα ο Μποστ θα το διασκέδαζε με την ψυχή του. Και είναι ο μόνος που θα δικαιούνταν να το διασκεδάσει διότι σε εμάς δεν χαρίζεται αυτή η πολυτέλεια.

Η «Μήδεια» του Μποστ θεωρήθηκε «κακογουστιά»(!) από τον πρόεδρο και το Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας και κατέβηκε -αφού πρώτα ανέβηκε για δύο παραστάσεις οι οποίες ήταν sold out- διότι οι Βεροιώτες -άκουσον άκουσον- αγόραζαν εισιτήρια και για την… τρίτη. Λίγο ακόμη δηλαδή και θα ζητούσαν και… τέταρτη παράσταση.

Αυτά ο πρόεδρος και το Δ.Σ. δεν μπορούσαν να τα επιτρέψουν, γι’ αυτό και κατέφυγαν σε… προληπτική προστασία του κοινού.

Λες και το είχε μυριστεί πάντως ο Μποστ όταν έβαζε τη Μήδεια να απευθύνεται στον Ευριπίδη: «Μα σοβαρά απέρριψαν αυτό το κείμενό σας/ που δείχνει τόσην άνεσιν στον χειρισμόν της γλώσσας;…» Και απαντά ο ποιητής: «Ετσι αρχίζει η Τροφός στο έργο που έχω γράψει/ και θέλει η Επιτροπή τώρα να μου το θάψει».

Το έργο ανέβηκε για δύο παραστάσεις το Σάββατο 1 και την Κυριακή 2 Δεκεμβρίου, από την ομάδα «Εκφραση Β» (ενήλικες ερασιτέχνες ηθοποιοί) του τμήματος Υποδομής του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας, σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Αποστολίδη. Οι θεατές των δύο παραστάσεων λένε τα καλύτερα λόγια. Γι’ αυτό ανακοινώνεται ότι θα πραγματοποιηθεί και τρίτη παράσταση στις 17 Δεκεμβρίου.

Αρχίζει προπώληση εισιτηρίων, αλλά διακόπτεται αιφνιδιαστικά και ανακοινώνεται ότι η παράσταση δεν θα συνεχιστεί, με την αιτιολογία πως «κάποιοι ρόλοι δεν ταιριάζουν με το ύφος του ΔΗΠΕΘΕ».

Οι φήμες στη Βέροια οργιάζουν για τους λόγους και τις αιτίες που οδήγησαν σε αυτή την απόφαση και το ζήτημα φτάνει στο δημοτικό συμβούλιο. Εκεί ο επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας, Νίκος Μπέκης, κάνει λόγο για λογοκρισία, τονίζοντας ότι «δεν τιμούν την πόλη τέτοιες παρεμβάσεις».

Ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ, Νίκος Μαυροκεφαλίδης, απαντά στην ίδια συνεδρίαση, διαβάζοντας το καταστατικό του ΔΗΠΕΘΕ και λέγοντας τα εξής: «Ηταν μια ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. κι εσείς φαντασιώνεστε παρασκήνια. Το sold out της παράστασης ήταν λόγω προπώλησης. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε, η παράσταση δεν ήταν καλό θέατρο. Το κορυφαίο γεγονός στη “Μήδεια” είναι μια παιδοκτονία. Στη συγκεκριμένη παράσταση ο άξονας αυτός πήγε ανεπίτρεπτα αλλού. Γίναμε θεατές μιας κακογουστιάς και παίρνω ακέραια την ευθύνη της επιλογής...».

Η «Εφ.Συν.» επικοινώνησε με τον κ. Μπέκη, ο οποίος δηλώνει χαρακτηριστικά: «Ε, μα είναι προφανώς αυστηρή λογοκρισία, προφανώς υπέκυψαν σε έξωθεν πιέσεις κι όλο αυτό το σκηνικό δεν ταιριάζει στο ήθος του ΔΗΠΕΘΕ, μου θυμίζει όσα συνέβησαν τη δεκαετία του ’80 με την “Αυτοκρατορία των αισθήσεων” του Ναγκίσα Οσίμα, ταινία που είχε κατέβει στη Βέροια και είχαμε καταδικαστεί σε 16 μήνες φυλάκιση όταν γράψαμε σε έντυπο που εκδίδαμε τότε για… “Αυτοκρατορία της λογοκρισίας” - αθωωθήκαμε βέβαια στο Εφετείο».

Σε κείμενο που δόθηκε στη δημοσιότητα και φέρει την υπογραφή όλων των μελών της ομάδας «Εκφραση Β» με τίτλο «Θέατρο ακούω και θέατρο δεν βλέπω...», τονίζεται ότι η απόφαση του Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕ είναι «σοκαριστική και ακατανόητη, που εμάς, ως ερασιτέχνες ηθοποιούς και λάτρεις του θεάτρου και της ελευθερίας της έκφρασης, μας θλίβει και μας θίγει ανεπανόρθωτα, γιατί πιστεύαμε ότι τέτοια φαινόμενα λογοκρισίας έχουν εκλείψει στις μέρες μας».

Οι συντελεστές αναρωτιούνται «με ποια, λοιπόν, ακριβώς διαδικασία το Δ.Σ. "ομόφωνα" αποφασίζει για την αισθητική μιας παράστασης; Και, αφού η αισθητική του θίχτηκε τόσο, γιατί επέτρεψε να γίνει δεύτερη παράσταση και, επιπλέον, ανακοίνωσε το εκ νέου ανέβασμά της σε νέα ημερομηνία; Ποιος επιθυμεί να είναι ο ρόλος που το θέατρο πρέπει να επιτελεί στην πόλη μας εν έτει 2018; Πώς και γιατί λογοκρίνεται ένα γνωστό, πολυπαιγμένο και, ανεξάρτητα από υποκειμενικές απόψεις, κοινωνικοπολιτικά ευαισθητοποιημένο έργο ενός κατά γενική ομολογία σπουδαίου Ελληνα συγγραφέα; Σε τι συμβάλλει η φίμωση μιας θεατρικής ομάδας, καθώς πέρα από το έργο λογοκρίνονται έμμεσα και όσοι θεατές και Μέσα το έκριναν απολύτως θετικά;».

Ο διάλογος

Η ομάδα καταθέτει με πολλή σεμνότητα τον πόνο της, λέγοντας ότι «ως μέλη αυτής της ομάδας που χρόνια τώρα προσπαθούμε για το καλύτερο, αφιερώνοντας τον προσωπικό μας χρόνο και μεράκι, επειδή πιστεύουμε στη μαγεία και στη δύναμη του θεάτρου, ελπίζουμε πως οι θεατές και συμπολίτες μας, που κατά καιρούς μάς έχουν δει στο σανίδι, κατανοούν τη στάση μας και σέβονται την απόφασή μας να προβληματιστούμε στο θέμα αυτό».

Καταλήγουν δε πως πιστεύοντας «ακράδαντα σε ένα θέατρο ελεύθερο, ζωντανό, δημιουργικό, και προπαντός κοινωνικά παλλόμενο», ελπίζουν ότι «η αντίδρασή μας αυτή θα αποτελέσει το εφαλτήριο για έναν γόνιμο προβληματισμό».

Παρακάμψαμε ένα πλήθος αρνητικών σχολίων για τον πρόεδρο και το Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕ που δημοσιεύτηκαν σε τοπικά μέσα από ανθρώπους που διαμαρτύρονταν και απευθυνθήκαμε στον κ. Μαυροκεφαλίδη προκειμένου να ζητήσουμε τις θέσεις του, οι οποίες θα αποτελούσαν και διευκρινίσεις για την απόφαση να κατέβει η παράσταση.

Το ύφος του ήταν τέτοιο που δεν αξίζει καν να περιγραφεί. Παραθέτουμε τον... διάλογο για να βγάλουν όλοι -και ο δήμαρχος- τα δικά τους συμπεράσματα:

● «Υπάρχει ένα ζήτημα στη Βέροια, μια ένταση...»
«Ζητάτε να απολογηθώ για τίποτα; θέλετε κάτι συγκεκριμένο; περνάτε κατευθείαν στο θέμα χωρίς να κρατάτε ούτε τα προσχήματα [;], λοιπόν ό,τι καταλάβατε, καταλάβατε, γράψτε ό,τι νομίζετε, όπως το αντιλαμβάνεστε, κάντε κι εσείς το δικό σας bulling [!], εμένα δεν με     έβρεξε ο ουρανός ούτε είμαι χθεσινός, ένα νομικό πρόσωπο, μια οντότητα πολιτισμού δεν αποφασίζει με ντιρεκτίβες και με εκβιασμούς [!] των τοπικών κηνσόρων της τέχνης, τίποτα άλλο, ευχαριστώ, γεια σας».

Αντιχαιρετούμε: Γεια σου και σένα, πρόεδρε…

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Παράσταση στη μνήμη του Ζακ
Αυτή την Κυριακή τα έσοδα της θεατρικής βραδιάς «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα;» στη σκηνή του «Τζένη Καρέζη» θα διατεθούν για να στηριχτεί ο δικαστικός αγώνας της οικογένειας του άγρια δολοφονημένου...
Παράσταση στη μνήμη του Ζακ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Άνθρωποι της Τέχνης και πολίτες καταδικάζουν την άγρια καταστολή στο Κουκάκι
Την άγρια καταστολή κατά τη διάρκεια της χθεσινής αστυνομικής επιχείρησης στο Κουκάκι για την εκκένωση τριών καταλήψεων καταδικάζουν άνθρωποι του κινηματογράφου, του θεάτρου και της μουσικής. Επιστολή του...
Άνθρωποι της Τέχνης και πολίτες καταδικάζουν την άγρια καταστολή στο Κουκάκι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αυτοί οι «Ελληνάρες» καλά που δεν υπήρχαν στην Αρχαία Ελλάδα...
Θεατρικά σεμινάρια για ακροδεξιούς θα πρέπει να οργανώσει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος πριν από κάθε του παράσταση, διότι αν και διανύουμε το...
Αυτοί οι «Ελληνάρες» καλά που δεν υπήρχαν στην Αρχαία Ελλάδα...
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εφυγε από τη ζωή ο ζεν πρεμιέ του ελληνικού σινεμά
Σε ηλικία 80 χρόνων ο Φαίδων Γεωργίτσης έχασε τη μάχη με τον καρκίνο. Τα τελευταία χρόνια αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας. Η κηδεία του θα γίνει σήμερα στις 12.30 στο Νεκροταφείο της Νέας Σμύρνης. Eίχε...
Εφυγε από τη ζωή ο ζεν πρεμιέ του ελληνικού σινεμά
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Μια θεατρική παράσταση αλληλεγγύης σεβασμού και προσβάσιμη για όλους
Ηταν μια βραδιά αλληλεγγύης και σεβασμού. Μια βραδιά όπου άνθρωποι με προβλήματα όρασης, ακοής, κίνησης, αλλά και άτομα που μιλούσαν διαφορετική γλώσσα από τα ελληνικά, κατάφεραν να απολαύσουν στο Ευριπίδειο...
Μια θεατρική παράσταση αλληλεγγύης σεβασμού και προσβάσιμη για όλους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προσωρινό «λουκέτο» στο μουσείο... μισαλλοδοξίας
Το μουσείο μισαλλοδοξίας και ντροπής για τη δημοκρατία, το Βλαχογιάννειο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα στη Βέροια, ανέστειλε τη λειτουργία του μετά τις καταγγελίες του Συνδέσμου Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων...
Προσωρινό «λουκέτο» στο μουσείο... μισαλλοδοξίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας