Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σε μια διετία θα είναι έτοιμο το τμήμα Λαμία - Ξυνιάδα του αυτοκινητόδρομου Ε-65

Ξεκινούν μέσα στον Ιανουάριο τα έργα στο «τυφλό» κομμάτι, ώστε να ολοκληρωθεί η σύνδεση της Ε.Ο. Αθηνών - Θεσσαλονίκης με την Εγνατία Οδό, στο ύψος της Ροδίτσας Φθιώτιδας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σε μια διετία θα είναι έτοιμο το τμήμα Λαμία - Ξυνιάδα του αυτοκινητόδρομου Ε-65

  • A-
  • A+

Μέσα στον Ιανουάριο ξεκινούν τα έργα στο τμήμα Λαμία - Ξυνιάδα, που θα αξιοποιήσουν τον «τυφλό» αυτοκινητόδρομο Ε-65.

Σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει τη δυτική Θεσσαλία, ενώνοντας την εθνική οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης, από το ύψος του ανισόπεδου κόμβου της Ροδίτσας Φθιώτιδας, με την Εγνατία οδό, αλλά η αρχική σύμβαση του 2007 ψαλιδίστηκε τον Δεκέμβριο του 2013 και από 180 χλμ. απέμειναν τα 79 χλμ., από την Ξυνιάδα ώς τα Τρίκαλα, στη μέση του... πουθενά, χωρίς αρχή και τέλος!

Το νότιο τμήμα, από τη Λαμία ώς την Ξυνιάδα, έχει μήκος 32,5 χλμ. και προβλέπεται να παραδοθεί σε μια διετία. Τα πρώτα 14 χλμ., ώς τον κόμβο προς Καρπενήσι υπολογίζεται να δοθούν στην κυκλοφορία νωρίτερα, καθώς είχαν προχωρήσει οι εργασίες.

Τα υπόλοιπα 18,5 χλμ., που περιλαμβάνουν δύο σήραγγες συνολικού μήκους 6 χλμ., θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο.

Η σύμβαση για το νέο τμήμα χρειάστηκε να περάσει από σαράντα κύματα, καθώς οι Βρυξέλλες ζήτησαν να υποβληθούν επικαιροποιημένες μελέτες και είχαν ενστάσεις για τη βιωσιμότητα του έργου, η οποία όμως ήταν δεδομένη από την αρχή.

Γι’ αυτό η σύμβαση του 2007, όπως και η αναθεώρηση του 2013 προέβλεπαν επιδότηση στην κοινοπραξία, που μπορούσε να φθάσει το 1,7 δισ. ευρώ σε βάθος 35ετίας, για να καλυφθεί το έλλειμμα από τα έσοδα των διοδίων.

Η νέα σύμβαση, που ψηφίστηκε με αυξημένη πλειοψηφία από τη Βουλή, εξασφαλίζει σημαντικά οφέλη για το Δημόσιο, όπως επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.

Συγκεκριμένα:

● Η ανάδοχος εταιρεία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παραιτήθηκε από το δικαίωμα της γενναίας αποζημίωσης για τα μειωμένα έσοδα από τα διόδια του Ε-65.
● Το κατασκευαστικό κόστος των 317 εκατ. ευρώ, που προέβλεπε η αναθεωρημένη σύμβαση του 2013, μειώθηκε στα 300 εκατ. ευρώ. Στα 5,5 εκατ. ευρώ ανέρχεται το κόστος των πρόσθετων έργων που δεν είχαν προβλεφθεί στην αρχική σύμβαση. Ο κατασκευαστής θα καταβάλει το σύνολο του κόστους του ανεξάρτητου μηχανικού, που υπολογίζεται σε 4 εκατ. ευρώ.

Οικονομικά οφέλη

Το Δημόσιο εξασφάλισε, όμως, κι άλλα οικονομικά οφέλη, ύψους περίπου 142 εκατ. ευρώ, από τη γενικότερη συμφωνία για τον Ε-65. Από το βήμα της Βουλής, ο αρμόδιος υπουργός ενημέρωσε ότι η ανάδοχος εταιρεία μείωσε σημαντικά τις απαιτήσεις της για το ήδη κατασκευασμένο τμήμα Ξυνιάδα - Τρίκαλα. Με βάση την αναθεωρημένη σύμβαση του 2013, είχε δικαίωμα αποζημίωσης 115 εκατ. ευρώ για τις κατασκευές και θα πάρει 50 εκατ., άλλα 67 εκατ. ευρώ από τις καθυστερήσεις με υπαιτιότητα του Δημοσίου και περιορίστηκε σε 10 εκατ., καθώς και 27 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση, από τα οποία θα δοθούν 7,5 εκατ. ευρώ.

Σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), το αρμόδιο υπουργείο θα εξασφαλίσει χρηματοδότηση για το βόρειο κομμάτι του Ε-65, που είχε μπλοκαριστεί το 2008 από το ΣτΕ, λόγω των επιπτώσεων προς το περιβάλλον και στον βιότοπο της αρκούδας. Η νέα χάραξη έχει μήκος 72 χλμ. και ήδη μπορούν να ξεκινήσουν τα πρώτα 25 χλμ. από τα Τρίκαλα ώς την Καλαμπάκα.

● Στις αρχές του νέου χρόνου, κατατίθεται για κύρωση από τη Βουλή η σύμβαση για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου. Η σύμβαση έχει ήδη εγκριθεί από το ελεγκτικό συνέδριο και προβλέπει επενδύσεις 520 εκατ. ευρώ, που θα δημιουργήσει 1.000 θέσεις εργασίας κατά τη φάση της κατασκευής.

Η συμμετοχή του Δημοσίου αυξήθηκε στο 46% και προβλέπεται ανταποδοτικό τέλος 2% από τα ακαθάριστα έσοδα για τον Δήμο Μίνωα Πεδιάδος και τους όμορους οικισμούς.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σαν 6 σταθμοί του μετρό κάτω από τα Τέμπη!
​Εξι σήραγγες, τρεις για κάθε κλάδο κυκλοφορίας, φέρνουν 20 λεπτά πιο κοντά την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, παρακάμπτοντας το δύσκολο κομμάτι των 24 χλμ. που περνά από την κοιλάδα των Τεμπών. Η πιο εντυπωσιακή...
Σαν 6 σταθμοί του μετρό κάτω από τα Τέμπη!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Αθηνών
Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα ισχύσουν από την Τρίτη έως και την Παρασκευή, στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Αθηνών (αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ), στο ύψος της Πιερίας, λόγω εκτέλεσης εργασιών συντήρησης.
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Αθηνών
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε 4 ώρες από Δευτέρα
«Στοίχημα» με το αυτοκίνητο αλλά και το αεροπλάνο βάζει το ηλεκτροκίνητο τρένο, το οποίο από τη Δευτέρα ξεκινά τα δρομολόγια στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη χρονικής διάρκειας περίπου τεσσάρων ωρών
Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε 4 ώρες από Δευτέρα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Επιχείρηση απαξίωσης του ΟΣΕ από τη Ν.Δ.
Μετά τη ΔΕΗ και λίγο πριν από την παράδοση ολόκληρης της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας - Θεσσαλονίκης, η Ν.Δ. έβαλε στο αντιπολιτευτικό της στόχαστρο...
Επιχείρηση απαξίωσης του ΟΣΕ από τη Ν.Δ.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διατηρητέα... ερείπια
Η κατάρρευση, τα ξημερώματα της Κυριακής, εγκαταλειμμένου κτιρίου στην καρδιά του Μεταξουργείου, είναι άλλο ένα καμπανάκι για τη σωτηρία των ιστορικών κέντρων της Αθήνας, του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και...
Διατηρητέα... ερείπια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας