Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Nέος οδηγός ετών... 74
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Nέος οδηγός ετών... 74

  • A-
  • A+

Στο όνομα της βελτίωσης της ασφάλειας κατά την οδήγηση και της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, οι πολίτες που συμπληρώνουν το 74ο έτος και επιθυμούν να συνεχίσουν να «κρατούν τιμόνι» οφείλουν να βάλουν το χέρι στην τσέπη, να κάνουν ιατρικές εξετάσεις και να περάσουν από νέο τεστ ικανότητας.

Η διαδικασία θα επαναλαμβάνεται κάθε τρία χρόνια ώς τα 80 και στη συνέχεια ανά διετία. Οσοι συμπληρώνουν τα 65 θα περνούν μόνον από ιατρικές εξετάσεις, που θα επαναλαμβάνονται κάθε τρία χρόνια μέχρι να φτάσουν στα 74 και να ενταχθούν στις νέες υποχρεώσεις των μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων. Το μέτρο είναι σωστό, αλλά θα κοστίσει στους ενδιαφερόμενους στην... καλύτερη περίπτωση 118 ευρώ και μπορεί να φτάσει τα 148 ευρώ!

Οι αλλαγές, που έχουν θεσμοθετηθεί με το άρθρο 65 του νόμου 4530/2018, εξειδικεύονται με πρόσφατη απόφαση του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη και έχουν τεθεί σε ισχύ από τις 30 Αυγούστου 2018.

Διευκρινίζεται ότι δεν προβλέπονται πρόστιμα για όσους εμπίπτουν σε αυτές τις ηλικιακές κατηγορίες και δεν ανανεώνουν την άδεια οδήγησης.

Ωστόσο, αν πιαστούν στην «τσιμπίδα» της Τροχαίας θα πληρώσουν πρόστιμο οδήγησης χωρίς άδεια και αν εμπλακούν σε ατύχημα δεν θα έχουν κάλυψη από την ασφαλιστική τους εταιρεία, ακόμη και αν το συμβόλαιό τους είναι σε ισχύ.

Οι άδειες οδήγησης που έχουν εκδοθεί πριν από τις 15 Ιανουαρίου 2013 ισχύουν ώς τη συμπλήρωση του 65ου έτους του κατόχου.

Η λήξη τους αναγράφεται στο σχετικό έντυπο. Μετά τη συγκεκριμένη ημερομηνία, εφαρμόζονται και στη χώρα μας οι κοινοτικοί κανόνες οι οποίοι προβλέπουν ότι οι άδειες οδήγησης για επιβατικό Ι.Χ. ισχύουν για 15 χρόνια από την έκδοσή τους.

Λήγουν όμως νωρίτερα εάν ο οδηγός συμπληρώνει τα 65 χρόνια. Σε κάθε περίπτωση θα ακολουθούν τη νέα διαδικασία ανανέωσης.

Ειδικά τα επαγγελματικά διπλώματα οδήγησης ισχύουν για 5 χρόνια, που μειώνονται για όσους συμπληρώνουν τα 65 χρόνια, ακολουθώντας τα ισχύοντα για τους υπόλοιπους οδηγούς.

Παράβολα

Οι οδηγοί που πρέπει να περάσουν από επανεξέταση οφείλουν να πληρώσουν τρία παράβολα συνολικού ύψους 98 ευρώ, όπως θα προβλέπει η νέα εγκύκλιος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αναμένεται να εκδοθεί τις επόμενες ημέρες.

Θα καταβάλλουν επιπλέον 10 ευρώ για κάθε επίσκεψη σε γιατρό.

Οφείλουν να υποβληθούν σε εξέταση από οφθαλμίατρο και παθολόγο, αλλά ο τελευταίος, ανάλογα με τα ιατρικά ευρήματα, έχει δικαίωμα να παραπέμψει τον ενδιαφερόμενο και σε άλλον ειδικευμένο γιατρό (καρδιολόγο, πνευμονολόγο, ψυχίατρο κ.λπ.).

Οι άνω των 74 ετών, επιπλέον, θα πληρώσουν παράβολο 10 ευρώ για κάθε εξέταση οδήγησης. Αυτό σημαίνει ότι αν θέλουν άδεια για Ι.Χ. και δίκυκλο θα πληρώσουν συνολικά 20 ευρώ.

Σε περίπτωση που αποτύχουν έχουν δικαίωμα επανεξέτασης άλλες τέσσερις φορές, ενώ η διαδικασία δεν μπορεί να επαναληφθεί πριν περάσουν 14 ημέρες από κάθε «κόψιμο».

Τα προβλεπόμενα χρήματα καταβάλλονται μέσω διαδικτύου και είναι τα πρώτα e-παράβολα που τέθηκαν σε ισχύ πριν από μια πενταετία.

Οι γιατροί πληρώνονται με μετρητά και ο ενδιαφερόμενος επισυνάπτει την απόδειξη στα δικαιολογητικά που προβλέπονται για την ανανέωση άδειας οδήγησης.

Οι πολίτες μπορούν να απευθύνονται σε ιδιώτες γιατρούς που έχουν συμβάσεις με τις υπηρεσίες Μεταφορών κάθε περιφερειακής ενότητας, καθώς και σε απογευματινά ιατρεία δημόσιων νοσοκομείων.

Να σημειωθεί ότι η χρονική διάρκεια της ανανέωσης της άδειας οδήγησης εξαρτάται από την κατάσταση της υγείας του κάθε οδηγού.

Για οδηγούς από 65 έως 80 ετών η ανανέωση ισχύει για τρία χρόνια, αλλά μπορεί να μειωθεί κατά την κρίση του γιατρού. Μετά τα 80 η ισχύς της, όπως είπαμε, μειώνεται στη διετία, αλλά σε περίπτωση που εντοπιστεί κάποια σοβαρή πάθηση η οποία επηρεάζει την ικανότητα οδήγησης, θα είναι μειωμένη στον έναν χρόνο.

Η επανεξέταση στην οδήγηση δεν περιλαμβάνει τα σήματα οδικής κυκλοφορίας. Ο ενδιαφερόμενος δεν είναι υποχρεωμένος να κάνει πάλι μαθήματα οδήγησης και μπορεί να εξεταστεί με όποιο όχημα επιθυμεί, ακόμα και με το δικό του, με την προϋπόθεση ότι πληροί όλους τους κανόνες ασφαλούς οδήγησης, που σημαίνει ότι έχει περάσει από έλεγχο ΚΤΕΟ και είναι ασφαλισμένο.

Οι αλλαγές στην ανανέωση των αδειών οδήγησης διέπονται από τα ισχύοντα στην Ε.Ε. και επιβλήθηκαν με γνώμονα την ασφάλεια και κυρίως τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Οι νέες άδειες ισχύουν σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. εφόσον προηγηθεί έλεγχος από το ενωσιακό δίκτυο RESPER.

Οι νέες ρυθμίσεις περιλαμβάνουν διαδικασίες χορήγησης άδειας οδήγησης για υπηκόους τρίτων χωρών, που αποκτούν δικαίωμα να δώσουν εξετάσεις ύστερα από αποδεδειγμένη 12μηνη παραμονή στην Ελλάδα.

Η δυνατότητα αυτή, που προβλέπεται από τα τέλη του 2013, επεκτείνεται και στους κατόχους ελβετικής άδειας οδήγησης.

Στα 120 δισ. το κόστος από τα τροχαία

Οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα πλήττουν όχι μόνο τα ίδια τα θύματα αλλά και την κοινωνία συνολικά, με εκτιμώμενο κοινωνικοοικονομικό κόστος που ανέρχεται σε 120 δισ. ευρώ τον χρόνο στο σύνολο των χωρών της Ε.Ε.

Η ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδική ασφάλεια, που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα και αφορά την περίοδο 2010-2017, καταγράφει σημαντική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα (-41%) και στην Ε.Ε. (-20%). Ωστόσο, το 2017 στην Ελλάδα σε κάθε εκατομμύριο κατοίκων αντιστοιχούσαν 69 θάνατοι από τροχαία, έναντι 49 που είναι ο μέσος όρος στην Ε.Ε.

Την περασμένη χρονιά 25.300 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ε.Ε. (-2% σε σχέση με το 2016 και -20% σε σχέση με το 2010).

Εκτιμάται ωστόσο ότι άλλοι 135.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου ποσοστού ευάλωτων χρηστών: πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Παίρνουν τα αναδρομικά οι εξεταστές οδήγησης
Διάταξη που προβλέπει την αναδρομική καταβολή δεδουλευμένων στους υπαλλήλους των περιφερειών που μετέχουν στις εξετάσεις υποψήφιων οδηγών περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που...
Παίρνουν τα αναδρομικά οι εξεταστές οδήγησης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Με κάμερες οι εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης
Χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτή, με κάμερες μέσα στο όχημα, που θα διασφαλίζουν διαφάνεια στη διαδικασία, θα γίνονται οι εξετάσεις για τη χορήγηση άδειας οδήγησης, με βάση το νομοσχέδιο του υπουργείου...
Με κάμερες οι εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ακόμη 27 χιλιόμετρα στους οδηγούς της Ιόνιας οδού
Αλλα 27 χλμ. της Ιόνιας οδού δόθηκαν χθες στην κυκλοφορία, φέρνοντας ακόμη πιο κοντά τα Γιάννενα και ολόκληρη τη δυτική Ελλάδα στην Αθήνα, ενώ από χθες αποτελούν παρελθόν οι επικίνδυνες στροφές κοντά στην...
Ακόμη 27 χιλιόμετρα στους οδηγούς της Ιόνιας οδού
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Παράθυρο» για μείωση 20 λεπτών στο εισιτήριο
Ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης του εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας στο 1,20 ευρώ, από 1,40 που ισχύει από το 2016, αφήνει ο υφ. Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης.
«Παράθυρο» για μείωση 20 λεπτών στο εισιτήριο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αλλαγές στις συγκοινωνίες και ιδιώτες από την... πίσω πόρτα
Καλύτερες υπηρεσίες υπόσχεται ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών με αναδιάταξη των δρομολογίων και παρεμβάσεις σε μετρό, Ηλεκτρικό, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ ● Προαστιακός και ΚΤΕΛ, η «κερκόπορτα» για...
Αλλαγές στις συγκοινωνίες και ιδιώτες από την... πίσω πόρτα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Επιστροφή στο καθεστώς των «λαδωμάτων» και των άνομων συναλλαγών
Με το προηγούμενο καθεστώς θα γίνονται για έξι έως και εννέα μήνες οι εξετάσεις για τη χορήγηση αδειών οδήγησης, αλλά όλα δείχνουν ότι θα παραμείνει η αύξηση στα παράβολα που είχε θεσμοθετηθεί.
Επιστροφή στο καθεστώς των «λαδωμάτων» και των άνομων συναλλαγών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας