Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σε διαβούλευση ώς αύριο η μελέτη για το μητροπολιτικό πάρκο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σε διαβούλευση ώς αύριο η μελέτη για το μητροπολιτικό πάρκο

  • A-
  • A+

Με συνολική επιφάνεια που υπερβαίνει τα 2.000 στρέμματα, με φυτεύσεις δέντρων και φυτών που θα αγγίξουν το ένα εκατομμύριο, το μητροπολιτικό πάρκο Ελληνικού θα είναι η μεγαλύτερη όαση πρασίνου στην πρωτεύουσα και ένας «διάδρομος» ανάμεσα στους ορεινούς όγκους του Υμηττού και τον Σαρωνικό που θα ανανεώνει τον ατμοσφαιρικό αέρα σε ένα μεγάλο μέρος του Λεκανοπεδίου.

Θα βρίσκεται στην «καρδιά» των 6.200 στρεμμάτων που καλύπτουν το παλιό αεροδρόμιο και το πρώην αθλητικό κέντρο του Αγίου Κοσμά, αλλά στην πραγματικότητα η επιφάνειά του θα είναι μεγαλύτερη καθώς έχουν προβλεφθεί συνδέσεις με την υπόλοιπη έκταση του παραχωρούμενου ακινήτου και τους γειτονικούς Δήμους Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γλυφάδας και Αλίμου.

Θα εξασφαλίζουν άνετη και κυρίως ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών σε κάθε σημείο του μελλοντικού πάρκου χάρη σε ένα δίκτυο πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων που θα διασχίζουν τις φυτεμένες λωρίδες με μεγάλο πλάτος. Εχουν προβλεφθεί τέσσερα κεντρικά σημεία εισόδου που συνδέονται με στάσεις μέσων μεταφοράς (μετρό, τραμ και λεωφορεία), επτά δευτερεύοντα και 18 που χαρακτηρίζονται τοπικής σημασίας.

Η σημαντικότερη πρόσβαση αφορά τη σύνδεση με την παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά, όπου προβλέπεται να κατασκευαστεί Εσπλανάδα, μια γέφυρα πάνω από τη λεωφόρο Ποσειδώνος με πλάτος 175 μέτρα που θα οδηγεί στην ελεύθερα προσβάσιμη ακτογραμμή του ενός χιλιομέτρου, από τα συνολικά 3,5 χλμ. της ακτής του πρώην αθλητικού κέντρου.

Η μελέτη θα βρίσκεται σε διαβούλευση αύριο, 4 Σεπτεμβρίου, και με την έγκρισή της ανοίγει ο δρόμος για τα έργα διαμόρφωσης, που θα είναι και τα πρώτα της μεγάλης επένδυσης, όπως προβλέπει το μνημόνιο που είχαν υπογράψει πριν από έναν χρόνο η κυβέρνηση και η Lamda Development που εκπροσωπεί την πλευρά των αναδόχων, στην οποία μετέχουν η Fosun από την Κίνα και η Eagle Hills από το Αμπού Ντάμπι.

Με βάση τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, οι μπουλντόζες αναμένεται να κάνουν την εμφάνισή τους στα τέλη του χρόνου και την άνοιξη να ξεκινήσουν οι φυτεύσεις. Το «φιλέτο» της παραλιακής ζώνης θα αξιοποιηθεί έπειτα από 17 χρόνια εγκατάλειψης...

Τρεις θα είναι οι σημαντικότεροι και συμπαγείς πόλοι πρασίνου μέσα στα όρια του μελλοντικού μητροπολιτικού πάρκου. Οι δύο αφορούν τα ρέματα Τραχώνων και Αεροδρομίου, που βρίσκονται στο ανατολικό και το δυτικό άκρο του ακινήτου.

Ενα μέρος τους είχε καλυφθεί τη δεκαετία του 1960 για τις ανάγκες του αεροδρομίου, υπάρχουν όμως ελεύθερα τμήματα της παρόχθιας ζώνης στα οποία διατηρείται φυσική βλάστηση.

Η μελέτη προβλέπει εκβάθυνση της κοίτης τους, όπου θα διαμορφωθούν μικρές γωνιές αποθήκευσης νερού το οποίο είναι απαραίτητο για την άρδευση του πρασίνου.

Ο τρίτος μεγάλος πόλος πρασίνου θα δημιουργηθεί σε έκταση περίπου 930 στρεμμάτων σε χωμάτινες επιφάνειες που βρίσκονται δίπλα στον βασικό διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης αεροσκαφών, ο οποίος είχε κατασκευαστεί κοντά και παράλληλα στη λεωφόρο Ποσειδώνος.

Μικρότερες πράσινες γωνιές θα διαμορφωθούν στην υπόλοιπη επιφάνεια του πάρκου, το οποίο με βάση τη μελέτη στο σύνολό του θα καλυφθεί από 993.416 φυτά και δέντρα, ενώ θα διαθέτει άλλα 109.036 τετραγωνικά χλόης.

Για τη συντήρησή του, πέρα από τα υδατικά αποθέματα των δύο ρεμάτων, θα αξιοποιηθούν γεωτρήσεις και κυρίως τα νερά από τριτοβάθμια επεξεργασία του βιολογικού σταθμού στον οποίο θα καταλήγουν τα λύματα από την οικιστική ανάπτυξη της υπόλοιπης έκτασης, όπου θα κατασκευαστούν μέσα στην επόμενη δεκαετία κατοικίες, ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα και συγκροτήματα γραφείων.

Για την κίνηση των πεζών, το σχέδιο περιλαμβάνει έναν ελικοειδή δρόμο που διασχίζει το πάρκο εγκάρσια και τρεις βασικούς άξονες, εκ των οποίων οι δύο στους υφιστάμενους διαδρόμους προσαπογείωσης.

Μοναδική παραφωνία στην ενότητα του μητροπολιτικού πάρκου είναι η προβλεπόμενη δόμηση. Στην περίμετρο αλλά και σε επιλεγμένα σημεία του θα κατασκευαστούν νέα κτίρια τα οποία δεν θα μπορούν να υπερβούν το 10% της επιφάνειάς του και το συνολικό εμβαδόν τους τα 351.390 τετραγωνικά.

Στη μελέτη αναφέρεται ότι το 61% των περίπου 2.000 στρεμμάτων του μελλοντικού πάρκου ήδη καλύπτονται από «σκληρές» επιφάνειες, κυρίως τον διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης, τις υποδομές ελιγμών και στάθμευσης αεροσκαφών, νέες εγκαταστάσεις που κατασκευάστηκαν για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων και περίπου 100 παλιά κτίρια, από τα οποία τα περισσότερα είναι πρόχειρης κατασκευής και αυθαίρετα!

Τα τελευταία καλύπτουν 110 στρέμματα και η συνολική δομημένη επιφάνειά τους ανέρχεται στα 80.000 τετραγωνικά.

Από αυτά έχουν κριθεί διατηρητέα και προβλέπεται να αξιοποιηθούν:

◼ Ο ανατολικός αεροσταθμός, που είναι το τελευταίο έργο του σπουδαίου Σκανδιναβού αρχιτέκτονα Ε. Σααρίνεν. Μελετήθηκε το 1961 και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε το 1969. Κατασκευάστηκε από εμφανές σκυρόδεμα, γυαλί και μέταλλο, υλικά που κυριαρχούν στις μοντέρνες κατασκευές της εποχής, αλλά ο σχεδιασμός του κτιρίου με τους μεγάλους προβόλους και τις κολόνες παραπέμπει σε αρχαίο ναό. Εχουν γίνει μεταγενέστερες προσθήκες για τις ανάγκες του πρώην αεροδρομίου, οι οποίες προβλέπεται να κατεδαφιστούν. Το κτίριο θα ανακαινιστεί και θα διαμορφωθεί σε εκθεσιακό κέντρο, ενώ για την ανάδειξη της αρχιτεκτονικής του αξίας προβλέπεται περιμετρική αδόμητη ζώνη πλάτους 100 μέτρων.

◼ Τα τρία υπόστεγα της αεροπορίας που έχουν περιμετρικούς τοίχους από μπετόν και καμπυλωτές στέγες από μεταλλικά στοιχεία, τα οποία θεωρούνται σημαντικά στοιχεία της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Εχουν μεγάλες διαστάσεις και προσφέρονται για να καλύψουν πολλές νέες χρήσεις. Τα δύο από αυτά είχαν κατασκευαστεί το 1938 και το τρίτο το 1950.

Η προβλεπόμενη νέα δόμηση μέσα στα όρια του μητροπολιτικού πάρκου δεν μπορεί να καλύπτει περισσότερο από το 10% της επιφάνειας των 2.000 στρεμμάτων, όπως καθορίζει το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ), που έχει ήδη θεσμοθετηθεί με προεδρικό διάταγμα και έχουν εξασφαλίσει το «πράσινο φως» από το ΣτΕ.

Προβλέπεται ωστόσο ανάπτυξη των κτιρίων καθ’ ύψος, καθώς πέρα από τα διώροφα κτίσματα με μέγιστο ύψος 10 μέτρα, επιτρέπεται η κατασκευή ουρανοξύστη πολλαπλών χρήσεων που μπορεί να φτάνει τα 200 μέτρα.

Με βάση την υπό διαβούλευση μελέτη, το μητροπολιτικό πάρκο προβλέπεται να χωριστεί σε επτά μεγάλες ενότητες.

Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται στον πίνακα 2:

1. Περιοχή εργοστασίου αεροσκαφών. Βρίσκεται στην πλευρά της λεωφόρου Βουλιαγμένης, σε μικρή απόσταση από τον σχεδιαζόμενο εμπορικό και επιχειρηματικό πόλο, λειτουργώντας συμπληρωματικά. Περιλαμβάνει τα υφιστάμενα υπόστεγα συντήρησης των αεροσκαφών όπου θα στεγαστεί μουσείο αεροπορίας και τέσσερα νέα κτίρια, που θα φιλοξενήσουν χρήσεις πολιτισμού.

2. Περιοχή αθλητισμού. Εκτείνεται στο βορειοδυτικό άκρο του πάρκου και περιλαμβάνει το διατηρούμενο γήπεδο κανόε καγιάκ σλάλομ και το προτεινόμενο κτίριο-τοπόσημο με το ενδιαφέρον όνομα «Πολυδύναμο Κέντρο Πολλαπλών Λειτουργιών και Εκδηλώσεων». Θα διαθέτει δύο γήπεδα στίβου, κολυμβητήριο, ένα επαγγελματικό και δύο ερασιτεχνικά γήπεδα ποδοσφαίρου, δύο κλειστά προπονητήρια, τρία γήπεδα τένις, μπάσκετ και βόλεϊ.

3. Περιοχή ρέματος Τραχώνων. Αναπτύσσεται στο βόρειο άκρο και έχει βασικό στοιχείο τη νέα, ανασχεδιασμένη κοίτη του ρέματος. Θα περιλαμβάνει τρεις εποχικούς υγρότοπους και 14 κτίρια.

4. Ολυμπιακή πλατεία και περιοχή αστικής καλλιέργειας. Αποτελεί την «καρδιά» του πάρκου στην οποία συγκλίνουν οι τρεις βασικές διαδρομές. Στο επίκεντρό της βρίσκεται η ολυμπιακή πλατεία και γύρω τρεις θεματικές περιοχές, με θέμα τη φύση και την ευζωία.

5. Πάρκο γλυπτικής Ελληνικού. Πρόκειται για ένα λοφώδες τοπίο στο κέντρο του πάρκου. Σε μέρος αυτού θα κυριαρχεί η γλυπτική, ενώ στην κοιλάδα που δημιουργούν οι λόφοι θα βρίσκεται «ένα υπέροχο σημείο για περιπάτους και κοινωνικές εκδηλώσεις». Στην περιοχή αυτή θα βρίσκεται και ο βιολογικός καθαρισμός του Ελληνικού.

6. Αστικό τοπίο. Περιλαμβάνει μια φυτεμένη ζώνη ανάμεσα στον εναπομείναντα διάδρομο αποπροσγειώσεων και την παρακείμενη περιοχή πολεοδόμησης.

7. Περιοχή εκθέσεων Ελληνικού. Είναι μια περιοχή με ήπιο ανάγλυφο, που περιλαμβάνει το διατηρητέο κτίριο του Σααρίνεν, γύρω από το οποίο θα ανεγερθούν 13 βοηθητικά οικήματα. Αλλα 14 θα κατασκευαστούν περιμετρικά του κτιρίου της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Εκκρεμότητες

Με την έγκριση της μελέτης, που θα συζητηθεί αύριο σε ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ελληνικού-Αργυρούπολης, μπορεί να ξεκινήσουν οι εργασίες για το μητροπολιτικό πάρκο, που πρέπει να ολοκληρωθούν σε μια πενταετία.

Για την υπόλοιπη έκταση του παλιού αεροδρομίου και του αθλητικού κέντρου στον Αγιο Κοσμά, όπως προβλέπει η συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ του Νοεμβρίου του 2014, χρειάζεται να εκδοθούν υπουργικές αποφάσεις με τις οποίες θα οριστικοποιείται το 30% του ακινήτου που θα περάσει στην πλήρη ιδιοκτησία του επενδυτικού σχήματος, το οποίο θα κατασκευάσει σε βάθος 15ετίας κατοικίες και άλλα κτίρια προς πώληση.

Το υπόλοιπο 70% θα διέπεται από το καθεστώς της «παραχώρησης επιφάνειας», με βάση το οποίο οι επενδυτές θα έχουν δικαίωμα χρήσης για 99 χρόνια.

Το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη δρομολογήσει τη διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση άδειας λειτουργίας καζίνου, που μαζί με τους προβλεπόμενους ουρανοξύστες, τα νέα κτίρια, ύψους έως 200 μέτρα, είναι τα δύο «γκρίζα» σημεία της σύμβασης για την αξιοποίηση του ακινήτου, που έχει αφεθεί να ρημάζει από τον Μάρτιο του 2001.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι επενδυτές στο Ελληνικό αποδείχτηκαν ζαβολιάρηδες
Τρεις... ζαβολιές σε καθοριστικούς τομείς των σχεδιασμών για την αξιοποίηση του ακινήτου στο Ελληνικό περιλαμβάνουν οι σχεδιασμοί της Lamda Development. Παρότι η εταιρεία υποστηρίζει ότι τηρεί τις δεσμεύσεις...
Οι επενδυτές στο Ελληνικό αποδείχτηκαν ζαβολιάρηδες
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ελληνικό: Αποζημιώσεις εξασφάλισαν οι επενδυτές
Αποζημιώσεις, οι οποίες θα φτάνουν ώς το ποσό που έχουν ήδη διαθέσει για την αγορά μετοχών της εταιρείας «Ελληνικόν Α.Ε.», εξασφάλισαν οι επενδυτές για περιπτώσεις που θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τα έργα...
Ελληνικό: Αποζημιώσεις εξασφάλισαν οι επενδυτές
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Πράσινο φως» από το ΚΑΣ στην περιβαλλοντική μελέτη για το Ελληνικό
Τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ενέκριναν τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Ελληνικό, υπό όρους για την εκπόνηση μελετών ανάδειξης των αρχαιοτήτων.
«Πράσινο φως» από το ΚΑΣ στην περιβαλλοντική μελέτη για το Ελληνικό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αλαλούμ με το παρκάκι δίπλα στον «Ευαγγελισμό»
Ενα... ορφανό παρκάκι υπάρχει στο κέντρο της πρωτεύουσας. Πρόκειται για την όαση πρασίνου 12.500 τετραγωνικών ανάμεσα στο Νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» και τη λεωφόρο Βασ. Σοφίας, που διεκδικούν Μονή Πετράκη και...
Αλαλούμ με το παρκάκι δίπλα στον «Ευαγγελισμό»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αναβαθμίζεται ο Εθνικός Κήπος
Παρεμβάσεις που κινούνται σε μια λεπτή γραμμή μεταξύ αναβάθμισης και συντήρησης του πράσινου και των υποδομών του Εθνικού Κήπου ετοιμάζει ο Δήμος Αθηναίων. Ο στόχος είναι διττός: να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα...
Αναβαθμίζεται ο Εθνικός Κήπος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρχή, μετά από σαράντα χρόνια στην... αναμονή
Στα τέλη Αυγούστου με την ολοκλήρωση της νομοθετικής ρύθμισης θα ξεκινήσουν οι πρώτες παρεμβάσεις για να «μεταμορφωθούν» 4.000 στρέμματα του μητροπολιτικού πάρκου Γουδή σε μια όαση πρασίνου και δροσιάς για το...
Αρχή, μετά από σαράντα χρόνια στην... αναμονή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας