Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στη Θεσσαλονίκη η πρώτη αγορά Ρομά
EUROKINISSI / ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΙΑΡΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στη Θεσσαλονίκη η πρώτη αγορά Ρομά

  • A-
  • A+

Τη μεγάλη πέτρα του κοινωνικού, οικονομικού και πολιτιστικού αποκλεισμού θα επιχειρήσουν να σηκώσουν το ερχόμενο φθινόπωρο οι Ρομά της Βόρειας Ελλάδας.

Οι απόγονοι των παλιών καλαθοπλεκτών και γανωματζήδων, των εργατών γης και των μικρεμπόρων φρούτων οργανώνουν για πρώτη φορά στα χρονικά της χώρας μια γιγαντιαία -για τα μέτρα τους- νόμιμη αγορά, μια λαϊκή των μέχρι σήμερα γυρολόγων, ένα πανηγύρι σαν αυτά στα οποία μέχρι σήμερα συμμετείχαν ως διασκεδαστές των άλλων οι φανταχτεροί θίασοι των μουσικών τους, μόνο που αυτή τη φορά θα είναι η δική τους αγορά, το δικό τους πανηγύρι. Και επειδή ξέρουν από αποκλεισμούς, δεν θα αφήσουν απ’ έξω τους μπαλαμός.

Η μοναδική σε έκταση και φιλοδοξίες αγορά θα αρχίσει να λειτουργεί το επόμενο φθινόπωρο στην Ευκαρπία του Δήμου Παύλου Μελά Θεσσαλονίκης, σε μια έκταση σχεδόν είκοσι πέντε και πλέον στρεμμάτων, από τα οποία τα δεκαπέντε θα διατεθούν για δωρεάν πάρκινγκ, ενώ στα υπόλοιπα θα αναπτύσσονται κάθε Κυριακή 412 πάγκοι, στους οποίους θα μπορεί κανείς να βρει τα πάντα εκτός από νωπά προϊόντα και αλιεύματα.

«Δεν θέλουμε να ανταγωνιστούμε τις άλλες λαϊκές αγορές» λέει στην «Εφ.Συν.» ο Νικηφόρος Σαμπάνης, πρόεδρος του Συλλόγου Ρομά Ευκαρπίας και γραμματέας της Ομοσπονδίας Ρομά Μακεδονίας-Θράκης «Μέγας Αλέξανδρος», και διευκρινίζει: «Θα έχουμε όλα τα είδη που μέχρι τώρα πουλούσαμε ως πλανόδιοι στα πανηγύρια, από βιομηχανικά είδη και ρούχα, αντίκες και δερμάτινα, μεταχειρισμένα και αξεσουάρ αυτοκίνητων, καρέκλες. Και όλα αυτά πλαισιωμένα κάθε φορά με πολιτιστικές εκδηλώσεις, ορχήστρες και χορούς δικά μας, για να αναδείξουμε τον πολιτισμό μας».

Αλλά δεν θα είναι μόνο των Ρομά τούτη η σύναξη, καθώς ήδη έχουν γίνει συναντήσεις και διαβουλεύσεις και έχουν καταλήξει σε συμφωνίες με πολιτιστικούς συλλόγους Ποντίων και Μικρασιατών, Βλάχων και Σαρακατσαναίων της περιοχής, οι οποίοι θα μπορούν να παρουσιάζουν τα δικά τους προγράμματα, τον δικό τους πολιτισμό.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι οι Τσιγγάνοι δεν οργανώνουν όλη αυτή την ιστορία για να ανταγωνιστούν τους τοπικούς επιχειρηματίες, γι’ αυτό από τους 412 πάγκους, το 50%-55% θα διατίθεται μεν σε ανθρώπους των δικών τους συλλόγων, αλλά το υπόλοιπο ποσοστό θα μπορούν να το διεκδικήσουν επιχειρηματίες και μαγαζάτορες της περιοχής του Παύλου Μελά. Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τους Ρομά, οι άδειες των πάγκων κάθε Κυριακή θα κρίνονται από τους κατά τόπους συλλόγους τους με κλήρωση.

«Κουραστήκαμε»

«Απευθυνόμαστε σε όλους τους νόμιμους πωλητές, έχουμε καταρτίσει με τον δήμο κανονισμό λειτουργίας με τις προβλέψεις για τους μαγαζάτορες του Παύλου Μελά, όλοι θα εκδίδουν αποδείξεις, μηχανή ή μπλοκάκι, είναι μια μέθοδος νομιμοποίησης, κουραστήκαμε την ιστορία με τα πρόστιμα, ξέρετε τι είναι να ρίχνουν πρόστιμο 5.000 ευρώ σε πλανόδιο, να του κατάσχουν το εμπόρευμα και να τρώει και 6 μήνες φυλακή;».

Η πρόταση στον Δήμο Παύλου Μελά κατατέθηκε τον Δεκέμβριο του 2017 και για τα ελληνικά δεδομένα η λειτουργία της αγοράς μέσα σε λίγους μήνες μάλλον πρέπει να καταγραφεί στα ρεκόρ.

«Γράψε σε παρακαλώ», λέει ευγενικά για να αποφύγει τυχόν σχόλια και στερεότυπα ο κ. Σαμπάνης, ότι «ο χώρος θα είναι περιφραγμένος, έχουμε κλείσει συμφωνία με εταιρείας ασφαλείας και 18 σεκιουριτάδες θα περιπολούν στο πάρκινγκ και στην αγορά, ενώ επιπλέον θα υπάρχει και ασφάλεια αποζημίωσης για τους πελάτες σε οποιοδήποτε τυχόν ατύχημα συμβεί στον χώρο».

Κι όταν του επισημαίνω ότι όλο αυτό φαντάζει έως και μεγαλεπήβολο, τονίζει «σηκώνουμε όντως μια τεράστια πέτρα, ασήκωτη φαίνεται, αλλά είναι άδικο να είμαστε συνέχεια δακτυλοδεικτούμενοι και γκετοποιημένοι. Είμαστε πάνω από 400 άτομα στην Ευκαρπία, είναι ο Δενδροπόταμος, 3.500 άνθρωποι είναι στον οικισμό Αγία Σοφία του Δήμου Δέλτα, χιλιάδες στους γειτονικούς νομούς και στη Θράκη, πρέπει να δείξουμε τι μπορούμε να κάνουμε συσπειρωμένοι».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο γνωστός κύριος Φωτόπουλος
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για την απόφαση του νέου δημάρχου Θεσσαλονίκης Κ. Ζέρβα να τοποθετήσει, στη θέση του Γ.Γ. του δήμου τον μέχρι σήμερα δήμαρχο Δέλτα Ευθύμη Φωτόπουλο ο οποίος δεν επανεξελέγη.
Ο γνωστός κύριος Φωτόπουλος
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κατανόηση και ψήφισμα εισέπραξαν οι παρατασιούχοι του Δήμου Θεσσαλονίκης
Θα ανεβαίνουν τον «Γολγοθά» της μη καταβολής των δεδουλευμένων τους και μετά το Πάσχα οι παρατασιούχοι του Δήμου Θεσσαλονίκης. Αν και τρεις μήνες απλήρωτοι, από τη χθεσινή παράσταση διαμαρτυρίας στο δημοτικό...
Κατανόηση και ψήφισμα εισέπραξαν οι παρατασιούχοι του Δήμου Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο δήμος Θεσσαλονίκης κάλεσε σε… συνωστισμό 250 εργαζόμενους
Απαγορεύονται σε όλη την επικράτεια οι συναθροίσεις άνω των 10 ατόμων… εκτός και πρόκειται για σχολικές καθαρίστριες και σχολικούς καθαριστές.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης κάλεσε σε… συνωστισμό 250 εργαζόμενους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Υπό διάλυση η παράταξη του Ν. Ταχιάου
Είναι πρωτόγνωρο φαινόμενο μια δημοτική παράταξη που συγκροτήθηκε για να κερδίσει τον Δήμο Θεσσαλονίκης, που ήρθε δεύτερη και εξέλεξε 11 συμβούλους, να διαλύεται εις τα εξ ων συνετέθη.
Υπό διάλυση η παράταξη του Ν. Ταχιάου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει»
H Δημοτική Εταιρεία Πληροφόρησης, Θεάματος και Επικοινωνίας του Δήμου Θεσσαλονίκης απέκτησε γενικό διευθυντή, αλλά, όπως όλα δείχνουν, δεν θα αποφύγει τις νομικές παρενέργειες.
«Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σοβαρή καταγγελία, ασόβαρη απάντηση
Στον Δήμο Θεσσαλονίκης μεταφέρθηκε το... κυνήγι των πτυχίων που ξεκίνησε με τον διοικητή της ΕΥΠ συνεχίστηκε με τους διοικητές των νοσοκομείων και υπουργούς και τώρα καταλήγει στον Γ.Γ. του Δήμου.
Σοβαρή καταγγελία, ασόβαρη απάντηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας